Imetyksen alkuaika ja kipeät rinnat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko normaalia että rinnat ja etenkin rinnan päät ovat niin kipeät viikko synnytyksen jälkeen ettei tahdo paitaa pystyä päällä pitämään? Tuleeko rintoihin kovia kohtia? Mulla on molempien nännien aluset ihan kovat..

On normaalia. Koita vaan tarkkailla ettei pääse pidempiaikaisia tukoksia syntymään. Itse kävin imetystoppi päällä suihkussakin kun maito oli noussut. Muuten olisin joutun pitämään tisseistä kiinni, eikä yhdellä kädellä ole helppo pestä tukkaa. Se maidonnousu voi olla melko rankka homma joskus.

Joo on se. Kovat kohdat johtu minulla ainakin siitä et maito ei tyhjentyny tasasesti rinnoista. Kokeile vaik hieroa varovasti lämppimässä suihkussa ja hautoa kaalin lehdillä.

Ite käytin apteekista saatavaa lanoliini/lampaanvillarasvaa rintojen päihin. Ei tullu haavoja ja kesti paremmin imetystä. Rintakumit voi kans helpottaa akuuttia tilannetta.

Noita rintakumeja olen joutunut käyttämään alusta asti mutta imettäminen vaan sattuu ihan hirveesti niidenkin kanssa. Onkohan se normaalia että toinen nännin pää on rusehtavan/kellertävän värinen?

Alkuperäinen kirjoittaja minäkin:
Joo on se. Kovat kohdat johtu minulla ainakin siitä et maito ei tyhjentyny tasasesti rinnoista. Kokeile vaik hieroa varovasti lämppimässä suihkussa ja hautoa kaalin lehdillä.

Ite käytin apteekista saatavaa lanoliini/lampaanvillarasvaa rintojen päihin. Ei tullu haavoja ja kesti paremmin imetystä. Rintakumit voi kans helpottaa akuuttia tilannetta.

Tätäpä on hyvä peesailla =) Ja sen rasvan nimi on Lansinoh :)

Täällä elellään samanlaisissa tunnelmissa. Vauva 5pv ja mulla tissit kovilla. Mä laitan joka imetyksen jälkeen Bebanthenia rinnanpäihin ja se auttaa vähän. Mutta kuten esikoisen ajoista muistan: tää on onneksi ohimenevä vaihe, kunnes rinnat tottuu. Tsemiä :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Noita rintakumeja olen joutunut käyttämään alusta asti mutta imettäminen vaan sattuu ihan hirveesti niidenkin kanssa. Onkohan se normaalia että toinen nännin pää on rusehtavan/kellertävän värinen?

Voisko johtua huonosta imuotteesta vauvalla? Minulla oli alussa kummanki kahden lapsen kanssa harjottelua et ne saivat hyvän imuotteen rinnasta, kun imivät "epätasasella" otteella niin rinnanpäät kipeyty pahasti. Hoitajat autto korjaamaan ekan kanssa otetta ja toisella sit osasin vähän jo itekkin...

Täällä kans oli nännit todella hellänä alussa. Bepanthenia ja Lansinohia laitoin myös nänneihin aina imetyksen jälkeen. Kannattaa yöt olla ilman paitaa ja tuuletella, vaikka sänky onkin sitten ihan maidossa. Mulla meni nänninpäät ihan rikki myöskin ja vauva sai verimaitoa, onnesta oksensi sen pois. Antibioottikuuri ja parin päivän imetyskielto ja taas oli tissit kunnossa. Alku on todella hankalaa, mut sitkeesti kannattaa kestää kivut ja todella katsoa että vauvan imuote on oikea. Ja sit imetysasentoja kannattaa vaihdella.

Yhteistyössä