Imetyksen lopettaminen?!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mä en jaksa enää imettää, mun mitta on aivan täysi. Nytkin imettäminen sattuu niin, että meinaa itku tulla, kun poika on raapinut tissin aivan verille ja vielä purrut nänniä niin kovaa, että siinä aika iso haava.
Poika ei suostu ottamaan maitoa mistään muusta kun rinnasta, ei kelpaa minkäänlaiset mukit, lasit, pullot... Vettä saattaa hörpätä pullosta n.10ml ja se on sitten siinä. Eli jos lopetan imetyksen, niin kuinka saan juomaan muualta?

Itse kyllästyin ainaiseen puremiseen, ja ei tosiaan huolinut pullosta eikä mistään.
Mutta kun imetyksen lopetti ja lapsi tajusi ettei saa enään tissiä niin johan alkoi kummasti maistumaan sitten nokkamukista juotavat.

Alkuperäinen kirjoittaja Yamini:
Itse kyllästyin ainaiseen puremiseen, ja ei tosiaan huolinut pullosta eikä mistään.
Mutta kun imetyksen lopetti ja lapsi tajusi ettei saa enään tissiä niin johan alkoi kummasti maistumaan sitten nokkamukista juotavat.

Lopetitko kertaheitolla? Minkä ikäinen lapsi?

Mä lopetin ihan kertaheitolla kun tyttö alkoi purra tosi lujaa ja nauroi vaan kun kiluin, että sattuu...mut 10,5 kk oli silloin jo ikää. Teillä taitaa olla nuorempi. Kannattaa pienemmän kanssa kokeilla asteittain lopettaa, esim. imettää vaan silloin kun lapsi on väsynyt. Ja pirteimmillään sitten antaa pullosta/nokkamukista, jos siis vaan saa niistä juomaan. Jaksamista...

Mulla varmaan myös imetyksen lopetus häämöttää, poika on alkanut pari vk sitten raapia, purra, nipistellä ja hakata kun imetän. Kerran on nyt puraissut yllättäen niin että verta tuli nännistä. :xmas:

Poika juo kyllä tuttipullosta ja nokkamukista maitoa, muttei läheskään tarpeeksi saisi menemään, jos imetys loppuisi. Saa nähdä koska on pakko luovuttaa, varmasti ainakin jos tuo pureminen ja raapiminen pahenee. Nyt se on vaan lisääntynyt koko ajan. Poika huomenna 7 kk, enkä usko että tuo ainakaan lievenee.

Sama oli meillä kakkosen kanssa. Ikää oli sillon 1v 1kk, yöt meni ihan rumbaks. Olis syöny 2h välein. Ei oo koskaan kelvannu tutit ei pullot. Nokkamukin linkas ku yritin sitä tarjota.
Kaikki opukset on täynnä miten saat maitoa tulemaan lisää mut missään ei kerrota miten sen saat loppumaan!!
Oli oikeesti karseeta kun maitoa tuli kainaloista asti vaikka yritin vähentää aina yks syöttö kerrallaan. Yritin lypsää pois mut se oli tosi vaikeeta kun rintä oli NIIIN kova.
Annoin imeä vähän ja sit lypsin.
Oikeesti rankkaa!! Koita jaksaa!!
Ja pikku hiljaa ehkä onnistuu parhaiten jos maitoa tulee runsaasti.

Meillä ei meinannu sit ruveta juomaan nokkamukista millään, mut pikku hiljaa sit rupes normi maitoa juomaan. Mut aina ollu huono normi maidon juoja

meillä 10kk tyttö. ei osaa juoda tuttipullosta tai nokkamuksita.lasistakin menee kaikki vaan päälle. nyt on alkanut puremisen enkä oikein tiedä mitä tekisin :/

Meillä poika on nyt jo lähes 1v 2kk, eikä loppua imetykselle näy. Olisi kumminkin pakko saada juomaan jotain. Meillä yöt on tosi katkonaisia, juo maitoa ainakin neljä kertaa yössä ja rauhoittuu ainoastaan maidolla.

Alkuperäinen kirjoittaja p:

Lopetitko kertaheitolla? Minkä ikäinen lapsi?

Ihan kertaheitolla kun lapsi oli vähän yli 1v.
Päätöksen jälkeen ei ole kertaakaan osoittanut haluavansa tissille. (imettämättömyyttä kestänyt nyt vajaa 2kk)

Itse sain neuvon että pitäisi pikkuhiljaa lopetella, mutta en vain jaksanut sitä kipua. Meni noinkin ihan hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä poika on nyt jo lähes 1v 2kk, eikä loppua imetykselle näy. Olisi kumminkin pakko saada juomaan jotain. Meillä yöt on tosi katkonaisia, juo maitoa ainakin neljä kertaa yössä ja rauhoittuu ainoastaan maidolla.

Kyllä sille lapselle alkaa maito kelpaamaan, kun ei ole enää tissiä tarjolla. Ei terve lapsi itseään nälkään tapa. Jätät vaan kertaheitolla sen pois.
Yöksi et tarjoa itseäsi hoitamaan häntä. Isäntä hoitaa seuraavan viikon yöhyssyttelyt, et sinä, niin lapsi ei pääse maidon tuoksuun. Nukut vaikka eri huoneessa.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Kyllä sille lapselle alkaa maito kelpaamaan, kun ei ole enää tissiä tarjolla. Ei terve lapsi itseään nälkään tapa. Jätät vaan kertaheitolla sen pois.
Yöksi et tarjoa itseäsi hoitamaan häntä. Isäntä hoitaa seuraavan viikon yöhyssyttelyt, et sinä, niin lapsi ei pääse maidon tuoksuun. Nukut vaikka eri huoneessa.

Tähän on pakko kommentoida sen verran ja olla erimieltä - me kokeilimme että isä hoitaa yöt vauvaa, että maidontuoksu ei kiusaa, ja ite ei vain lätköäse sitä tissiä vauvalle että pääsisi helpoimmalla.
Mutta, se kun lopetti kerrasta rintaruokinnan, ja ei 'suostunut' hoitamaan vauvaa öisin sai vauvan itkemään sydäntä särkevästi. Mutta kun rutiinit säilytti ennallaan, että äiti hoitaa yöt, alkoi vauvakin nukkumaan.

Tähän on pakko kommentoida sen verran ja olla erimieltä - me kokeilimme että isä hoitaa yöt vauvaa, että maidontuoksu ei kiusaa, ja ite ei vain lätköäse sitä tissiä vauvalle että pääsisi helpoimmalla.
Mutta, se kun lopetti kerrasta rintaruokinnan, ja ei 'suostunut' hoitamaan vauvaa öisin sai vauvan itkemään sydäntä särkevästi. Mutta kun rutiinit säilytti ennallaan, että äiti hoitaa yöt, alkoi vauvakin nukkumaan.

Meidän poika kyllä jaksaa sen maidon perään huutaa ties kuinka kauan ja mulle se on aivan kamalaa katsoa vierestä, kun tiedän, että pystyisin "auttamaan". Yöllä poika istuu sängyssä taputtaen ja huutaen maitoa tukka pörrössä, niin en millään pysty kieltäytymäänkään :D Eli meillä luultavasti se on mies, joka hoitaa yöt. Päivällä sitten sen maidon saa paremmin unohtumaan.

Mä lopetin esikon imetyksen kerrasta poikki -metodilla 7,5kk iässä. Sitä ennen olin n. kuukauden yrittänyt vaikka mitä mukeja ja pulloja ilman tulosta. Noh, kaksi päivää meni enekuin suostui pullosta juomaan, pidin poitsua tyytyväisenä sillävälin reilusti ohennetulla puurolla ja hedelmäsoseella. Hyvin se meni näin jälkeenpäin ajatellen vaikka stressi sillä hetkellä oli valtava, ainakin äidillä siis :)

Ei tapa ei... Kun lopetin imettämisen, minun lapseni oli neljä vuorokautta juomatta ja syömättä yhtään mitään. Lopulta jouduimme sitten sairaalaan, kun mimmi ei pysynyt enää tajuissaan. Eihän se kuollut, mutta voin kertoa että olisin hyvin pärjännyt ilmankin tuota kokemusta. :/

Kyllä jotkut lapset vie sen mukista/pullosta kieltäytymisen melko pitkälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:

Ei tapa ei... Kun lopetin imettämisen, minun lapseni oli neljä vuorokautta juomatta ja syömättä yhtään mitään. Lopulta jouduimme sitten sairaalaan, kun mimmi ei pysynyt enää tajuissaan. Eihän se kuollut, mutta voin kertoa että olisin hyvin pärjännyt ilmankin tuota kokemusta. :/

Ei sit käynyt mielessäkään pakkosyöttää sosoita?

Onko sinulla mahdollisuutta lähteä viettämään esimerkiksi pidennettyä viikonloppua ( tai normaalia viikonloppua) jonkun ystävän luokse, niin että mies jäisi lapsen kanssa kahden?
Näin minä tein juuri vastaavassa tilanteessa. Vieroitus onnistui hyvin, vaikka tunsinkin itseni maailman huonoimmaksi äidiksi ollessani pois kotoa.

Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:

Ei sit käynyt mielessäkään pakkosyöttää sosoita?

Tota, ei kun ihan huvikseen annoin sen mennä tohon jamaan. Voit uskoa että kaikki kokeiltiin. Mutta tytön historialla pakkosyöttäminen oli(si) ERITTÄIN huono idea.

PS. Silloin kun lapsi huutaa ja raivoaa täysillä, pakkosyöttäminen on aika vaikeaa. Nielemään kun ei voi pakottaa, eikä lapsi niele juurikaan kun itkee vain.

Ite en myöskään raaskinu heittää yösyötöistä vierotusta isälle. Ihan ite vaikka haisin kuinka maidolle, niin vierotin yötissistä. =) Ei menny montaa yötä kun tajus ettei maitoa yöllä tuu, ja jakso aamuun asti oottaa =)
Nyt oon muutama päivä sitten heittäny koko imettämisen pois, ku oli nänni niin kipee, ku isot hampaat jo ja 8 kpl (1v poika) ja tissi on kipee ja turvoksissa, mutta tällä mennään :D Iso poika pärjää jo ilman, ollaan jo lehmänmaitokokeilu alotettu ja näyttää hyvältä =) Jos "tissinkaipuu" äityy suureksi, oon pullosta antanu velliä, niin johan on helpottanu =)

Yhteistyössä