Imetys ei onnistu,maito ei nouse

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suck
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suck

Vieras
8 päivä synnytyksestä ja maito ei ole noussut..synnärillä imetin ihan normaalisti,mutta pian selvisi että vauva ei saa riittävästi ruokaa ja lisäruokaa laitettiin menemään 20ml joka ruokailulla. Nyt sitten kun olemme kotona,niin maito ei ole noussut vaikka kuinka olen imettänyt ja pumpannut. Käsin kun pumppasin sain juuri ja juuri 10ml molemmista rinnoista..tuntuu surulliselle,että en pysty rinnasta ruokkimaan.Toisaalta mietin miten pitkään mun pitää kiusata itseäni ja lasta.Vauvalle joutuu antamaan 40ml per ruokailu koska mun rinnoista ei tule kuin ilmaa.Kannattaakohan tätä jatkaa enää pitkään,normaalistihhan maito tulee rintoihin 1-4 päivän sisällä synnytyksestä.

Ei välttämättä ole vielä noussut.. jos jaksat, vähennä tuota lisämaidon määrää ja anna joka itkuun rintaa.. sillä se nousee.
Jos ottaa koville, älä kiusaa itseäsi suotta vaan korvikkeella kasvaa kans kelpo kansalaisia.. ;)

ootko neuvolaan tai osastolle soitellut? : )
kyllähän vauva varmasti saa maitoa rinnoistasi koska pumpullakin saat.
Pumppu ei koskaan ole yhtä hyvä kun vauva, pumppu on vauvan huono korvike tyhjäämään rinnat, joten vauva kyllä saa sinulta enemmän kun sen mitä pumpulla saat.

Juo todella paljon nesteitä ja pidä muutenkin huoli hyvästä ravinnosta.
Pyydä mieheltä hartiahierontaa ja muutenkin kokovartalohierontaa, se auttaa maidontuloon.

Tietysti tarvitsee muistaa syödä ja juoda hyvin.. ja olla stressaamatta, tehdä mielihyvää tuottavia asioita.. tuijottele vaikka vauva sylissä TV:tä ja nautiskele vaikka suklaata jos se on se mukava asia.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja suck:
Lastenlääkärin määräys antaa lisämaitoa 20ml joka syöttökerralla kun ei lähteny paino nousuun syntymän jälkeen ni sitä ei voi jättää pois :/

mutta älä silti imetystä hylkää! imetä yöllä niin paljon kun jaksat, yöaikaan erittyy sitä hormonia paljon joka tuottaa maitoa!

Alkuperäinen kirjoittaja ewrtyj:
Tiedän omasta kokemuksesta, että ei se vaan välttämättä nousekaan. Minäkin imetin ja imetin, ei vaan noussut. 3kk imetin ja sit se jäi. =(

Nousihan se maito, jos 3 kk imetit...vai tyhjää rintaako vauva vaan imi? :o

Mulla oli ihan sama juttu kun sulla. Vaikka kuinka yritin, mikään ei auttanut lisäämään maidon määrää. Noh, sauna ja kotikalja saattoi auttaa vähän... =(
Pyydä neuvolasta vaaka, millä voit tehdä syöttöpunnituksia kotona.

Mulla nousi molemmista 5pvän kuluttua ja hoitajan ihmettelivät. Tein kovasti töitä ja maito lähti tuleen. Alussa takkus ja oli raskasta, kipeetä. Mutta palkinto odotti kunhan join ja söin ja lepäsin. Muista sinäkin se. Stressi ei auta. Mutta tee se neuvolan seurannassa. Sano et haluat et painoa seurataan ja HALUAT imettää. Mitä enempi imetät, sitä enempi tulee, etenkin kun itsekkin juot ja syöt!

rauhoittuminen ja rentoutuminen auttaa.. mulla ei maito ns noussut missään vaiheessa (ei tullut tynnyritissejä ei) ja sitä tuli kuitenkin tarpeeksi.
mutta se että hermostuu vähentää herumista. ota ihan rauhassa, vastasyntyneen vauvan mahalaukku ei ole tulitikkuaskia suurempi, joten sen takia hän vierailee useasti rinnalla. ja anna vierailla. vauva myöskin aistii sen jos olet hermostunut. voit aina mennä punnaamaan vauvan neuvolaan ja jos paino nousee,kaikki on hyvin.
lisää tukea ja neuvoja saat myös täältä jos epäilet imuotteessa olevan vikaa jne..
asiaan perehtynyt osaa varmasti rauhoitella sinut ja opastaa parhaiten eteenpäin:

http://www.imetys.fi/itu/puhelin.php

Imetystukipuhelin 041 528 5582

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Tietysti tarvitsee muistaa syödä ja juoda hyvin.. ja olla stressaamatta, tehdä mielihyvää tuottavia asioita.. tuijottele vaikka vauva sylissä TV:tä ja nautiskele vaikka suklaata jos se on se mukava asia.. :)

Näin ja lisäksi ota osastolle maanantaina yhteys, sillä mielestäni heillä on sellaista lääkettä joka tehostaa maidon nousua :)

Mutta kuten joku sanoi niin korvikkeellakin kasvaa :)

edelliset jo sanoneet mitä piti sanomani, mutta lisäisin että mahdollisimman paljon ihokontaktissa lapsen kanssa, esimerkkinä tätä tarkoitan; Meidän 10kk tyttö tuli kuumeeseen ja halusi olla vain äidin sylissä, no kolme pvä sitten oleili suurimmanosan ajasta tuossa rintojen päällä ei siis imenyt vaan makoili ja nuhjasi niin minulla nousi maito rintoihin taas... ja imetys loppui n 3kk sitten.
Sairaalassa kyllä sanottiin että joka itkuun vaan tisssi suuhun ja niin paljon kun pystyy pitää juuri rinnalla, kantoliina on hyvä helpotus tähän! =)

:hug:
Muista, että korvike on ihan hyvä vaihtoehto!!!!! :heart: Pääasia, että lapsi saa ruokaa ja läheisyyttä.

Olet varmaan ollut jo yhteydessä neuvolaan? Tai soittanut laitokselle kätilölle?
Mistä päin olet? Esim. Myymäen pikkujätissä on imetysneuvontaa. Siellä työskenetelevästä imetysneuvojasta olen kuullut todella hyvää.
http://www.medicity.fi/index.php?id=esittely&sub=pj_myyrmaki

itsellä imetystressi puski päälle, joka ei helpottanut tilannetta.

Siis joo osastolla homma oli ihan tiedossa. Tarkistivat imetysasennot,otteet yms. Syöttöpunnitukset tehtiin ja todettiin että maitoo ei vaan tuu. Imetän kyllä jokaisen itkun ja aina ennen korvikkeen antamista. Tarkkailen vauvaa mikäli rintamaito riittäisi,mutta nälkä jää jokaisen kerran jälkeen. Ongelma on siis tosiaan se ettei maitoa vaan tule..

Siis joo osastolla homma oli ihan tiedossa. Tarkistivat imetysasennot,otteet yms. Syöttöpunnitukset tehtiin ja todettiin että maitoo ei vaan tuu. Imetän kyllä jokaisen itkun ja aina ennen korvikkeen antamista. Tarkkailen vauvaa mikäli rintamaito riittäisi,mutta nälkä jää jokaisen kerran jälkeen. Ongelma on siis tosiaan se ettei maitoa vaan tule..

Imetätkö hyvän aikaa molemmista rinnoista esim. 15 minuuttia. Minulla on kestänyt joskus 10 minuuttia ennen kuin maito on noussut rintoihin ja siihen asti vauva on ärissyt ja venytellyt tissiä.

Mulla on ollu sama ongelma ja sain primperan-kuurin joka nostatti maidon. Imetystukipuhelimeen kannattaa myös soittaa, tuntuis että maito on noussut jos sitä kerran sait lypsettyäkin mutta että sitä ei ole niin paljon kuin vauva tarvitsee. Tsemppiä!

Kyllä se vastasyntynytkin tietää mikä sen nälän pitää pois.. minulle yksi kätilö sanoi kerran että jos vauva saa lisämaitoa enemmän kuin rinnasta, peli on perisaatteessa menetetty.. näin kävi esikoisen kanssa.

Mielenkiinnosta kysyn saiko vauva ensimmäiseksi synnyttyään lisämaitoa vai rintaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Imetätkö hyvän aikaa molemmista rinnoista esim. 15 minuuttia. Minulla on kestänyt joskus 10 minuuttia ennen kuin maito on noussut rintoihin ja siihen asti vauva on ärissyt ja venytellyt tissiä.

Joo oon katellu kelloo et vähintään sen 15min ja jos pumppaan ni se 15min vähintään..tosin jos vauva ei halua imee ku 10min ni sit se ei halua imeä,mut keskinmäärin noin 20-30 min viihtyy rinnalla jonka jälkeen lopettaa on hetken hiljaa ja alkaa itekee nälkäänsä ja imee nyrkkiään.

Alkuperäinen kirjoittaja xx:

Kyllä se vastasyntynytkin tietää mikä sen nälän pitää pois.. minulle yksi kätilö sanoi kerran että jos vauva saa lisämaitoa enemmän kuin rinnasta, peli on perisaatteessa menetetty.. näin kävi esikoisen kanssa.

Mielenkiinnosta kysyn saiko vauva ensimmäiseksi synnyttyään lisämaitoa vai rintaa?

Rintaa..lisämaito aloitettiin 2 ja 3 päivän välisenä yönä kun vauva kiljui nälkäänsä pää punaisena ja mun rinnat oli ihan mustina jatkuvasta imetyksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja miuks:
ja sitä sanotaan, että pumppaamalla ei saa samaa määrää kuin imettämällä. En tiedä onko tutkittua, mutta yleinen väite.

mä en herunut ku tippoja pumpulle ja vauva sai maitoa silmiinkin.. ja sitä valui toisesta nenästä ja sit lopulta myös lensi kaarella lattialle.. ja piti syöttää selällään..

:D

mut ap:lle tsemiä ja rentoja hetkiä.. toivottavasti kaikki lähtee rullaamaan.

Yhteistyössä