Imetysfanaatikoille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnellinen imettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onnellinen imettäjä

Vieras
Siis onko imetys jotenkin vahingoittanut täälllä joidenkin aivoja, vai miksi jotkut ympää sitä imetysmaniaansa täällä joka pinoon? Yhtään keskustelua imetyksestä ei ole ilman, että siellä joku paasaa, kuinka vauvaa pitää täysimettää 6kk vaikka näkisikin nälkää ja niin kauan kuin lapsi itse haluaa, kun sitten riparilla kuulemma viimeistään unohtaa tissin... Oli kysymys mikä tahansa...

Siis haloo? Oikeastiko te kuvittelette, että vauvat kasvaa jotenkin huonosti korvikkeella? Just muuten julkaistiin tutkimus, jonka mukaan imetys EI takaa tasapainoista tunne-elämää eikä läheisempää suhdetta äidin ja vauva välillä. Ja näyttää niitä allergioita ja korvatulehduksia olevan myös imetetyillä vauvoilla.

Itse olen täysimettänyt 5kk ja aion jatkaa imetystä myös taaperoiässä, mutta en tosiaan aio tuputtaa kenellekään mitään imetyspakkopullaa.

Jos joku kysyy neuovoja imetyksestä, vastaan mielelläni, koska mulle imetys on ollut alkuvaikeuksien jälkeen vain ihanaa ja näemmä myös vauvalle. Mutta en ikinä lähtisi tuomitsemaan jotain, joka jostain syystä ei imetä lainkaan tai imettää vain vähän, kun mielestäni imetyksessä ei ole mitään maagisen ihannoitavaa. Onko tää imetysfanatismi vain joidenkin keino ylistää itseään ja äitiyttään, onko joillain niin huono itsetunto, että pakko mollata niitä, joille imetys ei ole ollut yhtä antoisaa syystä tai toisesta?

Itseäni on imetetty tasan vuosi ja vaikka korvatulehduksia ei ole ollut, niin allergioita kyllä löytyy.

Miettiny samaa.. mulla terveydentila on sellainen että 6kk kun tulee täyteen loppuu imetys. Mulla siis TODELLA paha atopia, lääkäriki sano että nostaa hattua koska täytyy olla todella kipeä...tuttava piirissä imetysfanaatikko, ei enää juuri puhu mulle mitään kun teen niin väärin:/

Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Miettiny samaa.. mulla terveydentila on sellainen että 6kk kun tulee täyteen loppuu imetys. Mulla siis TODELLA paha atopia, lääkäriki sano että nostaa hattua koska täytyy olla todella kipeä...tuttava piirissä imetysfanaatikko, ei enää juuri puhu mulle mitään kun teen niin väärin:/

Tosi kurjaa. Ehkä hää ei vaan tiedä mitä sanois ja siksi ei puhu?

Alkuperäinen kirjoittaja ninni:

OT: Täysimetyssuositus on taas 4kk ;)...

Ei se ole imetysfanaattisuutta, kiistämätön tosiasia että rintamaito on parasta ravintoa (lukee korvikepurkissakin, teettekö siitä reklamaatioita korvikefirmoille imetysfanaattisuudesta?) ja Suomessa imetyspuoli on ihan päin mäntyä, kun suurin osa ei imetä alkua pitemmälle.

Imetys on kuitenkin niin tärkeä lapselle ja äidille asia - moneltakin kannalta katsottuna, että on vaikea ymmärtää miksi lietsotaan negatiivistä mielikuvaa imetyksestä ja puolustellaan imettämättömyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja sykoloki:
Imetys on kuitenkin niin tärkeä lapselle ja äidille asia - moneltakin kannalta katsottuna, että on vaikea ymmärtää miksi lietsotaan negatiivistä mielikuvaa imetyksestä ja puolustellaan imettämättömyyttä.

siksi, että se imettäminen ei onnistu kaikilla ja siitä ei tarvitse tuntea minkäänlaista syyllisyyttä.

Niin mikähän siitä tekee niin tärkeää? Toistan, imetys ei tutkimusten mukaan takaa mitään etuja!!! Tulehduskierteitä on myös korvikevauvoilla, kaikenlaista psyykkistä häikkää tulee myös jos on tullakseen, eivätkä imettävät äidit kyllä ainakaan kärsivällisemmiltä vaikuta lapsiaan kasvattaessaan...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Niin mikähän siitä tekee niin tärkeää? Toistan, imetys ei tutkimusten mukaan takaa mitään etuja!!! Tulehduskierteitä on myös korvikevauvoilla, kaikenlaista psyykkistä häikkää tulee myös jos on tullakseen, eivätkä imettävät äidit kyllä ainakaan kärsivällisemmiltä vaikuta lapsiaan kasvattaessaan...

Sinä et siis ole ollenkaan perehtynyt asiaan, vaikka tämän keskustelun aloitit :)? Minä en ole imetysfanaatikko, mutta kyllä mää tiedän imetyksen edut ovat.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippänen x3:

siksi, että se imettäminen ei onnistu kaikilla ja siitä ei tarvitse tuntea minkäänlaista syyllisyyttä.

Mutta jostain syystä nämä jotka eivät ole onnistuneet imetyksessä, vaikuttavat katkerilta ja syyttävät niitä jotka imettävät (aivan kuin olisi heidän vika ettei joidenkin hermot riitä tai tissit toimi). Monesti olen törmännyt keskusteluissa viitteisiin, että nämä jotka ovat onnistuneet, omaavat kunnon meijerit ettei tarvitse kuin lykätä tissi suuhun ja that's it. Aivan kuin näillä onnekkailla ei olisi ollut koskaan ongelmia sammaksen, lakkoilujen, raivareiden, huonon herumisen, huonon imemisotteen, väärän imetysasennon ym. kanssa.

Niinpä. Eräille tuntuu onnistuminen täysimetyksessä olevan tärkeämpää kuin se, että vauva on kylläinen ja tyytyväinen. Ei hitto miten itsekästä oman egon pönkittämistä tai jotain, en edes ymmärrä mistä oikeasti on kyse.

Jotkut eivät ilmeisesti myös usko sitä, että kaikkien äitien maito ei kerta kaikkiaan riitä vauvan tarpeisiin, vaikka mitä tekisi. Kun itse osittaisimetin, olis tehnyt mieli kutsua kaikki kiihkoilijat kylään katsomaan, miten imetin, imetin, imetin, pumppasin, lypsin, join paljon, lepäsin, olin jatkuvassa ihokontaktissa vauvan kanssa, nuuhkin häntä ja pesin peiton alla hänen kanssaan, kittasin imetysteetä, seisoin suunnilleen päälläni - ja silti maito ei riittänyt! Vähän jäi paska olo koko imetyksestä, kun olisi kuulemma pitänyt imetystä vielä jotenkin TEHOSTAA! :kieh:

Ei tietenkään tarvitse. On kuitenkin hyvin yleistä tälläkin palstalla, että imetystä pidetään jotenkin luonnottomana ja esitetään mm., että imetys pitäisi suorittaa jossain piilossa, vaikka kellarissa tai vessassa, ettei kukaan vaan näe vilausta tissistä.

Imetys on täysin luonnollista, eikä siinä ole mitään väärää, teki sitä sitten missä tahansa ja minkä ikäiselle pikkulapselle tahansa. Imettäminen on pelkästään positiivinen asia.

mua imetettiin tasan 3kk, sitten en enää tissiä huolinut, tuttelia ja pilttiä...yksi korvatulehdus 4vuotiaana ja nyt 20vuotiaana. allergioita ei ole. muutenkin sairaana oon kerran kaks vuodessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Ei se ole imetysfanaattisuutta, kiistämätön tosiasia että rintamaito on parasta ravintoa (lukee korvikepurkissakin, teettekö siitä reklamaatioita korvikefirmoille imetysfanaattisuudesta?) ja Suomessa imetyspuoli on ihan päin mäntyä, kun suurin osa ei imetä alkua pitemmälle.

Näinhän se on.
Eikä musta siinä ole mitään fanaattista jos tosiasiat tunnustaa.
Kuitenkin rintamaidossa on sopivassa suhteessa lapsen tarvitsemia ravintoaineita, parempilaatuisena mitä korvikkeissa, ihan siitä syystä että rintamaito on ihmisenmaitoa ja vauva on ihmisenlapsi.

Silti korvikkeella kasvaa täysin terveitä ja tasapainoisia ja normaaleja ihmisiä. Aivan samanlaisia kun rintamaidolla. Jos syystä tai toisesta imetys ei onnistu niin on hyvä että on korviketta =)

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Sinä et siis ole ollenkaan perehtynyt asiaan, vaikka tämän keskustelun aloitit :)? Minä en ole imetysfanaatikko, mutta kyllä mää tiedän imetyksen edut ovat.

Ja lisään vielä, että mun esikoisella oli korvakierre ja putket. Täysimetin 5,5kk.

Alkuperäinen kirjoittaja onnistunut monien ongelmien jälkeen:

Mutta jostain syystä nämä jotka eivät ole onnistuneet imetyksessä, vaikuttavat katkerilta ja syyttävät niitä jotka imettävät (aivan kuin olisi heidän vika ettei joidenkin hermot riitä tai tissit toimi). Monesti olen törmännyt keskusteluissa viitteisiin, että nämä jotka ovat onnistuneet, omaavat kunnon meijerit ettei tarvitse kuin lykätä tissi suuhun ja that's it. Aivan kuin näillä onnekkailla ei olisi ollut koskaan ongelmia sammaksen, lakkoilujen, raivareiden, huonon herumisen, huonon imemisotteen, väärän imetysasennon ym. kanssa.

En minä syyllistä yhtään imettänyttä äitiä mutta miksi ihmeessä imettäneiden pitää syyllistää minua siitä että minä en onnistunut? Niin kovin kuin olisinkin halunnut ja niin kovin kun yritin. Eli siis siksi että sinä pystyit ratkaisemaan ne ongelmat ja minulla se ei onnistunut, minä olen jotenkin huonompi äiti ja huonompi nainen kuin sinä? Minun mielestäni se äitiys mitataan ihan eri asioilla kuin sillä kuka on antanut ruokaa tissistä ja kuka pullosta.

Kukin valitsee tapansa, eikä muilla ole siihen sanomista (vaikka välillä mieli tekisi).Itse oon imettänyt kaksi lasta. Ja voin sanoa, että alkuajat molempien kanssa oli yhtä helv...ttiä. Tuskaa, itkua, rintakumia, huonoa imuotetta, uskottomuutta maidon riittävyydestä jne... mutta en luovuttanut. Eka luopui tissistä itse 7kk iässä ja toisen jouduin vieroittaan reilu vuosikkaana.

Imetyksen epäonnistumiseen on monia syitä, mutta mua ärsyttää ne äidit, jotka luovuttavat itsekkäistä syistä. Harva oppii viikossa tai kahdessa imetyksen salat.. Pulloruokinnassa myös isän täytyy syöttää ja aaah äiti saa nukkua ja käydä viihteellä ja ja... ai niin rinnat ei vain ala roikkua...

-riipputissi

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Tuohan on kirjattu lakiin että korvikkeeseen on pakko laittaa maininta rintamaidon paremmuudesta. Ei sillä ole firmojen kanssa mitään tekemistä Samoin ettei vastiketta saa myydä millään alennuksilla, purkkeihin ei saa laittaa vauvakuvia houkutukseksi jne. Valtiovalta ainakin näyttää tekevän jotain imettämisen puolesta.

Mutta ap.n tekstiin palatakseni, samaa silmät kiiluen fanaattisuutta ihmettelen minäkin. Olen tullut siihen tulokseen että nämä ovat niitä ihmisiä joilla itsetunto ei muuten riitä, päteä pitää tavalla tai toisella.

Itse imetän, lapsi 9kk. Toistaiseksi yksi flunssa tullut, ekat 6kk täysin terveenä.
Minua imetettiin 3kk, on astma, atopia, liuta allergioita, tiedä sitten onko tuolla vaikutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Itse imetän, lapsi 9kk. Toistaiseksi yksi flunssa tullut, ekat 6kk täysin terveenä.
Minua imetettiin 3kk, on astma, atopia, liuta allergioita, tiedä sitten onko tuolla vaikutusta.

Esikoinen sai korviketta sairaalasta asti koska joutui teholle ja maito ei siksi noussut. Sairasti ensimmäisen flunssansa 1v3kk iässä. Kolmatta lasta sain imetettyä ja sairastui flunssaan ekan kerran 3 viikon ikäisenä.

En minä syyllistä yhtään imettänyttä äitiä mutta miksi ihmeessä imettäneiden pitää syyllistää minua siitä että minä en onnistunut? Niin kovin kuin olisinkin halunnut ja niin kovin kun yritin. Eli siis siksi että sinä pystyit ratkaisemaan ne ongelmat ja minulla se ei onnistunut, minä olen jotenkin huonompi äiti ja huonompi nainen kuin sinä? Minun mielestäni se äitiys mitataan ihan eri asioilla kuin sillä kuka on antanut ruokaa tissistä ja kuka pullosta.

Missä kohtaa sanoin että olisin parempi äiti? Minä en arvostele muita sen perusteella millä vauvansa ruokkii, pääasia että lapsi voi hyvin ja se tapahtuu kunhan saa ruokaa, rakkautta, rajoja, puhtaat vaatteet jne.
Taidat itse mitata äitiyttäsi imetyksen/imettämättömyyden perusteella.
Enkä sanonut että juuri SINÄ syyllistät niitä jotka ovat onnistuneet, mutta monet muut tekevät niin, riittää kun lukee korvikemutsien foorumia tai vaikka ihan tätä kaksplussaa.

Mie en syyllistä. Ja imetän vielä 1,5 vuotiasta. Et ole huonompi äiti etkä nainen vähemmän imetyksen takia. Olen pahoillani jos kuitenkin halusit imettää.

Missä kohtaa sanoin että olisin parempi äiti? Minä en arvostele muita sen perusteella millä vauvansa ruokkii, pääasia että lapsi voi hyvin ja se tapahtuu kunhan saa ruokaa, rakkautta, rajoja, puhtaat vaatteet jne.
Enkä sanonut että juuri SINÄ syyllistät niitä jotka ovat onnistuneet, mutta monet muut tekevät niin, riittää kun lukee korvikemutsien foorumia tai vaikka ihan tätä kaksplussaa.

Jos mittaisin äitiyttäni tuolla perusteella niin tuskin olisin kolmea lasta hankkinut kun imetys epäonnistui jo ekan kanssa.

Jos mittaisin äitiyttäni tuolla perusteella niin tuskin olisin kolmea lasta hankkinut kun imetys epäonnistui jo ekan kanssa.

No suotta sinä sitten tunnet huonoa omaatuntoa / pahaa mieltä asiasta, ainakaan sen kannalta että ajattelet muiden syyllistävän sinua.
Toki harmi jos halusit imettää eikä se onnistunut, mutta syyllisyyden tunteminen aiheesta muiden vuoksi on ihan turhaa. Ymmärrän kyllä miltä se tuntuu jos fanaatikkoja pyörii ympärillä ja heille korvike on yhtä kuin pullollinen Tsernobylissa valmistettua nektaria.

Yhteistyössä