Imettämättömyys on hirvittävän yleistä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "argh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="tässä";27147334]http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/tiede/tiedeuutiset/kiintean-ruuan-myohainen-aloitus-vauvoille-lisaa-allergian-riskia[/QUOTE]

Ei voi olla totta! :D Eiks tähän mennessä ole nimenomaan korostettu pitkän täysimetyksen ehkäisevän allergioita?

Miten keliakiariski voi pienentyä, mitä pienempänä viljaa maistelee? Keliakia kulkee geeneissä vahvasti perinnöllisenä ja se puhkeaa sitten kun puhkeaa, oli syönyt viljaa pari kuukautta aikaisemmin eli ei.

Anteeksi minun virheeni. Siis ruoka-allergioista puhuin. Jostain syystä olin saanut sen käsityksen että keliakia.
Muistin väärin, mutta nuo muut tiedot olivat ihan oikein. Kyllä kiinteiden aloitus on hyväksi 4kk iässä. Jopa hiukan ennenkin. :)

Tuota 6kk suositustahan on mietitty muutettavaksi, koska lisää allergioiden riskiä lapsille. Aika karua että tuollainen virallinen kivikautinen suositus elää edelleen. :(

[QUOTE="vieras";27147373]Ei voi olla totta! :D Eiks tähän mennessä ole nimenomaan korostettu pitkän täysimetyksen ehkäisevän allergioita?[/QUOTE]

Niinpä. Itse tiesin tuosta ja ihan tarkoituksella aloitettiin kiinteät 4kk iässä. Maistatin kaikki nuo ruoka-aineet oikeisiin aikoihin. :)

Minunkin sukuni naiset kiiruhtivat kertomaan minulle jo ennen lapsen syntymää, ettei maito riittäisi. Onneksi kukaan heistä ei asu niin lähellä, että olisi saanut sabotoitua imetykseni. Yksinäni itku silmässä luin maitolaituria uskonpuutteen hetkinä, ja lopulta täysimetin 6kk ja osittaisimetin yli 1,5 v.

Joten uskon, että ihan oikeasti yksi merkittävä tekijä suomalaisten imetyksen epäonnistumisessa on mummojen ja isomummojen vähättelevä asenne. Älä leiki lapsesi terveydellä, ei sulla maito voi riittää kun ei mullakaan riittänyt, joko se taas on tississä kiinni, anna nyt korviketta ja pottua niin saat vähän levätä...

Ja onhan se varmasti ihan kauhean vaikeaa edes ajatella sitä vaihtoehtoa, että sössi itse lapsensa alkutaipaleen imetyksen osalta tekemällä juuri niin kuin kaikki muutkin siihen aikaan.

Vaikka itse olen pitkään imettänyt, en kyllä näe imetystä asiana jonka voisi "sössiä". Enkä alkaisi syyllistää äitiäni siitä että mua on aikanaan imetetty 2 viikkoa.

Ja vauvasi on huomannit äitinsä pahan olon. Mutta varmaan mielestäsi oli parempi tuo vauvalle kuin iloinen pullosta lapsensa syöttävä äiti

Anteeksi että täältä sivusta huutelen. Imetys sattui minullakin aika perkuleesti ensimmäisen kuukauden. Mutta sen jälkeen se oli kätevää ja helppoa. Lapseni taas rakasti rintaa intohimoisesti ensi hetkestä saakka. Enkä voi kuvitella että mikään olisi ollut hänelle parempi kuin hänen autuas tuhinansa rintaa vasten. Siinä oli pieni ihminen täydellisessä onnen tilassa.

• Tykkää
Reactions: vicy
Suomessa vain 1%(!) täysimettää lastaan vielä 6kk ikäisenä mikä on suositus (SUOMEN IMETYSTILANNE) kun esim. Ruotsissa sama luku on 15%.
Tämä johtuu suurimmaksi osaksi juuri asenteista, kun jokapaikassa hoetaan että "miksi se ei syö pulloa?", "kyllä kannatas pullolle opettaa", "kyllä 3kk ikäisen pitää jo lisäruokaa syödä", " ei sun maito riitä, kun vauva syö niin usein", "et sä kyllä voi täälä imettää, anna pullosta" jne. jne. niin herkästi se esikoisen äiti sitten ajattelee että se korvike antaa sen autuuden ja onnen ja ei tarvi enää kuunnella noita mutinoita..

Ja mistäs sinä tiedät, mistä se johtuu? Eiköhän se johdu suurimmaksi osaksi siitä, että lapsella alkaa painokäyrät laskea ja neuvolasta ohjeistetaan aloittamaan pikkuhiljaa kiinteitä. Meilläkin oli niin herkkämahainen kaveri, että piti joka ruokaan totutella pari viikkoa joten jos oltais vasta tasan 6kk-ikäisenä ensimmäisen kerran pottua annettu niin söiskö tuo vieläkään kiinteitä mahansa täyteen :D

Ja mitä tuohon suositukseen tulee, niin WHO:n suositus koskee KOKO maailmaa, länsimaissa tuskin lapsen ravitsemuksellinen tilanne järkkyy vaikka kiinteitä aletaankin antamaan ennen maagista puolen vuoden ikää, eihän niiden antaminen automaattisesti tarkoita imetyksen lopettamista. Meillä sai vekara ekat kiinteät 4kk-ikäisenä ja niin vaan jatkoin imetystä sinne 10kk:een asti.

Ja mitä toisia ihmisiä ylipäänsä kiinnostaa toisten ihmisten imetys, sitä en tule ikinä ymmärtämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Samaa mieltä;27147432:
Anteeksi että täältä sivusta huutelen. Imetys sattui minullakin aika perkuleesti ensimmäisen kuukauden. Mutta sen jälkeen se oli kätevää ja helppoa. Lapseni taas rakasti rintaa intohimoisesti ensi hetkestä saakka. Enkä voi kuvitella että mikään olisi ollut hänelle parempi kuin hänen autuas tuhinansa rintaa vasten. Siinä oli pieni ihminen täydellisessä onnen tilassa.

Minäkään en tiedä kauniimpaa kuin pieni lapsi vasten rintaani ja pullosta lämmintä maitoa. Lapseni rakasti meillä ainakin maidon juomista, ei elimiä erikseen. ;) Toivottavsti ei teilläkään vain nännejäsi muuten vaan?!!?! :O :x

Onko ihmiset yleensäkin noin herkkiä muiden sanomisille. Olen varmaan sitten poikkeuksellisen jääräpää, kun teen niinkuin itse parhaaksi näen, vaikka ympäristöstä tulisi mitä painostusta. Ainakin jos ne muiden sanomiset ei ole hyvin perusteltuja ja asiallisesti esiin tuotuja.

Ja ihmettelen kyllä sitäkin, että miten se muiden imettämättömyys tai imetys niin kovasti tuntuu häiritsevän muita. Onhan lasten kasvatuksessa muutenkin miljardi asiaa mihin ei voi toiste puolesta vaikuttaa. Kokeeko joku että tällaisilla huolenpidoilla on jotain oman mielipiteensä kannalta positiivisia vaikutuksia, vai mikä on pointti? Muuten vaan sättiä niitä jotka toimivat oman näkemyksensä vastaisesti?

[QUOTE="vieras";27147422]Vaikka itse olen pitkään imettänyt, en kyllä näe imetystä asiana jonka voisi "sössiä". Enkä alkaisi syyllistää äitiäni siitä että mua on aikanaan imetetty 2 viikkoa.[/QUOTE]

Jos luet tarkkaan, huomaat että en todellakaan halua syyllistää tämän päivän isoäitejä. Menneet ovat menneitä, ja silloin on toimittu sen ajan tietämyksen mukaan. Mietin vain, miksi monille heistä tuntuu olevan niin kauhean vaikeaa tukea tyttäriään ja miniöitään imetysasioissa, vaikka imetyksen edut ovat tänä päivänä niin selkeästi tiedossa. Minkä sinä arvelisin olevan syynä siihen?

Minäkään en tiedä kauniimpaa kuin pieni lapsi vasten rintaani ja pullosta lämmintä maitoa. Lapseni rakasti meillä ainakin maidon juomista, ei elimiä erikseen. ;) Toivottavsti ei teilläkään vain nännejäsi muuten vaan?!!?! :O :x

Rintaruokinta antaa vauvalle turvallista läheisyyttä kun saa olla iholla ja imeä äidin rintaa joten kyllä tuo elimellistäkin on. Tottakai läheisyyttä voi muutoinkin antaa kuin rinnalla jos ei imetä.

[QUOTE="allukka";27147465]Rintaruokinta antaa vauvalle turvallista läheisyyttä kun saa olla iholla ja imeä äidin rintaa joten kyllä tuo elimellistäkin on. Tottakai läheisyyttä voi muutoinkin antaa kuin rinnalla jos ei imetä.[/QUOTE]

Minunkin lapseni oli iholla juodessaan pullosta! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Samaa mieltä;27147453:
Jos luet tarkkaan, huomaat että en todellakaan halua syyllistää tämän päivän isoäitejä. Menneet ovat menneitä, ja silloin on toimittu sen ajan tietämyksen mukaan. Mietin vain, miksi monille heistä tuntuu olevan niin kauhean vaikeaa tukea tyttäriään ja miniöitään imetysasioissa, vaikka imetyksen edut ovat tänä päivänä niin selkeästi tiedossa. Minkä sinä arvelisin olevan syynä siihen?

Varmaan ihan just se ajattelu, että se mitä minä olen aikanani tehnyt, on oikein. Ja joillain ehkä syyllisyyskin.

Ja siinähän oiskin pohtimista, mistä se syyllisyys syntyy? :D Onko imetys vaan niin tunnepitoinen asia? Vai miksi oletusarvona on se, että pitäis tuntea syyllisyyttä jos ei ole imettänyt tai yrittänyt?

Alkuperäinen kirjoittaja Samaa mieltä;27147467:
Mitä pahaa siinä olisi, jos lapseni olisikin rakastanut nännejäni ihan erityisesti?

Koska se on vain eläimellinen vaisto haluta selvitä hengissä ja sitä maitoa haluaa vauva mistä reijästä tahansa. Ei hän sinun rinnoistasi välitä, älä nyt ole hölmö! :D

Iholla lämmössä voi olla pulloruokinnassa oleva, sekä rintaruokinnassa. Molemmissa voi olla myös ilman iholla olemista, jos vauva rintaruokinnassa on vain nännissä kiinni, ja muuten vain paidan päällä kuten korvikettakin juova lapsi, ellei äiti ole ilman paitaa/vauva paidan sisällä.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä että yritetään;27147486:
Meillekin itsestään selvää yrittää. Parilla ei oikein onnistunut, tosi harmillista. : /

Meillä jokainen on perinyt suvun maitohanat, sitä tulee, tulee, tulee ja tulee. Ongelma on enemmänkin se lopettaminen :D Sama juttu lantion kanssa, ainoastaan yksi lapsi on ikinä syntynyt sektiolla ja tämäkin oli perätilassa, joten ei päässyt luonnollisesti syntymään.

[QUOTE="vieras";27147476]Varmaan ihan just se ajattelu, että se mitä minä olen aikanani tehnyt, on oikein. Ja joillain ehkä syyllisyyskin.

Ja siinähän oiskin pohtimista, mistä se syyllisyys syntyy? :D Onko imetys vaan niin tunnepitoinen asia? Vai miksi oletusarvona on se, että pitäis tuntea syyllisyyttä jos ei ole imettänyt tai yrittänyt?[/QUOTE]

Minä en koe, että syyllisyys olisi mikään oletusarvo missään muualla kuin ehkä netin keskustelupalstoilla. Mutta terveeseen vanhemmuuteen kuuluu väistämättä pyrkimys lapsen parhaaseen. Ja suomalaiset noin ylipäätään ovat uskoneet auktoriteetteihin kuten neuvolaan ennen vielä enemmän kuin nykyään. Joten onhan se varmasti hirvittävää, kun nuoret klopit kertovat, että muuten koko teidän sukupolvenne opit tässä asiassa ovat olleet vääriä.

Mutta jotenkin siitä pitäisi päästä yli jollakin muulla keinolla kuin vähättelemällä nykyajan suosituksia. Vaikka terveitä lapsia varmasti enimmäkseen kasvoi ennenkin, kuten näissä keskusteluissa muistetaan aina toistella.

Meillä jokainen on perinyt suvun maitohanat, sitä tulee, tulee, tulee ja tulee. Ongelma on enemmänkin se lopettaminen :D Sama juttu lantion kanssa, ainoastaan yksi lapsi on ikinä syntynyt sektiolla ja tämäkin oli perätilassa, joten ei päässyt luonnollisesti syntymään.

Mulla on kans tullut ihan simona maitoa, imetys on ollut helppoa, tykkäsin itse ja vauvakin nautti silminnähden :) Mutta just tästä lähteökohdasta en olisi halunnut lähteä ketään sellaista päsmäröimään, kelle imetys on hankalaa tai ei siitä tykkää.

Tukea oisin kyllä voinut antaa, toisen imetysyritysten lyttääminen on ihan yhtälailla tökeröä kuin imetyksen ihanuuden tuputtaminen.

Ja vauvasi on huomannit äitinsä pahan olon. Mutta varmaan mielestäsi oli parempi tuo vauvalle kuin iloinen pullosta lapsensa syöttävä äiti

Eipä alle kuukauden ikäinen välttämättä tajua ympäristöstä vielä yhtään mitään. :D
Hymyynkin kai yleisesti aletaan vastaamaan vasta n. kuukauden ikäisenä ja vähän vanhempana. On toki poikkeuksiakin, mutta en usko pätkääkään, että minun ja lasteni läheisyyssuhde on siitä vaurioitunut mitenkään, vaikka pidinkin imetystä tuskallisena ensimmäiset viikot. :heart:

Niinpä. Itse tiesin tuosta ja ihan tarkoituksella aloitettiin kiinteät 4kk iässä. Maistatin kaikki nuo ruoka-aineet oikeisiin aikoihin. :)
Pitkällä tarkoitetaan kyllä sellaista 8kk täysimetystä. 6kk on päädytty lukuisten tutkimusten kautta. 4kk iässä aloittaminen ei tosiaan pienennä allergiariskiä.

Meillä myös sellainen suku, että kukaan ei ole halunnut imettää niin minuakin sitten vähän siitä imettämisestä parjattiin.

Yhteistyössä