Imetys ei onnistu, rakenteelliset syyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ensimmäisen lapseni kohdalla imetys ei onnistunut. Maitoa ei tullut, sitä ei itseasiassa ikinä edes noussut, ei imemällä eikä juurikaan pumppaamalla. Tukea imetykseen sain kyllä, imuotteet yms katsottiin, pidin vauvaa lähellä ja söin sekä join hyvin. Tuloksena osittaisimetystä 2kk.

Nyt olen uudestaan raskaana ja laskettuunaikaan on muutama kuukausi. Ihmettelin lääkärille etteivät rintani ole tässäkään raskaudessa olleet kipeät, kasvaneet lainkaan yms. Lääkäri tutki ja totesi rinnoissa olevan edelleen kehittymätöntä maitorauhaskudosta, kehitys ei ole siis aikoinaan mennyt loppuun asti. Selvisi myös että tästä syystä maito tuskin tälläkään kertaa nousee ja todennäköisesti pystyn vain osittaisimetykseen.

Asia harmittaa kovasti sillä koin jo esikoisen kanssa todella kovana paikkana imetyksen epäonnistumisen. Epäonnistuin äitinä pahasti. Hävetti kommentoida kysyjille imetyksen epäonnistumista ja kaivaa pullo esille. Katseet, joita saat ruokkiessasi pientä vauvaa pullolla eivät ole kovin mukavia. Myös kommenttia pulloruokinnasta saa kuulla riittävästi.
Olen onnellinen että tiedän tehneeni aikoinani parhaani mutta koen jo nyt ahdistavaksi, että sama asia on pian edessä. Onko täällä muita saman kohtalon omaavia?

Nokka pystyyn!

Esikoisestakin on kasvanut korvikemaidosta huolimatta terve lapsonen, eikös?

Mä imetin kolme ensimmäistä hienosti mutta kuopuksen kohdalla kaikki meni vitulleen. Muistan riittämättömyyden tunteen mutta nyt, yli kymmenen vuoden kuluttua, voin sanoa, että turhaan sitäkin tuli harmiteltua.

Imetät sen minkä voit, ne ekat pisarat kuitenkin ovat tärkeimmät. Ja myöhemmin nautit pulloruokinnasta. Yhtälailla siinä olen lapsen lähellä.

Mää olisin sinuna niin luojan helpottunut että on tiedossa ihan oikea syy siihen ettei imetys onnistu. Voit hyvillä mielin tehdä parhaasi, imettää sen mitä pystyt ja tiedät että kaikkesi olet antanut <3 Älä ole yhtään pahoillasi, sekin että pystyy kuitenkin hiemankin imettää, niin vauva jo saa siitä ne vasta-aineet, hyvät rasvat, jne jne. Äläkä ole moksiskaan pulloista tai katseista, uskon ettei ne oikeesti pahalla katso

Mulla ei ole mitään todettua syytä, mutta kaikkeni tein ja käytin aivan älyttömän paljon aikaa imetykseen, mutta maitoa vaan ei koskaan tullut muutamaa pisaraa enempää. Minkäs sille voi. Äidilläni oli sama vika. Terveitä lapsia sitä tietty kasvaa niinkin. Nykyään on vaan niin kovat paineet olla kaikin tavoin täydellinen äisti, ja epäonnistujat lynkataan.

Kiitos teille kummallekin kommenteista. <3 Voi kun olisin tiennytkin tuon oikean syyn jo ensimmäisen kanssa. Yritin ja yritin ja uuvutin itseni ihan viimeiseen asti.
Ja niistä muiden katseista on nyt koitettava olla vain välittämättä, se on vain kovin vaikeaa. Edellisen kanssa ihan tuntemattomiltakin sai välillä kuulla kommenttia, kuinka äidinmaito on lapselle parasta. Se satutti todella paljon. Kunpa olisivat tienneet kuinka tiukassa ne pienetkin pumpatut määrät olivat. Tuntuu, että nykyisin imetystä hoetaan jokapaikassa (mikä on kyllä hyvä asia) mutta äidille, jolla imetys ei vain onnistu se ilmapiiri voi olla todella ahdistava. :(

Ehkä nuo raskaushormoonit nyt sekoittavat ja tunteilen liikaa. Olet ihan oikeassa että siinä pienessäkin määrässä on jo niitä vasta-aineita sun muita. :) Onneksi esikoinen on kyllä ollut todella terve lapsi vaikka pääosin korvikkeella onkin kasvanut.

Mulla ei ole mitään todettua syytä, mutta kaikkeni tein ja käytin aivan älyttömän paljon aikaa imetykseen, mutta maitoa vaan ei koskaan tullut muutamaa pisaraa enempää. Minkäs sille voi. Äidilläni oli sama vika. Terveitä lapsia sitä tietty kasvaa niinkin. Nykyään on vaan niin kovat paineet olla kaikin tavoin täydellinen äisti, ja epäonnistujat lynkataan.
Ikävää että olet joutunut kokemaan myös saman. Se muiden painostus asiaan on todella raskasta, kun kaikkensa kuitenkin on yrittänyt. Olet varmasti ihan yhtä hyvä äiti vaikka vauva pulloa saikin <3
T:ap

Otin myös raskaasti sen etten pystynyt imettämään. Ensin en pystynyt tulemaan raskaaksi luonnollisin keinoi enkä pystynyt imettämään...tuli todella tunne, että mua ei ole tarkoitettu äidiksi. Mutta tiesin, että tein kaiken minkä kukaan vaan voi tehdä. Enempää en olisi voinut tehdä. Aika jännä että joku kokee tarvetta tulla kommentoimaan toisen pulloruokintaa! Kai nyt jokaikinen äiti on tietoinen siitä, että rintamaito olisi hyvä juttu. Ihmeellistä jos joku kokee tarvetta tuollaiseen kommentointiin. Ehkä sitä voi vaan rehellisesti kysyä, että onko hän tietoinen, että jotkut äidit eivät kovasta yrityksestään huolimatta pysty imettämään ja että he usein kokevat asian ahdistavaksi ilmankin että joku kommentoi asiaa.

Samaa mieltä kuin muut kirjoittajat. Aiemmastakin lapsesta on kasvanut terve ja rakas lapsi, niin tulevastakin:) Nää on tämmöisiä asioita, joihin ei voi itse vaikuttaa. Olet parhaasi yrittänyt ja hienoa, jos olet ja pystyt tulevankin kanssa osittain imettämään, saa siis myös hyötyä äidinmaidosta:)

Ikävää, jos joku ikävästi kommentoi, heillä on ongelmia! Elämässä ei kaikki mene täydellisesti, ei heidänkään...

Tsemppiä ja onnea uudesta tulokkaasta:)

Otin myös raskaasti sen etten pystynyt imettämään. Ensin en pystynyt tulemaan raskaaksi luonnollisin keinoi enkä pystynyt imettämään...tuli todella tunne, että mua ei ole tarkoitettu äidiksi. Mutta tiesin, että tein kaiken minkä kukaan vaan voi tehdä. Enempää en olisi voinut tehdä. Aika jännä että joku kokee tarvetta tulla kommentoimaan toisen pulloruokintaa! Kai nyt jokaikinen äiti on tietoinen siitä, että rintamaito olisi hyvä juttu. Ihmeellistä jos joku kokee tarvetta tuollaiseen kommentointiin. Ehkä sitä voi vaan rehellisesti kysyä, että onko hän tietoinen, että jotkut äidit eivät kovasta yrityksestään huolimatta pysty imettämään ja että he usein kokevat asian ahdistavaksi ilmankin että joku kommentoi asiaa.
Myös meillä esikoinen sai alkunsa hoidoilla, tämä toinen pitkän yrityksen jälkeen luomuna. Kyllä sitä kokee olevansa naisena epäonnistunut ja pettyy kroppaansa kun se ei toimi niinkuin pitäisi.

Olen sellainen, että kun joku sanoo jotakin tosi tökeröä menen lukkoon, enkä saa sanaa suustani. Siinä tilanteessa vaan häkeltyy niin siitä toisen osapuolen ajattelemattomuudesta.

On muuten mukava huomata, että meitä on yllättävän paljon kellä imetys ei ole onnistunut, yrityksestä huolimatta. Olen kuvitellut olevani luonnonoikku kun lähipiirissä kaikilla imetys on mennyt hyvin/lähtenyt sujumaan alkuhaasteiden jälkeen. Ikävä juttu että meitä on monia mutta ihana tietää, ettei ole yksin <3

Samaa mieltä kuin muut kirjoittajat. Aiemmastakin lapsesta on kasvanut terve ja rakas lapsi, niin tulevastakin:) Nää on tämmöisiä asioita, joihin ei voi itse vaikuttaa. Olet parhaasi yrittänyt ja hienoa, jos olet ja pystyt tulevankin kanssa osittain imettämään, saa siis myös hyötyä äidinmaidosta:)

Ikävää, jos joku ikävästi kommentoi, heillä on ongelmia! Elämässä ei kaikki mene täydellisesti, ei heidänkään...

Tsemppiä ja onnea uudesta tulokkaasta:)
Olet ihan oikeassa. Toivottavasti tuo osittaisimetys onnistuu tälläkin kertaa, jos ei niin pullolla mennään täysin. Kiitos ihanasta kommentistasi <3

Yhteistyössä