Imetykseen asiallisia vinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ummelwalad
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä toinen söi alkuun pullosta korviketta, koska ei saanut rinnasta kiinni kunnolla kireän kielijänteen takia. poika kuitenkin tykkäsi rinnasta enemmän ja alkoi 3kkn iässä kieltäytyä pullosta ja hamuta tilalle tissiä (oli saanut kokoajan jonkin verran rintaa). minä istuin ja imetin ensin toisen ja heti perään toisen, sit SÖIN ja JOIN, pian sama rumba uudelleen. vajaassa viikossa siirryimme kokonaan rintaan ja edelleen osaimetyksellä (1v4kk). vaati todella paljon aikaa vain olla ja imettää, mutta kannatti :) rentous varmaan minun mielestä tärkein tekijä imetyksen onnistumisessa. ei saa ollenkaan miettiä tekemättömiä kotitöitä tai kodin siisteyttä tms silloin ei varmasti maito heru.

Onnea :heart:

Varmaan jo sanottu, mutta muista juoda PALJON. Eipä mulla ainakaan mitään lisättävää. Paljon ihokontaktia ja lapsentahtista imetystä.

Mulla oli tosi paha hermokipu esikoisen aikana. Toisen imetys oli kivuton. Tää kolmas välillä kipuilee, mut eri rinta.

vastaan kuitenkin, vaikka mulla imetyksen alku lähti hyvin käyntiin, mutta mulla auttoi maidon yhtäkkiseen loppumiisen (olin aina ollu sitä mieltä et "ei se maito imettämällä lopu", mutta tuli siis tosiaan muutamia pisaroita vaan maitoa..) weledan mammatee, sekä ehdottomasti mielestäni paras apu homeopaattisesta aineesta nimeltä urtica urens. Vähän aika sen jälkeen kun olin ottanut kolme helmeä niitä, niin tunsin n.20min sen jälkeen ensimmäisen kerran et hei, maitoo nousee vähän (liekö tuo psykologista mutta näin oli) Meillä syödään kerralla n.130ml ja viikko sitten vielä poika soi molempien tissien imemisen jälkeen 110ml...
Meillä auttoi viikon verran imetystä imetystä imetystä, iholla oloa, mammateetä, homeopaattista "lääketttä" ja kotikaljaa. Ja tänään oli ensimmäinen korvikkeeton päivä! :) Imetin ns. väkisin kun mitään ei kerran tullut, poika itki kun mitään ei tullut (niin itki äitikin...) mutta joka imetyskerralla vaihtelin 2-3 kertaa puolta. Imetin tiheästi, helpompi saada rinnan stimulointia kun pojalla ei ollut kiljuva nälkä. Sen jälkeen korviketta mikäli huuto jatkui syönnin jälkeen. Määrät väheni joka päivä. Ja tosiaan, tänään korvikkeeton päivä. Kuulin kyllä, että siskoni miehen perhetuttu joutui antamaan korviketta hieman yli kuukauden, jonka jälkeen pääsi takaisin täysimetykseen. Eli hermoja ja voimia tarvitaan!

Suosittelen kantoliinaa! Mulla vauvan kantaminen liinassa (kannoin palkon, oikeastaan ihan muista syistä, tää oli vaan kätevä bonus) lisäsi maidontuotantoa hurjasti. Lapsi mieluiten paljasta rintaa vasten mukavaan sidontaan nukkumaan sillä aikaa kun itse touhuilee. Mulla rupes rintoja kihelmöimään ja tunsin, miten siellä pyörähti tuotanto käyntiin. Oli aika hurjaa.

Onko kukaan päässyt korvikkeesta täysin eroon, jos sitä on mennyt alle 3 viikkoisella vauvalla jo noin 500 ml päivässä?

Luin meinaan imetystukilistan sivuilta, että täysimetykseen voi olla aika mahdotontakin päästä, jos korviketta on mennyt pariviikkoisella parin desin verran päivässä. Ja meillähän korviketta meni tuossa vaiheessa jo sen 500 ml.

On siis onneksi pysynyt nyt aika samana tuo korvikkeen määrä. Ei ainakaan suuria määriä ole noussut ja positiivista sekin. :D

Yhteistyössä