imetys asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelli

Vieras
imetyksestä olis vähän tiedon puutetta..
lasta odotan ja en ntiedä joitain asioita, jospa te voisitte neuvoa..
eli pitääkö kun imettää niin sen jälkeen vielä röyhtäyttää vauva? vai vain silloin kun syöttää pullosta? annetaanko vastasyntyneelle vettä imetyksen lisäksi? tuleeko sammalta suuhun kun imettää siis vauvan kieleen sitä valkoista?
kuinka usein sitä joutuu noin imettämään? saako vauva tarpeeksi maitoa tissistä, miten sen tietää?
ja sitten vielä joitain käytännön vinkkejä voisitte antaa, esim. missä asennoissa lasta voi imettää, voiko vauva maata imetettäessä vai pitääkö pitää hieman päätä ylhäällä

nykyisten ohjeitten mukaan ei kuulemma tarvii vauvaa "opettaa" röyhtäseen tai mitenkään erikoisesti ryöhtäytellä, oppii sen sit itekseen, mutta kyllä meillä ainakin kummassakin tapauksessa on vauvat ryöhtäytetty =)

Röytäyttää kannattaa. Tosin kaikki vauvat ei röyhtäisemään suostu. :D
Täysimetyksellä vauva ei tarvitse vettä.
Sammasta voi tulla mutta ei sitä yleensä tule, meillä ei tullut koskaan kummallekaan.
Imetystiheys vaihtelee hurjasti vauvan iän yms. mukaan.

Maidon riittävyydestä ja muustakin löytyy tietoa www.imetystukilista.net :wave:

niin usein joutuu imettämään kun vauva vaatii :) jos siis lapsentahtisesti imettää. itse imetin alussa vartinkin välein, mikä myös tosin johtui siitä, että vauva nukahti rinnalle.

vettä ei tarvitse antaa.

kun paino nousee, niin vauva saa tarpeeksi maitoa.

erilaisia imetysasentoja kannattaa kokeilla, sairaalassa voi pyytää siihenkin ohjausta. vauva voi hyvin maata imetettäessä.

joo mulle sanottiin kanssa nyt TAYSissa että imetettäviä vauvoja ei tarvi röyhtäyttää. Meillä ainakin ihan puppua, molemmat lapset päräyttää mahtavat röyhyt imetyksen jälkeen, ja jos en röyhtäytä kohta itkeskelevät mahaansa. Mä en oo koskaan antanut vettä eikä ole kummallakaan ollut sammasta.
Imettänyt olen aluksi tunnin välein, myöhemmin noin 3h välein, kumpikin lopetti yösyönnit 7-8kk iässä. Vauva saa tarpeeksi maitoa jos kasvaa ok. Sähän voit imettää melkein miten vaan, itse imetin kuopusta suurimmaksi osaksi seisaalleen, kun esikko aina just silloin teki kaikkea törttöä.

Semmosen vikin annan, että imetys voi sattua. Aina sanotaa, että jos oikee imemisote, niin ei satu. Mä en ainakaan ollu tottunu semmoseen tissinlutkutukseen, että kyllä ne nännit vaan verille meni ja kipeinä oli noin 2vko synnytyksestä. Pahimpina aikoina käytin rintakumia hiukan apuna ja rasvasin. Sitten helpotti ja kipukin pikkuhiljaa laantui.
Otteessa ei mitään vikaa missään vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja pelli:
imetyksestä olis vähän tiedon puutetta..
lasta odotan ja en ntiedä joitain asioita, jospa te voisitte neuvoa..
eli pitääkö kun imettää niin sen jälkeen vielä röyhtäyttää vauva? vai vain silloin kun syöttää pullosta? annetaanko vastasyntyneelle vettä imetyksen lisäksi? tuleeko sammalta suuhun kun imettää siis vauvan kieleen sitä valkoista?
kuinka usein sitä joutuu noin imettämään? saako vauva tarpeeksi maitoa tissistä, miten sen tietää?
ja sitten vielä joitain käytännön vinkkejä voisitte antaa, esim. missä asennoissa lasta voi imettää, voiko vauva maata imetettäessä vai pitääkö pitää hieman päätä ylhäällä

Niin,niinkuin edellinen sanoi niin ei kuulemma tarvi röyhtäyttää.. ite kyllä mahavaivasen pojan röyhtäytin useemmiten,muuten jäi ilma kiertää mahaan. Mutta se kannattaa kattoa ihan tilanteen mukaan tartteeko :)

Tohon ei voi sanoa mitään että kuin usein vauva rinnalla. Aluksi voi muutama viikko mennä niin että vauva roikkuu rinnalla melkeen kokoajan! Mutta se ei tarkoita että maitoa ei tule,vauvan pitää vaan aluksi tilata sitä itselleen imemällä paljon. Ja näitä tiheänimun kausua tulee myöhemminkin,eli voi viikon verran roikkua tissillä paljon,kun tekee itselleen isompaa maitotilausta.
Kannattaa muistaa että vaikka alussa imetys sitoo paljon ja voi tuntua raskaalta (tissit haavoilla ja kipeät yms) Niin se usein kyllä siitä aika piankin helpottaa kun vaan sinnikkäästi jatkaa :)
Ja sen että vauva saa tarpeeksi maitoa tietää siitä että neuvolan punnituksissa paino nousee riittävästi.
Eli vauva voi olla itkuinen,mutta jos paino nousee niin se ei johdu nälästä. (ekan lapsen äidille varmaan tulvii paljon näitä ohjeita että "anna korviketta,sillä on nälkä kun itkee") Mutta luotat vaan itseesi etkä kuuntele muita :)

Niin ja vettä ei tartte antaa. (edes trooppisessa helteessä -näin jostain luin)
Ja ainakaan mun kummallekkaan lapselle ei ole tullut ikinä sammasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
putoaako siinä paino itseltä kun imettää vauvaa?

kyllähän se jonkun verran vie painoa, mutta ainakin meillä ne määrät oli alussa niin pieniä (tai ehkämä vaan mätin niin paljon), ettei paino tippunut. eniten se lähti ehkä siinä kun vauva oli noin 4kk->

ei mulla siis mitään kirjatietoo tms ole, omaa kokemusta kolmesta, kaikkia täysimettäny (nuorin nyt 4kk)

kyllä mä ainakin röyhtäytän, muuten kyllä pulauttaa ihan varmasti, kun tulee kunnon röyhy, ei pulauta ja on ihan tyytyväinen

ei tartte antaa vettä, maito riittää nälkään ja janoon, edes kesällä en oo antanu lisäks vettä (esikko oli ekana kesänä 4kk ja tää nuorin ihan vastasyntyny)

mä en oikeestaan tiiä mistä se sammas tulee mutta meillä ei ole ollu kellään

se on ihan vauvasta kiinni miten usein tarvii maitoa, mutta uskon että vauva tietää itse, itkee kyllä nälkäänsä eli osottaa sen, mulla esikko oli pienipainonen keskonen ja sanottiin että ei välttis huomaa nälkää ja voi verensokerit laskee mutta kyllä se silti aina itki jos nälkä oli, toka oli taas tosi iso ja samaa sanottiin mutta ties kyllä vauva silti ite ja itki ja sai maitoa

vauva saa tarpeeksi tissistä, jos vaan maitoa tulee. jos vauva syö kunnolla eli imee ja nielee ja lopettaa itse syömisen ja on sen jälkeen tyytväinen, saa varmasti tarpeeksi. jos alkaa syödä tunnin välein, saattaa olla ettei saa tarpeeksi

itse imetän istuallani, tuen vauvan tyynyllä tai jalalla ja siinä sitten, voi kyllä olla myös makuulla, olen alussa imettänyt myös ihan makuulla, myös itse makuulla

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
putoaako siinä paino itseltä kun imettää vauvaa?

Mulla putosi, esikoisen jälkeen olin jälkitarkastuksessa (10 viikkoa synnytyksen jälkeen) kevyempi kuin ennen raskautta. Toisen jälkeen meni muutama kuukausi että pääsin lähtöpainoon.

Ja söin kuin hevonen koko ajan. :D

Varaa jo valmiiksi kaappiin rasvaa, jolla voit rasvata nännejä, koska aluksi se tosiaan käy nännien iholle! Minä laihduin lähes kaikki raskauskilot pois imetyksen aikan, vaikka söin paljon. Mutta siis ihan tavallista ruokaa, neuvolassakin sanottiin, et imetys aikan VOI myös lihoa, jos syö epäterveellisesti, herkkuja yms. paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmenäippä:
jos alkaa syödä tunnin välein, saattaa olla ettei saa tarpeeksi

tällainen tunnin välein syöminen ei ole mitenkään kyllä tavatonta, tai merkki maidon riittämättömyydestä. vauvoilla on myöskin tiheän imun kausia, jolloin ainakin itsestä tuntui, että pari päivää meni vain kotona kököttäessä ja imettäessä, mutta ei näitä pidä pelästyä, että se maito yhtäkkiä loppuisi!

Yhteistyössä