Imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rv 33
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rv 33

Vieras
Heipparallaa. Oon siis raskaana toista kertaa nyt ja aloin jo miettimään tota imetystä. Esikoisen imettämisestä, kun ei tullu mitään koska mulla on vissiin niin herkkä iho tai sitten tekniikka oli vain väärä. Eli ekan päivän jälkeen olin jo aivan vereslihalla eikä siitä sitten tullu yhtään mitään, kun sattu niin julmetusti, veri tirras, eikä meinannu parantua iho ollenkaan ja sitten se maidon tulo loppuikin siihen. Tuntuu etteivät sairaalassakaan osanneet kunnolla neuvoa tai auttaa ilman, että äidille tulee hirveät imetyspaineet. Haluaisin tällä kertaa imettää ees vauvan ekat kuukaudet. Onko kellään vinkkejä ihon hoitoon yms?

Suosittelen rintakumia ainakin aluks. Ite en ois ilman niitä onnistunu. Onneks tajus hoitaja sellasta tarjota kun en tienny sellasten olemassa olosta mitään. Saa ostettua esim.apteekista.

Jeps, täytyy heti hoksata pyytää se rintakumi ennenku pääsee nahka tulehtumaan. Viimeksi arkana ekakertalaisena niiltä hoitajilta ei ees meinannu uskaltaa pyytää apua, kun olivat niin kireetä porukkaa. Nyt on onneksi eri sairaalakin.

Vaadi heti ensimmäisellä syötöllä (ja jokaisella siitä eteenpäin) kätilö tarkistamaan vauvan imuote. Olethan itsekin lukenut ohjeet (mm. maitolaiturista): vauvan pää hieman nännin alapuolella, jotta vauva joutuu avaamaan kunnolla suun ja nänninpää työnnetään kitalakeenpäin, alahuulen pitää olla "rullalla" yms. Nänneihin joka imetyksen jälkeen Lansinohia ja ilmakylpyjä mahd. paljon. Ai niin ja loppuraskaana voi silloin tällöin rasvailla nännejä samalla rasvalla kuin vatsanahkaa.

Mulla on molemmiss imetyksissä pari ensimmäistä viikkoa ollut todella kipeät ja rikkinäiset nännit. Imuote huono/ tottumaton iho? Kannattaa kääntyä imuoteasiassa jonkun puoleen, joka osaa sen katsoa, ei kaikki synnärin kätilötkään osaa. Mulla helpotti molemmilla kerroilla kun luiin imetystukilistalta sen oivalluksen, että 1/3 vauvan suusta on nännin ylä- ja 2/3 alapuolella. Kun imuotteen sai kuntoon ja antoi vain imeä eikä mitään korvikkeita ole antamassa, sain molempia imetettyä yli vuoden.

Joo oon lueskellu noita ohjeita. Viimeksikin hoitaja tuli kädestä pitäen näyttämään, eli toisin sanoen riuhtomaan siihen väliin ja tiuski että eikö tämä nyt onnistu. Hmh, tuskan hiki tulee pintaan, kun muistelee näitä ihania imetys kokemuksia. Noh ehkä nyt mukavempi osasto sitten.

Itsellä olisi imetys jäänyt kokonaan ilman rintakumia. Ensimmäisen lapsen kanssa yritin tosissaan saada imetyksen onnistumaan ilman rintakumia, mutta jouduin aina siihen palaamaan. Toisen kohdalla ostin sitten rintakumin jo valmiiksi. Ehkä juuri siksi, etten stressannut asialla, vaan hyvillä mielin imetin aina rintakumin avulla sain toista lasta imetettyä pari kuukautta pidempään kuin ensimmäistä. Joten jos ihosi on herkkä, niin osta se rintakumi ja hyvillä mielin imetä sen avulla. Parempi se nyt lapselle on sen avulla imettää, kuin väkisin yrittää ilman ja sitten epäonnistua imetyksessä.

Mulla oli ja on vieläkin imettäminen yhtä taistelua, vaikka rintakumi oli mukana laitoksella.
Vauva ehti saamaan maitoa pullosta, jonka takia imuote rinnalla on hakusessa.
Imetän vieläkin rintakumien avulla, vauva on 6 viikkoa vanha.

Niitähän on sellasia pulloja jokka matkii rinnan mallia, mutta en tiä onko se kumminkaan sitten sama. Eipä siinä, vaikka esikoinen ei saanukkaan rintamaitoa kuin ihan vähä alussa niin on silti ollu ihmeen terve ja kasvanu oikein hyvin. Ei oo ollu mitään pikku flunssaa pahempaa, nyt 3 v. Mutta onhan se äidinmaito luonnollisempaa ja parempaa ravintoa pikkuselle, kuin korvikkeet. Eikä tarvis pitkin öitä hypätä lämmittelemässä maitoa, kun sais vain imettää.

Kaalinlehdet auttoivat minulla pahimpiin kipuihin. Eli niitä kylminä vaan liiveihin :) ja lansinoh oli myös hyvä, eikä sitä tarvinut pestä pois ennen imetystä. Muistan edelleen me kivut, se oli ihan kamalaa mutta parin viikon päästä onneksi helpotti ja loppui!

Juu, alkuun imetys sattuu ihan yhtä paljon, olipa kyseessä ensimmäinen tai kolmas lapsi. Sitten rinnat parkkiintuvat ja ekan viikon päästä helpottaa. Juoda täytyy tosiaan jatkuvasti, ja väliin syödä suolaista ruokaa ettei tule höntti olo.

Purelan (lanoliini siis, eri merkkisiäkin on kuin tuo Purelan) auttoi mulla, ei tarvinnut edes kumia kun vaan tajusi rasvata joka syötön jälkeen. Aluksi kun en tuota tiennyt, niin kipeytyivät mullakin mutta sinnittelin sen kivun ohi ja sitten löytyi tuo voide. Loppui kaikki kivut siihen ja imetin 10kk.

Ompa harmi että oot saanu huonoa ohjausta ekalla kerralla, toivon mukaan nyt sattuu kohdalle osaavampi kätilö. Alkuun se voi kyllä vaatia toisen henkilön auttamaan rinnan suuhun että imetysote tulee ees kohtuulliseksi. Varmaan sun mieskin voi auttaa siinä?

Rintakumi voi vaikeuttaa oikean imuotteen oppimista (ja joissain tapauksissa kyllä helpottaa), joten ihan vakioratkaisuna en sitä suosittelisi. Toimiiko paikkakunnalla imetystukiäitejä / imetystukiryhmää? Siellä voisi jutella hyvästä imuotteesta jo etukäteen ja pyytää parhaassa tapauksessa "kotikäyntiä" vaikka jo heti sairaalaan, jos ei koe saavansa hyvää ohjausta oikean imuotteen etsimiseen? Ja vauvan pitäminen ahkerasti iholla ja tuttipullon ja tutin välttäminen ekat 1-2kk ehkäisee myös imuoteongelmia.

Yhteistyössä