Imetyksestä, apuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti

Vieras
Nyt pliis vinkkejä joilla saan maidon määrää kasvatettua ja voiko sen maidon laatuun vaikuttaa kun tuntuis olevan tosi ohutta ja vauva pulauttaa mun maidot muttei tuttelia jota olen antanut lisäks? Mitä voisin tehdä kun en millään haluais imetyksestä luopua?

Yöllä kannattaa imettää ja pumpatakin, jos vain jaksaa. Maidon ulkonäkö ei kerro ravintoarvosta. Oletko varma, että vauva tarvitsee lisämaitoa? Minkä ikäinen vauva on? Imetä paljon, luota itseesi ja jos mahdollista, käy imetystukihenkilön puheilla :)

Edelliset olivat puhuneet täyttä asiaa. Lisään vielä, että lepääminen noiden lisäksi lisää maidontuotantoa. Ihan siis ajatuksellisellakin tasolla jos et aina voi käydä nukkumaan. Myönteiset ajatukset vauvaa kohti yms. Jotkut vannoo kotikaljan voimaan..

N.kk takaperin kyselin täällä ihan samoja asioita. 2,5kk jaksoin imettää, imetin osittain. Se on ruokinnan raskain muoto äidille, usko pois. En olisi millään halunnut vielä lopettaa imetystä, mutta kun lopetin, niin nyt se tuntuu parhaalta päätökseltä, mitä olen aikoihin tehnyt. Edelleenkin imettäisin edes osittain sen pari kk, mutta ei sitä sen pidempään pakko ole jaksaa. Siinä parissa kuukaudessa vauva saa vasta-aineita ihan tarpeeksi.

Mä luin silmät ristissä imetyspalstoja, luotin itseeni ja yritin kaikkeni, paitsi lastani en nälässä huudattanut (ohje, että imetä vaan niin maitoa alkaa tulla...) Juu, kun ei tullut niin ei tullut! Pumppasin rintoja jännetupentulehdukseen saakka kunnes ostin sähkökäytööisen. Ei apua.

Ylpeänä voin sanoa, että parhaani yritin!

Ohjeni sulle: Imetä niin kauan kuin jaksat, mutta älä huudata lastasi nälässä. Lopeta kun siltä tuntuu. Tuskin kadut jälkeenpäin.

PS. Mua imetys ei laihduttanut, lihotti 4kg, tai siis kun söin paljon, että maitoa ois tullu enemmän... *huoh*

Itselläni on 2 kuukauden ikäinen vauva ja imetys oli aluksi minullekin ongelmallista, maito ei riittänyt ja jo sairaalassa annettiin lisämaitoa. Lisäksi jossaini välissä vauva on saanut ns. rintaraivareita.

Minun neuvo sinulle on että jos olet vasta tullut äidiksi eikä imetyksestä niin paljon, niin älä ihan heti luovuta!! Minullakin on ollut välillä aika epätoivoisia hetkiä, ja ei maito riitä vieläkään, mutta olen vähitellen löytänyt imetykseen sujuvan rytmin, ja illalla kun maito ei riitä niin annan vähän korviketta. Minua helpottaa kun olen huomannut että ei minun maito ole kuitenkaan ilmeisesti ainakaan vähentynyt kun korvikeannos pysyy koko ajan samana, aluksi pelkäsin tosi paljon että rintamaidon tulo vähenisi tai jopa loppuisi.

Ja kannattaa tosiaankin olla tarkkana onko vauvalla todellakin nälkä silloin kun annat korviketta. Oman vauvan kanssa tuntuu että ihan pienenä se söi kun vaan tuttipullo suuhun laitettiin, nyt ei korviketta rupea syömään jos ei ole nälkä.

Täytyy tosiaan muistaa itse juoda riittävästi. Ainakin 2 litraa on hyvä juoda päivässä, vaikka ei imettäisikään. Rintamaito on eri asia kuin korvike, minkä vuoksi väri ja koostumus ovat tietenkin erilaisia. Voisikohan vauva pulauttaa sen rintamaidon sen takia, että ei siedä jotain ruoka-ainetta, jota sinä itse syöt??

Alkuperäinen kirjoittaja voihaanywee:
N.kk takaperin kyselin täällä ihan samoja asioita. 2,5kk jaksoin imettää, imetin osittain. Se on ruokinnan raskain muoto äidille, usko pois. En olisi millään halunnut vielä lopettaa imetystä, mutta kun lopetin, niin nyt se tuntuu parhaalta päätökseltä, mitä olen aikoihin tehnyt. Edelleenkin imettäisin edes osittain sen pari kk, mutta ei sitä sen pidempään pakko ole jaksaa. Siinä parissa kuukaudessa vauva saa vasta-aineita ihan tarpeeksi.

Mä luin silmät ristissä imetyspalstoja, luotin itseeni ja yritin kaikkeni, paitsi lastani en nälässä huudattanut (ohje, että imetä vaan niin maitoa alkaa tulla...) Juu, kun ei tullut niin ei tullut! Pumppasin rintoja jännetupentulehdukseen saakka kunnes ostin sähkökäytööisen. Ei apua.

Ohjeni sulle: Imetä niin kauan kuin jaksat, mutta älä huudata lastasi nälässä. Lopeta kun siltä tuntuu. Tuskin kadut jälkeenpäin.

PS. Mua imetys ei laihduttanut, lihotti 4kg, tai siis kun söin paljon, että maitoa ois tullu enemmän... *huoh*

Noinkin voi käydä. Mutta se kaksi kuukautta on ihan hyvä takaraja, jos ei toimenpiteet (juominen, syöminen, pumppaaminen, tee, kalja, imuotteen tarkistaminen, rintakumi...) auta siihen mennessä ja on ite ihan rikki, niin parempi on lopettaa.

toisille ei tuu tarpeeks maitoo ja täällä olis yli tuotantoo. miä oon samaa mieltä että ei kannata masentua kokonaan jos imetys ei onnistu, kyllä ne lapset korvikkeellaki kasvaa. mutta kun saa imetysen rullaamaan se on ihanaa sekä äidille ja lapselle ja niin helppoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yöllä kannattaa imettää ja pumpatakin, jos vain jaksaa. Maidon ulkonäkö ei kerro ravintoarvosta. Oletko varma, että vauva tarvitsee lisämaitoa? Minkä ikäinen vauva on? Imetä paljon, luota itseesi ja jos mahdollista, käy imetystukihenkilön puheilla :)

Vauva nyt 3kk. Yhden viikonlopun noin kaks viikkoa sitten syötin yötä päivää kahden tunnin välein ja luulin että olis ollut joku tiheän imun kausi. Nyt vaan on kokoajan sen jälkeen ollut kitinää. Muutama päivä sitten annoin ekan kerran tuttelia kun koko päivä oli tissitelty ja kitisty ja söi puoltoista desiä puol tuntia imetyksen jälkeen ja nukahti kuudeks tunniks heti. Sen jälkeen olen antanut illalla lisämaitoa ja nyt kaks aamua on mennyt samalla kaavalla. Nyt vaan alkaa tuntua että koko imetyshomma menee pieleen.

Uskoa on ollut siihen saakka kun huomasin kuinka parempi lapsella oli kun annoin lisämaitoa. Olen niin pettynyt itseeni kun kuvittelin imettäväni vuoden vanhaks ja nyt jo menee näin huonosti.

Alkuperäinen kirjoittaja voihaanywee:

Minä olen samaa mieltä että ei lasta kannata nälässä ruveta huudattamaan, mieluummin antaa korviketta. Itsekin tein alussa "maratonimetyksiä" ja tuloksena oli nälkää itkevä vauva ja uupumusta itkevä äiti. Eli jos imetys menee niin hankalaksi että sinun omat voimat siihen lopahtaa, niin kyllä minunkin mielestä silloin voi antaa korviketta, äidin jaksaminen on myös tärkeää!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Vauva nyt 3kk. Yhden viikonlopun noin kaks viikkoa sitten syötin yötä päivää kahden tunnin välein ja luulin että olis ollut joku tiheän imun kausi. Nyt vaan on kokoajan sen jälkeen ollut kitinää. Muutama päivä sitten annoin ekan kerran tuttelia kun koko päivä oli tissitelty ja kitisty ja söi puoltoista desiä puol tuntia imetyksen jälkeen ja nukahti kuudeks tunniks heti. Sen jälkeen olen antanut illalla lisämaitoa ja nyt kaks aamua on mennyt samalla kaavalla. Nyt vaan alkaa tuntua että koko imetyshomma menee pieleen.

Uskoa on ollut siihen saakka kun huomasin kuinka parempi lapsella oli kun annoin lisämaitoa. Olen niin pettynyt itseeni kun kuvittelin imettäväni vuoden vanhaks ja nyt jo menee näin huonosti.

No mutta hyvinhän sinä olet jaksanut :) voi tosiaankin olla, että jos rinnoissa on vähän maitorauhasia, niin maito ei riitäkään lapselle, vaikka minkä tekisi. Osittaisimetys on ihan hyvä juttu, jos lapselle antaa lisämaitoa aamulla&illalla, niin sehän ei ole paljon. Jos vaan päivisin jaksat imettää, niin anna vain pelkkää tissiä ja pullosta lisää vain nukkumaan käydessä ja aamupalaksi. Hyvin se menee :)