Imetysasennot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottava"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"odottava"

Vieras
Mä oon kuullu paljon suosituksia ja tapoja imettää. Mulla on ollut pienestä pitäen sellanen luulo, että vauvaa imetetään niin, että se on makuuasennossa sylissä. Oon nyt kuitenkin kuullut sellaista juttua, että vauvaa olisi hyvä imettää, että hän on vähän pystyasennossa. Onko tähän erilaisia tapoja vai miten? Kuulin jotain, että vauva kuulemma nukahtaa helpommin, jos on vaaka-asennossa ja se olisi paha juttu. Mutta toisaalta jos nukahtaa vaaka-asennossa, niin eikö se ole sitten helpompi kantaa pinnasänkyyn?

Entä sitten äidin asento? Mä oon aatellu, että imettäisin istuviltaan, mutta siihen voi kuulemma helposti nukahtaa. Ja mähän myös nukahdan, jos olen tosi väsyksissä. Kaipa toi sitten onnistuisi joskus päiväaikaan, kun ollaan oikeasti hereillä.

Olenkin nyt miettinyt tätä makuullaan imettämistä, että miten se oikein onnistuu? Onko äiti selällään vai kylkiasennossa? Miten vauva asetellaan, jos äiti on selällään?

imetin istuallaan ja makuullaa. Makasin kyljellään ja vauva vieressä. Istuallaan oli makuulla sylissä tai joskus pystyssä. Kokemus sanoo että vastasyntynyt nukahtaa jokatapauksessa rinnalle, oli se miten päin vaan.

Mulle synnärillä opetettiin ekana se makuultaimetys. Sit siinä osastolla ollessa pikkuhiljaa se istualleen, molemmin päin, eli et muksulla on jalat syliin päin tai kainalossa yms.

Mä oon imettänyt enimmäkseen makuultani, niin että olen itse kyljelläni ja vauva on kyljellään siinä vieressä (napa vastakkain mun kanssa). Imetys on hormonien takia tosi unettavaa puuhaa, ja öisin ja muutenkin väsyneenä nukahdan todella herkästi ennen kuin vauva on ehtinyt syödä loppuun. Sikäli makuuasento on ollut näppärä ja turvallinen vaihtoehto.

Synnärillä ei ehditty näyttää istualtaan imetystä kuin kerran, ja sekin huonossa asennossa, jota en ikinä oppinut. Myöhemmin sain kuulla tutulta kätilöltä, että olisi pitänyt alun alkaenkin opetella istuessa toisenlainen asento, jossa siis vauvan päätä ei tungeta kyynärtaivetta vasten vaan tukikäsi tulee toiselta puolelta. (Siis jos imetän vasemmasta rinnasta, tuen vauvaa vartalon alta oikealla kädellä.)

Harmittaa todella etten oppinut tuota istualtaan imetystä heti alkuun, elämä oli nimittäin pitkään todella rajoittunutta kun vauvan syöttäminen ei onnistunut missään muualla kuin kotona...

Paras asento selviää kokeilemalla. Synnäriltä näyttävät kyllä eri asentoja ..ainakin, kun tajuat kysyä.

Mut kokeilla kannattaa. Samallakaan ihmisellä ei sama asento oo aina joka tilanteessa se paras. Yhteenväliin (ihan aluksi) mulla itsellä makuulleen imettäminen oli se kaikista pahin. Jostain syystä se sattui. Istualleen taas sain imetettyä hyvin ja sitä suosin hyvin pitkään. Jossakin vaiheessa sitten taas kokeilin tuota makuulleen imettämistä uudestaan ja sittenpä se jo onnistuikin. Seisaalleen imetin myös paljon.

Muksun asennolla meillä ei niinkään ole ollut merkitystä. Neiti refluksivaivainen saattoi nukahdellakin, herra suurisyöppö ei juurikaan. Makuulleen nuo on enimmäkseen olleet. En oo semmosta "pystyasentoa" vauvalle kyllä kuullutkaan/kokeillutkaan. :D

Mä imetin sekä istuen että kyljelläni makaillen..
Tuo makuuasento oli öisin ihan paras.. Vauva lupsutteli ihan tyytyväisenä siinä ja ite sain nukkua.. Lopulta ei monesti tarvinnu edes ite antaa tissiä vauvalle, kun osasti ihan itse pimeydessä haeskella nännin sieltä :D

Isatualtaan imetin ihan pikkuvauvaa niin, että hän pötkötteli käsivarrella.. Vähän isompana saattoi olla makuultaan sylissä tai istua mielensä mukaan..

Yhteistyössä