imetysfanaatikot leikkivät vauvojen hengellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja entinen osittainimettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kaikkia tekstejä lukematta kerron tosta sairaalan lisämaidon tuputtamisesta..mun poika syntyi rv 36 ja oli painoltaan parin pvän ikäsenä 2500g.hoitajat olivat tuputtamassa lisämaitoa vaikka lapsi hoitajan ottamassa syöttöpunnituksessa oli rinnasta syönyt 95g!!mutta lisää tarvii kuulemma antaa kun alle kolmikiloinen hieman ennen aikainen valohoidossa oleva lapsi..kyllä tommonen maito määrä mielestäni on melko paljon 3 vrk ikäiselle pikku miehelle..ja arvatkaa vaan ottiko lapsi sitä lisämaitoa??ei tod.

Mä en kyllä Emilyniä tässä yhtään teilais, mielestäni imetystukilistan sivuilla lukee myös, että vain pieni joukko naisia on sellaisia joilla ei maito riitä. Joten on ihan tutkittu fakta, että suurimmalla osalla maito riittää eikä korviketta tarvittais.

Mun vauvalla oli syntyessään (syntyi 3 viikkoa etuajassa) matala verensokeri ja alussa hän saikin lisämaitoa. Se oli ok. Sitten kun päästiin kotiin niin olin itsekin paniikissa, että riittääkö maito sillä vauva oli jatkuvasti tissillä ja pumpatessa en saanut ollenkaan maitoa. Onneksi oli kuitenkin tuo imetystuki-sivusto, sinne kun menin niin sain itsetuntoa että kyllä se maito riittää.

Uskoisin, että todella monella, joka väittää, ettei maito riitä, maito kuitenkin riittäisi jos vaan uskoisi itseensä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Vastauksia kaipailisin tähän.
Esikoinen kasvoi melkein syntymästään saakka korvikkeella ja on ollut silti aina aika pienikokoinen. Tämä toinen oli syntyessään isompi ja kasvut ekat 4 vko ok. Sen jälkeen painoa on tullut vain reilut 90 g / vko ja ikää lapsella nyt 2,5 kk. Terkkari ehdotti jo nyt lisämaitoa mutta en halua vielä antaa koska haluaisin saada oman maidon riittämään. Outoa minusta se, ettei edes neuvonut, miten imetystä tehostaa. Alussa sai jo lisämaitoa sokereiden takia ja sitten sain imetyksen hyvin kulkemaan. Juon, syön, imetän, imetän ja imetän. Vauva pissaa tarpeeksi ja kakkaakin tulee ihan ok. Välissä oli 3 viikon tauko, mutta nyt taas tiheämmin. On ihan tyytyväinen, yöllä nukkuu hyvin ja päivisin syö usein. Voiko maito silti olla liian laihaa, ettei paino nouse? Vai voiko johtua ihan vaan geeneistä + vielä se, että imetetyt vauvathan on yleensä pienempiä kuin korvikkeella kasvavat. Pitäisikö palstamammojen mielestä jo nyt siirtyä lisämaidon antamiseen, joka auttamatta johtaisi oman maidon vähenemiseen? Onko se, ettei painoa tule "tarpeeksi" riittävä syy, jos muuten vauva tyytyväinen, pissaa ja kakkaa?

Niin joo, tähän unohdin sanoa vielä sen ettei vauvalle pullo kelpaa. =/

Ajatelkaa äidit ensimmäiseksi vauvaa! Jos hän jää imetyksestä huolimatta nälkäiseksi, on lisämaidolle tarvetta. Omat isoina syntyneet tyttöni saivat sairaalassa lisämaitoa, mutta sitä sain vaatia. Tämäkin on minusta kummaa! Imetystä lisämaidon antaminen ei vaarantanut millään lailla ja maidon noustua 3 vuorokautena en enää tarvinnut lisämaitoja. Imetyksestä on tullut liikaa hyvän äitiyden meriitti ja vauvan paras tuntuu unohtuvan.

henk.koht. olen lukenut ketjusta yhteensä n. 5kirjoitusta, eikä aihepiiri enää juurikaan ole itselleni ajankohtainen. Ainoastaan kirjoitin etten edes halua lukea ketjua kun emilyn vastailee, sillä hänen tapansa esittää asiansa on minusta ahdistavan ylimieliset ja kaikkitietävät, ei ota muiden mielipiteitä tai tilanteita huomioon vaan hänen mielestään kaikkeen on yksi ainoa ratkaisu, jonka pitäisi sopia ihan jokaiselle kun kerta hällekin.

Vastauksia kaipailisin tähän.
Esikoinen kasvoi melkein syntymästään saakka korvikkeella ja on ollut silti aina aika pienikokoinen. Tämä toinen oli syntyessään isompi ja kasvut ekat 4 vko ok. Sen jälkeen painoa on tullut vain reilut 90 g / vko ja ikää lapsella nyt 2,5 kk. Terkkari ehdotti jo nyt lisämaitoa mutta en halua vielä antaa koska haluaisin saada oman maidon riittämään. Outoa minusta se, ettei edes neuvonut, miten imetystä tehostaa. Alussa sai jo lisämaitoa sokereiden takia ja sitten sain imetyksen hyvin kulkemaan. Juon, syön, imetän, imetän ja imetän. Vauva pissaa tarpeeksi ja kakkaakin tulee ihan ok. Välissä oli 3 viikon tauko, mutta nyt taas tiheämmin. On ihan tyytyväinen, yöllä nukkuu hyvin ja päivisin syö usein. Voiko maito silti olla liian laihaa, ettei paino nouse? Vai voiko johtua ihan vaan geeneistä + vielä se, että imetetyt vauvathan on yleensä pienempiä kuin korvikkeella kasvavat. Pitäisikö palstamammojen mielestä jo nyt siirtyä lisämaidon antamiseen, joka auttamatta johtaisi oman maidon vähenemiseen? Onko se, ettei painoa tule "tarpeeksi" riittävä syy, jos muuten vauva tyytyväinen, pissaa ja kakkaa?

Niin joo, tähän unohdin sanoa vielä sen ettei vauvalle pullo kelpaa. =/

Etumaidosta ja takamaidosta ollaan montaa mieltä. Joidenkin mielestä ei ole olemassa etu- ja takamaitoa. Mutta kai se jossain määrin faktaa on että takamaito jonka vauva saa hitaammin, on rasvaisempaa. Mulle ei tuu mieleen muuta kuin että syötä mahdollisimman kauan samasta rinnasta, ja koita vaikka lypsää imetysten välillä että maitomäärä lisääntyisi. Joka ininään tarjoa ensin rintaa vauvalle. JOS lisämaitoa oikeasti tarvitaan, hörppyytä tai anna lusikalla tai pienellä "ruiskulla" pieniä määriä kerrallaan suuhun..

Minusta imetystukilista ja imetysfanaatikot näkevät äidin pelkästään fyysisenä olentona. Vaikka kuinka pystyisi fyysiesti imettämään, voivat paineet ja muiden odotukset välillä käydä niin koviksi, ettei koko hommasta tule mitään. On ihan turha hokea äidille, että kyllä sinä pystyt imettämään, kun vaan imetät ja imetät. Joskus voi olla paljon parempi antaa äidin nukkua rauhassa, antaa lisämaitoa, yleensäkin tukea sitä äidin jaksamista. Se vaikuttaa paljon enemmän imetyksen onnistumiseen kuin jatkuva painostus, mollaaminen ja faktojen luettelo. Joskus väsymys ja stressikin tekee sen, ettei vaan kykene imettämään, vaikka kuinka haluaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Mulan:
Mä en kyllä Emilyniä tässä yhtään teilais, mielestäni imetystukilistan sivuilla lukee myös, että vain pieni joukko naisia on sellaisia joilla ei maito riitä. Joten on ihan tutkittu fakta, että suurimmalla osalla maito riittää eikä korviketta tarvittais.

Se on häviävän pieni joukko naisia joilla maito ei yksinkertaisesti riitä.
Mutta on myös muita syitä miksi imetys ei onnistu.

Esim. ystävälläni on parantumaton sairaus, joka olisi voinut tarttua lapseen imetyksen yhteydessä. Ja silti lääkäri pakotti hänet imettämään lapsen elämän ensimmäisen päivän ajan "että lapsi saa tärkeät vasta-aineet niistä muutomasta maitotilkasta mitä syö". Oliko reilua? no ei! Enkä kyllä hetkeäkään usko että ystäväni on puolitutuille mennyt kertomaan sairashistoriaansa ja todellisia syitä miksi lapsi ei rintaa saa vaan voisin kuvitella hänen vedonneen tuohon "maito ei riitä"-syyhyn.
Ja tuo on vain yksi kaikkien syiden joukossa. Olisi hienoa jos täydellisessä maailmassa kaikki pystyisi imettämään, mutta niin ei ole ja olisi mukava jos nämä "epäonnistujatkin" otettaisiin huomioon tässä imetysasiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Etumaidosta ja takamaidosta ollaan montaa mieltä. Joidenkin mielestä ei ole olemassa etu- ja takamaitoa. Mutta kai se jossain määrin faktaa on että takamaito jonka vauva saa hitaammin, on rasvaisempaa. Mulle ei tuu mieleen muuta kuin että syötä mahdollisimman kauan samasta rinnasta, ja koita vaikka lypsää imetysten välillä että maitomäärä lisääntyisi. Joka ininään tarjoa ensin rintaa vauvalle. JOS lisämaitoa oikeasti tarvitaan, hörppyytä tai anna lusikalla tai pienellä "ruiskulla" pieniä määriä kerrallaan suuhun..

Juu, tuosta takamaidosta olenkin kuullut ja olen ruvennut syöttämään pari kertaa samasta ja pidempään. Kun vauva päästää irti niin tarjoan aina rintaa uudelleen enkä heti oleta nälän loppuneen. Mutta voisiko olla niin että oma maito olisikin liian laihaa ja voiko sille tehdä mitään?

Ja vaikka melkein kaikilla maito periaatteessa riittäisi niin onhan niitä monia syitä, jotka siihen vaikuttaa. Ihan vaikkapa vaan se stressi ja unen puute.

Juu, tuosta takamaidosta olenkin kuullut ja olen ruvennut syöttämään pari kertaa samasta ja pidempään. Kun vauva päästää irti niin tarjoan aina rintaa uudelleen enkä heti oleta nälän loppuneen. Mutta voisiko olla niin että oma maito olisikin liian laihaa ja voiko sille tehdä mitään?

Ja vaikka melkein kaikilla maito periaatteessa riittäisi niin onhan niitä monia syitä, jotka siihen vaikuttaa. Ihan vaikkapa vaan se stressi ja unen puute.

En mä tiedä voiko maito sinänsä olla liian "laihaa", jos sitä kuitenkin tulee. Vauvan pitäisi sitten saada sitä enemmän. Ei tuu muuta nyt enää mieleen kuin: juothan tarpeeksi? Lämpimät juomat kuten tee ennen imetystä voi lisätä herumista. Ja muista juoda jokaista imetyskertaa kohti lasillinen vettä tai mehua tai jotain muuta ylimääräistä. Vauva saa ravintonsa sinun syömisistäsi, joten on teille molemmille tärkeetä että syöt ja juot myös itse. Stressi voi vaikeuttaa herumista, mutta maidon laatuun se sinänsä ei tietääkseni vaikuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Huoh:
Minusta imetystukilista ja imetysfanaatikot näkevät äidin pelkästään fyysisenä olentona. Vaikka kuinka pystyisi fyysiesti imettämään, voivat paineet ja muiden odotukset välillä käydä niin koviksi, ettei koko hommasta tule mitään. On ihan turha hokea äidille, että kyllä sinä pystyt imettämään, kun vaan imetät ja imetät. Joskus voi olla paljon parempi antaa äidin nukkua rauhassa, antaa lisämaitoa, yleensäkin tukea sitä äidin jaksamista. Se vaikuttaa paljon enemmän imetyksen onnistumiseen kuin jatkuva painostus, mollaaminen ja faktojen luettelo. Joskus väsymys ja stressikin tekee sen, ettei vaan kykene imettämään, vaikka kuinka haluaisia.

Tämä on tärkeä juttu, joka usein unohdetaan. Nainen ei synnytyksen jälkeen muutu käveleväksi rintarauhaspariksi. Luojan kiitos lapsi pysyy hengissä muillakin keinoilla. Näin sanon silti, että täysimetys on minusta tilanteesta riippuen paras tai toisiksiparas vaihtoehto.

En mä tiedä voiko maito sinänsä olla liian "laihaa", jos sitä kuitenkin tulee. Vauvan pitäisi sitten saada sitä enemmän. Ei tuu muuta nyt enää mieleen kuin: juothan tarpeeksi? Lämpimät juomat kuten tee ennen imetystä voi lisätä herumista. Ja muista juoda jokaista imetyskertaa kohti lasillinen vettä tai mehua tai jotain muuta ylimääräistä. Vauva saa ravintonsa sinun syömisistäsi, joten on teille molemmille tärkeetä että syöt ja juot myös itse. Stressi voi vaikeuttaa herumista, mutta maidon laatuun se sinänsä ei tietääkseni vaikuta.

Miksei liian ahkera juominen voisi aiheuttaa liian laihaa maitoa? En tiedä, mutta heitän vain tällaisen vaihtoehdon. Voihan olla, että maidon koostumus säilyy tasaisena vessassa ramppaamisen ansiosta.

meillä taas kävi niin että maitoa tuli mutta jostain syystä vauva ei ymmärtänyt rinnan päälle mitään. kätilöt oli ihmeissään. kymmenkunta eri kätilöä yritti saada imemään rinnasta mutta ei. huudatettiin ensin tunti ja tunnin aikana ei yhtään imaisua. ja sitten väsyneenä otti yhden imaisin ja sitten lopetti imemisen ja huutamisen ja nukahti. meillä tuskin vauva olisi voinut hyvin n. 6-7 imasulla per vuorokausi ilman lisä maitoa. lisä maitoa annettiin pullosta että horppyytys mukista. lopulta sen 4 päivän tappelun jälkeen olin niin väsynyt että enään jaksanut ja kätilöt jotka oli nähnyt sen tappelemisen ja kovan yrittämisen olivat kovin kannustavia kun päätin ruveta pullo ruokinnalle. toisen lapseni kohdalla en imettänyt kanssa ollenkaan kun esikoinen oli niin pieni ja imetys olisi ollut liian vaikeaa. tämän tokan kohdalla voidaan sanoa että olin laiska kun en yrittänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:

Miksei liian ahkera juominen voisi aiheuttaa liian laihaa maitoa? En tiedä, mutta heitän vain tällaisen vaihtoehdon. Voihan olla, että maidon koostumus säilyy tasaisena vessassa ramppaamisen ansiosta.

Kyseessä on kuitenkin yhteen asiaan erikoistuneet rauhaset, joten tuskimpa se äidin juoma vedenmäärä vaikuttaa laimentavasti maidon koostumukseen.

niin en minäkään siihen ryhmään kuulu joka on rakenteellisesti vääränlainen imettämään kun kerta toisen kanssa se onnistui. jostain syystä, mikä minulle ei ole selvillä, esikoisen aikaan se imetys ei kuitenkaan onnistunut.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:

Kyseessä on kuitenkin yhteen asiaan erikoistuneet rauhaset, joten tuskimpa se äidin juoma vedenmäärä vaikuttaa laimentavasti maidon koostumukseen.

Niiiiiin... Mut kun sanotaan, että kaikki mitä syö, erittyy maitoonkin. Esim. suolapitoisuus voi vaihdella, vai eikö voi? No allergeenit ainakin pääsee. Jotenkin olis outoa, ettei vesi tulisi läpi. Mut en ole kemisti enkä biologi.

Niin mä olen ajatellut, että pitäisi vaan saada enemmän. Pumppaamalla ei tule juurikaan, mutta kyllä vauva aina syönnin jälkeen on tyytyväinen. Nukkuu pitempiä pätkiä ja sitten tankkaa. Teetä juon pari kupillista päivässä ja vesimotti on koko ajan saapusalla. Jännittää ainva vaan vauvan painonnousu. Kun edes kiinteisiin asti pääsisi imetyksellä.

Niiiiiin... Mut kun sanotaan, että kaikki mitä syö, erittyy maitoonkin. Esim. suolapitoisuus voi vaihdella, vai eikö voi? No allergeenit ainakin pääsee. Jotenkin olis outoa, ettei vesi tulisi läpi. Mut en ole kemisti enkä biologi.

En mäkään mikään kemisti tai muu viisas ole.

Mutta kuitenkin evoluutiossa vahvin selviytyy ja voisi kuvitella että aikojen saatossa ne "laihaa maitoa" tuottaneet yksilöt on tehokkaasti karsiutunut pois ja evoluutio on mennyt siihen suuntaan että vesi (tai neste ylipäätä) ei pääse laimentamaan maidon koostumusta.
Muutenhan sillä ei olis väliä onko maito laihaa vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Niini:
Mistä muuten löytyy se tutkimus, josta on tässä ollut niin paljon puhetta? Olen käynyt monesti siellä imetyksen tuen sivuilla, eikä vaan osu silmään. Kiitti jos joku vinkkaa :)

:attn: Lähtikö tän tutkimuksen tietävät jo nukkumaan? Eli tarkoitan sitä tutkimusta, josta tässä ketjussa sanottiin tulleen tulokseksi tuo 95% vs. 5% suhde niille jotka eivät tarvitsisi korviketta ja niille jotka sitä tarvitsisivat tms.

Mistä muuten löytyy se tutkimus, josta on tässä ollut niin paljon puhetta? Olen käynyt monesti siellä imetyksen tuen sivuilla, eikä vaan osu silmään. Kiitti jos joku vinkkaa :)

:attn: Lähtikö tän tutkimuksen tietävät jo nukkumaan? Eli tarkoitan sitä tutkimusta, josta tässä ketjussa sanottiin tulleen tulokseksi tuo 95% vs. 5% suhde niille jotka eivät tarvitsisi korviketta ja niille jotka sitä tarvitsisivat tms.

Mä luulen että tossa on käytetty hassua sanamuotoa ja tarkotettu että 5% naisista ei pysty tuottamaan maitoa kun taas 95% pystyy.
Ja tuonon 5% ei kuulu muista syistä imetyksessä epäonnistuneet naiset.
(mä listaan korviketta tarvitseviin ne "muistakin syistä imetyksessä epäonnistuneet" naiset)

Mutta siis tutkimusta ei oo nakata, voin koittaa ettiä.

Mä luulen että tossa on käytetty hassua sanamuotoa ja tarkotettu että 5% naisista ei pysty tuottamaan maitoa kun taas 95% pystyy.
Ja tuonon 5% ei kuulu muista syistä imetyksessä epäonnistuneet naiset.
(mä listaan korviketta tarvitseviin ne "muistakin syistä imetyksessä epäonnistuneet" naiset)

Mutta siis tutkimusta ei oo nakata, voin koittaa ettiä.

Joo, en tosiaankaan ollu varma tuosta mikä suhde tuo 95vs5 oli mutta kuitenkin :). Kiitos helpistä kookosta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
En ymmärrä että miten se lisämaidon antaminen muka voi pilata imetyksen. Lapseni oli keskonen ja omien komplikaatioideni takia näin hänet vasta 3 päivän ikäisenä. maito nousi vasta 5 päivän kuluttua synnytyksestä ja imetin ensimmäistä kertaa vasta 7 päivän kuluttua synnytyksestä. koko sen ajan lapsi sai luovutettua rintamaitoa ja muutaman millin minun lypsämääni maitoa. ihan hyvin onnistuin silti täysimettämään 6kk ja osittaisimettämään 1v.

Eikö lisämaidon antaminen synnytyslaitoksella lapsen edun mukaista? tuskinpa kätilöt sitä lisämaitoa terveillekään vauvoille kiusallaan tuputa?

Oma vauvani oli täysin terve ja täysiaikaisena syntynyt ja silti tuputettiin korviketta. Ehkä eivät kiusallaan mutta eipä näyttänyt olevan mitään tietoakaan "ammattilaisilla" imettämisestä.

Ex-kaverini täysimetti sitkeesti 5kk.Jo 3kk iässä huomasin pojan tarvitsevan lisäruokaa,kun päikkärit oli 15 min ja kokoajan tissllä roikku.Sanoin tästä äidille,mutta kuuroille korville meni nekin puheet.Vielä 10 kk iässä oli eväänä kasvissose ja hedelmäsose ja vähän tissiä päälle.Olimme samalla matkalla ja tiesn tilanteen,kun jouduin hoitamaan poikaa,joten olin varustautunut lihasoseella ja puurolla kyllä poika söikin kuin hevonen ja nukkui 2 tuntia putkeen.Äiti ihmetteli ettei koskaan ole niin pitkä unia nukkunut.Ei kai kun masu on tyhjä.JA TÄMÄ LAPSI OLI ÄIDIN KOLMAS!! :headwall: :headwall:

Kuumimmat

Yhteistyössä