Imetyksen sijaan pumpattua äidinmaitoa pullosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huokaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huokaus

Vieras
Olen alkanut pohtia, miten neuvola ja muut suhtautuisivat, jos vaihtaisin imettämisen siihen, että pumppaan maitoa ja annan sen vauvalle pullosta? Toki päätös lienee viime kädessä itseni, mutta mahtaako kukaan ymmärtää syitä mahdollisen päätökseni taustalla...

Nautin äidiydestä ja lapseni läheisyydestä suuresti, mutta imettäminen ahdistaa minua. Vauva on vielä pieni, oppi kyllä imemään rintaa ja maitoa heruu. Sitä ei kuitenkaan tunnu heruvan tarpeeksi vauvan tarpeisiin, joten annamme korviketta. Huomaan jo etukäteen jännittäväni syöttökertoja, riittääkö maito vauvalle vai joudunko antamaan korviketta. Mitään logiikkaa ei tähän tunnu löytyvän. Aina vauva ei heti ilmaise, riittääkö ruoka vai ei, ja ruokailut menevät usein edes-takaisin -vääntämiseksi, kun en osaa tulkita vauvaani. Imetys on hidasta ja työlästä ja aiheuttaa lisäksi minulle jatkuvaa mielipahaa.

Nautin lapseni syöttämisestä pullolla: tiedän tarkalleen kuinka paljon vauvan tarvitsee ollakseen kylläinen ja ruokailuhetken jälkeen seurustelen vauvan kanssa mielelläni. Pullon kanssa en ole erehtynyt laittamaan vauvaa unille liian aikaisin, niin että hän jäisi nälkäiseksi. Imetyksen kanssa riittävyys on suuri kysymysmerkki, koska joskus vauva tyytyy rintaan ja toisinaan ei. Usein imetystä seuraa syystä tai toisesta huutokohtaus. Myös syönnin aikana vauva on pullolla rauhallisempi, imetys on jatkuvaa asennon hakemista ja "tyhjänlutkuttamista". Imetyksen lähinnä odotan kokoajan loppuvan ja nakkaan vauvan heti kyetessäni takaisin sänkyyn, eikä ylimääräistä energiaa tai aikaa todellakaan jää. Imettäessä on myös vaikea löytää asentoa, vauva käyttelee nänniä suussa ja pohdiskelee, vaikka lopulta suostuukin imemään. Pulloruokinta on selkeää ja tehokasta ja pystyn itsekin rentoutumaan minulle paremmissa asennoissa.

Pumppaaminen on minulle mieluinen, rauhallinen oma hetki joka antaa aikaa pohdiskella maailman menoa minulle sopivalla aikataululla. Maitoa heruu hyvin, eikä pumppaus ole työlästä. Mikrosteriloija tekee pullojen ja pumppujen puhdistamisesta helppoa ja olenkin omaksunut tarvikkeiden jatkuvan putsaamisen luontevaksi osaksi jokapäiväisiä rutiinejani.

Miltä kuulostaa, ymmärtäisittekö ratkaisuani siirtyä siihen, että imetyksen sijaan pumppailisin maitoa ja antaisin sen vauvalle pullosta? En halua omalla itsekkyydelläni riistää lapseltani imetyksen mahdollisuutta, mutta olen vain näiden ajatusten äärellä alkanut pohtia asioita hieman tarkemmin...

itse tein juuri nuin, ja neuvolasta olivat ihmeissään että miksi tehdä asiasta vaikeampaa kuin se on? Eli liittyi juuri niihin pullojen keittämiseen yms...
Jokaisen oma valinta se on ja minä en tykännyt imettämisestä ollenkaan, helpompi mulle oli pumppaaminen ja pullosta antaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Omppompooa:
itse tein juuri nuin, ja neuvolasta olivat ihmeissään että miksi tehdä asiasta vaikeampaa kuin se on? Eli liittyi juuri niihin pullojen keittämiseen yms...
Jokaisen oma valinta se on ja minä en tykännyt imettämisestä ollenkaan, helpompi mulle oli pumppaaminen ja pullosta antaminen.

Pysyikö sinulla maidontuotanko käynnissä pelkällä pumppaamisella? Kuinka kauan "imetit"?

Itse koen, että pumppaaminen, pullojen keittely ym. ovat osa päivittäisiä rutineeja. Ne ovat myös asioita, jotka sujuvat aina samalla tavoin ja pysyvät omassa hallinnassani. Imetyksestä ei aina tiedä kuinka kauan se kestää, miten se onnistuu ja mitä siitä seuraa. Epävarmuus asian suhteen nakertaa itsetuntoani äitinä ja tuppaan turhautumaan, väsymään ja stressaantumaan. Eli lähinnä saan noista kaipaamaani turvallisuuden tunnetta ja pysyvyyttä, en koe niitä taakkana.

Itse annoin lopulta esikoiselle just pumpattua maitoa aina päiväsaikaan ja kun oli "hereillä". Syitä oli mm. suihkutissit eli vauva alko itkee jo pelkästä tissin näkemisestä kun maitoa tuli ihan kauheella paineella vaik lypsin enimpiä edestä pois jne. Unissaan söi suoraan tissistä ihan hyvin kun käytin rintakumia joka vähän tasas sitä maitosuihkua.
Olihan se vähän semmosta lypsyllä istumista silloin koko elämä mutta ihan tyytyväinen olen et sain annettua omaa maitoa pidempään sillä konstilla, maitoa kun siis oli tarjolla yllin kyllin.

No esikoista "imetin" 3kk. Ja kuopuksen kanssa maitoloppui hiukan ennen 3kk. Tiedä en johtuuko tosissaan siitä että pumppasin vai loppuiko maito oikeasti. Meillä käytettiin korvikkeita lisäksi koko ajan, maidon eritys ei ollut runsasta missään vaiheessa :/

Mun mielestä jokainen tehköön niin kuin on parasta heidän tilanteessaan. Meillä oli esikoinen kokonaan pullolla ja kuopus rinnalla 10 kk ja suhde on yhtä läheinen kumpaankin. Jos sinusta pullon kanssa olisi helpompaa ja kummallekin teistä (sinulle ja vauvalle) miellyttävämpää niin siitä vain :)

Alkuperäinen kirjoittaja Onnelmatapaus:
Mun mielestä jokainen tehköön niin kuin on parasta heidän tilanteessaan. Meillä oli esikoinen kokonaan pullolla ja kuopus rinnalla 10 kk ja suhde on yhtä läheinen kumpaankin. Jos sinusta pullon kanssa olisi helpompaa ja kummallekin teistä (sinulle ja vauvalle) miellyttävämpää niin siitä vain :)

Ovatko neuvolat nykyään miten kärkkäitä tämän imetysasian suhteen? Voinko siis odottaa saavani ymmärrystä vai jätänkö päätöksen hehkuttamisen hieman vähemmälle?

Meillä neuvolan täti ei alkanut ainakaan "saarnaamaan" koska sanoin ihan suoraan että en tykkää siitä hommasta ja näin on meille helpompaa! Tottakai saat sanoa oman mielipiteesi ja valintasi, on kyllä tympeä täti jos alkaa jotain tupisemaan.

Meillä on annettu mun maitoa pullosta, mutta valitettavasti se loppuu lyhyeen, koska lypsäminen ei stimuloi rintaa samalla tapaa kuin imeminen.

Ja jos vauva saa pullosta, miski hän enää ottaisi rintaa josta joutuu kovalla vaivalla imemään...pullosta kun maito heruu suuhun lähes suihkuamalla.

Mutta aina voi yrittää :) Parempi sekin, kuin pelkkä korvike jos sen vaan saa toimimaan :)

Minä pumppasin 9 kuukautta. 7 ja puoli kuukautta pumppasin neljä kertaa päivässä ja kerran yöllä, näin maidon tulo pysyi hyvin yllä (yöpumppaus auttaa pitämään maidontulon yllä). Mielestäni pumppaus oli todella raskasta ja rankkaa, enkä suosittele sitä pidempi aikaiseksi ratkaisuksi. Tosin minulla siihen varmasti vaikutti se, että kotona oli puolitoista vuotias, vauva ja toinen vauva oli sairaalassa, raskasta aikaa muutenkin. Neuvolassa lähinnä ihmettelivät (sama kuin muualla) miten jaksan pumpata, ei siis tullut yhtään negatiivista palautetta vaikka en imettänytkään. Mieluummin pumpattua maitoa (jos sen jaksaa tehdä), kuin stressaantunut äiti!!! Ja samalla tavalla se vauva on sylissä syöttäessä, erona vain että tissin sijasta suussa on pullo.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tee niin kuin itse parhaaksi näet ja koet. Ja eihän sun tarvii neuvolassa kertoa, että et imetä. Pääasia, että vauva saa sapuskaa ja äiti voi hyvin :)

sanot, että vauva saa rintamaitoa + korviketta x dl /päivä. Se on kyllä totta, että maidontulo ehtyy helpommin, jos vaan lypsät. Joillain on vauvankuva imetyspumpun vieressä ja voithan keksiä muitakin konsteja, joilla saat maidon parhaiten herumaan. Esim mieleistä musiikkia.

Vauvalla saattaa olla joku tiheän imun kausi tms ohimenevää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Onnelmatapaus:

Ovatko neuvolat nykyään miten kärkkäitä tämän imetysasian suhteen? Voinko siis odottaa saavani ymmärrystä vai jätänkö päätöksen hehkuttamisen hieman vähemmälle?

No tuohon esikoisen asiaan en osaa sanoa, koska meillä oli sellainen tapaus, että imetys ei ollut mahdollista. Mutta kun kuopus oli pieni niin muistan, että th sanoi, että jos joskus tulee sellainen olo, että maito ei riitä niin ihan hyvällä omalla tunnolla pullosta vain. Meidän lapsilla oli eri th:t kun vaihtui neuvola välillä ja molemmat tädit olivat tosi kannustavia eivätkä teilanneet pulloruokintaa. Riippuu varmasti ihmisestä paljon. Mutta ei se heille kuulu miten haluat vauvasi syöttää! Pääasia, että saa ravintoa ja läheisyyttä.

Mulla yks tuutu teki jurri noin ja maidon tulo hiipui vähitellen. Vauvan imu stimuloi rintaa ihan eri tavalla kuin imetys. Mitä enenmmän vauva imee, sitä enemmän maitoa alkaa tulemaan.

Äidinmaidon edut vastikkeeseen nähden ovat ilmeiset, josta syystä kyllä kannustaisin imettämään.
Imetys on varsinkin alussa monesti tunteita herättävää, väsyttävää ja hankalaakin. Se ei ole mainostettua euforiaa ja niin helppoa ja mukavaa. Se vaatii onnistuakseen töitä.
Kannnattaakin ottaa reilusti sellainen asenne ettei anna periksi.
Vauva arkea on vaipan vaihto ja imetys :)

Kyse on niin lyhyestä jaksosta elämää, että sen jaksaa. Ja imetys kuuluu luonnollisena osana äidin ja vauvan elämään. Näin luonto on tarkoittanut. Että äiti pitää pientä rinnallaan hyvinkin tiiviisti ensimmäiset kuukaudet, uskon että sillä on merkitystä myös vauvan tunne elämään. Tällä en nyt tarkoita että pulloruokitut eivät olisi tunne elämältään normaaleja.

Kovasti tsemppiä aloittajalle, aseta tavoitteeksi imettää vaikka 6kk asti ja sitten mietit tilannetta uudelleen. Kyllä sä saat sen onnistumaan, voimia se välillä vaatii, mutta lopussa kiitos seisoo. Ja tutustu imetyksen etuihin, se varmasti auttaa päätöksessäsi.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Meillä on annettu mun maitoa pullosta, mutta valitettavasti se loppuu lyhyeen, koska lypsäminen ei stimuloi rintaa samalla tapaa kuin imeminen.

Ja jos vauva saa pullosta, miski hän enää ottaisi rintaa josta joutuu kovalla vaivalla imemään...pullosta kun maito heruu suuhun lähes suihkuamalla.

Mutta aina voi yrittää :) Parempi sekin, kuin pelkkä korvike jos sen vaan saa toimimaan :)

Ei maito pullosta heru :D Itseasiassa kun on imettänyt yli sen 3kk, niin tisseistä suihkuaa maitoa, saattaa tulla jopa enemmän kuin pullosta kerralla. Ei vauva joudu imemään voimalla rintaa sitten kun maito lähtee herumaan.

Maidontulo ehtyy pumppaamisella, koska rinta ei saa oikeanlaista stimulaatiota. Tämä on tietty yksilöllistä, joillakin riittää pidempäänkin. Nopeammin maidontulon lopettaa korvike, jota annat, koska lapsi ei saa rinnasta kaikkea maitoaan. Ja niin se maito vain loppuu ja legendat jatkaa kulkuaan. "mulla ei riittänyt maito"- tarinat on häkellyttävän yleisiä, kun tietää, että syynä on lähes aina korvikkeen anto ja pullon käyttö. Se, että joku ei oikeasti pysty imettämään on tosi tosi harvinaista.

Tässä kirjoituksessa kyllä päästään juuri sen asian ytimeen, miksi nykyäidit eivät osaa/halua imettää. Ollaan niin kaukana jo luonnollisesta tilanteesta, että ahdistaa ajatus siitä, että ei näe maidon valuvan lapseen + lisäksi eräitten kohdalla rintojen pelkkä erotisointi (äiti saa imettäessään muka seksuaalista mielihyvää). Tosi surullista.

Ei ollut tarkoitus syyllistää, tsemppiä, haluat kuitenkin antaa omaa maitoasi pullon kautta.

Mutta tuosta pulloruokinnan selkeydestä: lasten kanssa on vaan pakko tottua siihen, että asiat eivät mene suunnitelmien mukaan ja kaikesta ei voi olla varma. Vauva syö rintaa ihan huvikseenkin, varsinkin jos ei syö tuttia.

Alkuperäinen kirjoittaja mamiini:
Kyllä sä saat sen onnistumaan, voimia se välillä vaatii, mutta lopussa kiitos seisoo. Ja tutustu imetyksen etuihin, se varmasti auttaa päätöksessäsi.

En oikein suoraan sanoen tiedä, mikä se kiitos varsinaisesti sitten olisi? Mahdollisesti terveempi lapsi? Tällä hetkellä nautin vauvasta, mutta ensimmäinen ajatukseni on vauvan alkaessa itkemään "voi ei, imetys". Ilman imetystä rutiinimme olisivat jo pitkän aikaa sitten vakiintuneet, jaksaisin paremmin ja olisin itsevarmempi äiti. Uskaltaisin antaa enemmän itsestäni lapselle, ilman jatkuvaa ahdistusta ja epäonnistumisen tunteita. On järjen vastaista jatkaa jotain sellaista, joka nakertaa äidin ja pienen lapsen välille kuilua, vaikka sen pitäisi nimenomaan rakentaa sitä.

Kyllä sä saat sen onnistumaan, voimia se välillä vaatii, mutta lopussa kiitos seisoo. Ja tutustu imetyksen etuihin, se varmasti auttaa päätöksessäsi.

En oikein suoraan sanoen tiedä, mikä se kiitos varsinaisesti sitten olisi? Mahdollisesti terveempi lapsi? Tällä hetkellä nautin vauvasta, mutta ensimmäinen ajatukseni on vauvan alkaessa itkemään "voi ei, imetys". Ilman imetystä rutiinimme olisivat jo pitkän aikaa sitten vakiintuneet, jaksaisin paremmin ja olisin itsevarmempi äiti. Uskaltaisin antaa enemmän itsestäni lapselle, ilman jatkuvaa ahdistusta ja epäonnistumisen tunteita. On järjen vastaista jatkaa jotain sellaista, joka nakertaa äidin ja pienen lapsen välille kuilua, vaikka sen pitäisi nimenomaan rakentaa sitä.

Sitten teet niinkuin sinusta hyvälle tuntuu, etkä välitä toisten mielipiteistä. Vauvasi elää vaikka pelkällä korvikkeella. Minulla kaksoset joille maito ei tietenkään molemmille riittänyt, pumppasin mitä jaksoin ja lopun saivat korviketta. Jälkikäteen ajatellen olis varmaan ollut helpompaa itsellä jos yösyöttöjen (pullosta) jälkeen en ois jäänyt istuskelemaan rintapumpun seuraan vaan olisin itsekkin käynyt nukkumaan. Mun lapset piti herätää 3h välein syömään, ja pumppaamiseen + pulloruokintoihin meni tunti eli 2h sain sit nukkua jos heti nukahdin...

Minkä ikäinen sun vauvasi nyt on? Ei se plloruokinta mitään rutiineja takaa. Pientä, alle 6kk vauvaa hoidetaan lapsentahtisesti, tarkoittaen sitä että vaippa vaihdetan kun on märkä, lasta syötetään kun on nälkä, lapsi nukkuu kun on väsynyt, ei tiettyyn kellon aikaan. Siihen pääsee sitten myöhemmin kun on sen aikan.

Kuulostat kovin väsyneeltä, mahdollisesti masentuneelta?

Kiitos, imetyksen lopussa on se kaikki hyöty jota imetyksellä annat lapsellesi, ei vain lapsuusikään vaan aikuisuuteen asti. On totta että vastikkeellakin kasvaa terveitä lapsia, joku siitä kuitenkin tänne kohta huutelle. Laitan sulle pari linkkiä tähän imetyksestä, sieltä saat lukea mikä se kiitos on, sen lisäksi että olet antanut lapsellesi parasta mahdollista hoivaa.

<http://www.tervesuomi.fi/fi/julkaisu/11810>

Yhteistyössä