Imettävät migreenipotilaat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lait
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lait

Vieras
Miten selviätte pahoista migreenikohtauksista? Mitä lääkkeitä otatte? Itse otan joko 1000 mg parasetamolia tai 500mg parasetamolia+400mg ibuprofeenia. Toi pelkkä parahan ois vauvan kannalta turvallisempi, mutta usein se ei auta, joten it se asiassa otan useimmin ton para+ibu-kombinaation, vaikka ibuprofeeni ei vauvalle ookkaa hyväksi.

Triptaaneja en ota nyt imetysaikana, koska sillon ei vois imettää vuorokauteen, ja mulla ei maitoa tule muutenkaan tarpeeksi, joten lypsämällä en saisi poistetua rinnoista puoliakaan siitä, mitä vauva saa imettyä.

Nytkin kyllä tekis mieli ottaa triptaani (Maxalt Rapitab), koska flunssan yhetydessä on nyt ollut jo kaks päivää ihan kauhee päänkuorella jyskyttävä särky. Noi muut lääkket on auttanu vähän, mutta ei kokonaan.

Mutta lähinnä siis, että uskalleko te muut syödä myös tota ibuprofeenia imetysaikana? Kyllähän sitä synnytyksenkin jälkeen popsi repeymäkipuihin, ja mulle on neurologi neuvonut ton para+ibu-yhdistelmän imetysaikaan. Mutta ikinä en oo vielä ottanut kun korkeintaan yhden 400mg ibun/päivä. Mutta nytkin tuntuu taas hurjalta, kun eilen otin ja tänä aamuna, ja koska vieläkin särkee, niin otin nyt sitten vaan sen 1000mg paraa...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:02 lait kirjoitti:
Miten selviätte pahoista migreenikohtauksista? Mitä lääkkeitä otatte? Itse otan joko 1000 mg parasetamolia tai 500mg parasetamolia+400mg ibuprofeenia. Toi pelkkä parahan ois vauvan kannalta turvallisempi, mutta usein se ei auta, joten it se asiassa otan useimmin ton para+ibu-kombinaation, vaikka ibuprofeeni ei vauvalle ookkaa hyväksi.

Triptaaneja en ota nyt imetysaikana, koska sillon ei vois imettää vuorokauteen, ja mulla ei maitoa tule muutenkaan tarpeeksi, joten lypsämällä en saisi poistetua rinnoista puoliakaan siitä, mitä vauva saa imettyä.

Nytkin kyllä tekis mieli ottaa triptaani (Maxalt Rapitab), koska flunssan yhetydessä on nyt ollut jo kaks päivää ihan kauhee päänkuorella jyskyttävä särky. Noi muut lääkket on auttanu vähän, mutta ei kokonaan.

Mutta lähinnä siis, että uskalleko te muut syödä myös tota ibuprofeenia imetysaikana? Kyllähän sitä synnytyksenkin jälkeen popsi repeymäkipuihin, ja mulle on neurologi neuvonut ton para+ibu-yhdistelmän imetysaikaan. Mutta ikinä en oo vielä ottanut kun korkeintaan yhden 400mg ibun/päivä. Mutta nytkin tuntuu taas hurjalta, kun eilen otin ja tänä aamuna, ja koska vieläkin särkee, niin otin nyt sitten vaan sen 1000mg paraa...

Itse joudun ajoittain käyttämään välilevynpullistuman takia jopa 3 ktr 800mg buranaa/vrk, eli aika pieniä noi sun lääkemäärät on. Imetän siis, ja ihan lääkärin kanssa on nämä kaikki katsottu.
Käy vaikka lukemassa Imetyksen tuki ry:n sivuilta imetyksen ja lääkityksen yhdistämisestä, www.imetys.fi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 14:02 lait kirjoitti:
Mutta lähinnä siis, että uskalleko te muut syödä myös tota ibuprofeenia imetysaikana?

Migreeniin on kuulemma olemassa myös muutama imettäjille sallittu täsmälääke. Lääkkeiden ottamisen ja imetyksen yhdistämiseen kun vaikuttaa myös vauvan ikä sekä vauvan saama muu ravinto.

Ibuprofeeni on todettu imettäjälle turvalliseksi lääkkeeksi, sillä siitä suurin osa (99%) sitoutuu proteiineihin, jolloin vain 1% pääsee äidin verestä siirtymään äidinmaitoon. Vaikka siis äiti ottaisi sen 800mg ibuprofeenia, äidinmaidossa sitä on niin pieni määrä, ettei sitä todennäköisesti voisi edes todeta. Ibuprofeenia annetaan muuten myös vauvoille: Buranan suppoja on olemassa ja ovat apteekeissa ihan käsikauppatavaraa.

Jos lääkeasiat mietityttävät, voi aina soittaa Teratologiseen tietopalveluun ja kysyä sieltä. Heillä on viimeisin tieto :)
"Teratologinen tietopalvelu on koko maan kattava puhelinpalvelu. Yhteyttä voivat ottaa raskautta suunnittelevat tai jo lasta odottavat vanhemmat, terveydenhoitohenkilökunta, apteekit ja terveydenhuollon viranomaiset. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.
puh. (09) 471 76 500
kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12"

itse joudun vain kärsimään migreenistä, minulle auttaa kohtaukseen vain ja ainoastaan almogran tai imigran ja niitä ei imetysaikana saa ottaa :( panadol ja burana eivät vaikuta mitään eli yritän sanoa että ota ihmeessä hyvällä omallatunnolla buranalisä jos se toimii!!!

Mulle on kyllä sanottu, että Imigrania voi ottaa imetyksen aikana. Siitä ei kuulemma paljon maitoon liukene ja sillä on lyhyt puoliintumisaika. Olenkin sitä sitten ottanut muutaman kerran. Jos se nyt onkin kiellettyä, niin mitä pahaa siitä vauvalle seuraa?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 10:00 tapioka kirjoitti:
Mulle on kyllä sanottu, että Imigrania voi ottaa imetyksen aikana. Siitä ei kuulemma paljon maitoon liukene ja sillä on lyhyt puoliintumisaika.

Imigranin vaikuttava aine on sumatriptaani, jonka puoliintumisaika on todellakin verrattain lyhyt, 1,3 tuntia, ja esim. 6mg annoksen jälkeen voinee imettää 6-8 tunnin kuluttua. Ja aikaisemminkin, riippuen lapsen iästä ja siitä, onko täysimetyksellä vai syökö jo muutakin ruokaa.
Sumatriptaani on ainakin AAP:n (American Academy of Pediatrics = USA:n lastenlääkärien järjestö) hyväksyttyjen lääkkeiden listalla.

Mutta lääkeasioissa kannattaa oikeastaan aina soittaa tuonne Teratologiseen tietopalveluun ja kysyä sieltä. Lääkäritkään eivät näistä aina tiedä, sillä Pharmaca Fennicassa lähes poikkeuksetta lukee, ettei lääke sovi imetyksen aikana. Tällä lääkevalmistajat varmistavat, etteivät ole vastuussa, jos jotain tapahtuu. Raskainaolevilla ja imettävillä naisilla kun näitä lääkkeitä ei voi luvan kanssa testata...

Yhteistyössä