Imetetyt vauvat- väsyneet äidit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anti-imettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anti-imettäjä

Vieras
Mä en kyllä ymmärrä tuota 6 kk täysimetyssuositusta. Jokainen tuntemani vauva, jota on täysimetetty 6-kuiseksi (omani mukaanlukien) on ollut huono nukkumaan, huono syömään kiinteitä, heräillyt usein ja äidit on olleet puhki poikki.

Kun taas pulloruokitut on niitä (omani mukaanlukien), jotka nukkuvat, syövät ja äidit ovat virkeitä ja jaksavat touhuta lastensa kanssa.

Imettäjät vaan marisevat, minä mukaanlukien. Imetys loppuu tähän.

Ugh, olen puhunut.

No en mä ainakaan kokenut, että imetys ois mua väsyttänyt. Kato illalla voi antaa velliä tissimaidon lisäksi. se mua ois väsyttänyt, että ois pitänyt ostaa korviketta ja raahata kotiin ja lämmittää sitä ja pestä koko ajan tuttipulloja.

Olen samaa mieltä- osittain. Pienellä otannalla lähipiiristäni ne masentuneisuuteen ja väsymykseen taipuvaiset äidit ovat järjestäen olleet näitä imetysmyönteisiä. Ovat halunneet imettää oman jaksamisensa kustannuksella.

Mua imetys ei sinänsä myöskään ole väsyttänyt, koska olen joutunut antamaan korviketta/velliä lisänä ja se toimi meillä hyvin. Mutta aivan varmasti olisin ollut aivan_kuollut jos omalla niukalla maidontuotannollani vain olisi koittanut pitää vauvani hengissä.

:D ugh sitten puhun minäkin! Mä taas imetin ja imetän niin hyvin, paljon ja pitkään kuin mahd ilman muita ruokia ja maitoja koska mä koen siten antavani parasta mahdollista vauvalleni. Kerrankos sitä valvoo sen puoli vuotta(ite esikoisesta valvonu ihan tarpeeks joten tiiän mistä puhun)kun vaakakupissa on äidinmaito toisella puolella. Että jos mulle sanottais: imetä tyttöös(nyt 4kk) vielä ja herää yöllä muutama kerta imettään TAI älä imetä ja anna korviketta ja voitas taata et herään 0-1 kertaa/yö, niin ei tarvis hetkeekään miettiä! Jatkaisin imetystä.
Ok, ei aina tarvi jaksaa ja itekin tiedän esikoisesta mitä on valvoa mutta JOS jaksaa ja kykenee jatkaan rinnalla, se kannattaa tehdä. Koitan täysimettää nyt sen 6kk, pojan kohalla kun se ei onnistunut :/

tässä puhuttiinkin täysimetyksestä. Se on musta syvältä. Oon tosi onnellinen kun vauva osaa jo syödä lusikalla kiinteää. Kaikilla on parempi mieli ja vauva nukkuu yöt !

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
:D ugh sitten puhun minäkin! Mä taas imetin ja imetän niin hyvin, paljon ja pitkään kuin mahd ilman muita ruokia ja maitoja koska mä koen siten antavani parasta mahdollista vauvalleni. Kerrankos sitä valvoo sen puoli vuotta(ite esikoisesta valvonu ihan tarpeeks joten tiiän mistä puhun)kun vaakakupissa on äidinmaito toisella puolella. Että jos mulle sanottais: imetä tyttöös(nyt 4kk) vielä ja herää yöllä muutama kerta imettään TAI älä imetä ja anna korviketta ja voitas taata et herään 0-1 kertaa/yö, niin ei tarvis hetkeekään miettiä! Jatkaisin imetystä.
Ok, ei aina tarvi jaksaa ja itekin tiedän esikoisesta mitä on valvoa mutta JOS jaksaa ja kykenee jatkaan rinnalla, se kannattaa tehdä. Koitan täysimettää nyt sen 6kk, pojan kohalla kun se ei onnistunut :/

Kyllä mäkin tämän tiedostan, onhan äidinmaito se nro 1 vauvalle tietty jos se menee kuvaamasi mukaan. Mutta kun ei se imetetyillä vauvoilla tosiaa ole tuo muutama kerta yössä imetystä...Voi olla puolen tunnin tunninkin välein ja se on jo hulluutta ja merkki siitä, että maito ei riitä.

Meillä on ollut valvottajavauva ja se oli tuo imetetty. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ilmukka:
miä oon jo väsyny imetykseen 6 viikon ikäisen poikani kanssa.eli nyt sit annetaan myös korviketta.

Mä ymmärrän ja olen onnellinen, että tiedostat itsekin väsymyksesi, sun jaksaminen painaa vaa'assa enemmän kuin se suositus. Äidinmaidosta lapsesi on jo saanut hyvin vasta-aineita, sitä ei tarvitse surra. :hug:

Jaa.
Mä taas olen kokenu ihan toisinpäin; en ole edes tarjonnu pulloa kun äärimmäisessä hädässä, kun ei yhtään houkuttanu ajatus, et pitäis yöllä nousta lämpimästä sängystä pullon haskuun ja aina matkoilla miettiä miten hoituu pullonpesut ja löytyykö valmista korviketta, jauheen käyttöä en osaa edes kuvitella, miten kamalaa läträämistä se oli.
Eli olne aina vastannu väsymystä valittaville että käyttäkää järkeä, ottakaa se vauva kainaloon ja laittakaa tissi suuhun, ni ei tarvi yökausia hyppiä.

Mä imetin kuopusta pitkään. Täysimetystä vähän yli 6 kk ja osittaisimetystä yli 1 v 8 kk.
Eikä mua ole väsyttänyt oikeastaan ollenkaan, vaikka on ollut esikoinenkin hoidettavana. Väsyneempi olin esikoisen vauva-aikaan, ja hän oli pullolapsi :whistle:.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Jaa.
Mä taas olen kokenu ihan toisinpäin; en ole edes tarjonnu pulloa kun äärimmäisessä hädässä, kun ei yhtään houkuttanu ajatus, et pitäis yöllä nousta lämpimästä sängystä pullon haskuun ja aina matkoilla miettiä miten hoituu pullonpesut ja löytyykö valmista korviketta, jauheen käyttöä en osaa edes kuvitella, miten kamalaa läträämistä se oli.
Eli olne aina vastannu väsymystä valittaville että käyttäkää järkeä, ottakaa se vauva kainaloon ja laittakaa tissi suuhun, ni ei tarvi yökausia hyppiä.

No mä en ainakaan hartia- ja olkapäävaivojeni kanssa voi kuvitellakaan nukkuvani nyytti kainalossa. Ei puhettakaan. Ja vaikka mulla niitä ei olisi, mun unenlaatu vauvan vieressä olisi superhuono.

Sitä olen joskus miettinyt et miten pitkä täysimetys (jolla ymmärrän sen et vauva saa pelkästään äidinmaitoa) vaikuttaa myöhempään ruokailuun ts. miten helposti oppii syömään kiinteitä ruokia. Lähinnä silleen jos vauva saa vaan äidinmaitoa ensimmäiset 6kk niin miten vaikeaa on sit tottua muihin makuihin kuin jos kiinteät aloitetaan esim. 4kk:n iässä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras minäkin:
Sitä olen joskus miettinyt et miten pitkä täysimetys (jolla ymmärrän sen et vauva saa pelkästään äidinmaitoa) vaikuttaa myöhempään ruokailuun ts. miten helposti oppii syömään kiinteitä ruokia. Lähinnä silleen jos vauva saa vaan äidinmaitoa ensimmäiset 6kk niin miten vaikeaa on sit tottua muihin makuihin kuin jos kiinteät aloitetaan esim. 4kk:n iässä.

No uskallanpa vastata, että pitkä täysimetys todella vaikuttaa siihen myöhempään syömiseen. Ei tietty kaikilla, mutta useimmilla. Tottuneet mieltämään tissin ruoaksi, eivät huoli lusikasta. Ja järjestäin munkin tietämät "huonot syöjät" on näitä täysimetettyjä, jotka valvottavat vielä vuosikkaana vaatien yöpalveluja.

Mä en ollut väsynyt vaikka täysimetin poikaa 6kk. Se imetys sujui yölläkin hyvin kun poika nukkui vieressä ja mä imetin puoliunessa ilman että mun tarvitsi varsinaisesti herätä. Ei mulla siis imetys väsyttänyt mitenkään. Mikä tietysti ei tarkoita että joku muu ei voisi väsyä.

Ja lisään vielä että poika oppi myös hyvin syömään kiinteitäkin kun ne aloitettiin, eikä ole vaatinut yöpalveluita kuin satunnaisesti jos on ollut sellainen päivä ettei ruoka ole maistunut tai kakat on tulleet housuun.

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:

Kyllä mäkin tämän tiedostan, onhan äidinmaito se nro 1 vauvalle tietty jos se menee kuvaamasi mukaan. Mutta kun ei se imetetyillä vauvoilla tosiaa ole tuo muutama kerta yössä imetystä...Voi olla puolen tunnin tunninkin välein ja se on jo hulluutta ja merkki siitä, että maito ei riitä.

Niin tottakai jos ei maito tosiaan riitä syystä tai toisesta enää vauvalle :wave: niin pakkohan on antaa muuta. Mutta jos ei ole tarvetta ja vauva heräilee yöllä tisulle niin mä henk koht jatkan sitä kyllä enkä edes mieti antavani muuta kun vasta jos luulen et vauvalla nälkä, eli että huutais päivät jne. :)
Hetki sit luulin ettei maitoa tuu tarpeeks ja luulin et loppuu ja vauvalla ois nälkä ja olin jo aloittamassa perunan mutta lopetin alkuunsa kun tajusin että tuleehan maitoa sittenkin riittävästi ja kyllä vauva pärjää sillä.

Meidän reilu 6 kk täysimetetty jäbä oppi tosi helposti syömään kiinteitä. Eka lusikallinen ei mennyt alas, mutta toinen jo meni :). Ei tuo sen hitaammin oppinut kuin siskonsa, joka sai sosetta ekan kerran jo 3 kk ikäisenä.

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:

No herrajumala järjenkäyttö on sallittua! Jos vauva syö alle tunnin välein, se kärsii jo itsekkin siitä, ettei saa koskaan nukkua ja silloin se tarvii jotain maitoa tukevampaa sapuskaa.
Ite liputan ehdottomasti imetyksen puolesta sen helppouden takia mutta silti olen antanu keskimmäiselle velliä 2-kuisesta. Ja oikeille imetyshörhöille: ei, kyse ei ollu maidon vähyydestä ja tiheän imun kaudesta, multa tuli maitoa ennemminkin liikaa, vauva valutti syödessään kokoajan toisesta suupielestä pois, kun ei ehtiny niellä kaikkea. Poika kertakaikkiaan tarvitsi tuhdimpaa ruokaa. Sen tunnustan, että nykyään ehkä oittaisin lypsämistä, eli sitä että vauva saisi myös takamaitoa joskus, mutta en mä sitä sillon tajunnu (kun imetys ei vielä olu edes kunnolla muotia) että jos vauva syö 15 min. välein, se ei koskaan saa takamaitoa.
POika söi 20 milliä velliä, ennen kuin huomas että hitsi kun tää ei nyt ole tissi, sitten tissiä päälle ja 5 tuntia unta palloon. Sen jäölkeen jakso jo syödä määrällisesti niin paljon tissiä, että pääsi käsiksi takamaitoonkin ja voi nukkua toiset 5 tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja kerrankin asia teksti:
eläköön pulloruokinta.pullosta ruokkivat äidit ei ole niin väsyneitä ja kiukkusia ku imettäjät

Mä en oo väsy ja kiukkunen :D =) :) :whistle: eksookki ärsyttävä vastaus täysimettäjältä joka heräs viime yönäkin monta kertaa imettämään. :D

Minä taasen olen aina pitänyt imettämistä helpoimpana tapana ruokkia vauva, luonnollisena, vauva on päässyt rinnalle aina, ja illalla vauva on nukahtanut viereen. Mutta taidampa olla erikoinen tapaus, vasta viimeiseni täysimetin puoli vuotiaaksi, suositus kun oli tälläinen viimeisen kanssa, ja nytkin mentiin kokeilleen, ja kiinteisiin siirtyminen sujui vaivattomammin kuin kahden edellisen 4 kk ikäiseksi täysimetetyn kanssa. Iltaisin joutui useinkin olemaan tissinä vauvalle, kun tämä tankkasi yötä varten. Mutta se aika meni sitten sohvan nurkassa telkkaria katsoen tai lehtiä lukien ja mies kantoi syötävää / juotavaa ja huolehti isommista sisaruksista, ei se ollut sen kummempaa.

Minua oikeasti olisi rasittanut korvikkeiden kanssa puljaaminen ja pullojen pesu enemmän kuin imettäminen.

Tiedän kyllä, ettei kaikille homma ole yhtä yksinkertaista tai helppoa.

Minulta on aina tullut maitoa reilusti, lapset ovat kasvaneet ihan normaaleilla käyrillä eivätkä ole olleet mitenkään itkuisia.

Ja minä en takuulla ole ollut masentunut. Kotona lasten kanssa vietetty aika on ollut varmaan elämäni parasta aikaa, kiireetöntä arkea.

Imetys auttaa äitiä jaksamaan. Ne hormonit taas asialla.

Ja imetetty vauva on tottunut useimpiin makuihin jo maitoaikana, koska äidinmaitoon tulee sivumakuja joka ruuasta. Korvikevauvat ovat taas tottuneet yhteen ja ainoaan makuun. Jos tässä kerran täytyy mennä vastakkainasetteluun

Ensinäkin ensimmäisen vuoden äidinmaito on päärävintoa ja imetys suositus on 2 vuotta, WHO:n mukaan, mutta jostain syystä suomessa on näistä suosituksista tällähetkellä poimittu vaan se 6 kk täysimetys :o !
Eli vauvalla, jota täysimetetään 6 kk, on toiset 6kk aikaa oppia syömään muuta ruokaa.
Toisekseen noin ½-vuotias vauva on luonnostaan utelias, kun sen laittaa päydän viereen syöttötuoliin muiden syödessä, se on kokoajan käsipitkänä hamuamassa sitä mitä muutkin ja sille voi antaa käteen vaikka opienen palan keitettyä porkkanaa tai keitettyä perunaa, mitä nyt muutkin syö, niin se enasinäkin vauva viihtyy, kun saa osallistua ja toisekseen vanhemmat saa syödä rauhassa ja kolmanneksi vauva tottuu makuihin.
Maidon maku vaihtelee äidin suokavalion mukaan, eli ei se äidinmaito ole mitään tasamakuista maitoa, isompi ihme on, miten korvikevauva, joka sa aina samanmakuista maitoa, kiinnostuu muutsa ruuasta.

Alkuperäinen kirjoittaja kerrankin asia teksti:
eläköön pulloruokinta.pullosta ruokkivat äidit ei ole niin väsyneitä ja kiukkusia ku imettäjät

Mä en oo väsy ja kiukkunen :D =) :) :whistle: eksookki ärsyttävä vastaus täysimettäjältä joka heräs viime yönäkin monta kertaa imettämään. :D

Mä olin myös kuopuksen vauva-aikana ajoittain niin superpirteä ja yltiöpositiivinen, että muutamaa kaveria oikein ärsytti :D. Ja täysimetin.

[No uskallanpa vastata, että pitkä täysimetys todella vaikuttaa siihen myöhempään syömiseen. Ei tietty kaikilla, mutta useimmilla. Tottuneet mieltämään tissin ruoaksi, eivät huoli lusikasta. Ja järjestäin munkin tietämät "huonot syöjät" on näitä täysimetettyjä, jotka valvottavat vielä vuosikkaana vaatien yöpalveluja.[/quote]

No just tota ajattelin et jos lusikkaan ja uusiin makuihin totuttelu aloitetaan kovin myöhään niin ainakin kuvittelisin sen olevan hankalampaa kuin jos se aloitetaan nuorempana. Aika hurjalta minusta kyllä tuntuu että kiinteät ruuat aloitetaan vasta likempänä vuoden ikää. En kyllä tiedä et onko kukaan noin pitkään edes täysimettänyt. Olisi muuten ihan mielenkiintoista tietää onko aiheesta tehty mitään tutkimusta ja mikä sen tulos on ollut. Ainakin omakohtaisesti voin sanoa et ruokailun suhteen ei ole ollut koskaan suurempia ongelmia ja meillä kiinteät aloitettiin n. 4kk iässä ja "normaaliin" ruokarytmiin (aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala) siirryttiin varmaan jo puolivuotiaana.