Imetys ja kiinteät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rytmi muuttuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rytmi muuttuu

Vieras
Tällainen askarruttaa: Olen yleensä imettänyt vauvaani kahden tunnin välein. Nyt kun kiinteitä on alkanut mennä alas on imetysväli välillä selvästi pidempi. Maidontuotanto tietenkin pyrkii mukautumaan tähän. Vauvalle ei kuitenkaan joka päivä maistu ruoka ja silloin hän haluaakin maitoa parin tunnin välein. Tuntuu vaan, että rinnat on ihan tyhjät ja heruminen niin hidasta että vauva hermostuu odottamiseen.. ja huudoksi menee. Itseäni hermostuttaa yhtä lailla ja sehän ei tietenkään ole herumiselle hyväksi. Onko muilla imettäjillä vastaavia kokemuksia? Voinko luottaa että homma pelaa ja rytmi löytyy? niin, ja miten sitten kun vauva syö kunnolla viisi ateriaa päivässä, monestiko päivässä silloin yleensä imetetään? Meillä nyt vauva 5kk ja 2-3 ateriaa päivässä, syö kerralla kolmas-tai neljäsosa pilttipurkillisen.

Minua askarrutti ihan samat asiat kun aloitin pojalleni kiinteitä 5 kk iässä. Alussa menekki oli tosi pientä, kuten teilläkin. Ja välillä meni tosi nihkeästi kiinteitä ja silloin halusi tiheämpään tissiä. Nyt ollaan syöty kiinteitä reilu kuukausi, ja edelleen menekki pientä, mutta annetaan nyt 4 kertaa päivässä yhteensä menee ehkä 2.5dl ja imetän n. 6 kertaa päivässä. Mutta silti esim eilen rinnat tuntuivat ihan tyhjiltä ja heruminen kesti, kun taas tänään rinnat ihan täynnä ja suihkuavat.
Itse haluan imettää ainakin sinne 1-vuoteen, joten hieman stressaa tää alku. Mutta eiköhän se siitä. En kyllä uskalla lähteä lomanviettoon ilman rintapumppua, kun välillä rinnat on ihan täynnä ja pelkään rintatulehdusta.

Meilläkin vielä haetaan rytmiä, pyrin imettämään aamulla, 3 kertaa päivän aikana yleensä joko ennen päiväunia tai niiltä herättyä, ja illalla 1-2 kertaa sekä yleensä syö vielä kerran yössä. 6 kertaa riittää varmasti nesteensaantiin ja ainakin vaipat ovat olleet märkiä.

6kk-12kk välillä suositellaan 5-6 imetyskertaa lisäruokien 4-5 kertaa ohella (vuorokaudessa). Mutta olen lukenut että 3-4 imetyskertaakin riittää turvaamaan yli puolivuotiaan maidon tarpeen, koska he ovat jo niin tehokkaita imijöitä. Toki voi tulla sellaisia kausia, jolloin vauva käy rinnalla ikäänkuin tarkistamassa että kaikki on kunnossa ja ottaa vain pienen hörpyn, esim. eroahdistuskauteen liittyy tällaista.

kyllä se siitä tasaantuu, tuo on just sitä vaihetta kun vauva välillä saa enemmän ravintoa kiinteästä ja välillä haluaa syödä vaan tissiä, se tasaantuu siitä sitten kun kiinteiden määrä vakioituu vähän. Maito kyllä riitää, ainakin mulla vaikka muutoinkin elämässä ollut stressiä, kun vain muistaa syödä ja juoda tarpeeksi. Mä oon menny pitkään vain 3 lla syötöllä per päivä ja eikä yösyöttöjä ollenkaan ja silti maitoa riitää vauvalle asti. Tosin on ollut päiviä että vauva joutu imemään hirveän kauan ennenkuin heruu. Mutta kyllä niistä selvitään. Mulle ei ainakaan kukaan oo neuvonu miten paljon tissiä pitää tarjota...jotenkin on vaan löydetty oma tahti.

Yhteistyössä