Imetätkö joka aterialla, kun kiinteät jo menossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mamma

Vieras
Välillä tuntuu, että ylensyötän vauvaa, kun imetän joka aterialla, vaikka kiinteitäkin menee jo ihan mukavasti (vauva vajaa 7kk). Siitä on vaan tullut tapa, sekä minulle että vauvalle. Ja tuntuu toisaalta, että jos en imetä ja vauva vaatii, niin pidänkö nälässä, jos en imetä. Imetyksen jälkeen vauva aina pulauttaa (joskus aika reilustikin) ja on hieman tuskaisen oloinen -aivan kuin olisi liian täynnä.

Päässä vaan soi se ohje, että rintamaito on alle 1-vuotiaan pääasiallinen ruoka ja siksi yritän imettää usein -eli siis joka aterialla. Uskaltaisikohan vähentää...

mä oon tehny silleen että kun annan kiinteitä niin sitte lusikalla tai mukista hörppäyttäny maitoa tai vettä, en ole siis vielä päälle imettäny.mutta sitten oon imettäny kiinteitten ruokien välissä, ja nyt kun annan korviketta, niin maitopullon saa muiden ruokien välissä.MINUN mielestä on aika liikaa, jos esim kunnon peruna-ateria, ja jälkiruuaksi vielä maitoateria, mutta tää onkin minun mielipide..

Alkuperäinen kirjoittaja no:
ja jatkan, että ei se ihan sitä tarkota se että rintamaito pääasiallinen ruoka, ei se sitä niin paljo tarvi että pitäis joka aterialla olla.ei.

No mitäs se sitten tarkottaa, kun sanotaan, että rintamaito on pääasiallinen ruoka?

Eikös vauvan pitäisi kuitenkin saada tietty määrä maitoa (ÄM tai korvike) vuorokaudessa? Itse ihan varuiksi imetän joka aterian päälle, että tulisi se maitokiintiö täyteen...

missäs niin sanotaan?
vähän epäilen..eihän moni anna edes rintamaitoa, enää edes tuon ikäiselle, ja moni antaa mukista sen maitomäärän, sen mitä se lapsi nyt tarttee.

mä oon tehny silleen että kun annan kiinteitä niin sitte lusikalla tai mukista hörppäyttäny maitoa tai vettä, en ole siis vielä päälle imettäny.mutta sitten oon imettäny kiinteitten ruokien välissä, ja nyt kun annan korviketta, niin maitopullon saa muiden ruokien välissä.MINUN mielestä on aika liikaa, jos esim kunnon peruna-ateria, ja jälkiruuaksi vielä maitoateria, mutta tää onkin minun mielipide..

No mekin on kokeiltu, että mukista vett ruokajuomaksi ja sitten vaikka myöhemmin vielä imetän... mutta usein vauva vaan tulee kitkuiseksi kun ei heti ruuan päälle saa tissiä... :(

Alkuperäinen kirjoittaja No minä:
Eikös vauvan pitäisi kuitenkin saada tietty määrä maitoa (ÄM tai korvike) vuorokaudessa? Itse ihan varuiksi imetän joka aterian päälle, että tulisi se maitokiintiö täyteen...

mut eihän sitä voi millään tietää paljonko se vauva sieltä tissistä maitoa saa;) meillä tyttö 7kk jaksaa vain harvoin syödä maitoa heti ruuan päälle vaan imetän tai annan pullosta aina aterioiden välissä.

Mulle neuvolasta annettiin semmonen lappu, jossa ohjeita kiinteiden aloitukseen... Ja siinä oli jo 6kk kohdalla, että jos joka aterialla menee kiinteitä hyvin, niin äidinmaitoa (tai korviketta) tarttis antaa vain aamupalalla, välipalalla ja iltapalalla (jotka siis muute kevyemmät ateriat). Eli "raskaamman" lounas- ja päivällisruuan päälle ei tarvitsisi enää imettää vaan ruokajuomaksi kävisi vesi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuule:
missäs niin sanotaan?
vähän epäilen..eihän moni anna edes rintamaitoa, enää edes tuon ikäiselle, ja moni antaa mukista sen maitomäärän, sen mitä se lapsi nyt tarttee.

Suositukset sanoo....

ok, jos suositukset sanoo, jokainen tekee miten tykkää, ja mä teen niiin kuin järkevimmältä tuntuu!:)

Alkuperäinen kirjoittaja Neuvolan ohjeet:
Mulle neuvolasta annettiin semmonen lappu, jossa ohjeita kiinteiden aloitukseen... Ja siinä oli jo 6kk kohdalla, että jos joka aterialla menee kiinteitä hyvin, niin äidinmaitoa (tai korviketta) tarttis antaa vain aamupalalla, välipalalla ja iltapalalla (jotka siis muute kevyemmät ateriat). Eli "raskaamman" lounas- ja päivällisruuan päälle ei tarvitsisi enää imettää vaan ruokajuomaksi kävisi vesi.

näinhän se menee

Alkuperäinen kirjoittaja kieh:
Alkuperäinen kirjoittaja No minä:

mut eihän sitä voi millään tietää paljonko se vauva sieltä tissistä maitoa saa;) meillä tyttö 7kk jaksaa vain harvoin syödä maitoa heti ruuan päälle vaan imetän tai annan pullosta aina aterioiden välissä.

No tätäkin olen miettinyt, mutta toisaalta haluaisin jo totuttaa normaaliin ateriarytmiin, eli en haluaisi ylimääräisiä maitoaterioita sinne ruokaaikojen väliin...

Meillä neiti ei ole huolinut kiinteiden aloituksen jälkeen maitoa heti ruan päälle. Ottaa yleensä siinä välissä. Aamulla kyllä ennen puuroa 1-2 maitoateriaa. Eikö joku neuvo ole, että jos on 5-7 kunnon imetyskertoja päivässä niin pitäisi maidon riittää? Tai 6 dl korviketta?

Alkuperäinen kirjoittaja Neuvolan ohjeet:

Tämä kuulostaa hyvältä :)

eihän moni anna edes rintamaitoa, enää edes tuon ikäiselle,quote]

Täh!!?? Imetystähän suositellaan vuoden ikään saakka! Vaikka kyllä olen huomannut, että nykyäideillä on se suuntaus, että hyvä jos sen 4kk jaksaa imettää, harva edes jaksaa täysimetystä 6kk....

Alkuperäinen kirjoittaja Voi pyhä jysäys...:
eihän moni anna edes rintamaitoa, enää edes tuon ikäiselle,quote]

Täh!!?? Imetystähän suositellaan vuoden ikään saakka! Vaikka kyllä olen huomannut, että nykyäideillä on se suuntaus, että hyvä jos sen 4kk jaksaa imettää, harva edes jaksaa täysimetystä 6kk....

Ups, meni siniselle omakin teksti,....

imetän sillon jos vauva haluaa,tosin mun vauva jo 10kk eli ottaa ite tissistä kiinni jos sitä tahtoo mutta sillon kun oli pienempi annoin yleensä maitohuikat kiinteän päälle viel.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma:

No mekin on kokeiltu, että mukista vett ruokajuomaksi ja sitten vaikka myöhemmin vielä imetän... mutta usein vauva vaan tulee kitkuiseksi kun ei heti ruuan päälle saa tissiä... :(

no miksi et vaan anna sitä tissiä =) eipä meidän likkaan ainakaan ole vaikuttanut mitenkään vaikka saa tissiä ateria jälkeen ja välissä jne..aina sillon kun osottaa halua poikkeuksena tietenkin jos oon just aikomassa antaa kiinteetä ruokaa.

Yhteistyössä