Imetyksen sattumisesta kun toinen lapsi syntynyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikkukakkonen mielessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pikkukakkonen mielessä

Vieras
Hei!
Imetys sattui valtavasti aluksi. Nyt toista suunnitellessa mietin että sattuuko se yhtä lailla sitten kun toinen lapsi on syntynyt, vai onko rinnat sitten jo kertaalleen tottuneet imetykseen? Vai riippuuko se siitä kuinka pitkä aika on ollut imettämätöntä aikaa siinä välissä?

Mulla ainakin toisen kanssa imetyksen aloittaminen oli paljon helpompaa kuin esikoisen kanssa. Maidon nousu oli ihan huomaamatonta, ei yhtään niin tukalaa kuin ekalla kerralla. Ja sattui paljon vähemmän, ekat pari päivää sattui vähän ja sitten ei lainkaan. Ja mulla lasten ikäero vajaa 2 vuotta, ja imettämätöntä aikaa välissä noin vuosi.

Meillä lasten ikäeroa 4 vuotta ja kyllä minulla sattui tuo imetys toisellakin kerralla. Itse asiassa meillä tämä nuorempi kärsi keltaisuudesta ja sen vuoksi hän oli laiska ja veltto. Hän nukahteli usein rinnalle eikä suostunut syömään tuttia, jonka vuoksi jouduin imettämään häntä vähän väliä. Rinnat olivat tosi kipeät. Esikoisen kohdalla maito nousi rintoihini noin viikossa ja noin 2 vkon jälkeen luovuin korvikkeesta kokonaan. Kuopuksen kohdalla meni noin kuukausi, että imetys lähti sujumaan ja korvikkeen pystyi jättämään kokonaan pois.

Aloitin nännien rasvaamisen n. kuukausi ennen laskettua aikaa. Esim. Bepanthenia kerran päivässä. Jatkoin sitä myös vauvan syntymisen jälkeen ja imetys sujui hyvin alusta lähtien. Tämän ohjeen sain neuvolasta.

Kolme lasta, imetysten välillä vajaa vuosi, ei sattunut kuin ensimmäiseltä. Maidon nousun kyllä huomasi muiltakn mutta ei nännikipuja. Nyt neljäs neljän vuoden ikäerolla ja sattui taas kuin esikoisen kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja oma kokemus:
Mulla ainakin toisen kanssa imetyksen aloittaminen oli paljon helpompaa kuin esikoisen kanssa. Maidon nousu oli ihan huomaamatonta, ei yhtään niin tukalaa kuin ekalla kerralla. Ja sattui paljon vähemmän, ekat pari päivää sattui vähän ja sitten ei lainkaan. Ja mulla lasten ikäero vajaa 2 vuotta, ja imettämätöntä aikaa välissä noin vuosi.

Näin minullakin! Ekasta maidon nousu oli jotain aivan hirveää, oli aivan tukalaa, rinnat täynnä maitoa ja turvoksissa. Tokassa pelkäsin samaa, mutta maidonnousua ei edes huomannut ja imetys sujui jo "rutiinilla".

Yhteistyössä