Imetys ja omat syömiset..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Maira

Aktiivinen jäsen
22.09.2009
18 233
7
38
Voiko oma ravinnonsaanti vaikuttaa imetykseen ja maidon tuloon?Musta vaan alkaa tuntuu et maidontulo on hiipumassa ja en voi väittää et söisin kauheesti, meen melkein yhellä lämpösellä ruualla päivän + pari porkkanaa, ei siis mitään aamu tai iltapaloja jne..Joo tiedän, ei oo terveellistä, mut tällänen mä oon aina ollu, paitsi raskauden aikana..Heti kun toi jantteri tuli ulos, mun ruokahalu katos.. :whistle:

Vaikuttaa todella paljon. Itse huomaan ainakin heti jos en oo kunnolla syönyt niin maito tuntuu olevan tiukemmassa. Korjaantuu heti kun syö kunnolla. Myös runsas juominen on imettävälle tärkeää.

Voi vaikuttaa, kannattaa ainakin nesteen saannista yrittää pitää huoli. Eikä se tee muuten oikein hyvää maidollekaan, jos et syö, sinne saattaa erittyä sinusta niitä myrkkyjä tmv,,

Voi vaikuttaa! Kannattaa yrittää syödä monipuolisesti & kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Erityisesti muista juoda paljon. Esim. mehukeitot ovat hyviä, koska saat niistä samassa energia, jollet muuten muista/jaksa syödä. Imetysteetä (fenkoliteetä) kannattaa kokeilla, jos ei muuta, niin lumevaikutusta sillä on varmaan maidontuloon :) Kyllä se siitä!

mä söin todella huonosti raskausaikana (paino laski) ja synnytyksen jälkeen.. En tiedä oliko sil vaikutusta mutta mun imetys epäonnistui. Ja todellakin kokeilin kaikki muut keinot,imetin vaikka päälläni seisten.. Ruoka vaa ei maistunu mitenkää :(

Mä kun aloitin maidottoman dieetin, niin paino putosi melkein 3 kg ekan viikon aikana...
Vauvallakin oli sitten paino laskusuunnassa seuraavassa punnituksessa.

Mul on molenpien lasten kohdalla vaikuttanut omat suömiset/juomiset maidon tuloon. Niin yksinkertasta se on, jos et syö/juo maito loppuu/vähenee. Näin ainakin oli mulla. Välil piti ihan "väkisin" syödä, kun tuntu et maito ei nouse ja vauva kiljuu rinnalla. Toisaalta ois niin ihanaa vähentää syömistä, et sais entiset mitat nopeesti takas, mut kyl ne kuitenkin palautuu ajan kanssa.

imettävän ei myöskään tarvitse ahmia että söisi vanhan sanonnan mukaan "kahden edestä", vaan se lisäkalorien määrä mitä äiti tarvitsee, ei ole ihan huima. ja juoda pitäisi pari litraa päivässä, itse koetin pitää mielessä että juomalasillinen mehua tai vettä kummallekin tissille ennen imetystä.

Kyllä mä juon vettä ihan samaa tahtia kun ennenkin, eli aina on tuoppi vettä vieressä jota lipittelen, mut syöminen on vaan jääny, ei yksinkertaisesti oo minkäänlaista ruokahalua.. :ashamed:

joo, tuttu tunne.. mut kehotan kuiten yrittää popsia jotain. Mulla meni imetys reisille ja "syytän" itteeni ku en pystyny syödä.. Vaikken mä tiedä johtuko se siitä..voihan se johtua jostai muustakin. Tsemppiä

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
imettävän ei myöskään tarvitse ahmia että söisi vanhan sanonnan mukaan "kahden edestä", vaan se lisäkalorien määrä mitä äiti tarvitsee, ei ole ihan huima. ja juoda pitäisi pari litraa päivässä, itse koetin pitää mielessä että juomalasillinen mehua tai vettä kummallekin tissille ennen imetystä.

Höpö höpö, mä ahmin vieläkin kahden edestä, vaikka tyttö on jo vuoden ja syö jo normaali ruokaakin. Ehkä mun iso maha ja jatkuva nälkä onkin syy, että mulla on aina niinhyvin maitoa riittänyt.

Kyllä mulla energiantarve varmaan kaksinkertaistui ja silti hävitin jonnekin imetysaikana kaikki 16 raskauskiloa ja miinuksellekin vielä mentiin. Mutta kai se on ihmisestä kiinni, luulen, että mun maidon rasvaprosentti oli 100 ;)

Yritä nyt syödä vaikka marjoja ja hedelmiä imettäessäsi, jos mikään muu ei uppoa. Ja vielä tarjoan sitä mehukeittoa, sitähän on tarjolla synnärilläkin. Tai jogurttia, sitä on helppo kiskoa huomaamatta.

Ottaa vaan aivoon kun maidonnousu oli muutenkin hankala, nous vasta neljäntenä päivänä, sit tuntu siltä et sitä riittää hyvin, jouduin pumppaa osan jääkaappiinkin, niin nyt on tissit het tyhjänä, poika nipinnapin saa sen minkä tarttee, mut yhtää ei kyl yli jää ja jos tahti on tämä niin huomenna syötetään jo taas nannia...

no voi laskee siitä, että maidodesissä on n.70 kaloria.. ja sitä kuluu parhaimmillan n. litra.. eli sen tuottamiseen tarvitaan muutakin ku pyhä henki.. plus oma kulutus päälle..

Varmasti yksillöllistä: myöskään raskauden aikana minulle ei riittänyt se "yksi juustovoileipä". Tosin lähtöpainokin on ollut alhainen, ehkä sillä on vaikutusta.

Anyway, onko Mairan pojalla se kuuluisa tiheän imun kausi? Silloinhan vauvat roikkuvat rinnalla "tilaamassa" lisää maitoa. Nyt vaan syöt väkisin, katselet vaikka leffaa ja annat vauvan imeskellä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
oivoi, niinpä. moni ahmii kun syö kahden edestä vaikka ei oikeasti olisi tarve ;) mutta yksilöllistähän se on miten oma kroppa käyttäytyy!

totta.siis kahden edestä ei tarvi ahmia :)Mut just se pieni lisä tarvitaan, saati jos muutenkaa ei syö ees "omiks tarpeiksi" ..

En tiiä mikä nyt mättää, mut ei auta kun yrittää tankata itteensä, kyllä se aivoon ottaa jos toi imetys nyt oman mokan takia pissii alleen.. :( Tosin niin kävi meidän äiteellekkin, ensin maito nous hienosti ja tyrehty sit viikon päästä jonka jälkeen ei enää noussu vaikka mitä teki..

Kokeile sitä imetysteetä. Mulla oli myös alkuun vaikeuksia maidontulon kanssa ja imetysteen lisäksi auttoi myös rintojen lämmittäminen kauratyynyllä ennen imetystä :) Ei se maito sieltä lopu, jos se on kerran jo noussut. Tiukassa voi hetkittäin olla, mutta usko itseesi, niin hyvin se menee.

Yhteistyössä