Imetysdiettaajat, maitoallergisten äidit ym.!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Monsku79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Monsku79

Vieras
Heip,

Löytyykö täältä lainkaan imetysdiettaajia?

Meidän 4kk tytöllä epäillään maito - ja kananmuna-allergiaa ja lääkärin määräyksestä olen nyt reilun viikon ajan ollut maidottomalla ja munattomalla ruokavaliolla ja lisäksi välttänyt kotimaisista viljoista vehnää, ohraa ja ruista. Allergiatestit tehdään viikon päästä.

Tyttö oireili yöheräilyillä (ihan vastasyntyneestä lähtien - pahimmillaan vartin välein hereillä) sekä 3kk:n iästä lähtien ihottumalla ja pikkuhiljaa myös suolisto-oireilla. Viikossa iho on hyvin parantunut (hoidettu kortisonilla) ja yöt rauhoittuneet kunnes eilen illalla alkoi taas kitinä, yö meni hulinaksi ja aamulla naama näppylöillä. Olen pitänyt ruokapäiväkirjaa ja tarkistin KAIKESTA mitä olen syönyt maidon ja kananmunan... huomasin syöneeni kahtena iltana peräkkäin naudanlihaa, joka käsittääkseni sisältää samaa proteiinia kuin maito. Lääkäri kuitenkin sanoi, ettei sitä tarvitsisi välttää. Voiko naudanliha kuitenkin aiheuttaa näin vahvan allergisen reaktion (söin noin 100g per ilta)?

Muita mahdollisia syyllisiä; maissi? kaura? soija? Kaksi iltaa sitten söin kalaa... Join eilen myös hieman glögiä, jossa mantelia... Voiko esim. kala oireilla vasta nyt?

Onko kokemusta allergisoivan ruoka-aineen etsimisestä? Entä jos allergisoivaa syypäätä ei vain tunnu löytyvän... oletteko jatkaneet imetystä ja kuinka pitkään? Tyttömme on lisäksi pieni ja neuvolasta suositeltiin soseiden aloittamista, koska sopivaa korviketta on tähän hätään vaikea löytää. Mietityttää kovasti tämä kaikki!

Voimia sinulle. En ole ollut imetysdietillä, kun meillä vaihdettiin toi rintamaito tytöillä apteekista saatavaan maitoon.
Mutta kyllä naudanlihakin voi aiheuttaa oireita. Meillä toisella tytöistä oli se kielletyissä ruuissa. Samoin soija, kaura, manteli ja kala voivat aiheuttaa nyt vasta noita oireita. Myös jos olet syönnyt vilja possua sekin saattaa aiheuttaa noita oireita.
Noi oireet voi myös tulla muutaman päivän/jopa viikon viiveelläkin. Eli jos tänään syöt kalaa niin vasta viikon päästä voi tulla oireita. Se voi tuntua et noiden allergioiden oireiden ettiminen voi olla kuin ettisi neulaa heinä suovasta (kokemusta noiden allergioiden etinnästä on)
Meillä se tosin ratkesi pitkälti sillä et oltiin pelkällä apteekin maidolla jonkin aikaa ja sitten alettiin lisätä eriruoka-aineita mukaan ja katottiin et mikä aiheuttaa reaktiota.

Olen itse ollut nyt yli puoli vuotta ilman maitoa, munaa vehnää, ohraa, ruista ja soijaa. Meidän pojalle ei ole sopivaa apteekin maitoa.
Suosittelisin kyllä, että jätät nyt ainakin tuon soijan pois. Se on todella allergisoiva. Aika salapoliisin työtä tää on. Mutta imetystä ei kannata lopettaa, ainakaan ennen kuin on löydetty sopiva korvike.

Imetin vauvaamme 9kk, josta 7kk olin maidottomalla ja munattomalla. Vauvamme altistettiin 2kk ja maitoallergia oli ihan selvä. Apteekin maidot eivät myöskään käyneet meille, nekin altistetaan sitten jokainen kerrallaan.. on raskasta. Sitten kun alkaa antamaan kiinteitä, niin se imetys tahtoo sotkea. Söin kesällä esim mansikoita ja luulin, että nyt tuli nyppyjä riisistäkin. Me oltiin myös soijattomalla, mutta kaura- ja riisimaitoa käytin.

Kiitos vastauksista!

Viime yönä ei enää kitisty ja heräilty yhtä pahasti. Olen päättänyt jättää pois soijan ja naudanlihan ja konsultoida toki allergialääkäriä vielä ensi viikolla.

Mutta jos siis jossain vaiheessa haluamme/joudumme kokeilemaan korvikkeita, niin pitääkö ennen altistusta vauvan olla oireeton? Tämä tuntuu olevan aika loputon suo jos ennen korvikkeita ja soseita pitää kuitenkin saada oma dieetti toimimaan niin, että oireita ei tule. En myöskään haluaisi lopettaa imetystä, mutta mietin kyllä, että voiko maidon tulo yksipuolisella ruokavaliolla hiipua? Minun on muutenkin pitänyt syödä ja herkutella ihan mahdottomasti, jotta maidontulo on pysynyt tasaisena.

Ennen maitokokeiluja olisi tosiaan hyvä olla oireeton, että tiedetään, tuleeko oireet maidosta. Itselläni ei ruokavalio ole vaikuttanut maidon määrään. Kannattaa käyttää vitamiini- ja kalkkilisää. Esim Multi Tabsilla on imettäjille oma vitamiinivalmiste.

Toi allergia on ihan loputon suo.. Tuntuu, että en ole ikinä varma, että mikä nyt on ok! Allergologi sanoi, että testeihinkään ei ole aina luottaminen, ja että pitää itse kokeilla mikä sopii. No välillä sopii, välillä ei! Ja hänen mukaansa allergia voi tulla "kylläiseksi" ja loppua. Meille ei aluksi sopinut esim. peruna, banaani, porkkana tai maissi ja parin kokeilukerran jälkeen niistä ei sitten tullutkaan enää mitään. Tai sitten ne nypyt ei olleet alunperinkään niistä *huoh*. Lisäksi se testailu on niin pirun hidasta. Tympii koko homma.

Yhteistyössä