Imetetyt vauvat- väsyneet äidit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anti-imettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ei ollut noin. Esikoista täysimetin silloisen suosituksen mukaan 4kk ja kuopusta 6kk. Molemmat syöneet ja nukkuneet hyvin ja itse olen ollut paljon paljon pirteämpi kuin mitä olin työaikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
No uskallanpa vastata, että pitkä täysimetys todella vaikuttaa siihen myöhempään syömiseen. Ei tietty kaikilla, mutta useimmilla. Tottuneet mieltämään tissin ruoaksi, eivät huoli lusikasta. Ja järjestäin munkin tietämät "huonot syöjät" on näitä täysimetettyjä, jotka valvottavat vielä vuosikkaana vaatien yöpalveluja.

No meillä 6 kk täysimetetty on ainoa pojista, joka ryhtyi heti syömään kiinteitä ja vauhdilla. Annokset kasvoivat tosi sukkelaan, poika oli hyvä syömään ja suu auki kuin linnunpojalla. Paino vuoden ikäisenä 11 kiloa. Niin ja tämä poitsu söi myös miltei alusta asti itse lusikalla ja haarukalla.

Ensimmäinen söi kuukausikaupalla makuannoksia, painoi 1-vuotiaana n. 9 kiloa ja 2-vuotiaan vasta 10 kiloa. Kiinteät aloitettiin 4 kk ikäisenä.

Keskimmäinen söi myös huonosti, mutta paremmin kuin esikoinen, eli annoskoot kasvoivat suht hyvin, kunnes sitten alkoi jo ennen vuoden ikää nirsoilu ruokien suhteen, joka jatkuu edelleen. Kiinteät aloitettiin 4 kk ikäisenä.

Ja ne yöpalvelut, olen imettänyt kaikkea kolmea pitkään, en muista missä vaiheessa yöllä imettäminen on loppunut, mutta ainakaan se ei ole minua häirinnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:

Kyllä mäkin tämän tiedostan, onhan äidinmaito se nro 1 vauvalle tietty jos se menee kuvaamasi mukaan. Mutta kun ei se imetetyillä vauvoilla tosiaa ole tuo muutama kerta yössä imetystä...Voi olla puolen tunnin tunninkin välein ja se on jo hulluutta ja merkki siitä, että maito ei riitä.
Meillä on ollut valvottajavauva ja se oli tuo imetetty. :whistle:

No herrajumala järjenkäyttö on sallittua! Jos vauva syö alle tunnin välein, se kärsii jo itsekkin siitä, ettei saa koskaan nukkua ja silloin se tarvii jotain maitoa tukevampaa sapuskaa.
Ite liputan ehdottomasti imetyksen puolesta sen helppouden takia mutta silti olen antanu keskimmäiselle velliä 2-kuisesta. Ja oikeille imetyshörhöille: ei, kyse ei ollu maidon vähyydestä ja tiheän imun kaudesta, multa tuli maitoa ennemminkin liikaa, vauva valutti syödessään kokoajan toisesta suupielestä pois, kun ei ehtiny niellä kaikkea. Poika kertakaikkiaan tarvitsi tuhdimpaa ruokaa. Sen tunnustan, että nykyään ehkä oittaisin lypsämistä, eli sitä että vauva saisi myös takamaitoa joskus, mutta en mä sitä sillon tajunnu (kun imetys ei vielä olu edes kunnolla muotia) että jos vauva syö 15 min. välein, se ei koskaan saa takamaitoa.
POika söi 20 milliä velliä, ennen kuin huomas että hitsi kun tää ei nyt ole tissi, sitten tissiä päälle ja 5 tuntia unta palloon. Sen jäölkeen jakso jo syödä määrällisesti niin paljon tissiä, että pääsi käsiksi takamaitoonkin ja voi nukkua toiset 5 tuntia.

Tää on ihan totta. Jokainen järkevä sen tiedostaa, mutta mä ihan OIKEASTI tiedän äitejä, jotka ovat imettäneet vauvojaan puolen tunnin-tunnin välein 6 kk, koska SE ON PARASTA VAUVALLE SE ÄIDINMAITO. Ja voitte olla ihan varmoja, että se ei ole hyväksi enää kellekään. Ja sitten ihmetellään kun lapsen kanssa on niin rankkaa. :/ Masentava ajatus, että joku menettää maalaisjärkensä noin totaalisesti.

Silloin kun maitoa tulee hyvin, vauva syö hyvin, nukkuu kohtalaisesti (tottakai vauvat heräilevät) ja äiti ei koe imetystä taakaksi niin se täysimetys on hieno juttu, mutta jos joku osa-alue takkuaa jatkuvasti, ei siinä ole mitään järkeä.

Ja mulla ainakin maidontuotanto kaikistä tropeista huolimatta oli sen verran niukahkoa, että mun vauva olisi riutunut hengiltä ja äiti perässä.

imetin itse 11 kk, myönnän että kyllähän se väsyttää herätä aina itse syöttämään kun mies ei niin voi siihen ruokailuun osallistua, mutta niin se olisi väsyttänyt herätä sitä pullolotraustakin hoitamaan.
meillä allerginen lapsi jolle kokeiltiin neocatea ja kyllä enemmän väsytti tehdä korviketta, taistella lapselle sitä pullosta (joka ei siis onnistunut) ja tämän lisäksi lypsää rinnat...ja kun olin saanut rumban loppuun alkoi se taas alusta...
toisekseen pulloruokinta tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin imetys. kolmannekseen en itse tiedä noin suoraa jakoa imetetyt lapset nukkuvat ja syövät huonosti/pulloruokitut ovat tyytyväisiä...vaan eiköhän siihen liity aika paljon muutakin.
mm. äitien oma ruokavalio, terveystottumukset (esim. tupakointi), sitoutuminen äitiyteen/vauvaan, parisuhteen kunto, lapsen temperamentti/rytmit jne.
kiva kun olet löytänyt oman tapasi hoitaa lastasi ja olla äiti mutta ole kiltti -kuten niin moni muukin palstalainen- ja lopeta yleistäminen!!! imetetyt lapset voivat olla yhtä helppohoitoisia tai vaikeahoitoisia kuin ei imetetytkin...

meillä tulossa toinen lapsi ja aion imettää toistakin:)

meillä imetetty vain vähän ja tosi terveitä ovat olleet. ei allergioita, vain muutamat pakolliset nuhat ja korvatulehdukset, ei iho-ongelmia. en voi valittaa. Tiedä sitten miten olisi, jos olisi imettänyt enemmän..

No meidän lapsista jokainen on nukkunut erinomaisen hyvin jo ihan pienestä (lukuunottamatta esikoisen koliikkiaikoja), myös tämä jota täysimetettiin puolivuotiaaksi. Kummasti se nukkuminen onnistuu samalla kun antaa tissiä vauvalle, eipä jää omakaan uni vähäiseksi.

Höh. No minä ainakin olen ollut kaikista väsynein tämän nuorimmaisen kanssa, jota en voinu imettää ku 6 vk. Kyllä se pullonlämmitys vie paljon enempi aikaa ku tissin esiin kaivaminen ja vauva ehtii siinä hyvin hermostua niin että sitä pitää sitten vielä rauhotella ennen ku se pystyy syömään. Kyllä seuraavan kanssa teen enemmän töitä imetyksen onnistumisen eteen. Esikon kanssa en stressannut asiaa ollenkaan ja minulle oli itsetään selvää että imetän vähintään niin kauan että syö kiinteitä. Imetin sitten 13kk ja silloin oli helpoin ja parhaiten nukuttu vauva-aika, koska osasin imettää myös unissanikin ja osasin silloin nukkua sellaista koiranunta, että sain lepoa riittävästi ja silti kuulin mitä vauva teki. Ei pudonnut ikinä sängystäkään, vaikka nukkui aina minun vieressä.

Imetys on hyvä asia ja rintamaito pienelle vauvalle parasta ravintoa, mutta sen olen huomannut minäkin, että pulloruokitut vauvat tuntuvat nukkuvan rintaruokittuja paremmin. Oon tulkinnut sen johtuvan siitä, että pulloruokituilla on usein selkeämpi rytmi kuin rintaruokituilla; imettävät äidit tuppaavat ymmärtämään tämän lapsentahtisuuden jotenkin kummallisesti niin, että rytmiä ei tarvitse rakentaa, vaan äidin tisseineen on oltava 24/7vauvan absoluuttisessa käytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Chocolaadi:
Höh. No minä ainakin olen ollut kaikista väsynein tämän nuorimmaisen kanssa, jota en voinu imettää ku 6 vk. Kyllä se pullonlämmitys vie paljon enempi aikaa ku tissin esiin kaivaminen ja vauva ehtii siinä hyvin hermostua niin että sitä pitää sitten vielä rauhotella ennen ku se pystyy syömään. Kyllä seuraavan kanssa teen enemmän töitä imetyksen onnistumisen eteen. Esikon kanssa en stressannut asiaa ollenkaan ja minulle oli itsetään selvää että imetän vähintään niin kauan että syö kiinteitä. Imetin sitten 13kk ja silloin oli helpoin ja parhaiten nukuttu vauva-aika, koska osasin imettää myös unissanikin ja osasin silloin nukkua sellaista koiranunta, että sain lepoa riittävästi ja silti kuulin mitä vauva teki. Ei pudonnut ikinä sängystäkään, vaikka nukkui aina minun vieressä.

Meillä tarjoiltiin huoneenlämpöistä tuttelia.Jaksoin paljon paremmin kun vuoroteltiin miehen kanssa,molemmat pystyi osallistumaan.syöntiväli piteni,koska korvike pitää kauemmin nälkää.Isälle ja lapselle tuli kiinteä suhde,koska molemmat pystyivät syöttämään vauvaa.Tämä kuvio sopi meille loistavasti.meillä on 3 tervettä lasta,ei korvatulehduksia,muutenkin olleet terveitä.Ja nukkuneet hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Chocolaadi:

Meillä tarjoiltiin huoneenlämpöistä tuttelia.Jaksoin paljon paremmin kun vuoroteltiin miehen kanssa,molemmat pystyi osallistumaan.syöntiväli piteni,koska korvike pitää kauemmin nälkää.Isälle ja lapselle tuli kiinteä suhde,koska molemmat pystyivät syöttämään vauvaa.Tämä kuvio sopi meille loistavasti.meillä on 3 tervettä lasta,ei korvatulehduksia,muutenkin olleet terveitä.Ja nukkuneet hyvin.

No en toki väittänyt, että vain tissillä tulee terveitä lapsia. Kuopuksella on vasta nyt 10 kk iässä ekaa kertaa kuume. Aiemmin ollu vaan nuhaa. Ja kyllä sillä meidän tissivauvalla oli pari korvatulehdusta.

Minusta on tosi typerää yleistää jonkun tutkimuksen varjolla, että tissivauvat on terveitä ja tuttelivauvat saa kaikki taudit. Se on paljolti kiinni siitäkin mitä lapset vanhemmiltaan perii ja kaikki on yksilöitä...Minusta tässä ketjussa oli kyse siitä, että kuinka on äiti saanut nukuttua kun vauvaa on imettänyt tai pullottanu. Minä olen tehnyt molempia ja laitoin oman kokemukseni. En ollu ketään jyräämässä. Ei minun tapani ole ainut oikea. Tiedän.

Minä ite teen kaksinkertaisen työn antaessani pojalle omaa maitoa. Pumppaan kolmen tunnin välein ja sitten juotan sitä pullosta ja ne mitkä menee jääkaappiin niin lämmitän sitten kun on tarvis ja pesen niitä pulloja paljon päivässä ja en kyllä tunne olevani yhtään väsynyt touhuun. Tätä on jatkunut jo neljä kuukautta ja lapseni kyllä on kuukauden iästä nukkunut 7-10 tunnin yöunet!