Imetys ja maitoa sisältävät lastenruoat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imettäjäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imettäjäinen

Vieras
Poikani 7kk on syönyt kiinteitä noin 1,5 kk nyt ja olen huomannut, että markkinoilla on jos jonkinmoisia puuroja ja jogurtteja lapsille, joissa on tavallista/korvikemaitoa. Miten on, onko näitä tarkoitus syöttää lapselle, jota imetetään? Onko ne jotenkin "imetykseltä pois" vai parantaako vaan ravitsemusta?

Entä sitten vuoden vanhana, kun aletaan juomaan tavallista maitoa... Imetetäänkö sen lisäksi vai onko rintamaito imetyksen ajan lapsen "ainoa maito"?

Suomessa ollaan aina niin hysteerisiä lehmänmaidon kanssa, etten tiedä miten kuuluu oikeasti toimia... Joissain maissa, joissa allergioita esiintyy huomattavasti vähemmän, aloitetaan esim. syömään vauvoille tarkoitettuja juustoja jo heti 4kk iässä. Mutta ehkä ne äidit ei imetäkään lapsiaan yhtä pitkään kuin Suomessa....

Jos haluat antaa lapsellesi kaupan jugurtteja/puuroja, niin anna pois. Eihän se ole imetykseltä pois, jos aiot jatkaa imetystä. Toisaalta puurot voit keitellä itsekin kaupan hiutaleista, jolloin lapsi ei saa lehmänmaitoa, kutenm valmispuurojen mukana.

Tavallisen maidon ohella 10 kk alkaen voit toki halutessasi imettää. Yleensä imetyskerrat/määrät ovat jo sen verran vähäisiä tuossa vaiheessa, että totuttelu tavalliseen maitoon alkaa olla paikallaan. Itse olen n. 10 kk iässä aloitellut totuttelun hapanmaitotuotteisiin ja n 12 kk iässä lopettanut imetykset ja siirtynyt tavalliseen maitoon. Korvikkeita ei ole tarvittu.

Kannattaa antaa maistiaisia maidosta jo ennen 1v. ikää, meillä kävi niin että kieltäytyy tyystin juomasta oikeaa maitoa sillä yhden vuoden täytettyyään lapsesta tuli hyvin ronkeli ruoan suhteen.

Jep. Täytyykin alkaa totuttelemaan lehmänmaitoon pikkuhiljaa. Vielä pari kuukautta niin aloitan maistattamalla juustoja ja jogurtteja... Onpahan sitten päiväkodissakin helpompaa, kun poika joutuu menemään sinne jo 1v 2kk ikäisenä :(

Yhteistyössä