Imetys uudestaan? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tissi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tissi

Vieras
Vauva on 10 viikkonen. Imetin ekat muutaman viikon... Se oli vaikeeta koska vauva oli tottunut sairaalassa pulloon. Maitoa kyllä riitti ja sitä välillä pumppasinkin. En vaan jaksanu enää yrittää imetystä, olin jotenki niin väsyny ja stressaantunu kaikesta, vauva valvo melkeen joka yö niin että pääsin vasta aamuyöllä/aamulla nukkumaan ja sitten sain nukkua muutaman tunnin ,päivällä taas olikin kaikkea muuta tekemistä niin etten kerennyt nukkua. En jaksanut siis enää miettiäkään koko imetystä enkä lopulta pumppaamistakaan joten vauva saa nyt korviketta.

Onko enää mitenkää mahdollista että vois imettää? En oo nyt moneen viikkoon edes pumpannut mutta silti tulee vähän maitoa näköjään kun puristaa. Toisaalta en tiiä haluanko yrittää kun tuskin vauva saa kunnolla taaskaan kiinni ja alkaa vaan ärsyttää koko homma ja käy niinkuin aikasemmin että imetyksen jälkeen sekä minä että vauva olemme pettyneitä ja kiukkuisia. Mutta toisaalta olisin utelias kokeilemaan. Vauva on ruvennut nukkumaan yönsä tosihyvin mutta pelkään että se stressaantuu imetyksen kokeilusta ja hermostuu ja sen hyvät yöunet menee pilalle.
Kaikenlisäksi rupesin tässä sitten viime viikkojen aikana polttamaan uudestaan (olin koko raskauden ja imetysajan polttamatta) ja jäin heti taas koukkuun. Enkä tiiä miten pystyn lopettaa. Siihenkin apuja? Raskausaikana lopetin heti kun tein testin, mutta imetys on jotenkin eri juttu kun tiedän että jos poltan, voin vaan olla imettämättä ja antaa korviketta tai pullosta omaa maitoa, mutta raskaana ollessa vauva oli 24/7 mahassa.

Mitä tekisitte jos oisitte minä?

Aika pian pitää kuitenkin päättää, maitoa tuskin kovin kauan enää tulee. Minusta oli helpointa ruokkia vauva imettämällä, kun alkuun pääsee. Ekaa vauvaa imetin noin kuukauden kokonaan ja sitten osittain neljä kuukautta. Maito ei riittänyt, mutta vauvalle on hyväksi, kun saa vähänkin äidinmaitoa. Minusta oli niin ihana pitää pientä rinnalla.
Minulla on neljä lasta ja onhan noista vauva-ajoista jo aikaa. Toiselle vauvalle ja siitä eteenpäin maito riitti hyvin. Kuopukseni ei alkuviikkoina osannut imeä, jos olin istumassa, vain makuultaan onnistui.

Tupakasta ei mulla oo kokemusta. Olen kuullut, että vaikeaa on lopettaa.

Lopeta ensin tupakanpoltto, ole kuukausi savuttomana ja mieti sitten imetätkö vai etkö. Jos poltat, et imetä. Itse pitäisin jopa tosi pitkän savuttoman tauon ennen kuin harkitsisinkaan imettämistä.

öööh ai niin kauan muka menee ennenkun myrkyt on kadonnut elimistöstä?
noh, vissiin sit kannattaa unohtaa koko juttu... tuskin enää sillon maitoa tuliskaan.

[QUOTE="tassut";23114331]Imetystä tai ei, tupakoinnin lopettaminen on vauvan ja omalle terveydelle tosi tärkeää!!
Hae tukea, tai vaikka kaveri, joka haluaa kans lopettaa tupakoinnin.[/QUOTE]

joo no, olen tässä muutenkin miettinyt että pitää kyllä lopettaa ennenkun menee vielä vaikeammaks lopettaminen...
tuli vaan alotettua uudestaan typeränä kun kerran menin hermosavuille kun olin joutunut valvoa koko yön puoli 8 asti aamulla, väsytti ja muutenkin otti kaikki päähän. ja siitä se sitten taas alkoi...

Mä en oo koskaan joutunu valvomaan koko yötä vauvan kans. Voisiko isä hoitaa ja sinä nukkua korvatulppien kans? Tai joku muu avuksi. Kerran puin vauvan illalla myöhään ulos, jotta rauhottuisi, nukkuisi vähän ja sitten herättyään onnistui jo syöminen. Siitä sitten kävi nukkumaan.

[QUOTE="tassut";23114359]Mä en oo koskaan joutunu valvomaan koko yötä vauvan kans. Voisiko isä hoitaa ja sinä nukkua korvatulppien kans? Tai joku muu avuksi. Kerran puin vauvan illalla myöhään ulos, jotta rauhottuisi, nukkuisi vähän ja sitten herättyään onnistui jo syöminen. Siitä sitten kävi nukkumaan.[/QUOTE]

joo siis nyt se on kyllä ruvennut nukkumaan yönsä tosi hyvin, klo 23-09 nukkuu, klo 6 aikoihin vaan herää syömään. aikasemmin oli tuo valvomisongelma.

Ja isä viikonloppusin hoitaa yölläkin mutta viikkosin se menee klo 7 aamulla töihin niin sillon mä hoidan yöt.....

Nikotiini myös imeytyy äidinmaitoon, ja sen pitoisuus on maidossa jopa viisinkertainen äidin veren nikotiinipitoisuuteen verrattuna (tämähän ei kerro sinänsä mitään, vain sen, että nikotiini imeytyy maitoon "helposti"). Toisaalta: nikotiini ei kovin helposti siirry lapsen ruoansulatuksessa hänen elimistöönsä. Nikotiini äidinmaidossa ei siis tarkoita samaa kuin lapsi itse polttaisi tupakkaa.

Voiko tupakoiva äiti imettää? Jos äiti tupakoi vain satunnaisesti tai hyvin vähän, näyttää siltä, että imetyksen terveydelliset hyödyt ovat suuremmat kuin tupakoinnin aiheuttamat riskit - joista osa siis on riskejä vaikka imetys lopetettaisiinkin. Esimerkiksi imetys antaa jonkin verran suojaa juuri niitä infektioita vastaan, joille vanhempien tupakointi altistaa. Tiedämme, että nikotiinin pitoisuus äidinmaidossa on suurin n. 20 minuuttia äidin tupakoinnin jälkeen. Siitä alkaen pitoisuus putoaa melko nopeasti (nikotiinin puoliintumisaika maidossa on 95 minuuttia). Tupakan myrkkyjen siirtymistä lapseen voi siis ehkäistä myös ajoittamalla tupakointinsa niin, että lapsi ei todennäköisesti tarvitse rintaa pian tupakan jälkeen, yleisesti suositellaan ainakin 2,5 tunnin imetystaukoa tupakan polton jälkeen.

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=63&Itemid=165

Eli voit ihan hyvin imettää eikä tarvitse olla ensin kuukautta polttamatta :p

Yhteistyössä