Imetyksestä ja raskaudesta samaan aikaan kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pin

Tunnettu jäsen
24.04.2013
5 711
238
63
Helsinki
Jos nyt vaikka tulisin raskaaksi (vauva 9kk) niin lisääkö imetys miten keskenmenon riskiä kun niitä on ollut neljä aikaisemmin, eli olenko jokin riskitapaus? Kannattaako se jossain vaiheessa raskautta yleensä lopettaa ja onko teillä aiheuttanut jotain supistelua jossain vaiheessa?
Olen kuullut myös samaan aikaan vastasyntyneen imettämisestä ja isomman lapsen, mites tällainen käytönnössä? :D

Kokemuksia ja tietoa kiitos!

Ei pitäisi lisätä keskenmenoriskiä. Toki sulla on suuri riski muutenkin. Itse imetin keskimmäistä odottaessa viikolle 20 asti. Esikoinen täytti tuolloin vuodrn ja vieroittui varsin helposti. Itse en ole mikään imetysfanaarikko ja tarkoitus oli muutenkin lopettaa imetys siinä vuoden kieppeillä, sen vuoksi lopetin. Mitään supistuksia tai muita ingelmia ei raskaudessa ollut.

Lue tandemimetyksestä imetystuen sivuilta :)
Imettäminen ei lisää keskenmenon riskiä se on ihan höpö-urbaanilegendaa. Joillakin imettäminen saattaa aiheuttaa supistelua, silloin on toki hyvä miettiä et jatkaako imettämistä... mutta se ei välttämättä niin tee.¨
Itse imetin mun kolmosta kun odotin kuopusta. Olin suunnitellut jatkaa koko raskauden ajan ja tandemimettää taaperoa ja vauvaa. Mutta loppu raskaudesta mulla tuli aina tosi paha/etova olo kun imetin niin oli pakko lopettaa. Mutta maito nousi heti synnytyksen jälkeen eikä maito pakkautunut rintoihin samalla tavalla kuin kolmen ensimmäisen lapsen kanssa. Kuopuksen imettäminen oli paljon sujuvampaa alusta saakka :)
Että mulla on ainaki ihan positiiviset kokemukset aiheesta. Ja imetystuen sivuilta löytyy aiheesta faktatietoa.

Mulla sujui hyvin imetys raskausaikana, oli pahoinvointia mutta en huomannut että imetys sitä pahentaisi. Ja sen jälkeen imetin vauvaa ja esikoista, kun pääsin synnytykaen jälkeen kotiin, niin esikoinen jatkoi imetystä. Imetys meni toisen vauvan kanssa tosi hyvin, toisin kuin esikoisen kanssa aikoinaan, kun maidontulo ei ollut loppunut välillä, niin vauva sai heti kunnolla maitoa. Esikoinen vieroittui jonkin ajan päästä (oli 2 vuotias).

esikoista vielä viimeisilläni raskaana, toki ainut asia mikä herätti pahennusta muistoissani oli se,
että neuvolassa "käskettiin" lopettamaan, koska eihän me missään kehitysmaassa eletä!Haista paska vaan sinä mulkku keravalainen neuvolatäti!Olit muutoinkin täys paska, nyt kun on monista muistakin kokemusta, en voi kun kauhistella tuota ensimmäistä.

Yhteistyössä