olenko huono jos lopetan imetyksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaapeee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä oon antanut osastolla molemmille lapsilleni ihan omasta tahdosta lisämaitoa, kun oma nousee vasta noin kolmantena päivänä synntyksestä. Turhaa huudattaa pientä nälässä siellä. Sairaalan jälkeen on jatkettu ihan täysimetyksellä sitten ja kaappiin varatut varmuudenvuoksikorvikkeet on lentäneet roskiin päiväysten mentyä vanhaksi.

Mä sanoisin kyllä, että anna tilkka (huom. tosi vähän, eli desilitraa) lisämaitoa alkuun ja anna sitten vauvan imeä rintaa. Näin yhdistää kylläisyyden tunteen rintaan eikä pulloon. Pesimistä ja imettämistä vaan, kyllä ne syöntiajat siitä lyhenee, vaikka nyt tuntuu toivottomalta. Esikoisen kanssa tuo on kuitenkin verraten helppo toteuttaa, vrt. kakkosen kanssa, kun on mahdollisesti pieni taapero siinä hoidettavana myös.

Astro; et kuulosta olevan kuitenkaan ihan sinut imetyksen loppumisen takia, kun pitää tuollalailla piikitellä. Tottahan ekan vauvan kanssa voi pesiä ihan eri tavalla kuin seuraavien. Mutta sekin onnistuu esim. miehen isyysloman aikana yleensä, jos mies voi olla sen 3 vkoa kotona :)

Mulla oli ihan sama tilanne aikoinaan esikoisen kanssa. Imetyksen kanssa oli ongelmia ensimmäiset 2kk mutta sitten alkoi pikkuhiljaa sujua ja imetin lasta 2v 8kk ikäiseksi. Ongelma teillä on siinä että vauva on saanut pullosta maitoa ja koska siitä maito irtoaa paljon helpommalla kuin rinnasta, ei jaksa/osaa imeä rintaa. Eli kehoittaisin vain imettämään ja pesimään vauvan kanssa niin paljon kuin mahdollista. Se edesauttaa maidon tulemista ja opettaa vauvan syömään rinnasta. Sitä kun jaksat sitkeästi hetken aikaa niin kohta huomaat ettei vauva huoli enää pulloa ollenkaan. Jos on pakko antaa lisämaitoa niin anna se mieluiten hörppyyttämällä tai jotenkin muuten kuin pullosta. Imetystukihenkilölle soittaminen on myös oikein hyvä idea. Kyllä se siitä, onnistut varmasti jos vain haluat! :)

[QUOTE="mum";28931527]Mulla oli ihan sama tilanne aikoinaan esikoisen kanssa. Imetyksen kanssa oli ongelmia ensimmäiset 2kk mutta sitten alkoi pikkuhiljaa sujua ja imetin lasta 2v 8kk ikäiseksi. Ongelma teillä on siinä että vauva on saanut pullosta maitoa ja koska siitä maito irtoaa paljon helpommalla kuin rinnasta, ei jaksa/osaa imeä rintaa. Eli kehoittaisin vain imettämään ja pesimään vauvan kanssa niin paljon kuin mahdollista. Se edesauttaa maidon tulemista ja opettaa vauvan syömään rinnasta. Sitä kun jaksat sitkeästi hetken aikaa niin kohta huomaat ettei vauva huoli enää pulloa ollenkaan. Jos on pakko antaa lisämaitoa niin anna se mieluiten hörppyyttämällä tai jotenkin muuten kuin pullosta. Imetystukihenkilölle soittaminen on myös oikein hyvä idea. Kyllä se siitä, onnistut varmasti jos vain haluat! :)[/QUOTE]

No itse heitän tähän kyllä eriävän mielipiteen. Meillä annettiin esikoiselle parin päivän välein pullosta, jotta pysyi siihenkin tuntua ja muuten imetin. Ei sillä ollut kyllä mitään vaikutusta maidon tuotantoon, kun määrän pitää pienenä. Mitään järkeä ei ole kokonaan pullosta luopua varsinkin jos tietää, että on tulossa joitakin menoja kun vauva on esim. alle puolvuotias. Hörppyyttämällä ei ikinä saa niin paljoa maitoa menemään ihan pienelle, että vauva pärjää sillä esim. päivän ilman armotonta nälkähuutoa.

Joo, no joidenkin on tehtävä ruokaa, pestävä pyykkiä, käytävä kaupassa, hoidettava muut perheen lapset. Se on tietty luksusta, jos on talo täys palvelijoita.

Häh, eikö Data osaa tehä mittään? Mulla ei kyllä palvelijoita ole ollut, mutta mieheni, lasteni isä, on isyyslomansa aikana hoitanut kaiken huushollissa ja esikoisen, jotta oon saanut rauhassa olla vaavin kanssa. Huonot naimakaupat teit jos noin uus avuttoman miehen itelles hommasit.

Yhteistyössä