Imetyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiira

Vieras
En vaan jaksa enää tätä imetyshommaa. Yöt on rikkonaisia ja mitä lähemmäs aamua päästään niin sitä useammin syödään. Päiväunet on pienissä pätkissä ja mistään päivärytmistä ei voi vieläkään puhua vaikka vauva jo 5kk. Vauva on itkuinen ja kun nyt annoin tuttelia perunan lisäks niin meni melkein koko purkki ja nukkui heti pari tuntia. Vauva kasvaa kyllä hyvin että se ei ole ongelma. En haluais kokonaan luopuakaan imetyksestä mutta en tajua miten maito ei loppuis jos suurimmaks osaks annan tuttelia. Oisko kellään kokemusta osaimetyksestä joka olis onnistunut ja miten paljon pitäis imettää että maitoa tulis edes vähän?
En haluais luovuttaa mutta ei tässäkään mitään järkeä ole. Niin ja esikoisen kanssa mentiin tuttelilla ja koko vauva-aika oli helppoa ja ihanaa.

Ei mulla loppunut maito kesken vaikka poika vain aamulla ja illalla tissiä otti noin 2kk ajan ja sitten päätti itse sen lopettaa. Mutta siis maitoa ois kyllä riittänyt.

Meillä rupes ilmeneen samanlaisia "ongelmia", ku poika oli vajaa 5kk. Illalla annettiin velliä, mutta siirryttiin sitten puuroon melko pian. Muuten annoin tissiä. 6kk ku tuli täyteen, siirryttiin kiinteisiin melkeempä kokonaan. Tissiä kuitenki saa vielä 3-5 kertaa vuorokaudessa, ja hyvin tulee maitoa, vaikka luulin että maidontulo loppuu ku siirrytään kiinteisiin:)

Se just ottaa päähän kun yöllä olis niin helppo vaan imettää, mutta kun se ei tunnu riittävän ravinnoksi kun vauva heräilee syömään niin usein. Jos koittais sit tuota että aamulla ja illalla antaa tissiä ja yöllä tuttelia vaikka sit pitääkin nousta sitä lämmittään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiira:
Se just ottaa päähän kun yöllä olis niin helppo vaan imettää, mutta kun se ei tunnu riittävän ravinnoksi kun vauva heräilee syömään niin usein. Jos koittais sit tuota että aamulla ja illalla antaa tissiä ja yöllä tuttelia vaikka sit pitääkin nousta sitä lämmittään.

Tai sitten syötät päivällä ja illalla niin paljon kiinteetä ettei oo enää yöllä nälkä.

Jossain vaiheessa, kun epäilin maidon riittävyyttä, niin annoin pullosta korviketta lisäks. Parina iltana sitä meni imetyksen lisäksi. Nyt edelleen rintamaidolla day and night. "Vauvalla" ikää 9kk.

meillä kans siinä 5kk iässä alkoi mennä hulinaksi. mistään nälästä tai vastaavasta ei ollut kyse vaan kasvusta. se kuuluu ikään.
mä imetin siten että vauva yölä viereen ja tissi suuhun.ei paljoa hereillä oltu.

Mä oon huono neuvomaan ketään imetysjutuissa, mut mites jos pumppaisit yölle maidon ja antaisit öisin vain pullosta? Tosin vaatii tisseiltä totuttelua, et pystyy olemaan niin pitkäään ilman tyhjennystä.

Mut itse huomasin tuon version edut jo aikaisessa vaiheessa. Neitikkä syö nopeammin pullosta ja enemmän kerrallaan = on pidempään tyytyväinen. :)

Niin ja mulla ainakin maitoa tulee niin paljon kuin on kysyntääkin. Pumppaan tällä hetkellä 12 h välein tyhjäksi. Jos on lyhyempi väli, tulee tietty vähemmän, jos taas pidempi, tulee kerralla enemmän, MUTTA vaikuttaa kokonaismäärään vähentävästi (samoin kuin väliä lyhentämällä määrä nousee).

Eli jos tahdot, et maitoa tulee sulta tietty määrä, sun on saatava se määrä ulos tisseistäkin (löydettävä se aika, jona aikana se määrä muodostuu ja otettava se silloin ulos). ...äh, taas tuntuu, etten osaa selittää. Mut tajusikko? :)

Mä huomasin liikkumisen vaikuttavat yöelämään. Meillä tuli vasta ehkä 6kk sellanen hulinointikausi. Tosin silloin tuli myös ekat hampaat ja neiti on aina osannut olla dramaattinen hampaittensa kanssa :D Aina hampaita tehdessä menee yöt ihan sekasin.

Tyttö on nyt 1v2kk ja oli poskihampaita tehdessä sellanen kausi, että herä 10-12 kertaa yössä. Ei mua unien puolesta haitannu, mutta ärsytti ku illalla ei voinu hetkeäkään istua rauhassa rupatellessa tai koneen ääressä tai edes syödä iltapalaa rauhassa ku yks heräili 30-40 min välein. Nyt taas rauhottunu sellaseen 1-3 krt/yössä tahtiin.

Nukutekko perhepedissä?

Yhteistyössä