imetys apua saisiko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusi äiti

Vieras
Sain tiistaina ihanan esikois pojan :)
Mutta imetys ei vain tunnu onnistuvan :( rinnat tuntuu täysiltä, mutta kun pumppaan 10-15min per rinta niin tuloksena on 5ml maitoa, eli ihan mitätön määrä. Vauva on ruokittu korvikkeella pullosta syntymän jälkeen verensokerien takia, olen kyllä joka päivä useaan otteeseen tarjonnut rintaa. Välillä vauva imee pitkänkin pätkän mutta välillä hermostuu ihan heti kun rintaa yrittää tarjota.
Eilen kokeilin rintakumia ja siitä vauva ei tykännyt yhtään, sylky heti pois rinnan.

Help, haluaisin niin imettää!

:(

sitkeesti vaan yrität antaa rintaa,se vaan hetken kestää että maito alkaa kunnolla herumaan.pumpulla irtookin huonommin.mun keskimmäistä ruokittiin 2 viikkoa pullolla/nenämahaletkulla mutta tottui tissiin kyllä kun kotiin päästiin.

missä asennossa imetät? mulle helpoin on aina ollut kyljellään

Onnea pojasta :flower:
Ja sitten, pumpulle et heru niin hyvin kun vauvalle. Pidä vauvaa paljon lähellä ja iholla, menkää pesimään peiton alle sinä ilman paitaa ja vauva vaippasillaan. Nukkukaa lähekkäin. Kun pidän vauvan liki niin huomaat nälän ennenkun se on kiljuva ja rinta saattaa kelvata paremmin. Ota rinnasta kiinni kuin tarjoaisit hampurilaista vauvalle ja tyrkkää se vauvan suuhun syvälle. Anna vauvan olla rinnalla niin paljon kuin se haluaa ja se saattaa olla paljon. Luota itseesi. Ja anna sitä korviketta ihan lopuksi jos tuntuu että vauva on nälkäinen. Mutta muista että kaikki kitinä ei ole nälkää.
:)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Vauva on tottunut pullomaitoon, eikä jaksa nähdä vaivaa koska tissistä on vaikeampi imeä. Maitopullosta tulee maitoa vaikka ei imisi yhtään. :/

Kyllä siitä pullosta on mahdollista tottua pois, eihän vauva ole vielä viikkoakaan vanha.

Onnea myös täältä!
Meilläkin kuopus sai pullomaitoa tehohoidossa heti syntymän jälkeen. Mutta oppi syömään tissiä. Tuo Kippuravarvas kyllä kirjoitti jo kaiken, mitä olin itsekin sanomassa, mutta haluan vähän toistaa: LUOTA ITSEESI! Itseäni rupesi monesti tämän toisen kanssa epäilyttämään ruokinta, kun niin monet totesi "sillä on varmaan nälkä" - vaikka juuri oltiin syöty. Vauva kun saattoi kitistä esim. väsymystä.

Minä vein vauvani (4kk) tuossa muutama viikko sitten TYKSiin, kaveri kun ei syönyt normaalisti. Hän viihtyi rinnalla vain pienen hetken-mielestäni aivan liian vähän. Ja olin pumpannutkin maitoa ja sitäkään ei pumpulla tullut kuin 10ml..no, siellä sitten ruvettiin ottamaan painoja ennen ja jälkeen imetyksen. Yllätys oli kova, kun vauva sai 5min imetyksellä yli 100ml..melkoinen hotkija! :laugh: Mutta siis pumpulla ei tullut..

Ei se pumppauksella irti saatu määrä kerro mitään siitä mitä lapsi saa. On kokemusta pumppauksesta, kun esikko oli syntyessään kk:n keskolassa. Pumpulle heruminen voi olla hidasta tai aina ei edes kunnolla heru. Unohda se pumppu ja anna vauvan olla rinnalla niin paljon kuin haluaa. Anna vastike pullosta vasta imetyksen jälkeen. Tiedäthän, että noin pieni voi olla rinnalla jatkuvasti. Voi myös olla, ettei sulla ole maito vielä noussut kunnolla. Mullakin menee melkein viikko ennen kuin on noussut kunnolla. Just siksi on tärkeää antaa lapsen imeä. Jos annat vastiketta, voi olla ettei vauvalla ole aina nälkäkään, kun ei rinta kelpaa.

Miksi pumppaat, en oikein ymmärrä?

Jos kovasti tissit ahdistaa maidon noustessa, laita kaalinlehdet liiveihin. Ja pidä rinnat lämpimänä! Syö ja juo riittävästi, yritä levätä. Äläkä stressaa. Käy lämpimässä suihkussa. Käsin lypsämällä voi myös saada rinnasta paremmin maitoa kuin pumpulla. Pidä lasta vaippasillaan paljasta ihoasi vasten, puhutaan pesimisestä. Kun lapsi on rinnalla paljon, nännit ovat kovilla, Pidä niiden ihosta huolta vaikkapa rasvaamalla. Useimmiten imetys onnistuu kunhan jaksaa olla sitkeä ja tarjota vauvalle rintaa usein. Hommassa pätee kysynnän ja tarjonnan laki!

Kannattaa käydä lukemassa imetystuki ry:n nettisivut. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja spip80:
Onnea myös täältä!
Meilläkin kuopus sai pullomaitoa tehohoidossa heti syntymän jälkeen. Mutta oppi syömään tissiä. Tuo Kippuravarvas kyllä kirjoitti jo kaiken, mitä olin itsekin sanomassa, mutta haluan vähän toistaa: LUOTA ITSEESI! Itseäni rupesi monesti tämän toisen kanssa epäilyttämään ruokinta, kun niin monet totesi "sillä on varmaan nälkä" - vaikka juuri oltiin syöty. Vauva kun saattoi kitistä esim. väsymystä.

Minä vein vauvani (4kk) tuossa muutama viikko sitten TYKSiin, kaveri kun ei syönyt normaalisti. Hän viihtyi rinnalla vain pienen hetken-mielestäni aivan liian vähän. Ja olin pumpannutkin maitoa ja sitäkään ei pumpulla tullut kuin 10ml..no, siellä sitten ruvettiin ottamaan painoja ennen ja jälkeen imetyksen. Yllätys oli kova, kun vauva sai 5min imetyksellä yli 100ml..melkoinen hotkija! :laugh: Mutta siis pumpulla ei tullut..

Mulla 2 poikaa, eikä kumpikaan oo syöny ku 5-10 min.

Meillä esikoista syötettiin alkuun sairaalassa pullosta verensokerien vuoksi. Pari päivää meni, kun tntui, ettei maito riitä, mutta imetin ja imetin. Sen jälkeen maidon määrä alkoi vastata tarvetta. Pumppaaminen ei mulla ole varsinkaan alkuun onnistunut ollenkaan. Toisaalta imettäessä en ole nähnyt tarpeellisena pumpatakaan. Melkein unohtaisin pumppaamisen tuossa vaiheessa. Juo ja nuku paljon ja imetä. Terve vauva syö, kun on nälkä ja tosiaan yllättävän nopeasti isojakin määriä. Ja maitomäärä kasvaa myös yllättävän nopeasti. Eikä vauva muistakaan maitopulloa kolmen päivän päästä ;)

Lääkäri määräsi että vauvaa pitää syöttää 40-50ml 3 tunnin välein yötä päivää nyt vielä viikko eteenpäin. Sanoin että haluaisin imettää niin sanoi että sitten pitää pumpata että tietää kuinka paljon sitä maitoa tulee ja vasta kun on ensin annettu korvike saa alkaa imettämään vauvaa.

Eilen illalla vauva oli kovin näkäinen, annettiin korviketta 80ml, useaan pienempään erään jakaen kun ei uskottu että oikeasti voisi olla nälkäinen. Tämä siis kaikki reilun tunnin sisällä.

huoh... tässä vaan tuntee itsensä epäonnistuneeksi vaikka eihän se pahasta ole vaikka vauva korvikkeella ja pulloruokinnallakin kasvaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja spip80:
Onnea myös täältä!

Mulla 2 poikaa, eikä kumpikaan oo syöny ku 5-10 min.

Mun ensimmäinen oli täyspullotettu ja siksi kaikki nämä imetysjutut ovat uusia..harmi, etten itse löytänyt tuota imetystukilistaa syksyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lääkäri määräsi että vauvaa pitää syöttää 40-50ml 3 tunnin välein yötä päivää nyt vielä viikko eteenpäin. Sanoin että haluaisin imettää niin sanoi että sitten pitää pumpata että tietää kuinka paljon sitä maitoa tulee ja vasta kun on ensin annettu korvike saa alkaa imettämään vauvaa.

Eilen illalla vauva oli kovin näkäinen, annettiin korviketta 80ml, useaan pienempään erään jakaen kun ei uskottu että oikeasti voisi olla nälkäinen. Tämä siis kaikki reilun tunnin sisällä.

huoh... tässä vaan tuntee itsensä epäonnistuneeksi vaikka eihän se pahasta ole vaikka vauva korvikkeella ja pulloruokinnallakin kasvaisi.

Lapsesi on sairas..? Vai miksi tällainen ohje? Maidonnousemisen kannalta on tärkeää, että vauva on rinnalla mahdollisimman paljon..

Ja voi kuule, ei se ruokintatapa ole äitiydenmittari! Ei totisesti. Olen itse pullottanut toisen (lähes täydellisesti) ja imettänyt tämän toisen. Enkä vieläkään osaa sanoa, kumpi olisi parempi. Molemmissa kun on puolensa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meillä myös lääkäri määräsi 40ml 3h välein, mutta syöttöpunnituksilla saatiin se määrä selville. Ja tosi nopsaan mulla nousi se maito kun joka syötölle menin sinne vto:lle syötteleen. neuvoloissa on mahdollista yleensä päästä syöttöpunnituksille tai jos kotoa löytyy tarkka vaaka niin sehän onnistuu sitten niinkin. Ja nuo pikkuisen usein hamuilee sitä rintaa vaikka eivän nälkäisiä olisikaan, tissillä on kiva olla :D

Ei kovin imetysmyönteinen lääkäri teillä. Syöttöpunnituksilla tosiaan voi myös varmistaa maidon määrän. Meillä seurattiin muutama päivä auvan painoa ja siksi ostimme tarkan vaa'an kotiin. Punnitsin, imetin, punnitsin ja käytännössä vain pari kertaa oli pakko antaa korviketta.

Mul oli kans tollaset ohjeet, huonojen verensokerien vuoksi. Annoin vauvalle eka toista rintaa pitkään, sitten pulloa ja sen jälkeen toista rintaa. Vähitellen ei pullon jälkeen kelvannut enää toinen rinta, joten jätin pullottelun pois. Syöttöpunnituksethan voi tehdä kotonakin esim. digitaalisella talousvaakalla, näin me teimme ja kävimme aluksi neuvolassa punnituksissa. Muista, että korviketta ei saa suorilta jättää pois jos olet antanut yli 50ml(etsi tarkempaa tietoa, en muista enää tarkalleen ohjeita...).

Mut mä olin tosi sitkeänä imetyksen suhteen ja nyt 6kk tyttö syö vaan tissiä :) Vähitellen aletaan kokeilla soseita. Aluksi imetyssessiot kesti pari tuntia, tunti taukoa ja taas tissiä. HUH! Nyt tyttö imasee maitonsa muutamassa minuutissa :)

Ole sitkeä ja tarjoa rintaa USEIN! Ja ennen korvikkeen antamista. Meilläkin vähitellen unohtui pullo ja jopa rintakumeista pääsin nopeasti eroon. Tärkeintä, että luotat itseesi ja "luontoon". Ja se pieni määrä/harvoin tarjottu korvike EI pilaa imetystäsi!!!

Onnea :)

joo sokereiden takia vauvaa pitää ruokkia se 40ml/3h mutta eipä tuo minusta nyt näytä oikein onnistuvan. Liian vähän, liian usein. Tuntuu kamalalta herättää vauva sikeästä unesta syömään. Teimme sitten nyt niin että annoimme pojan nukkua siihen asti kunnes alkoi pikku maiskutus kuulua ja sitten annettiin pullosta.
Taidamme tehdä jatkossa niinkuin ... sanoi että ensin toinen tissi, sitten pullo ja vielä toinen tissi lopuksi. Se kuulostaa minusta kaikkein parhaimmalta.
Sairaalassa kätilö oli sitä mieltä ettei korviketta anneta ollenkaan, etenkään pullosta, vaan kokoajan vaan pidetään tissillä. Se nyt oli ihan kamalaa kun olin jo 2tuntia imettänyt ja poika huutaa naama punaisena kun on niin kova nälkä :(
annoin sitten vähän korviketta, jonka imi todella ahnaasti ja nukahti heti sen jälkeen.

Mä jälleen kerran tarjoan tuollaista linkkiä kuin imetystukilista.net

Ilman www:tä. Sieltä imetystietoa. Jos haluat imetykseen panostaa, niin sieltä löytyy kullanarvoista tietoa, ihan oikeasti.

Minkä merkkinen tuttipullo teillä on? Aventin pulloja kehutaan rintaruokinnan kannalta hyviksi kun maitoa tulee vähällä virtauksella ja vauva joutuu siis työskentelemään kuten rinnalla, ja muoto on vissiin hyvä myös.

Kannattaa lukea imetystukilistaa!
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=9&id=13&Itemid=100

Niin ja pumppaus ei kerro mitään maidon määrästä koska vauva imee rintaa eri tavalla; itse imetin väliaikaisesti 4kk ja 8kk ikäisiä ja taaperoa enkä silloin saanut pumpattua maitoa, vaikka sitä siis riitti.

Lyhyt nyrkkisääntö on että mitä enemmän imetät, sitä enemmän maitoa tulee. Ekat viikot ja eka kuukausi on tärkeitä maidon nostatuksessa, mitä enemmän silloin jaksat pitää vauvaa rinnalla ja lähelläsi, sitä enemmän se käynnistää maidontuotantoa.

Yhteistyössä