Imetyksen vähentäminen ja hiljalleen lopettaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vauvan ja taaperon äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vauvan ja taaperon äiti

Vieras
Asia alkaa hiljalleen olla ajankohtainen, joten kysellään nyt neuvoja. Haluan imettää vielä ehkä nelisen kuukautta, mutta en tähtää taaperoimetykseen. Vauva on nyt reilu 10 kk. Maitoa menee edelleen paljon päivässä, eikä lapsi tunnu haluavan vähentää. Yöllä en enää imetä, vaan maitoa saa noin aamukuudelta, noin kahdeksalta, lounaalla, välipalalla, päivällisellä, ennen iltapalaa ja iltapalan jälkeen ennen nukkumaanmenoa. Mistä lähden pudottamaan pois?

Esikoinen kieltäytyi itse rinnasta kymmenkuisena, ja oli sitä ennen tasaisesti itse lopettanut imetyskertoja. Haluaisin nytkin lopetella imetyksen pehmeästi, pikkuhiljaa.

Toivoisin neuvoja nimenomaan imetyskertojen vähentämiseen, en kyselyjä, miksi en imettäisi vielä jatkossakin.

Ensiksikin sun pitää korvata se rintamaito jollain korvikeella ja siitä se sitten lähtee. Monesti ei tissi kiinnosta, kun pullosta saa helpommin maitoa.
Mulla oli ihan mahoton tissitakiainen jolle ei korvike kelvannut KUNNES annoin Tuuti (vai mikä se ny olikaa, valion tuote), se maistui ja ei enää tissi kelvannut.
Eli mun neuvo on, älä anna vauvan olla ilman mitään vaan korvaa itsesi pulolla ja sitten vasta lopetat/vähennät....teet itsestäsi tarpeettoman.

Kymmenkuiselle voi antaa piimää, jugurttia, tehdä puurot maitoon, ei ole mitään tarvetta antaa korviketta. Yleensä lapsilla on 1v tienoilla vaihe kun se vieroittuminen käy helposti, voit tietysti varovasti alkaa vähentelemään sitä vaihetta odotellessa.
Mä oon tehny niin etyä oon miettiny mikä imetys on lapselle vähiten tärkeä ja oon lopettanu sitten sen. Jos lapsi itkee tissin perään niin sitten paljon syliä ja sellaisia leikkejä sylissä missä lapsi on selkä äitiä vasten, esim lorutellaan, körötellään, lauletaan, katsotaan kirjaa jne äitille poolopaitaa tai muuta paksumpaa päälle ettei ne tissit oo tyrkyllä, paljas iho houkuttelee imemään.

Kiitos! Aletaan siis hiljalleen vähentämään imetyskertoja. Ehkäpä se siitä :) Piimää voisinkin laittaa nokkamukiin, pullosta meidän vauva ei oppinut juomaan, kun ei ole ollut tarvetta. Tällä hetkellä kaikki nesteenä oleva (ei siis piiloneste ruuasta) neste tulee rinnasta (suu huuhdellaan ruokailujen yhteydessä vedellä lasista tai nokkapullosta).

Mulla ihan sama tilanne ja vauva täytti just 11kk ja syö kyllä myös öisin edelleen.. olen nyt pari kertaa antanut ihan lehmänmaitoa nokkamukista ja se tuntuu maistuvan. Korvike, tuutia vain kokeiltu, vain irvistytti eikä ole maistunut ollenkaan. Pullosta ei tykkää myöskään yhtään mut sitä nyt ei vuoden vanha muutenkaan tarvi.

Mut itse ajattelin siirtyä suoraan tavalliseen maitoon ja sitten yritän vaan harventaa niitä imetyskertoja, harhauttaa puuhaamaan muuta jne. Unikoulu pitäis tehdä, mutta kun hampaita tulee koko ajan tai sit on flunssassa, mutta ehkäpä yöt paranee kun on nyt alkanu kävellä ja siirtymässä yksiin päiväuniin varmaan pikkuhiljaa.

Meillä neiti 1.v lopetti tissittelyn kun vaan vähensin rinnan antoa hereillä ja korvasin sen korvikkeella ja täysmaidon miksauksella. Yöllä imetin vielä 11kk iässä kunnes tarjottiin vettä. Nukkuu vähän paremmin yönsä. Nyt juo Tuutia kun herää ja ruoan kanssa. Vettä silloin tällöin. Imetys loppui 1v ja parit päivät päälle. Eipä ole tyttö rintaa hamunnut kun hoksasi että mukista maitoa saa nopeammin. Tsemppiä!

Yhteistyössä