Imetys ja äidin d-vitamiini

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ammattilainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ammattilainen

Vieras
Hankala keksiä otsikkoa... Siis meidän vauvalla on todettu maitoallergia, ja mä olen itse sen takia välttämisdieetillä en siis syö juurikaan maitotuotteita (nyt kun vauva syö jo kiinteitä, näyttäis että vatsa kestää jos mä joskus herkuttelen esim. jätskillä, mut ei säännöllistä käyttöä.) No, anyway, silloin kun allergia todettiin. lääkräri käski mun aloittaa kalkin syönnin, ja nyt kun on pimeä aika, nii vielä sellaista kalkkia missä on d-vitamiini mukana. Oon nyt syöny sitä muutaman kuukauden 2x500 mg/vrk. Tänään jostain syystä lueskelin sen kalkin tuoteselostetta tarkemmin.. Siellä sanottiin että valmisteen d3-vitamiini imeytyy äidinmaitoon ja tämä tulee ottaa huomioon lapsen d-vitamiinilisän annostelussa. Siis what? Onko toi oikeesti niin merkittävä asia? Miksihän se lastenlääkäri ei mulle sit mitään maininnut??? Onko jollain sama tilanne? Annatteko kuitenkin normaalin määrän vauvalle d-vitamiinia vai miten teette?

Mitä d-vitamiiniin tulee, niin jotkut tutkijat ovat sitä mieltä, että sitä voisi enemmänkin syödä, kuin mitä nyt suositellaan.

Käytännössä tämänhetkinen tieto on, että mikäli äiti haluaisi vauvan saavan riittävän määrän d-vitamiinia äidinmaidon välityksellä, vauva joutuisi joko juomaan äidinmaitoa sangollisen (10 litraa) vuorokaudessa tai äiti joutuisi syömään d-vitamiinia vaarallisen suuria määriä.

Mutta voit huomenna soittaa vielä Teratologiseen tietopalveluun ja kysyä heiltä. Siellä on paras tieto näistä asioista.

" * puh. (09) 471 76 500
* kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12 "

Alkuperäinen kirjoittaja milka:
Mitä d-vitamiiniin tulee, niin jotkut tutkijat ovat sitä mieltä, että sitä voisi enemmänkin syödä, kuin mitä nyt suositellaan.

Käytännössä tämänhetkinen tieto on, että mikäli äiti haluaisi vauvan saavan riittävän määrän d-vitamiinia äidinmaidon välityksellä, vauva joutuisi joko juomaan äidinmaitoa sangollisen (10 litraa) vuorokaudessa tai äiti joutuisi syömään d-vitamiinia vaarallisen suuria määriä.

juu siis tosiaan neuvolassahan sanotaan että se 10 mikrogrammaa päivässä on se oikea määrä,ja jos aikuinenkaan ottaa yli 25mikrog/pvä,voi tulla myrkytysoireita,ja että äidinmaidosta ei d-vitamiini imeydy lapselle.

Mutta,sehän on vaan se ohje mikä neuvolaan on annettu,eikä ole uusimpien tutkimustulosten mukainen,eikä ole otettu huomioon yksilöä.

itse olen lukenut tutkimuksista,joissa todetaan että d vitamiinin turvallisuuden raja on satoja kertoja enemmän kuin tuo 25,johan sekin jotain sanoo että d-vitamiinin puutoksesta kärsivä saa ohjeen ottaa 800mikrog/pvä,parisenkymmentä vuotta sitten tuttuni sairastui vauvana riisitautiin ja sai heti yli tuhat yksikköä päivässä....

tutkimuksissa myös kerrotaan,että kunhan äiti itse saa riittävästi vitamiinia,sitä imeytyy myös maidosta vauvaan,eihän vauva voi saada maidosta d:tä jos ne kaikki vähät mitä äiti saa,menevät omaan tarpeseen.

ja kansainvälisesti on päivän suositusannos n.25-30mikrogrammaa,asuinmaasta riippuen.

joten neuvolassakaan eivät tiedot ole ajanmukaisia.....mutta pelotella osaavat!

mutta vaikeaahan se on tietää mikä totta on,kun joka suunnasta kerrotaan eri tavalla.

Juuri tänään kävin apteekissa kysymässä samaa asiaa. Olen myös maidottomalla dietillä ja aloitin kalkkitablettien syönnin. Sama lause herätti minunkin mielenkiintoni ja marssin takaisin apteekkiin asiaa selvittämään. Kaksi farmaseuttia asiaa sitten selvitti: Calcichew-d on rekisteröity lääkkeeksi, sen takia siinä pitää kyseinen varoitus olla. Muissa monivitamiineissa voi d-vitamiinia olla vielä enemmän, mutta koska niitä ei ole rekisteröity lääkkeeksi ei niissä tarvitse varoittaa vitamiinin imeytymisestä äidinmaitoon. Käytännössä d-vitamiinia ei kuitenkaan erity niin paljon maitoon saakka, että lapsi saisi siitä yliannostuksen vaikka saisikin suositusten mukaista d-vitamiinilisää. Jos taas äiti syö pelkkää kalkkia eikä saa tarpeeksi d-vitamiinia ei kalkkikaan imeydy äidin elimistöön eli sen syönti olisi aikalailla turhaa. Ainakin minä siis jatkan kalkin ja d-vitamiinin syöntiä. Kun kevätaurinko taas paistaa jätän d-vitamiinit pois ja jatkan pelkällä kalkilla.

Kiitoksia kaikille vastauksista! :flower: Noinhan se varmasti menee kun järjellä ajattelee. Välillä mieleen tulee kaikkee et mitähän tyhmää mä univelkapöhnissäni oon tehny tai jättäny tekemättä... :whistle: Mut jatkeataan siis samalla mallilla, että vauva saa d-vitamiininsa normaalisti.