Imetyksestä: riittääköhän maitoni millään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keltanokka (ei kun -tissi :))
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keltanokka (ei kun -tissi :))

Vieras
Vauvani on hieman yli viikon vanha ja hän on osittaisimetyksellä lääkärin määräyksestä. Pohdiskelen, että saankohan missään vaiheessa maidon riittämään niin, että pärjäisi täysimetyksellä. Miltä teistä kuullostaa tämänhetkinen tilanne:

Päivisin mennään enimmäkseen täysimetyksellä, ehkä n. 2 - 3 kertaa annetaan lisämaitoa, jota vauva juo n. 30 milliä kerrallaan.

Iltaa kohti pyytää koko ajan tiuhempaa maitoa, välillä alle tunnin välein. Keskiyön aikoihin iskee sitten hurja nälkä ja tissin lisäksi voi mennä 100 milliäkin lisämaitoa (eikö se ole hillitön määrä näin pienelle?!).

Kun pumppaan, maitoa tulee useimmiten surkeat 20 milliä kerrallaan (molemmista rinnoista yhteensä), mutta välillä sitten irtoaakin 80 milliä.

Onko täysimetys turha toivo? Esikoisen kanssa aikanaan jouduttiin jättämään imetys kokonaan n. 1,5 kk iässä, kun ei minusta irronnut maitotilkkaakaan. Eli pulloruokinta on tuttua, eikä minua mitenkään "kourista sydämestä", jos siihen taas mennään, mutta ainakin haluan ensin yrittää kaikkeni imetyksen suhteen.

Kiitos neuvoista jo etukäteen!

Siis mistä syystä lisämaitoa lääkäri määrännyt alunperin=?

Maitomääräsi ei voi lisääntyä täysimetyksen tasolle niin kauan kuin annat tuollaisia määriä korvikkeita, koska vauva ei saa tilattua sitä tarpeeksi. Pyytää tiheään maitoa juuri sen takia, jotta saisi maitomäärää lisättyä.

Pumppaus ei kerro mitään. Itse olen täysimettänyt 6-7kk ja kokonaisuudessaan imettänyt tuonne 2,5 vuotiaaksi asti, mutta pumpulle ei ole herunut oikein mitään koskaan.

Mutta korviketta antamalla menet väistämättä kohti sitä imetyksen loppumista. Jos vauva on vasta viikon niin on kyllä tosi isoja korvikemääriä tuo että 2-3 kertaa päivässä 30milliä ja jopa 100 milliä illalla. Mikset vain sitkeesti imetä, imetä ja imetä niin parissa päivässä vauva alkaa saada tarpeeksi maitoa.

Samaa olisin kysellyt edellisen kirjoittajan kanssa että miksi lääkäri on alunperinki n määrännyt korviketta lisäksi? Onko todettu jotain elimellistä syytä sinulla, ettei täysimetys onnistu?

Jos ei, niin kannattaisi olla yhteydessä vaikka imetysohjausta antavaan henkilöön ja kysyä neuvoja täysimetykseen pääsemiseen. Uskon, että se on vielä mahdollista kun vauva vasta noin pieni, mutta edellyttää kyllä korvikemäärien vähentämistä.

Imetänhän minä. Aina tungen tissin suuhun kun pyytää, mutta jää senkin jälkeen nälkäiseksi. Sitten alkaa menneet muistot pyöriä mielessä ja päässä takoo: ei miun maito riitä.

Tästä riittämättömyyssyystä määrättiin lisämaitokin. Vauvan paino tippui synnärillä aivan liikaa.

Siinä on yleensä kysynnän ja tarjonnan laki eli vauva tilaa itselleen ruokaa ja sitä tulee sen mukaa aina enemmän. Pidä huolta, että nautit nesteitä tarpeeksi, sillä jostainhan sen maidon nesteen on tultava. Uskon täysimetyksen olevan täysin mahdollista. Pumppaamalla ei välttämättä sitä maitoa pahemmin tule, vaikka vauva sitä saisikin.

Meidän kuopus oli alussa nestetiputuksessa ja letkuruokinnassa, siitä huolimatta täysimetys kotiin päästyä onnistui.

Maidon määrässähän pätee kysynnän ja tarjonnan laki, mitä enemmän imetät, sitä enemmän maitoa tulee!! Ja vauvathan yleensä tankkaavat illalla, et en usko, et silloin ois maidon vähyydestä kyse!? Vauvasihan on aivan vastasyntynyt, joten aivan varmasti pääset täysimetykseen, mut lisämaidosta eroon! Tsemppiä!! :)

Minä juon vettä runsaasti (aika jännä juttu muuten, että minulle iskee hillitön jano lähes samalla sekunnilla, kun vauva alkaa imeä, onko muilla ollut samaa?).

Näin minäkin olin ymmärtänyt, että maitoa tulee sitä enemmän mitä enemmän vauveli imee. Siitä vaan kuitenkin iskee samalla kauhea epävarmuus, että pidänkö vauvarukkaa nälässä. Sairaalassa niin lääkäri, kuin kaikki minua hoitaneet olivat vakaasti sitä mieltä, että lisämaito on tarpeen. Miksihän sitten olivat sitä mieltä?

Aina vaan tissi suuhun, kun on nälkäinen. Jos edellisestä syötöstä aikaa 20 min, ei ku uudelleen. Anna alkuun molemmat rinnat kerralla näin molemmat rinnat saavat tiuhaan viestiä tarpeesta. Näin meillä onnistui ja kaiholla muistellaan niitä yhteisiä hetkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Minä juon vettä runsaasti (aika jännä juttu muuten, että minulle iskee hillitön jano lähes samalla sekunnilla, kun vauva alkaa imeä, onko muilla ollut samaa?).

Näin minäkin olin ymmärtänyt, että maitoa tulee sitä enemmän mitä enemmän vauveli imee. Siitä vaan kuitenkin iskee samalla kauhea epävarmuus, että pidänkö vauvarukkaa nälässä. Sairaalassa niin lääkäri, kuin kaikki minua hoitaneet olivat vakaasti sitä mieltä, että lisämaito on tarpeen. Miksihän sitten olivat sitä mieltä?

Lääkärit harvoin tietävät imetyksestä kauheasti mitään. Valitettavasti näin.

Koita päästä eroon tuosta epävarmuudesta ja imettää ja imettää vain runsaasti ja uskoa siihen, että sitä maitoa tulee tarpeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikset vain sitkeesti imetä, imetä ja imetä niin parissa päivässä vauva alkaa saada tarpeeksi maitoa.

En tietysti tiedä, mikä ap:lla on tilanne, mutta ei tuo "imetys imetys imetys" auta kaikilla, ei kerta kaikkiaan! Minä imetin monta viikkoa käytännössä vuorokaudet läpeensä, siis oikeasti ihan koko ajan, ja ei se maito vaan lisääntynyt vastaamaan vauvan tarpeita. Aina kun imetyksen yritti hetkeksi lopettaa, huusi nälkäänsä. Minusta toki muutaman päivän ajan kannattaa kokeilla imetyksen tehostamista, mutta ei täysimetyksen väkinäinen yrittäminen saa johtaa siihen, että vauva on tyytymätön ja nälkäinen! Osittaisimetyksen voi saada onnistumaan ja se on ihan yhtä arvokasta kuin täysimetys. Tuntuu, että joskus joidenkin mielestä, en nyt tarkoita juuri tähän viestiin vastanneita mutta kuitenkin, joidenkin mielestä täysimetyksen pitää onnistua vauvan tyytyväisyyden ja hyvinvoinnin kustannuksella.

Voihan se olla, että maitosi ei oikeasti riitä. Niin VOI käydä, vaikka miten imettäisi jatkuvasti! Minä en itse usko tuota, että kyllä täysimetys kaikilta onnistuu...

Alkuperäinen kirjoittaja imetin vajaa 2v kuopusta:
Aina vaan tissi suuhun, kun on nälkäinen. Jos edellisestä syötöstä aikaa 20 min, ei ku uudelleen. Anna alkuun molemmat rinnat kerralla näin molemmat rinnat saavat tiuhaan viestiä tarpeesta. Näin meillä onnistui ja kaiholla muistellaan niitä yhteisiä hetkiä.

Molempia rintoja en saa samalla kertaa syötettyä, koska hänen syöminen on sellaista, että aikansa imee yhtä rintaa ja sitten suu menee tiukasti suppuun. Ei avaa, vaikka kuinka houkuttelen - ennen kun pienet torkut otettuaan.

Mutta siksikin olen välillä pumpannut, että rinnat uskoisi maidolle tosiaan olevan tarvetta.

Ei se varmaan ihan turh toivo kohdallasi ole. Mutta jostain pätevästä syystä lääkäri on lisämaitoa suositellut. Kyllä vauvan ravinnonsaanti menee tässä etusijalle.

Mua ahdistaa nämä vastaukset, että imetä, imetä vaan niin onnistuu. Mullapa EI onnistunut, ei vaikka imetin, imetin ja imetin. Lopetin, kun lapsi oli 3kk, ainut asia, mitä kadun, on se, että en lopettanut aikaisemmin!

Siksi koska ei viitsitä/ehditä antamaan tarpeeksi imetysohjausta, helposti tuputetaan lisämaitoa. Ja eihän kaikilla maito ole vielä laitoksella ollessa noussut vaan nousee kunnolla vasta kotona. Siksi vauvan paino saattaa laskea.. Vai mitä viisaammat on mieltä?

Tsemppiä imetykseen, lisämaidot veks ja tissi esiin! Parissa päivässä maitomäärä kasvaa vauvan tarpeita vastaavaksi! Luota itseesi ja tisseihisi! :D

Koita päästä eroon tuosta epävarmuudesta ja imettää ja imettää vain runsaasti ja uskoa siihen, että sitä maitoa tulee tarpeeksi.

No kuka siitä sitten tietää? Kaksplussan Mitäs nyt?-palstan kaikkitietävät mammat vai?

Alkuperäinen kirjoittaja ei onnistu kaikilta:
Mikset vain sitkeesti imetä, imetä ja imetä niin parissa päivässä vauva alkaa saada tarpeeksi maitoa.

En tietysti tiedä, mikä ap:lla on tilanne, mutta ei tuo "imetys imetys imetys" auta kaikilla, ei kerta kaikkiaan! Minä imetin monta viikkoa käytännössä vuorokaudet läpeensä, siis oikeasti ihan koko ajan, ja ei se maito vaan lisääntynyt vastaamaan vauvan tarpeita. Aina kun imetyksen yritti hetkeksi lopettaa, huusi nälkäänsä. Minusta toki muutaman päivän ajan kannattaa kokeilla imetyksen tehostamista, mutta ei täysimetyksen väkinäinen yrittäminen saa johtaa siihen, että vauva on tyytymätön ja nälkäinen! Osittaisimetyksen voi saada onnistumaan ja se on ihan yhtä arvokasta kuin täysimetys. Tuntuu, että joskus joidenkin mielestä, en nyt tarkoita juuri tähän viestiin vastanneita mutta kuitenkin, joidenkin mielestä täysimetyksen pitää onnistua vauvan tyytyväisyyden ja hyvinvoinnin kustannuksella.

Voihan se olla, että maitosi ei oikeasti riitä. Niin VOI käydä, vaikka miten imettäisi jatkuvasti! Minä en itse usko tuota, että kyllä täysimetys kaikilta onnistuu...

Sekin lisää epävarmuuttani, että en itsekään usko, että kaikilla tuo "imetä, imetä, imetä" toimii :/ Haluan kuitenkin yrittää, mutta en missään nimessä halua pitää lastani nälkäisenä.

Itsekin olen sitä mieltä, että osittaisimetys on hieno asia (myös mieheni pääsee osalliseksi ja esikoinenkin on saanut antaa pikkuveikalle maitoa), mutta olisihan se niiiiiiiin mukavaa, jos ei tarvitsisi keitellä pulloja ja pummpua, ja lämmitellä yöllä maitopulloa :)

AP, sinuna uskoisin ennemmin niitä sairaalan asiantuntijoita, kuin näitä tämän palstan "asiantuntijoita".

Alkuperäinen kirjoittaja Imettäjä:
Ei se varmaan ihan turh toivo kohdallasi ole. Mutta jostain pätevästä syystä lääkäri on lisämaitoa suositellut. Kyllä vauvan ravinnonsaanti menee tässä etusijalle.

Mua ahdistaa nämä vastaukset, että imetä, imetä vaan niin onnistuu. Mullapa EI onnistunut, ei vaikka imetin, imetin ja imetin. Lopetin, kun lapsi oli 3kk, ainut asia, mitä kadun, on se, että en lopettanut aikaisemmin!

Kyllä, nimenomaan näin tunnen itsekin, että vauvani ravinnonsaanti on kaikista tärkein asia. Jos se onnistuu täysimetyksellä, olen todella onnellinen, mutta osittaisimetyskin on loistojuttu, kunhan vauvani vaan voi hyvin ja on tyytyväinen.

No kuka siitä sitten tietää? Kaksplussan Mitäs nyt?-palstan kaikkitietävät mammat vai?

Uskallan väittää, että täällä on paikalla ihmisiä joilla on paljon enemmän kokemusta imetyksestä kuin monella lääkärillä. Tuon ap:n lääkärikin mitä luultavammin ollut mies - arvaan. Täällä palstalla saattaa olla myös imetystukihenkilöitä.

Jo vastauksista kuitenkin näkee, että paikalla on imetyksestä tietäviä ihmisiä.

Kyllä, nimenomaan näin tunnen itsekin, että vauvani ravinnonsaanti on kaikista tärkein asia. Jos se onnistuu täysimetyksellä, olen todella onnellinen, mutta osittaisimetyskin on loistojuttu, kunhan vauvani vaan voi hyvin ja on tyytyväinen.

No ap nimenomaan kysyi neuvoja siihen miten se täysimetys onnistuisi. Pitäisikö siis antaa neuvoksi, että anna korviketta ja toivo että olet yhtäkkiä täysimetyksellä? Jos kysyy neuvoja imetykseen niin silloin annetaan neuvoja imetykseen.

Niin, en tarkoittanut jyrätä näitä "imetä imetä imetä" -ohjeita, sillä joillain tehostettu imetys auttaa asiaan. Halusin vain tuoda esiin sen toisen näkökulman, että eräillä maidontuotanto vaan on niin nihkeänpuoleista, ettei siinä jatkuvakaan imetys auta. Ei runsas juominen, ei lepo, ei kotikalja, ei mammatee, ei pumppaaminen, ei käsin lypsäminen, ei tiheät yöimetykset, rintojen hieronta, lämpimät suihkut - ei mikään! Ei vaikka ihan alusta asti on kaikkea mahdollista kokeiltu. Ja imuote on moneen kertaan tarkistettu. Tällaisessa tilanteessa mulle tulee paha mieli kaikkien niiden puolesta, joita runsasmaitoiset mammat usuttavat jättämään lisämaidon väkisin pois.

Ap, noudata omaa vaistoasi! Jos tuntuu, että vauvasi pärjää lopulta ilman lisämaitoa, olen onnellinen puolestasi! Jos sen sijaan käy niin kuin meillä, että vain lisämaidon jälkeen vauva on tyytyväinen vaikka mitä tekisi, silloin vauvan tarpeet ovat tärkeämmät kuin äidin tarve onnistua täysimetyksessä!

Kyllä, minä tosiaan kysyin, kuinka pääsisin täysimetykseen ja sain hyviä neuvoja, joita aion ehdottomasti kokeilla. Olen kuitenkin kiitollinen vastauksista, joissa kerrotaan, ettei se aina onnistu ja osittaisimetyskin on arvokas asia: juuri nämä viestit vie pois turhaa stressiä, jota nämä riittämättömyysongelmat tuo tullessaan ja juuri siksi voivat jopa auttaa imetyksen onnistumisessa :)

Ja kyllä, lääkärini oli mies ;) Mutta hoitohenkilökunta oli muuten naisia ja heiltä ajatus lisämaidon tarpeesta itseasiassa lähti, lääkäri oli sitten samaa mieltä.

Sovi neuvolan kanssa vauvan painokontrolleista esim 1-2x vkossa. Onko vauvan paino kääntynyt jo noususuuntaan? Kuinka paljon prosenteissa vauvan paino laski, ja missä ajassa? Vähennät pikkuhiljaa lisämaitomääriä. Pidä vauvaa ihokontaktissa (jos vaan mahdollista) ja annat imeä niin usein kuin haluaa. Jos pystyt vaikka edes yhden päivän olemaan näin "pesimässä" vauvan kanssa, se voi vaikuttaa maitomääriin positiivisesti. Imetät heti ekasta nälkäviestistä, eli hamuilu, pään kääntely ym. Itku on vasta viimeinen nälkäviesti. Jollet muuten ehdi olemaan vauvan kanssa ihokontaktissa, niin iltayöstä kannattaisi ehkä kokeilla, jos kerran suurin nälkä iskee vauvalle silloin.
Imetys ei ole mikään hyvän äitiyden mittari, joten jos et täysimetykselle pääsekään, niin ole iloinen niistä päivistä, viikoista mitä olet pystynyt imettämään :)

Ja lääkärien imetystietämykseen. Useissa Suomen sairaaloissa lastenlääkäreilllä ei ole kovin paljon tietoa imetyksestä, heidän pitäisikin käydä imetysohjaajakurssit saadakseen perustietoa asiasta. Ja monessa sairaalassa valitettavasti työskentelee lapsivuodeosastolla ei-niin-imetysmyönteisiä henkilöitä :(

Yhteistyössä