imetys ja uusi raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten on?

Vieras
Olen kolmikuisen vauvan äiti. Mulla on pcos-hormonihäiriö, ja uusi vauva saa tulla heti kun/jos haluaa, koska tuon hormonihäiriöni vuoksi en haluaisin pitkittää yrittämistä, jos ei sitten onnistukaan (esikoiseni sai kyllä alkunsa tosi helposti). Täysimetän vauvaani, eikä menkat ole vielä alkaneet. Miten on, jos satunkin tulemaan raskaaksi (vaikka aika epätodennäköistähän se on kun täysimettää ja on pcos..), pitääkö imetys lopettaa samantien kun raskaudesta saa tietää? Tuleeko muuten herkemmin keskenmeno tai jotain muuta? Kun kohtuhan käsittääkseni supistelee aina imetettäessä.

Kuten itse arvelitkin, on erittäin epätodennäköistä, että tulisit imettäessäsi ennen menkkojen alkua raskaaksi. Itse samalla historialla imetin vauvaani 8kk, ehkäisyä ei käytetetty, menkkoja ei ilmestynyt, eikä raskautta tosiaankaan saatu aikaiseksi. Kaverini imetti yli vuoden ilman menkkoja ja ehkäisyä, eikä tullut sinä aikana raskaaksi.

Mutta anyway, jos olet onnekas ja tuletkin raskaaksi, niin voit toki jatkaa imetystä niin kauan kuin itse jaksat. Se on kyllä raskasta hommaa. Useimmiten se on se vauva, joka lopettaa tuossa vaiheessa tissittelyn ihan itse, sillä maito kuulemma muuttaa makuaan raskaana ollessa. Lycka till!

Meillä oli esikoispoika 5kk kun tulin uudelleen raskaaksi. Neuvolassa kysyttiin heti että olenko jo lopettanut imetyksen, ilmeisesti saattaa sotkea jotain hormonisysteemejä jos imettää ja on uudelleen raskaana samaan aikaan.

Mutta tästäkin on olemassa kahta eri koulukuntaa, toiset taas ovat imetyksen kannalla uudesta raskaudesta huolimatta. Meillä imetys loppui jo 4,5kk:n jälkeen maidon tulon ehtymiseen.

Sunny 15+0

On tosiaan aika epätodennäköistä että tulisit raskaaksi imettäessäsi. Jos sulle tuon pcosin takia ollaan suositeltu että teette lapset mahdollisimman nopeasti, niin on todennäköisempää, että lääkäri alkaa ehdotella aikanaan imetyksen lopettamista jotta uusi raskaus saa mahdollisuutensa.

sinänsä raskaana ollessakin voi ihan hyvin imettää, jos vain itse kokee sen mukavaksi eikä lapsi ala vieroksua rintaa. Tosin yleensä neuvolasta kehoittavat lopettamaan edellisen imetyksen, tekevät näin ymmärtääkseni äidin voimia säästääkseen.

tässä imetystukilistan faq-sivulle linkki, mielestäni kirjoitus on erittäin hyvä. Itse nämä sivut löysin kakkosen kanssa imetyksen alkuvaikeuksissa tarpoessani ja näiltä sivuilta saimme rohkeuden olla hakematta ehkäisyä.
http://www.imetystukilista.net/faq/raskaus.php

Itsellä ei mitään todettua häiriötä ole, ylipainoa vain jonkin verran. Kakkosen synnyttyä päätimme että kolmas saa tulla koska vain tahtoo. Täysimetin liki 7 kk, kuukautiset alkoivat 6 kk synnytyksestä. Imetys loppui kokonaan kun vauva oli 8 kk ja uusi raskaus sai alkunsa kun vauva oli jo taapero, 13 kk.

Yhteistyössä