Imetys ja pahan olon tunne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko muita ihmisiä, jotka tuntevat henkisen ja fyysisen pahan olon tunteen imettäessä? Mietin mistä se voisi tulla. Imetän normaalisti, eikä minulla ole mitään "kantaanottavia" ajatuksia imettämisestä tai sen pois jättämisestä. Enkä inhoa imettää tms. Aina kun maitoa alkaa herumaan kunnolla, tulee paha olo. Ahdistus, oksettava olo ja toivoton olo. Olo lähtee hetken kuluttua pois. Mitä ihmettä tämä on? Kohta imettänyt 5kk.

oon miettiny samaa.. en osaa sanoo varmaks mistä tulee. joku väittää, että pitäis juoda enemmän. Toiset sanoo, että johtuu siitä hormonista, jota erittyy. ja oon imettäny 8kk ja edelleen on sama homma. :)

No en käsitä mistä hormoonista tuo voisi johtua. Hyvä oloahan sen hormoonin pitäsis aiheuttaa, jota siinä tulee. Mutta tuttu tunne tuo on minullekin. Kahden nuorimmaisen kanssa tullut tutuksi. Minulla taisi johtua siitä imetyksen vaikeudesta. Toisella oli liian pieni suu, että sai kunnon otteen ja toinen meinasi tukehtua, kun alkoi kunnolla herua. Tosin näiden vauva-aikana on ollut isä läsnä ja se aiheutti mulle mielipahaa tekemällä selväksi, että hän ei tykkää että imetän. Kai se oli kateellinen, kun vauva sai koskea rintoihin, mutta hän ei. Ja kuvitteli, että saan siitä jotain tyydytystä.

Voisin kuvitella, että ap löytäisi apua jos kokeilisi eri imetysasentoja ja miettisi onko hällä jotain ongelmia imetyksen kanssa tai syyllistääkö joku. Imetystuki-sivuiltakin voisi löytyä hyvin apua.

Niinpä. Olisko vaan niin että heruminen tuntuu kurjalle ja siksi myös henkinen kurja olo? Siinä alkaa äkkiä kulumaan nestettä, ja se kutittaa ja kihelmöi. Auttaiskohan juominen? Jos joisi vettä ison lasillisen ennenkuin aloittaa, tai sitten ottaa lasin viereen.

Olet ensimmäinen ihminen itseni lisäksi, jonka kuulen mainitsevan tuon henkisen pahanolon imettäessä. Mä tiedän mitä tarkoitat. Se on hirvee, ihan kuin masennus ja ahdistus iskisi. Ja kestää vain sen hetken.
Mulla se loppui vasta, kun olin imettänyt 8kk.

Pelottaa jo valmiiksi mahdollinen seuraava imetettävä :/

Olen imettäny kymmentä ipanaa, ja tuollasen pahan olon oon minäkin aina tuntenu, just siinä imetysken alkuminuuteilla. Siis melkein joka imetyskerralla. Ja jokaista oon imettäny vuoden, toisia jopa yli 2 vuotta.
En silti päässy jyvälle mistä se johtuu. Jotenkin siihen herumiseen vissiin liitttyy. Toinen oire oli kauhea janon tunne. Otinkin sitten aina juotavaa valmiiksi kun aloin imettämään. Tai kairjuin muille että juomista tänne äkkiä!

Ellen aivan väärin muista, niin jostain luin, että kyse on prolaktiinin liikaerityksestä. Itse myös kärsin tosta aikaisemmin, mutten enää. Poika 1v ja imetän vielä.

No nyt kun tuli puhetta niin itseasiassa on kyllä ollut tuo tunne joskus, harvoin kylläkin. Vaikka olen imettänyt pitkään ja minulla ei oikeasti ole ollut mitään imetystä vastaan. Hmm.

Mulla ihan sama juttu ja myös se janon tunne tuli heti kun alkoi herumaan. Nyt kun olen 6kk imettänyt ja kiinteitäkin jo maisteltu niin enää ei tule sitä tunnetta. Onneksi kestää vaan sen hetken se ahdistava olo.

Niin ja esikoisen kohdalla ei sitä tunnetta tullut. Ja ei tosiaan ole mitään imetystä vastaan, päinvastoin ja aion imetystä jatkaa sinne vuoden ikään jos vaan mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Olet ensimmäinen ihminen itseni lisäksi, jonka kuulen mainitsevan tuon henkisen pahanolon imettäessä. Mä tiedän mitä tarkoitat. Se on hirvee, ihan kuin masennus ja ahdistus iskisi. Ja kestää vain sen hetken.
Mulla se loppui vasta, kun olin imettänyt 8kk.

Pelottaa jo valmiiksi mahdollinen seuraava imetettävä :/

Mulla myös juuri tuollaista tunnetta! Ensin luulinkin synnytyksen jälkeiseksi masennukseksi, kunnes huomasin sen johtuvan imetyksestä. Meni onneksi ohi n.4 kuukaudessa. Täysimetin 6kk ja imetys jatkuu edelleen. Olisipa jännä tietää, mistä tuollainen johtuu...

Minullekin tulee joskus sellainen tunne imetäessä, että apua, tätä pitää vielä ties kuinka kauan jatkaa (lapsi on 4kk vanha ) ja alkaa ahdistaa. Tunne kyllä menee ohi aika nopeasti ja ei tule joka imetyskerralla.

Tuosta asiasta on nettisivu osoitteessa D-MER.org. Eli siis herumisen yhteydessä tulee paha, inhottava, masentava olo. Asiaa harvoin otetaan missään esille, ikävä kyllä. Aika yleistä se taitaa kuitenkin olla ainakin noiden sivujen mukaan.

Yhteistyössä