Imetys sattuu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mulla kuukauden ikäinen vauva ja muutama päivä sit toinen nänni alkoi pikkuhiljaa käydä araksi. Aina imetyksen alussa sattui mutta se helpotti. Nyt molemmat nännit on tosi kipeät ja sattuu koko imetyksen ajan, jonkin aikaa myös sen jälkeen. Nännin ympärys on punainen ja "röpelöisen" näköinen, tuntuu kyllä ihan normaalille. Vauvalla ei ainakaan ole näkyvää sammasta, joten tuskin minun rinnoissakaan, vai? Kuinkakohan pitkään kipuiluun täytyy varautua? Bepanthenia ja kaalinlehtiä olen käyttänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja flea:
mä oon käyttänyt rintakumia aikas pitkään aluks, kunnes nännit tottu. muuten meni ihan verille.

Mut mikä olis järkevä selitys sille että kipu tullut nyt? Tosiaan alussa en missään vaiheessa tuntenut minkäänlaista kipua.

sama homma, imuotteen piti olla kunnossa mutta vauva ei vaan osannut siltikään imeä niin ettei sattuis,
imetin rintakumeilla sitten kokonaan sen 4kk
sairaalassa pystyin imettämään ilman ja vähän aikaa kotonakin sitten alkoi jumalaton kipu

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mä oon käyttänyt rintakumia aikas pitkään aluks, kunnes nännit tottu. muuten meni ihan verille.

Mut mikä olis järkevä selitys sille että kipu tullut nyt? Tosiaan alussa en missään vaiheessa tuntenut minkäänlaista kipua.

onko vauvan ote tissistä muuttunut nyt? onko hyvin suussa, ettei pelkkä nänni?

Mä veikkaisin sitä sammasta anyways...Kun kerran on vasta nyt alkanut sattumaan...
Siihenhän auttaa sitruunan tai puolukan mehu, eli sillä sivellään vauvan suu ja rinnanpää...

toinen vaihtoehto on joku tulehdus.

onko vauvan ote tissistä muuttunut nyt? onko hyvin suussa, ettei pelkkä nänni?

Välillä tissiä saa muutamaan otteeseen"tyrkätä" suuhun tai muuten ottaa pelkän nännin. mutta sitäkin on kyllä tehnyt alusta saakka.
Ei kai tuosta puolukan tai sitruunan kokeilusta haittaa ole vaikkei sammasta olisikaan?

Minä veikkaisin kyllä sammasta jos nännipihan iho punoittaa. Ei siitä ainakaan mitään haittaa ole jos rintoja sivelee vissyllä tai sitruunamehulla tai sokerittomalla puolukkamehulla. Imetysrintsikat pesee kuudessakympissä tai yli niin ei sitä kautta uusiudu.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Minä veikkaisin kyllä sammasta jos nännipihan iho punoittaa. Ei siitä ainakaan mitään haittaa ole jos rintoja sivelee vissyllä tai sitruunamehulla tai sokerittomalla puolukkamehulla. Imetysrintsikat pesee kuudessakympissä tai yli niin ei sitä kautta uusiudu.

Pitääkö vauvan suuta sivellä myös vaikkei siellä mitään näy

Kyllä minä sivelisin vauvan suutakin. Imetysoppaasta luin sellasen vinkin että maitohappobakteerikapselin sisällystä voi sivellä vauvan suuhun ja rintoihin. Itse hoidin aikoinaan vauvan sammasta kastamalla pumpulipuikon vissyveteen ja sivelin sillä kieltä.

Mulla sattui ensimmäisen puolen vuoden ajan toiseen nänniin aivan pe***leesti kun vauva alkoi imemään. Rintakumilla hommasta sai siedettävää, mutta ei täysin kivutonta. Vauva suu tarkastettiin monesti eikä ollu mitään sammasta. Samoin imuote katsottiin useamman ihmisen kanssa ja kukaan ei nähnyt että siinä olis ollu mitään vikaa. Lääkärit ja terkat katto myös sitä kipeää nänniä, mutta mitään syytä ei kipuiluun löytynyt. Samainen nänni vuosi myös muutomaan otteeseen verta.

Mulla siihen ei auttanut mikään, rintakumi tosiaan hieman pehmensi vaikutusta. Ja kipu oli aivan järkyttävä nimenomaan silloin kun vauva aloitti imemisen, syömisen jatkuessa kipu hiljalleen laantui. Ja sen puolenvuoden jälkeen koko kipuilu loppui itsestään. Eikä toi alkanut heti. Ensialkuun vauva kyllä söi rintakumin kanssa, mutta jo sairaalassa onnistuttiin tissittelyssä ilman kumia. Välillä sai kyyneleet silmissä toista imettää.

Nännin ympärys on punainen ja "röpelöisen" näköinen, tuntuu kyllä ihan normaalille.

kuulostaa samalta ku mulla oli kakkosesta. Lääkäri veikkas allergista reaktioo ( mä oon mm. atoopikko ) . Oli vaan toisessa rinnassa, meni ohi n. viikon kuluessa. Iho ihan poltteli ja pistli :x

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Mulla sattui ensimmäisen puolen vuoden ajan toiseen nänniin aivan pe***leesti kun vauva alkoi imemään. Rintakumilla hommasta sai siedettävää, mutta ei täysin kivutonta. Vauva suu tarkastettiin monesti eikä ollu mitään sammasta. Samoin imuote katsottiin useamman ihmisen kanssa ja kukaan ei nähnyt että siinä olis ollu mitään vikaa. Lääkärit ja terkat katto myös sitä kipeää nänniä, mutta mitään syytä ei kipuiluun löytynyt. Samainen nänni vuosi myös muutomaan otteeseen verta.

Mulla siihen ei auttanut mikään, rintakumi tosiaan hieman pehmensi vaikutusta. Ja kipu oli aivan järkyttävä nimenomaan silloin kun vauva aloitti imemisen, syömisen jatkuessa kipu hiljalleen laantui. Ja sen puolenvuoden jälkeen koko kipuilu loppui itsestään. Eikä toi alkanut heti. Ensialkuun vauva kyllä söi rintakumin kanssa, mutta jo sairaalassa onnistuttiin tissittelyssä ilman kumia. Välillä sai kyyneleet silmissä toista imettää.

Ei mahtanu olla mukavaa. Kai se on ainaki tuo sammas pois sulettava ja katottava sit eteenpäin.

Tässä vielä tällanen vinkki jos asia ei selviä, nyt minä painun nukkumaan, toivottavasti vaiva paranee pian! Jos kyseessä olisi huono imuote niin luulisi että kipu olisi alkanut molemmissa rinnoissa yhtä aikaa eikä pikku hiljaa ensin toisessa. :/

Imetystukipuhelin 041 528 5582

...on Imetyksen tuki ry:n vertaistukipalvelu, jota päivystävät vuorollaan koulutetut, riittävää imetystukikokemusta ja -tietoutta omaavat ryhmänvetäjät. Puhelimesta saa tietoa lähimmistä imetystukiäideistä ja -ryhmistä. Soittajien kanssa myös keskustellaan kaikenlaisista imetyskysymyksistä vertaistukiperiaatteella.
Puhelimeen voit soittaa anonyyminä.

6.10. 2008 alkaen Imetystukipuhelin palvelee:

tiistaisin kello 19.00-21.00
keskiviikkoisin klo 22.00-23.30
torstaisin kello 16.00-18.00
perjantaisin kello 10.00-12.00
lauantaisin kello 11.30-13.00
sunnuntaisin kello 16.00-17.30

Maanantaisin palvelu on suljettu.

Tässä vielä tällanen vinkki jos asia ei selviä, nyt minä painun nukkumaan, toivottavasti vaiva paranee pian! Jos kyseessä olisi huono imuote niin luulisi että kipu olisi alkanut molemmissa rinnoissa yhtä aikaa eikä pikku hiljaa ensin toisessa. :/

...on Imetyksen tuki ry:n vertaistukipalvelu, jota päivystävät vuorollaan koulutetut, riittävää imetystukikokemusta ja -tietoutta omaavat ryhmänvetäjät. Puhelimesta saa tietoa lähimmistä imetystukiäideistä ja -ryhmistä. Soittajien kanssa myös keskustellaan kaikenlaisista imetyskysymyksistä vertaistukiperiaatteella.

Kiitos!

Kiitos!

Jaaha, meni tonne väliin. Kiitoksia siis :)

Yhteistyössä