imetyksen lopetus ja korvikkeelle siirtyminen (6kk)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MoilasenH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MoilasenH

Jäsen
24.04.2009
429
0
16
Kiinteiden alotuksen jälkeen (4kuisena alotettiin) on maito vähentyny ihan silmissä.
Nyt ipana syö 4-5 ateriaa päivässä, mutta tissiä ei huoli kuin nukkuessaan tai nukkumaan mennessä :(
Kieltäytyy siis täysin, ei avaa suutaan ja kääntää vaan pään pois, jos hanakammin tarjoan, on tuloksena huutava kakara :heart:

Eli päivän aikana syö tissiä n.3-4krt ja ei useinkaan 2-5min pidempää.
Neuvolasta sain ohjeen pumpata maitoa ja antaa pumpattua maitoa aina aterian jälkeen ja väleissä.. tissiä sitten nukkumaan menessä kun sen silloin vain huolii.
Noh, mutta mulla siis maito jo niin vähissä että sain eilen pumpattua toisesta rinnasta vaan 10ml ja toisesta 40ml !!!
Ja joo tiedän ettei pumpulle välttämättä heru, mutta mä herun (tunnen sen siis kipristelynä ja maitoa tulee suihkuten sen aikaa) ja kuitenkin tuloksena oli siis vain 50ml maitoa :o Rinnat tuntuu muutenkin ihan tyhjiltä läpysköiltä vuorokauden ympäri.

Miten ootte siirtyny korvikkeelle ja ootteko pystyneet samalla kuitenkin jatkamaan osittais imetystä?
Vinkkejä oman maitomäärän kasvuun jne..

Ihan oman kokemuksen perusteella, on normaalia että vauva alkaa imemään maitoa vähemmän ja lyhyempiä aikoja eikä se tarkoita sitä ettei saisi tarpeeksi.

Meillä imetetään vielä, lapsi kohta 10kk ja ei ikinä juo enempää kuin 5 min maksimissaan. Kun aloitettiin kiinteät oli pitkään sellainen vaihe, että lapsii kieltäytyi imemästä rintaa muuta kuin aamuisin ja iltasin ja joskus päiväunille mennessä. Meillä tämä vaihe meni kuitenkin ohi, voisiko olla että kyseessä on vain vaihe teilläkin??

Minulla rinnat ovat tuntuneet tyhjiltä jo moonta kuukautta, mutta eivät silti ole, lapsi ei enää tarvii niin paljon maitoa kun alkaa kiinteitä syömään ja saa nopeasti tarvittavan määrän maitoa. On normaalia että pumpatessa sitä ei heru koska lapsi tässä vaiheessa imee niin kovaa ettei pumppu pysty samaan. Luin itse siitä miten äidin keho osaa tuottaa sen verran maitoa kuin lapsi tarvitsee. Jos lapsi on tyytyväinen ei kannata huolehtia, imetä niin paljon kuin lapsi itse haluaa, miksi siirtyä korvikkeeseen?

itse kans mietin sitä onko maitoa enää kun rinnat tuntui tyhjiltä lötköiltä (ihanaa... ) ja ei enää ikinä täyttynyt samalla lailla. Mutta onhan se luonnollista, että kun maito ei ole enää se mikä täyttää lapsen yksin niin sitä tarvitsee vähemmän ja kun kysyntä pienenee pienenee myös tuotto.

minulle muuten imetysterapeutti joskus alkuviikkoina (kaveri maksoi sellaisen minulle kun imetys tökki alussa tosi paljon) kertoi että luontaistuotekaupasta saatava rohtosarviapila (tai sarviapila) tee tekee ihmeitä, että se on siis yleisesti tunnettu maidoneritystä auttava kasvi :O en itse lopulta kokeillut mutta yksi tuttu myöskin vannoi sen auttavan...

Linkki vielä josta luin itse lisää tähän aiheeseen avuksi:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=57&Itemid=133

"Mielenkiinto imemiseen voi häiriintyä eri syistä (esim. imemislakko), mutta jos äiti tulkitsee sen vieroittumiseksi, on se äiti eikä vauva joka vieroittaa. Toisinaan vajaan vuoden ikäiset vauvat näyttävät vieroittuvan melkein itsestään, rinta kiinnostaa yhä vähemmän ja äiti saattaa tuntea maidonkin vähenevän. Tämä tapahtuu tyypillisesti vaiheessa, jossa kiinteää ruokaa alkaa maistua jo huomattavia määriä ja jos kiinteisiin yhdistää pullosta/mukista tarjottavan juoman, jopa täydellinen vieroittuminen on mahdollista. Biologisesti näin varhainen vieroittuminen ei ole luonnollista, kyseessä ei siis ole lapsen oma valinta, vaan tämä johtuu siitä, että lapsi on saanut liian runsaasti muuta ravintoa eikä imetys ole ollut täysin lapsentahtista. Mikäli haluaa vieroittaa vauvan, voi tätä käyttää hyväkseen, mutta jos äiti haluaa jatkaa imetystä, on syytä vähäksi aikaa lisätä imetystä, vähentää muun ruoan tarjoamista, imettää ennen aterioita, ja jättää mahdollinen tutin- ja pullonkäyttö minimiin"

kiitos vastauksesta!

Ajattelinkin ja toivon että pystyisin jatkamaan imetystä ainakin sinne 1v ikään asti.. Tänään on syönyt 4krt rintaa+huikkia vettä..
Kävin kuitenkin ostamassa korviketta ja teinkin siitä sitten aamu sekä iltapuurot, ihan vaan turvatakseni kalsiumin saannin kun niin kovasti huolettaa että saako vauva tarpeeksi rintamaidosta :/ Tarjosin korviketta pullosta, mutta pikkuinen kieltäytyi syömästä, siis pureskeli vaan tutti osaa ja sylkäisi maidot suusta :D Tuttipullosta osaa juoda, sillä tarjoan siitä vettä silloin tällöin, joten ei vaan tainnut pitää korvikkeen mausta :)

Itsestänikin tuntuu että menossa on jonkinlainen vaihe, kun ympäristö tapahtumineen kiinnostaa niin ettei malta olla rinnalla..
Nyt vaan sinnikkäästi luotan siihen että tämäkin on ohimenevää :)

Yhteistyössä