Imetys ja leikkaus... Kokemusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja polvivammainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

polvivammainen

Vieras
Kävipäs nyt niin, että joudun joulukuussa polvileikkaukseen ja imetän 10kk ikäistä poikaani edelleen. Pojalla on maitoallergia, joten haluaisin mieluummin jatkaa imeystä, kun antaa apteekin korviketta. Se olisi helpointa. Lääkärin (mies) mukaan minun tulee kuitenkin lopettaa imetys, koska tulen saamaan vahvoja kipulääkkeitä leikkauksen jälkeen. Itse kuitenkin muistelen, että esim. synnytyssairaalassa tarjottiin buranaa kipuihin ja että monet muutkin lääkkeet ovat sallittuja. Puudutus leikkauksessa on spinaalipuudutus, eli sama kuin synnytyksessä, joten sen ei pitäisi haitata...

Mietinkin, onkohan olemassa mitään vaihtoehtoja? Rinta on pojalle vielä todella tärkeä, joten tuntuisi kauhealta ottaa se häneltä pois jo nyt. Entä onko kellään kokemusta, onnistuuko imetys tauon jälkeen enää uudestaan?

aivan hyvin voi jatkaa imetystä. itse olin sappileikkauksessa vauvan ollessa puolivuotias. imetykseen tuli taukoa anestesialääkärin ohjeistuksen mukaan n 8h, jona aikana isä tarjosi vauvalle korvikett mutta eipä tuo sitä huolinut, ruoka ja vettä kyllä otti. aneestesialääkäri sanoi että heti kun jaksaa ja on päässyt heräämöstä niin voi imettää. olin siis saanut vahvoja kipulääkkeitä(opioideja) leikkauksen jälkeen.

Niin kaipa sitä voi imettää kun lääkkeet poistuu elimistöstä. Itse kyllä sain sektion jälkeen ihan kunnon huumelääkkeitä (Oxynorm ja Oxycontin), ja ihan normaalisti imetin.. Käsittääkseni nuo käy polvileikkauksenkin jälkeen, mies niitä ainakin popsi oman operaationsa jälkeen. Kysy nyt vielä jonkun toisen lääkärin mielipide ja soita vaikka teratologiseen. Tramalia tai Panacodia (+Buranaa) ne todennäkösesti sulle sitten tarjoais kotiin, tuskin Oxyja sinne asti saat :)

Noni! Arvasin. Miksi turhaan siis lopettaa, kun se kerran on mahdollista! En luota mieslääkäreihin näissä imetysasioissa yhtään. Soitan huomenna teratologiseen ja kysyn mitä lääkkeitä siis saa ottaa...

Mulla leikattiin polvi kaksi viikkoa sitten enkä todellakaan suosittelisi vastaavanlaajuista operaatiota vauvaa hoitavalle äidille. Itse kävelen vieläkin sauvoilla ja kaikki on hankalaa vaikka molemmat lapset jo kävelevätkin.

Lääkkeitä määrättiin kipuun buranaa (ei uskoakseni sovi imettävälle) ja panacodia (sopii imettävälle). Lisäksi sain joitain ruiskuja joita laitetaan kolmen viikon ajan varitulppariskin minimoimiseksi.

Tiedän, että edessä on rankka operaatio. Mieheni onkin jäämässä isäkuukaudeksi nyt kotiin, jotta voi sitten hoitaa lasta kun minä kävelen sauvoilla. Burana kyllä tietääkseni sopii imettäjälle... Ainakin synnytyssairaalassa sitä tyrkyttivät. Täytyy katsoa mitä noista ruiskeista sanotaan...

Yhteistyössä