imetys takkuaa, miten lisätä maidontuloa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoisesti yrittävä..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoisesti yrittävä..

Vieras
Mulla on 3 lasta, joista nuorin 3kk. Maitoa ei meinaa tulla enää. Aiempia lapsia oon imettäny vuoden ikään kumpaakin. Viime neuvolassa(2kk)paino, pituus ja päänympärys oli laskusuunnas. Oon alottanu kiinteet neuvolan ohjeen mukaan. Vauva syö kahen tunnin välein päivisin ja yöllä yks pidempi tauko n.5 h. Oon juonu enemmän, imettäny molemmista rinnoista kerralla, lopetin herkkulakon ja oon syöny ku hevonen, oon pitäny vauvaa paljon lähellä.. Mikään ei tunnu auttavan :( Tänään kokeilin pumpata, 30 minuuttia ja 20 ml sain aikaseks. Sillon kun vauva oli 1kk, pumppasin 15 minuuttia ja tulos oli 100 ml..Mä niin haluaisin onnistua tässä ja ruokkia tämänkin lapseni omalla maidollani. Tosi kurja ja epäonnistunut olo...Mitä voin vielä tehdä vai onko oikeesti alotettava antaa korviketta?

Pumppaamalla ei kyllä selviä, paljonko maitoa oikeasti tulee...Itse olen onnistuneesti imettänyt kaikki 3 lasta vuoden ikään asti ja totta, että ensimmäisen parin kuukauden aikana on helppo pumpullakin saada irtoamaan maitoa, mutta mitä isommaksi vauva tulee, pumpulle ei enää herukaan. Itse kokeilin joskus vauvan ollessa 6kk ikäinen, että paljonko pumpulle heruu, ja tuloksena hikiset 10ml...

Sähän voisit sillä pumpulla yrittää nostattaa maitomääriä ja vauvan ollessa rinnalla älä liian nopeasti vaihda toiselle rinnalle, jotta vauva saa myös sitä rasvaisempaa takamaitoa. Itse olen aina imettänyt vain 1 riinnasta kerrallaan ja tokaa sekä kolmatta lasta oikeastaan koko vuoden ajan pelkästään 1 rinnasta (hylkivät jostain syystä toista rintaa täysin).

[QUOTE="Lissu";28513870]Mulle toimi alkoholiton olut maidonnostattajana. Sitä purkillinen niin hetken päästä maito lentää. :) Nikolai on ainakin hyvää, sekä tumma että vaalea.[/QUOTE]

Kokeile tätä,myös kotikaljaa voi ottaa lasillisen,mä otin sitä,kun on parempaa.

Siis mistä päättelet että vauva osaa liian vähän maitoa? Eikö
Nuo imetysvälit oo ihan normaaleja? Meillä esikoinen söi päivisin tunnin välein 5 kk ikään saakka.

Paras tapa lisätä maitoa on pumpata toisesta rinnasta samaan aikaan kun vauva imee toista. Tissit luulee että sulla on kaksoset ja tuottaa maitoa kaksin verroin. Kokeilin tuota jonkin aikaa kun just tuon esikoisen kanssa kun lmietin saako se
Tarpeeksi. Lopputulos oli se että tissit oli täynnä
Maitoa ja sitä tuli suihkuamalla mutta ei se vauvan syömisväliin vaikuttanut. Sitten kun lopetti pumppaamisen niin maitomäärät taas pieneni ku ei vauva jaksanu kaikkea juoda

Kysyjälle: Maitoa tulee liian vähän, jos vauvalla on paino-, pituus- ja päänympäryskäyrä laskusuunnassa. Tämän vuoksi neuvolan täti huolestui ja ehdotti perunan aloitusta jo nyt, vaikka tottahan se on ettei ne kiinteät heti auta. Täytyy heti huomenna lähteä ostamaan sitä alkoholitonta olutta ja ananasmehua. Kotikaljaa en voi sietää(tosin oon jo niin epätoivoinen et litkin kyllä sitäkin pakon eessä :)
Kiitos mielettlömästi näistä vinkeistä, niin toivon että auttais lisäämään maitomäärää! :)

Pumppaa rintoja, ihan sama saatko maitoa, stimulointi lisää maidontuotantoa. Mulla vauva on pitänyt imemislakkoja, jotka ovat olleet todella raskaita mulle, ja yksi seuraus on maidontuotannon selvä väheneminen ja herumisen käynnistymisen hidastuminen. Olen saanut apua pumppaamisesta, vaikka maitoa ei tullutkaan. Ja parin kuukauden rintapumpun käytön jälkeen maitoa alkoi "vahingossa" herua pumpulle! :D

Se ettet saa pumpattua maitoa, ei kerro maidon määrästä mitään, onneksi :) Jotta saisit rinnoista maitoa enemmän kuin jokusen kymmenen milliä, herumisen pitää käynnistyä, ja se ei automaattisesti käynnisty pumpulla.

Mäkin täysimetin kaksi ekaa ja kolmas sai sairaalassa pullosta , mutta kotona päästiin pian täysimetykseen, MUTTA sitten tuli neljäs vauva ja vielä pienellä välillä kolmanteen ja maitoapa ei tullutkaan entiseen malliin. Muistui mieleen esikoisen neuvolatäti, joka sanoi, että iti sitten lepää ja imettää ja raskaat työt hoitaa isä. (Meillä oli muutto tulossa) Huomasin, että jos aioin pyörittää kodin asiat ja ulkoiluttaa muut lapset ja käydä joskus vaikka kerhossakin niin maitoa ei vain siinä kaikessa kiireessä herunut tarpeeksi. Siispä syötin kaiken mikä äidistä irti lähti, annoin korviketta tarpeen mukaan ja aloitin kiinteät 4 kk:n iässä. Iloinen ja reipas tyttö tästäkin vauvasta tuli. Pitkä ja hoikka eikä ole esim. sairastellut enempää kuin sisaruksensa. Siis lepää niin paljon kuin voit ja nauti kaikesta siitä imetyksestä, jonka pystyt vauvalle tarjoamaan ja loput ruuat muuten.

Tuli mieleen vielä, että jos annat pullosta välillä, niin suosittelen Ainun ALMA-nimistä syöttöratkaisua, joka muistuttaa siis tuttipulloa, mutta siitä vauva joutuu imemään samalla tavalla kuin rinnasta. Kaatamalla tai pienellä imaisulla siitä ei tule mitään, vaan vauva imee samanlaisen tyhjiön kuin rinnasta imiessään. Mä olen käyttänyt sitä kun vauva on lakkoillut rinnalla, ja olen pelännyt, että normaalin tuttipullon tarjoaminen saa vauvan hylkäämään rinnan lopullisesti.

Onko mitään oireita että vois olla allergiaa? Myös niiden takia voi kasvu hidastua, meillä oli näin ja myös noihin samoihin aikoihin luulin että maito loppuu.. Ja kaikenlisäksi just tuollon 3kk iässä vauvalle tulee tankkauskausi, nostattaa maidon määrää ja saattaa tuntua että se maito on loppumassa. Näistä on ihan liian vähän tietoa esim. neuvolan kautta, joten kannattaa itse tutkia mahdollisimman paljon.

Tulipa tosiaan mieleen ,että vauva kyllä puklaili aika paljon silloin kun sitä maitoa vielä tuli enemmän. Ja kyllä tähän selvästi stressikin vaikuttaa. Heti kun terkka oli sanonut, että paino on laskusuunnassa ja huolestui, niin huolestuin itsekin ja sen jälkeen tää imetys on ollut aika järkkyä..
Oon menossa ens viikon alussa neuvolaan punnittee vauvaa. Täytyy samalla ottaa puheeks tuo allergia-asia. Ainaki vauvalla on herkkä vatsa, en voi juoda edes valkosta teetä, pitää olla rooibos-teetä ettei puklaile kaaressa, samoin kaikki porkkana,omena,sitrushedelmät,kaalit,pavut,herneet,suklaa yms.yms.tekee sen, että vauva huutaa kaarella ja puklaa kaaressa.

Nyt viikonloppuna siis alkoholitonta olutta naamariin ja pumppaamista toiselle rinnalle kun imee toisesta rinnasta. Ja kai se ois jätettävä tauolle myös päivittäiset juoksulenkit ja vaan levättävä ja yritettävä nukkua tarpeeks. Jos nämä keinot ei auta, niin kaipa voi sanoa yrittäneensä kaikkensa..jos tässä korvikkeen joutuu alottaa, niin ei kai sen imetyksenkään tarvii loppua kokonaan..

Älä huoli, vaikka joutuisit korviketta antamaan, hyviä vauvoja silläkin kasvaa :) Ei täysimetys ole niin tärkeä asia, että sen takia kannattaa ajaa itsensä ihan loppuun, jos molempien vointi kärsii siitä, ja sä olet kuitenkin yrittänyt!

Uskon että saat vielä imetyksen onnistumaan, mutta kannattaa nyt koittaa olla stressaamatta sen takia ja ajattelet että imetät minkä imetät, pääasia että vauva saa ruokaa. Jos hampaat irvessä ja kamalaa ahdostusta kokien pyrit täysimetykseen, se varmasti vain vaikeutuu, mieliala ja stressi kun vaikuttavat yllättävän paljon. Ajattele mielummin niin päin, että kaikki se äidinmaito, minkä voit vauvalle tarjota, on plussaa.

Alkoholitonta olutta suosittelen minäkin, tämän vinkkasi anoppi aikanaan hyväksi keinoksi. Yksi tärkeä juttu on, että syöt, lepäät ja koetat rentotua. Tarpeeksi unta, riittävästi nestettä ja monipuolista ruokaa. Koeta myös olla mahdollisimman rento ja rauhallinen imetystilanteessa

Yhteistyössä