imetys ei onnistu kuin makuuasennossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "help"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"help"

Vieras
Kyllä ärsyttää tää imetys kun ei onnistu kuin makuuasennossa.

Viikon vanha vauveli ja nyt kun maito on noussut ei tuo vauva saa millään pidettyä kunnon imuotetta. Ennen kunnon maidon nousua imuote oli hyvä ja nyt ei saa kun nännin päästä kiinni, molempia turhauttaa ja mua sattuu.

Helpottaako tää jossain vaiheessa vai onko tää nyt tällasta että tissit on koko ajan täynnä? En mä voi aina joka paikassa makuulleen imettää.

Pumpaten en saanut maitoa kunnolla tulemaan, silti tissit on räjähdyspisteessä. Vauva hermostuu kun ei saa otetta ja mun tekis kohta mieli lopettaa tää koko imetys kun on näin hankalaa..mieheltä ainakaan ei saa mitään tukea asiaan.sanoo vaan että koita nyt saada se imetettyä.

Ihan rauhassa vaan, kyllä se siitä vielä lähtee sujumaan. Imetät nyt siinä asennossa kun se sujuu ja myöhemmin kokeilet taas onnistuuko jotenkin muuten. Maidon määrä tasaantuu myöhemmin ja rinnat muuttuvat pehmeämmiksi niin varmaan onnistuu sitten paremmin istualleenkin. Tsemppiä!

Kyllä helpottaa, ihan varmasti. Toisaalta hyvä ettet kovin tyhjennä rintoja niin nopeammin sitten tasaantuu se maidon tulo. rintoja voi eka vähä lämmittää esim suihkussa ja sitte yrittää pumpata /lypsää käsin hieman. Olette ihan alussa pikkusen kanssa, anna aikaa, rauhoitu :) vauva oppii ja löytää sopivan rytmin ja otteen syödä, ihan niin kuin sinäki opit. Ja muista: siinä vaiheessa ku rinnat ei enää olekaan ihan täydet maidosta se ei tarkoita että maito olis loppunu. Sitä nousee sitä mukaa kuin imetät.

Onko sulla imetystyynyä? Sillä sais vauvan jämäkästi tuettua rinnalle, vaikka istuma-asennossa olisitkin.
Kyllä se maidonnousu siitä tasoittuu, kun kysyntä ja tarjonta kohtaa.

Voit koittaa imetyksen aluksi lypsää hiukan maitoa pois, jos vauvan olisi helpompi saada ote.

Ei ne ole pinkeenä kauaa, kun tasoittuu. Tissit ikään kuin huomaa paljonko tarvii maitoa olla vauvalle. Jos tuntuu että imuote on huonontunut, niin siihenkin saa jeesiä jos ei ite osaa korjata.

Toi alku aika on turhauttavaa. Jos nännit on rikki tai arat niin suosittelen lansinoh voidetta, eikä tarvii pestä pois imetykseen.

Älä ihmeessä vielä lopeta, varsinkaan jos on ensimmäinen vauvasi. Imetys on vaativa laji, joka vaatii viikkojen, jopa kuukausien opettelun. Vauvasikin opettelee sitä ihanuutta, ja siksi hermostuukin vielä, kun ei oikein tiedä mitä tehdä ja vaisto kuitenkin vähän vinkkiä antaa siitä, mitä pitäisi tehdä. Itselläni ovat nännit kipeytyneet joka imetyksen alussa. Tosi kipeiksi. Mutta nopeasti kipu onneksi vähenee ja nännit parkkiintuvat. Imetystyyny voisi olla sinulle hyvä apu istualtaan imetykseen.Tai vaikka viltti taiteltuna. Pikku hiljaa opettelet asentoasi pystymmäksi. Nännikumit ovat myös hyvä apu, jos tuntuu että vauvan on harjoittelustakin huolimatta hankala saada hyvä imuote. Itselleni se on tuonut mahtavan avun vasemmasta rinnasta imettäessäni. Eripari nännit nääs. :D

Valtavasti onnea vauvasta! Mahtava juttu! Ja imetyksen tiellä pikku hiljaa ja hitain askelin. Pian olet vanha tekijä, usko pois!

Kotosalla kun harjoittelet istuallaan imetystä ota rintsikat ja paita kokonaan pois niin rintaa on maksimaalisesti esillä.

Lypsä alkuun käsin ja sitten vasta yritä imetystä.

Mutta pahin turpeus kyllä tasoittuu muutamassa päivässä.

Kyllä se siitä helpottaa. Mulla ainakin pahin rintojen turvotus laski ihan muutamassa päivässä, kun maitomäärä tasaantui.

Itse en muista syistä johtuen saanut istualtaan imetystä onnistumaan lainkaan ennen kuin vauva oli 4-5 kk vanha. Sen jälkeenkin kesti kauan, ennen kuin se alkoi sujua helposti... Siitäkin silti selvittiin, vaikka kyllähän se rajoitti elämää aika paljon kun ei voinut imettää kuin makuuasennossa. Toivottavasti sulla helpottaa tilanne ihan vaan kun maidontulo tasaantuu.

Minä imetin monta viikkoa pelkästään makuuasennossa. Piti tehdä paljon työtä, että opin imettämään muissa asennoissa.

Samoilla linjoilla muiden vastaajien kanssa eli rauhoitu,anna itsellesi ja vauvalle aikaa.

Yritä lypsää käsin sen verran että tissi vähän pehmenee ennen kun imetät. Ja jos mahdollista (tämä on helpompaa kun vauva vähän kasvaa) yritä ennakoida vauvan nälkää ja imetä ennen kun nälkäitku yltyy. Jos vauva ei ole huippunälkäinen ja/väsyny niin hän jaksaa (ehkä) "hakea otetta" paremmin kun mä-kuolen-jos-en-saa-maitoa-NYT-tilassa :)

Mäkin imetin vaan makuuasennossa, mutta en ollutkaan mikään julki-imettäjä. Aluksi vauva ei saanut edes otetta ja piti rintakumeja käyttää. Vauva kasvoi ja alkoi saamaan samantien otteen. Eli kyllä se helpottuu kaikinpuolin kun vauva oppii. Musta ei ole mukava imettää kun makuuasennossa.

Kannattaa kokeilla rintakumia.
Mulla toinen nänni nousee vain puoliksi joten imettäminen ilman kumia ei olisi onnistunut mutta kumilla sujui hyvin.
Niitä löytyy ihan prismoista yms.

Mulla oli tissit täynnä ekat pari kuukautta, tosin myös pumppailin niitä koska lapsi ei jaksanut imeä kaikkea tarvitsemaansa rinnasta ja tarvitsi "lisämaitoa" pullosta. Se voi olla syy miksi mulla kesti niin pitkään ennen maidon tulon tasoittumista. Niitä erittäin kipeitä tiehyttukoksiakin tuli sitten muutamia kertoja kunnes aloin pumppaamaan myös käsin. Mulla herui hyvin sähköpumpullakin, mutta vain käsin sain rinnat tyhjäksi kun uhkasi tulla tukoksia. Vaikka pumpulla ei enää tullutkaan maitoa niin käsin tuli vielä noin 10ml/rinta. Lisäksi pumpulla se pumppaaminen on "karkeampaa", käsin sai pumpattua paremmin tiettyä kohtaa kun mullakin se tiehyt tukkeutui aina samasta kohtaa. Se käsin pumppaaminenkin on tietenkin tekniikkalaji, mutta pienellä harjoittelulla sen tekniikan löytää. Sen jälkeen kun löysin hyvän tekniikan, olen suosinut tuota käsin pumppaamista jos on tarvinnut (enpä juuri ole pumpannut kiinteiden aloituksen jälkeen).

Mulla meinasi siinä ekan muutaman kuukauden kohdalla sitten mm. maidon tulo tyssätä kokonaankin alun ylituotannosta huolimatta, mutta sanoisin että ekan kolmen kuukauden kaikkien ongelmien jälkeen imetys on ollut helppoa. Alussa asetin vaikka millaisia aikarajoja mielessäni mutta nyt en haluaisi lopettaa ;)

Kiitos kannustuksesta. Täytyy ainakin nyt makuulteen imettää kun se onnistuu edes jotenkin. Ketuttaa vaan tuo miehen asenne kun sanoo että en ole yrittänyt tarpeeksi kun istualteen ei imetys onnistu!!!

täytyy varmaan kokeilla myös tuota kumia. nyt tuntuu ainakin että nännit on liian pienet ns. rintaan nähden kun tissit on niin pulleat.

Pitääkö joka käytön jälkeen nuo rintakumit keittää? Vai kerran päivässä?

Kiitos kannustuksesta. Täytyy ainakin nyt makuulteen imettää kun se onnistuu edes jotenkin. Ketuttaa vaan tuo miehen asenne kun sanoo että en ole yrittänyt tarpeeksi kun istualteen ei imetys onnistu!!!

täytyy varmaan kokeilla myös tuota kumia. nyt tuntuu ainakin että nännit on liian pienet ns. rintaan nähden kun tissit on niin pulleat.

Pitääkö joka käytön jälkeen nuo rintakumit keittää? Vai kerran päivässä?

Kannattaa keittää. Ensin huuhtelu kylmällä vedellä ja sitten pesu tiskiaineella ja sitten kattilaan.

Kannattaa ostaa useammat. Siinä paketissa on 2kpl niitä kumeja.

Ikävä asenne miehelläsi, sympatiat täältä. Vaikka vaikea hänen on tietysti osata neuvoa mitään, tai edes ymmärtää miten hankalaa istualtaan imettäminen voi olla, kun ei ole asiasta omakohtaista kokemusta. Meilläkin mies oli alkuun sitä mieltä, että pitäisi vain yrittää enemmän, mutta tajusi onneksi jossain vaiheessa ettei hänen tietämyksensä aiheesta ollutkaan ihan niin ylimaallista... :)

Itsekin olin aina luullut istualtaan imettämisen olevan maailman helpoin ja luonnollisin asia, mutta kuinkas kävikään... kuukausitolkulla sain taistella ennen kuin se alkoi sujua. En olisi ikinä voinut kuvitella, että se voisi olla niin vaikeaa. Imettäminen ylipäätään ei välttämättä suju heti kuin tanssi, eikä se tarkoita että itsessä on jotain vikaa - varmaan suurimmalla osalla äitejä ja vauvoja on ainakin alussa säätämistä asentojen, imuotteiden, maidon herumisen tms. kanssa.

[QUOTE="vierailija";29466023]Ikävä asenne miehelläsi, sympatiat täältä. Vaikka vaikea hänen on tietysti osata neuvoa mitään, tai edes ymmärtää miten hankalaa istualtaan imettäminen voi olla, kun ei ole asiasta omakohtaista kokemusta. Meilläkin mies oli alkuun sitä mieltä, että pitäisi vain yrittää enemmän, mutta tajusi onneksi jossain vaiheessa ettei hänen tietämyksensä aiheesta ollutkaan ihan niin ylimaallista... :)

Itsekin olin aina luullut istualtaan imettämisen olevan maailman helpoin ja luonnollisin asia, mutta kuinkas kävikään... kuukausitolkulla sain taistella ennen kuin se alkoi sujua. En olisi ikinä voinut kuvitella, että se voisi olla niin vaikeaa. Imettäminen ylipäätään ei välttämättä suju heti kuin tanssi, eikä se tarkoita että itsessä on jotain vikaa - varmaan suurimmalla osalla äitejä ja vauvoja on ainakin alussa säätämistä asentojen, imuotteiden, maidon herumisen tms. kanssa.[/QUOTE]

Enkä siis tällä tarkoita, että imetys olisi useimmille tuskallista ja vaikeaa, vaan sitä että varmaan useimmilla äideillä/vauvoilla on alkuun jonkinlaisia haasteita imetyksessä, milloin mitäkin. Huono imuote, vaikeus löytää hyvää imetysasentoa, suihkutissit, matalat rinnanpäät, rinnalle nukahteleva vauva... Ei kannata ajatella, että olisi jotenkin poikkeuksellista ettei pelkkä "tissi suuhun" -menetelmä heti toimi, vaan pitää kokeilla jotain muuta ja ehkä vähän kikkaillakin ennen kuin imetys alkaa sujua sulavasti.

no sitten imetät makuuasennossa. Mun pyrstö repes niin etten voinu synnytyksen jälkeen istua 3 viikkoon ja imetin sitten makuulla. no problem.

miksi sun pitäis imettää "joka paikassa"? Ole kotona, anna miehen hoitaa ostokset ym.

Mulla nyt 4kk vauva ja imetin häntä sen 3kk makuuasennossa kun muut eivät onnistuneet. Jouduin lopettaan imetyksen rintaraivareiden vuoksi.. Ja vauva sai raivarit varsinkin jos koitin tai jouduin pakosta imettään muuten kuin makuullaan.

Että mulla ei helpottanut, mutta yleensä sen kai pitäis helpottaa ajan kanssa. Toivottavasti sulla käy näin!
Ja voimia imetykseen. Syö ja juo hyvin. Nyt kun katson taaksepäin tuota aikaa, niin se meni nopeesti! Lupaan et sulla käy samoin vaikkei nyt tunnukaan siltä.

Ja se helpottuu se maidontulokin. Ei ne ole kohta enää noin täynnä, ainakaan koko ajan. Ja mullakaan ei herunut pumpulle kunnolla. Yks mikä oli hyvä niin tissien lypsäminen käsin. Eli mee kumaraan lavuaarin ylle niin että tissi roikkuu ja lypsä niitä käsin. Sit kun hokaat oiekan tekniikan, niin sillä saa lypsettyä turhat maidot pois. Toki tää ei onnistu kaikilta. Mutta kokeile muutaman kerran. Näin sun rinnat ei oo niin täynnä.

Ja mun vauva oppi kyllä syömään täysistäkin rinnoista jossain vaiheessa.

Ja sano sille miehelles että voi video, tuu ite kokeileen. Se ei ole kyllä yrityksestä kiinni jos olet kuitenkin kokeillut. Mulla vauva hermostu siinä kun ei saanut kunnon otetta, ja en tiedä laukasko se mulla ne jatkuvat raivarit. Pärjäsin niiden kanssa 3kk kunnes en enää jaksanut. Ja nyt kun kirjoitan tätä niin mulla välähti, että olisko ne mun säännölliset/ jatkuvat kokeilut istualtaan imetyksessä laukassu ton raivarikierteen. Jos niin ei hitto. No mutta en halua pelotella, koska tää mun tilanne on aina eri kun sun.
Mutta varovasti kun etenet niin hyvä tulee.