Tuntuu pahalta naapurin pikkupojan puolesta, mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoja kaivataan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoja kaivataan

Vieras
Muutaman kerran on nyt ollut sellainen tilanne, että naapuri laittaa 2v lasta ulkona nukkumaan ja kun lapsi alkaa itkeskellä eikä asetu, alkaa huuto. Sekä isä että äiti käyttäytyvät samalla tavalla, eli karjuvat että "nyt nukkumaan!" tai "nyt hiljaa!" tai jotain muuta vastaavaa. Ja niin kovaa, että kuuluu kyllä meillekin sisälle välillä vaikka ikkunat on kiinni. Ei siinä huudossa vielä mitään, mutta olen molemman vanhemman nähnyt myös riuhtovan vaunuja joissa lapsi on.

Ekalla kerralla olimme itse pihalla, ja isä oli karjumassa lapselle eikä huomannut meitä. Hän huusi siis ihan kunnolla ja oli jopa minusta pelottava. Kun lapsi ei hiljentynyt, hän riuhtoi vaunukopan kuomua alas ja ylös ja tyrkki vaunuja niin että ne heiluivat ja piti lasta alhaalla vaunuissa kaksin käsin (tai ainakin minusta näytti siltä, varma en voi olla kun en vieressä ollut). Minä järkytyin kyllä miehen käytöksestä, mutta sain sentään suuni auki ja huusin häntä nimeltä. Ensin mies ei kuullut, mutta kun huusin kovempaa niin kääntyi katsomaan. Kysyin että voisinko jotenkin auttaa, ja mies vain hymähteli "ei tässä mitään, --- on vain vähän yliväsynyt". Tässä vaiheessa käytöskin muuttui toisenlaiseksi ja hän oli ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut, heijasi vaunuja ja leperteli lapselle " no niin, käypäs nyt nukkumaan". Ilmeisesti tilanne tämän jälkeen rauhottui, en ainakaan kuullut enempää huutoa. Minulta pääsi kyllä myöhemmin vielä itku, kun ajattelin tilannetta lapsen kannalta ja mietin miten pelottavalta on tuntunut kun aikuinen mies tekee tuommoista. Asia jäi vaivaamaan minua pitkäksi aikaa, ja itse asiassa vaivaa vieläkin. Olen kyllä aika herkkis ja pelkään että ylireagoin, mutta en voi sille mitään että mietin mitä sen talon seinien sisäpuolella tapahtuu.

Tässä välissä on ainakin kolmeen kertaan kuulunut huutoa naapurista, siis vanhempien, mutta en ole nähnyt mitään vastaavia tilanteita.

Tänään näin kun äiti oli nukuttamassa lasta, joka ei ilmeisesti asettunut taas nukkumaan. Äiti seisoi vaunujen vieressä jonkin aikaa (en tiedä komensiko vai oliko hiljaa, kun sisältä ikkunasta seurasin tilannetta), mutta sitten yhtäkkiä riuhtaisi kuomun alas ja nappasi lapsen vaunuista kainaloon ja kiikutti sisälle. Jonkin ajan kuluttua huomasin että lapsi oli tuotu takaisin vaunuihin. Vähän ajan päästä sama homma, äiti tulee ulos ja riuhtoo peitettä tai jotain vaunuissa ja hetken kuluttua kiikuttaa taas lapsen sisälle. Ja kohta taas takaisin ulos. Ehkä lapsella on kuivaksi opettelu menossa ja piti kiikuttaa nopeasti sisälle pissalle tai ehkä oli jo käynyt vahinko, mutta minä mietin että veikö sisälle ettei naapurit kuule kun hän huutaa lapsen hiljaiseksi. pointti on siinä että vaikka tällä kertaa en huutoa kuullutkaan niin taas oli tuota vaunujen riuhtomista.

En ole kertaakaan nähnyt että kumpikaan olisi satuttanut lasta, mutta pelottavan näköistä on tuo riehuminen ja maltin menetys. Tulee sellainen olo, että kohta niiltä katkeaa pinna ihan lopullisesti. Olemme tuttavallisissa väleissä, ja äiti on itse myöntänyt että välillä tulee huudettua lapselle ja väsyttää (perheessä on myös pieni vauva). Olen nähnyt molempien vanhempien myös leikkivän pihalla lapsen kanssa. Eli ihan normaalilta lapsiperheeltä vaikuttaa muuten.

Minua asia vaivaa ja kaipaan kommentteja että onko tilanne jo sellainen että johonkin pitäisi ottaa yhteyttä. Ajattelin että jos parin kuukauden kuluttua neuvolassa sanon asiasta (tämä perhe käyttää samaa neuvolaa), jolloin he voisivat ehkä tarkemmin seurata perheen tilannetta. Tiedän että kaikki menettävät malttinsa joskus, ja huutavat lapselleen, mutta minusta nuo tilanteet ovat olleet jo aika fyysisiä. Toisaalta, niinkuin sanoin, olen herkkä ja reagoin voimakkaasti kaikkeen lapsiin ja eläimiin kohdistuvaan pahaan, joten ehkä näen tilanteen pahempana kuin se oikeasti onkaan..

Kaksi vuotias on jo kuitenkin sen verta iso lapsi, ettei kaikki edes nuku päikkäreitään (ennen kun on virran purkanut esim. juoksulla). Menetän itse malttini ja huono omatunto tulisi jos lapsen läheisyydessä riuhtoisin jotain noin! Ei tervettä, kaipaavatkohan jotain kotiapua...

no kuten huomaat he ovat väsyneitä.

kaikki ei oo niinku sä=hissukka, kaikki lapset ei oo helppoja. En usko että he menevät tuon pidemmälle... mutta tarvitsisivat tukijoukkoja! ehdottomasti.

Toki kaikki haluu uskoo ls työstä hyvää. mutta mtotuus on että avohuollon tukitoimet ovat ihan riittämättömiä,osa jopa turhia. ja tähän tulokseen tultiin sosionomi siskoni kanssa

Mutta joskus se ls ilmoitus=lisästressi=katkaisee kamelin selän.

Mä olin joskus 8vuotta sitten niin väsynyt että rähjäsin pari kertaa hissin ovelle, nyt tuo huvittaa,mutta silloin oli sellanen olo että jos selviän hengissä tästä niin sitten mistä vaan(oli hirmu huonosti nukkuva vauva->huonosti nukkuva taapero).

Jos mä näen että naapurilla pettää noin kontrollli, yritän olla avuksi... ja olen ollutkin. on mulle naapurin äiti soittanut että mä en vittu jaksa noita perhanan kakaroita, hain lapset meille.. olivat n. 4tuntia meillä ,äiti söi sillä aikaa rauhassa, ja nukkui päiväunet ja tuli hymyilevänä hakemaan lapset kotia.

Ei hän usein soittanut mutta joskus, ja autoin mielelläni. pari vuotta meni ja lapset kasvoi valvottamisvaiheen yli=äiti sai nukkua, eikä enään soittoja kuulunut,muutaku kahville pyyti :)

mutta tottakai tässä maassa huudetaan ls-ilmoo... ei tartte oikeesti välittää ku vo iajatella että on tehnyt osansa

Ettei vaan olis tälläinen vanhemuus hukassa tapaus. Taitavat tarvita jonkinlaista tukea ja ohjasta lapsen kanssa. Ehkä voisit neuvolassa kertoa huolestumisestasi, niin neuvolassa voisivat sitten tarkkailla perhettä. Siis tollainen huutaminen ja riuhtominen on todella pelottavaa lapselle, sellainen ei saa jatkua. Ehkä ei eivät osaa nyt hoitaa sitä lastaan, ja tarvivat apua. Koita seurailla tilannetta, tai vaikka tutustau perheeseen lähemmin, pyytäkää kahville esim.?

Yhteistyössä