Imetyksen lopetus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Tässä pikku hiljaa alamme lopetteleen imetystä tai tuos parin kuukauden pääst,mut kiinnostais tietää miten muut ovat siittä selvinneet?

Miten yöllä,oletteko antaneet sitten tavis maitoa tissin sijaan vai lopettaneet yö syönnit samalla?Miten olette yöt hoitaneet ja kuin on sujuneet?Kun itse pelkään et öistä tulee sitten aivan hirveitä ja ei nukuta ollenkaan vai pitäisikö laittaa tuo mies hoitamaan yöt?

Entäpäs miten paljon tuomonen vuoden ikäinen tarvitsee nuita maito tuoteita,riittääkö kun antaa ruuan kanssa ja sit jugurtteja ja ilta maitoa?
vai pitääkö sit viel lisäksi antaa.

Hirvittää jo valmiiksi koko ajatuskin,joten vertaistukea kaipaan nyt tässä ja muitten selviytymis tarinoita.

Ihan ystävällisin mielin kyselen että miksi lopettelet jos se kerta hirvittää? Eli että onko joku muukin syy kuin mahdollinen ympäristön painostus siihen että aiot lopettaa imetyksen? :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 00:58 Utelen vaan kirjoitti:
Ihan ystävällisin mielin kyselen että miksi lopettelet jos se kerta hirvittää? Eli että onko joku muukin syy kuin mahdollinen ympäristön painostus siihen että aiot lopettaa imetyksen? :)

et miulta kysynyt, mutta saanen omalta kohdaltani kaksi pitkää imetystä tehnää kertoa omat syyni lopettaa?

eli esikkoa imetin 1.3kk ja imetykseen oli kaksi syytä; maitoallergian takia maidoton ruokavalio miulla, silloin se stressasi. taas on sama vaiva kuopuksella, mutta nyt ei kyllä ollut lopetuksen syy.

kummallakin kerralla suurin syy oli halu nukkua. siis jos ei saa nukkua, niin eikös sitä vallan saata seota? =)

mie pahis olen kans menossa töihin tammikuussa, enkä halunnut hoitoonmenoa ja imetyksen lopettelua päällekäin.

meillä ei mitään ympäristön painostusta ollut ainakaan, jos ei sitä sitten avun puutetta lasketa.

näin meillä.

Kylä ihan omasta tahdostani haluan lopettaa,koska minusta imetys ei ole niin ihanaa että haluaisin sitä vielä jatkaa monta vuotta,nih

Olen päättänyt että kun lapseni voi ja osaa juoda tavis maitoa niin sitten lopetan imettämisen ja innolla odotan sitä kun en ole enään niin kiinni pienokaisessani ja saan nukkua yöni kunnolla koska en osaa nukkua kun lapsi imee tissiä ja näin ollen joudun 3-4 kertaa herämään yöllä noin 15 min ajaksi ja se kyllä katkaisee unen niin että aamulla on väsynyt koska ei ole saanut nukkua kunnolla.

Mutta toisaalta eihän minun tarvitse selittää muille miksi teen näin,vaan haluaisin kysellä miten se on muilta onnistunut,koska uskon suuresti että en ole ainoa joka lopettaa imettämisen vuoden ikäisenä.

Joten pistäkäähän kokemuksia vain tänne =)

Meillä lopetettiin yösyönnit minun aloitteestani tytön ollessa noin 8kk ikäinen. Mä vaan päätin silloin, että nyt ei enää tarvita yömaitoa ja että äitin on aika saada kanssa nukkua kunnolla. Aika moista huutoa oli yöllä muutaman päivän, mutta sitten tyttö tottui, ettei tarjoilu pelaa enää yöaikaan. Suosittelenkin, että aloitat imetyksen lopettamisen siitä, että suljet hanat öisin.

Sinullakin ilmeisesti on jo aika iso vauva, siis lähemmäs vuoden ikäinen kai? Ei sen ikäinen enää tartte ruokaa yöllä, se on enemmänkin ehkä tapa syödä silloin kuin nälkä. Ja voipi olla, että muu sapuska alkaa maittaa päivällä paremmin kun yöllä ei täytetä massua maidolla.

Ja hiljalleen sitten vähentelet niitä imetyskertoja. Ei kaikkia kertoja kerrallaan, vaan vaikka yksi kerta viikossa pois. Meillä kun syötiin puuroakin jo silloin hyvin kun lopeteltiin imetystä niin mä jätin iltaimetyksen jo hyvin varhaisessa vaiheessa pois. Näin siitä ei tullut kauhea huuto sitten myöhemmin, että olisi pitänyt aina saada nukkumaan mennessä tissiä.

Ja tosiaan viikko-kaksi kerrallaan aina vähensin yhden imetyskerran. Musta tuntuu, ettei meidän neiti huomannutkaan, että lopetettiin imetys, kun sitten jo saikin ihan tavallista maitoa lisäksi kun oli jo vuoden ikäinen kun lopetettiin. Meillä tää imetysvieroitus siis meni todella kivuttomasti, mutta lapset on aina yksilöitä ja toisilla saattaa olla melko hankalaakin. Mutta kärsivällisyyttä peliin!

Vuoden ikäinen tarttee noin 5-6dl maitoa. Eli jos juo esim nokkamukista hyvin, niin riittää jos joka ruualla antaa desin ja sit jugurttia myös. Mä lisäksi keitin ja keitän vieläkin puuron maitoon, että varmasti saa sitten tarpeeksi. Ja muihinkin ruokiin sekoitin ihan tavallista maitoa, kun laitoin soseeksi. Mutta mitään pullomaitojuttuja ei meillä ole harrastettu.

Kiitos hyvästä vinkistä,pitää tässä alkaa varmaan pikku hiljaa lopetteleen nuita yö syöttöjä,koska tosiaan tyttö ei varmaan nälkäänsä syö vaan on vain tapa ainakin useinmiten,neiti on nyt 10kk.
Päivisinkin meillä syödään aika useasti tissiä,vähintään varmaan 5 kertaa.Ruokailujen jälkeen ja sitten kun unille on menossa.Ruokaa menee viisi ateriaa päivässä.

Tarkoitus ei ollut vastata mitenkään vihamieleisesti että miksi lopetan imettämisen,mutta pääpointtihan on se että lopetus ei ole ikinään helppoa niin äidille kuin lapselle,luulen että helpompaa on nyt entä kuin vuoden päästä :flower:

Lisää vaan kokemuksia

Meillä kesti reilun vuoden ikäisen vieroitus kuukauden. Ensin yritin vähentää imetys kerrallaan, mutta tyttö ei tajunnut, miksi esim. iltapäivällä saa, jos aamupäivällä ei, ja kiukkusi. Siksi jätin kerralla päiväimetykset pois ja imetin vain aamuyöstä/aamulla kerran ja yöunille mentäessä.

Viikon verran oli vaikeaa, mutta onneksi tuolloin oli kesä ja kävi paljon lomalaisia viemässä huomiota pois tissistä. Tuolloin oli myös synttärit, ja lahjaksi tuli uusia leluja, joita rassasimme yhdessä silloin, kun lapsi olisi halunnut imetystä. Kului kuukausi, eikä tyttö enää päivisin tahtonut rintaa. Sen jälkeen lopetin kerralla illalla ja aamuyön imetykset.

Kovaa itkua oli kaksi iltaa, jonkinlaista itkeskelyä tai valvomista yhteensä kaksi viikkoa. Lohduttelimme sylissä mieheni kanssa vuorotellen. Viimeinen viikko oli melkein itkuton, mutta tyttö ei vain meinannut millään osata nukahtaa aamuyöstä ilman tissiä. Siis heräsi ja herätti meidät ja valvoi tunnin silmät auki ihmetellen. Lopulta hän kuitenkin oppi senkin konstin ja alkoi saman tien nukkua 10-12 tuntia putkeen. Välillä juoksutetaan kerran tutti suuhun, that's it.

Eli meillä ainakin imetyksen lopetus vaikutti öihin parantavasti. Sen sijaan ikävä imetyksen tuomaa läheisyyttä on tullut monta kertaa.

itse lopetin eka aamuimetyksen ja sit yötissin,muistaakseni.lopulta lopetin päiväunitissi ja sit 2 vkoa imetin vaan nukkumaan mennessä.yhtenä iltana neiti ei sit enää halunnutkaa.

8kk eteenpäin mulla tuli maitoa vaan toisesta(neiti ei halunnut huonosta rinnasta enää) rinnasta.eli maito hiipui pikkuhiljaa ja tyttö sopeutui asiaan ajan kanssa.mut kyllä se yötissi piti lopettaa enennkuin vieroitus alkoi mennä eteenpäin.sen tein 10kk iässä. 1v1kk ja neiti oli vieroitettu ja voin kyllä sanoa että pehmeä mutta määrätietoinen vieroitus sopi meille kummallekin!

Moi, meillä on vieroitus edessä parin kuukauden sisään ja kysyisin teiltä viisaammilta, että miten yövieroitus käytönnössä sujuu? Kun lapsi alkaa itkeä rinnan perään, niin miten toimitte? Pidättekö omassa sängyssä vai nostatteko sängystä ja sylittelette vai miten tuo yövieroitus tulisi tehdä? Meidän pojalle on tällä hetkellä oma sänky paikka, johon en varmasti saa rauhoittumaan häntä. Pitäisi saada nukkua vieressä koko ajan :) , vaikka omaan sänkyyn aina yöllä syönnin jälkeen nostetaankin.
Olisin kiitollinen vinkeistänne! Nimimerkki: Ensi kertaa asialla....

Itse aloitin juuri yö imetyksen lopetuksen.Eli yksi yö ollaan nyt oltu ilman tissiä ja alkuun tuntui ihan kauhialta,mielessä kavi monta monta kertaa et pitäiskö sittenkin antaa,mutta onneksi pysyin päätöksessäni.

Eka yö meni siis näin: neiti nukahti siin kymmenen aikaan ja päätin et neljän aikaan saa ekan kerran tissiä jos kaipaa.No 24 aikaan sit alkoi itkemään ja otin syliin ja annoin vähän vettä mut ei auttanu,no sit kanniskeltiin isin kans vuorotellen semmosen tunnin ajan ja lopulta neiti nukahti ja heräsi syömään puol kuuden aikaan =)

Toivottavasti ens yökin menee yhtä hyvin tai paremminkin.

Yöimetyksen lopetin vuodn iässä.Isä antoi tutin ja hoiti yökiukut. Minut nähdessään oli tissiraivo yöllä mahoton. Meni n. kuukausi ja yötisusta päästiin. Päivä , aamu ja iltatissuttelut ovat jatkuneet. Nyt typy 1v 9kk ja minä raskaana. Tissutteluja rajoitan lähinnä aamu-ja iltatissiin. Toisinaan saa päivälläkin, jos mahoton hätä. Tarkoituss ois nyt lopettaa tytön täyttäessä kaksi vuotta. Maitoa saa muutoin lasista halutessaan, syö jogurttia päivittäin ja puuroja maidon kera. Nyt alkaa vaan tuntua pahoinvoinnin ja flunssan keskellä, että kyllä tissit jo kaipaavat rauhaa ;) Onnea imetyksen lopetukselle...pikkuhiljaa hyvä tulee!

Meillä poika on nyt reilu 8kk.Lopetin imetyksen viime viikolla..tai aloin vähentään imetys kertoja.Syynä oli se,että meidän pojalle ei tule painoa nykyään paljoa ja neuvola lääkäri suositteli siirtymään korvikkeeseen.Imetin kerran yössä viime viikolla ja poika onkin nyt nukkunut 2 yötä syömättä joten jätän sen vähäisenkin imetyksen suosilla pois.Lääkäri suositteli antaan päivällä korviketta ja yöllä tissiä. Olen tyytyväinen tähänkin ja onhan se mukavaa jo kun jos sattuukin yöllä herään syömään niin voi isikin jo herätä antaan maitoa. Meidän pojalla siis paino menee käyrillä alaspäin,joten nyt aletaan antaan rasvaisempia tuotteita ja lisään ruokaan öljyä.Näin meillä...ja minä kyllä pidän imettämisestä!!! =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.10.2006 klo 21:10 Emma kirjoitti:
Moi, meillä on vieroitus edessä parin kuukauden sisään ja kysyisin teiltä viisaammilta, että miten yövieroitus käytönnössä sujuu? Kun lapsi alkaa itkeä rinnan perään, niin miten toimitte? Pidättekö omassa sängyssä vai nostatteko sängystä ja sylittelette vai miten tuo yövieroitus tulisi tehdä? Meidän pojalle on tällä hetkellä oma sänky paikka, johon en varmasti saa rauhoittumaan häntä. Pitäisi saada nukkua vieressä koko ajan :) , vaikka omaan sänkyyn aina yöllä syönnin jälkeen nostetaankin.
Olisin kiitollinen vinkeistänne! Nimimerkki: Ensi kertaa asialla....

Minä yritin ensin laittaa tutin suuhun ja silitellä, mutta kauheat raivarithan siitä tuli. Sitten otin syliin ja sylittelin ja kannoin niin kauan, että tyttö nukahti. Sen jälkeen siirsin omaan sänkyyn. Kahden viikon ajan heräsi joka yö, ja useimpina öinä valvoi tunnin, mutta kovan itkun öitä oli vain kaksi. Sen jälkeen tyttö valvoi vain sen takia, ettei vielä TIENNYT, miten on mahdollista yöllä nukahtaa ilman tissiä. Sitten oppi senkin taidon.