Imetys laihduttanut olemattomaksi?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitipieni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitipieni

Vieras
kenelläkään muulla näin? :O Ennen raskautta painoin 53 kg, nyt raskauden ja 9 kk imetyksen jälkeen nippa nappa 47 kg. Syön entiselleen, tosin rasvasempaa ruokaa esim. en ole rajoittanut, mutta en enempää pystyisi syömäänkään. Kurjaa kun näyttää ihan luurangolta ja muutama ihminenkin sitä on päivitellyt, tai vähintään näen sen muiden katseista... :( Mahtaako asia helpottua kun imetys loppuu? vielä 3 kk pitäisi "jaksaa"...

Ystäväni laihtui luurangoksi ja sai pahan anemian. Eli vain lapsilleen ja imetykselle. Kannattaa todella panostaa ruokailuun, jotta on monipuolista ja ravitsevaa ja säännöllistä.

Kampaajani kertoi tuttavastaan, jolta lääkäri kielsi imetyksen koska tuo äiti kuihtui aivan olemattomiin. Mua kanssa imetys laihdutti paljon (tosin mä myös liikuin/liikun paljon), onneksi tuli raskausaikana paljon kiloja niin oli mistä laihtua...

mulle kävi samoin, syödä piti ihan älyttömiäkin juttuja, kuten kokonaisia täytekakkuja, että jotenkin paino pysyi. olen 164 cm ja painoin myös 47 ja välillä myös 46 jo hyvin pian synnytyksen jälkeen. normaalipaino 50-51.

Alkuperäinen kirjoittaja äitipieni;28491203:
kenelläkään muulla näin? :O Ennen raskautta painoin 53 kg, nyt raskauden ja 9 kk imetyksen jälkeen nippa nappa 47 kg. Syön entiselleen, tosin rasvasempaa ruokaa esim. en ole rajoittanut, mutta en enempää pystyisi syömäänkään. Kurjaa kun näyttää ihan luurangolta ja muutama ihminenkin sitä on päivitellyt, tai vähintään näen sen muiden katseista... :( Mahtaako asia helpottua kun imetys loppuu? vielä 3 kk pitäisi "jaksaa"...

Eli syöt ihan väärin! Jos syö entisellään, niin varmasti kuihtuu, imetys nimittäin kuluttaa 500-600kcal per päivä. Sun pitää syödä enemmän, ei sitä silloin kuihdu. Moni taas pitää sitä hyvänä laihdutuskeinona, mutta se on mun mielestä ihan hullua ja sillä riskeeraa myös koko maidontulon.

Tilanne helpottaa imetyksen jälkeen. Huolehdit vaan siitä, ettei paino putoa enää lisää.
Helposti lisäkaloreita päivään saisit syömällä esim. suklaapatukan päivässä.

Joo. Mulla oli vielä imetysdieetti päällä (maidoton, gluteeniton, joitain lihojakin piti vältellä ym.) ja laihduin niin että ne pienimmätkin vaatteet roikkui päällä.
Asia helpotti imetyksen jälkeen kun jatkoin vaan syömistä kuin hevonen. :D Nyt näytän jo ihan ihmiseltä.

[QUOTE="vieras";28492091]Eli syöt ihan väärin! Jos syö entisellään, niin varmasti kuihtuu, imetys nimittäin kuluttaa 500-600kcal per päivä. Sun pitää syödä enemmän, ei sitä silloin kuihdu. Moni taas pitää sitä hyvänä laihdutuskeinona, mutta se on mun mielestä ihan hullua ja sillä riskeeraa myös koko maidontulon.[/QUOTE]

No enkös juuri sanonut että rasvasempaa ruokaa en ole rajoittanut, olen siis syönyt tuhdimmin kuin aiemmin. Tästä isompia määriä ei vaan enään mene, en jaksa syödä esim. kahden ihmisen edestä! Tulee maha kipeeksi ja paha olo.

Mutta ei mulle koskaan ole tullut helposti painoa, tuo 53 kg oli mulle jo ihmeen tuhti!

Hyvä kuulla että on helpottanut imetyksen jälkeen. Toistaiseksi nyt ainakin olen muuten terve, on energiaa, maitoa riittää ja menkatkin tulee ihan normaalisti, että en nyt sairaalloisen laiha kai ole. Mies vitsailee että musta jää vaan "skeletoni" jäljelle kun poika ryystää maitoa niin ahnaasti edelleen.. Mutta kauheen näköstä kun on niin laiha joka puolelta.

Tee ruuasta kaloripitoisempaa, kastikkeisiin kermaa tai esim. tuorejuustoa (mausettuna tai maustamattomana niissä on usein yli 30 % rasvaa), osta rasvaisia juustoja. Lisää öljylisiä ruokaan ja juo esim. kaakaota reilulla sokerilla ja vaikka kermavaahdolla. Ota nyt ilo irti siitä että voit syödä mitä vaan :D

• Tykkää
Reactions: Kumikameli
Alkuperäinen kirjoittaja äitipieni;28492296:
No enkös juuri sanonut että rasvasempaa ruokaa en ole rajoittanut, olen siis syönyt tuhdimmin kuin aiemmin. Tästä isompia määriä ei vaan enään mene, en jaksa syödä esim. kahden ihmisen edestä! Tulee maha kipeeksi ja paha olo.

Mutta ei mulle koskaan ole tullut helposti painoa, tuo 53 kg oli mulle jo ihmeen tuhti!

Hyvä kuulla että on helpottanut imetyksen jälkeen. Toistaiseksi nyt ainakin olen muuten terve, on energiaa, maitoa riittää ja menkatkin tulee ihan normaalisti, että en nyt sairaalloisen laiha kai ole. Mies vitsailee että musta jää vaan "skeletoni" jäljelle kun poika ryystää maitoa niin ahnaasti edelleen.. Mutta kauheen näköstä kun on niin laiha joka puolelta.

Eli syöt 500-600kcal enemmän kuin ennen ja silti laihdut?

[QUOTE="mie vaan";28492341]Tee ruuasta kaloripitoisempaa, kastikkeisiin kermaa tai esim. tuorejuustoa (mausettuna tai maustamattomana niissä on usein yli 30 % rasvaa), osta rasvaisia juustoja. Lisää öljylisiä ruokaan ja juo esim. kaakaota reilulla sokerilla ja vaikka kermavaahdolla. Ota nyt ilo irti siitä että voit syödä mitä vaan :D[/QUOTE]

Käytän kermaa, leivänpäällä voita, ruokiin laitan lorauksen rypsiöljyä :D kaakaota ja kermavaahtoa en ole ottanut repertuaariin, mutta voishan senkin ottaa :D ihan surutta olen vetänyt useammin myös esim. makkaraperunoita ja pitzaa yms. Karkeissakaan en ole pihistellyt, mutta niitä ei viitti hirveesti vetää kun menee hampaat piloille. Se kulutus on nyt niin paljon jotenkin sit suurempaa että en ehdi syömään samaa tahtia tai jaksa. Ei pelkästään imetyksen takia mutta tuleehan sitä tuon tenavankin kanssa paljon mentyä ja juostua kaiken aikaa... Ruoka ei kyllä kuulu mun suurimpiin intohimoihin muutenkaan, ettäkö saisin syömisestä suurta nautintoa.

Tiedän tunteen. Mä painoin ennen raskautta 64kg ja raskaudesta jäi 9 ylimäärästä kiloa. Vuoden imetyksen jälkeen painoin vaan 52kg. Nyt on onneks muutama kilo tullu takasin :)

Oi.. Minä ottaisin tuollaisen ongelman riemuiten vastaan. Esikoisen aikaan paino ei tippunut yhtään sen jälkeen kun synnytysen jälkeen nesteet hävisivät kropasta.. Jäi siis 6 kg ylimääräistä. Vaikka kolme kuukautta söin mahdollisimman terveellisesti ja liikuin paljon kun vauva oli puolen vuoden ikäinen, niin paino ei muuttunut mihinkään suuntaan grammaakaan. Imetin vauvaa vuoden ikäiseksi. Heti kun lopetin imetyksen niin paino tipahti kolme kiloa parissa viikossa ilman, että tein yhtään mitään ja olisi varmaan tippunut enemmänkin, mutta sitten aloin odottaa kuopusta.

Sama juttu nyt tässä kuopustakin imettäessä.. Nesteet kun lähti veks niin paino pysyy samana koko ajan. Tosin ei kyllä noyse ylöskään päin :D

Lisää hiilareita...ruisleipää, lautaselle enemmän pastaa, riisiä ja perunaa kuin normaalisti - eli suurempi annoskoko. joo, ehkä tylsää, mutta varmasti auttaa. Kunnon aamiainen ja iltapala. En hankkis ylimääräistä energiaa suklaalla, karkilla, pullalla tai roskaruolla, sillä se jos makean syömiseen jää koukkuun, niin parin vuoden päästä sulla on muut ongelma.

Yhteistyössä