Imetyskysymys: Kuinka usein ja kauan täysimetyksellä oleva kaksi viikkoinen vauva imee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tsuna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tsuna

Jäsen
02.07.2007
47
0
6
Meillä vauva "imee" tai siemailee rinnalla helposti n. 1.5 tuntia ja nukahtaa sitten tai nukahtelee imetyksen aikana rinnalle. Kun irrotan rinnalta ja laitan vauvan nukkumaan koppaansa, hän herää noin 10 minuutin päästä ja itkee kovasti nälkää ja hamuilee.

Jos otan takaisin rinnalle hän jatkaa samaan tyyliin siemailemalla ja nukuskelemalla vaikka kuinka kauan. Jos annan pullolla lypsämääni lisämaitoa vauva saattaa juoda 80 milliä.

Vauvan imuote on ymmärtääkseni ihan hyvä. Imetän pääasiassa siten, että vauva tulee kainalosta rinnalle. Vauvani imu on kevyttä, eikä tunnu rinnassani juurikaan miltään. Vauva päästää toisesta suupielestä maitoa valumaan ulos ja on imetyssession jälkeen läpimärkä toisesta olkapäästä.

Meillä ei pitäisi olla ongelmaa maidon määrässä, saan lypsettyä aika reippaasti ja pakastan sen, mikä ei mene lisämaitona. Käytän rintakumia, muuten ei vielä imetys suju lainkaan. Usein vauva nukahtaa täysinäinen rintakumi suussaan.

Mä pelkään, että vauva ei saa juuri ollenkaan maitoa imemällä vaan imee vaan sen maidon, mikä heruu itsestään.

Kun irrotan vauvan rinnalta, hän katselee vaan hölmistyneen näköisenä, että mihinkäs se rinta katosi. Kun otan uudelleen rinnalle niin homma jatkuu ihan samalla tavalla. Vauvan imu ei tehostu.
Onko tämä ihan normaalia?

Kuinka usein ja kauan täysimetyksellä oleva kaksi viikkoinen vauva imee? Minkä ikäisenä vauvat yleensä oppivat tyhjentämään rinnan esim. 15 minuutin aikana?

Voiko vauvan imukykyä /tehoa lisätä jollain keinolla? Lisääntyykö imuteho yleensä iän myötä? Olen lukenut paljon imetystukilistan juttuja, mutta en ole löytänyt paljonkaan apua ongelmaani.

Tämä on sun eka vauva? Miten hänen painonsa on noussut, onko sitä jo tarkistettu? Jos paino nousee hyvin, lapsi saa ainakin tarpeeksi ravintoa.

Mun esikoinen imi kans usein rintaa tosi pitkään. Sitä kesti ehkä neljä ensimmäistä viikkoa, ja sitten imeminen tehostui. Sen jälkeen imetykset saattoi kestää 3-10 minuuttia.

Tämä uusin - joka muuten on 3-viikkoinen huomenna - on ihan eri maata! Se imee todella nopeasti mahansa täyteen. Harmi kyllä siitä on seurauksena aikamoiset masuvaivat. Että ehkä on parempikin että lapsi syö rauhallisesti.

Mä uskon että vauvasi on ihan normaali. :)

*MUOKS* Huomasin vasta nyt mitä kirjoitit rintakumista. Ehkä syy on siinä. Aloititko sen käytön kipeiden rintojen takia vai miksi? Jos koitat pikkuhiljaa jättää sitä pois, syöminen voi helpottua. Voisitko aluksi imettää vaikka kerran päivässä ilman rintakumia, vai eikö lapsi suostu?

meillä oli samantapainen ongelma. Vauva imi ihan vähän aikaa ja sen jälkeen hengaili rinnalla ja syötöt kesti vähintään tunnin ja pian herättiin taas nälkäsenä. Maitoa todellakin tuli todella riittävästi mullakin. Meillä meni aika kauan ennen kuin imetys alkoi sujumaan, sain lopulta apua imetystukihenkilöltä ja vaikka en aluksi ollut halunnut maksaa sellaisesta olen jälkeenpäin TOSI iloinen että tein sen ja sain apua imetykseen.

Myötäilen edellistä siinä että rintakumi voi olla ongelma. Mua sattu aluks tosi paljon ja vauvan imuote ei ollut ihan hyvä myöskään ja siksi koitin rintakumia, mutta mulle sanottiin että siitä voi olla haittaa, ja lopulta opin imettää ilman sitä ja homma alkoi sujumaan (ja kipu meni pois kun rinnat tottuivat imettämiseen)

Pieni vauva ei vaan tajua aina että rintaa on imettävä silloin kuin siinä on, ja kestää joskus kauankin ennen kuin vauva oppii kunnolla imemään. itse jouduin kokoajan muistuttelemaan vauvaa imemään,poistaa rinnalta ja hieroa suun ympäriltä, tai hieroa korvan takaa ja leuan alta että vauva muistais imeä. Jakapohjien kutittelu auttoi välillä kans. Oli turhauttavaa joutua muistuttamaan vauvaa imemään ja herätellä puolinukkuvaa vauvaa joka ei vain muistanut/osannut imeä kunnolla ja reippasti, mutta lopulta vauva tajus että piti imeä ja oppi ite niin ettei tarvinnut enää muistutella sitä ja imetys onnistuikin sitten niin hyvin että 6kk täysimetin ja nyt vauva on 8kk imetän edelleen korviketta ei annettu ikinä. Kannatti siis jaksaa ja yrittää, oli kyllä sen arvoista!!

Uskon että ongelmat alussa on tavallisia, vaikka onkin turhauttavaa kannattaa silti muistaa että se menee pian ohi ja imetys alkaa sujumaan niin että vauvasi pian ottaa ite kaksin käsin rinnasta kii ja tarttuu kiinni ja imee tosi hyvin!

Jos millään on varaa ja ongelmat jatkuu suosittelen myös imetystukihenkilölle soittamista...

onnea ja iloa pikkuvauvan kanssa, tivottavasti alkaa pian sujumaan paremmin!!!

Tissillä on tietysti kiva ollakin, niin että voihan olla että se vauva hölmistyy sitä että huvike viedään pois. Siinä tapauksessa kannattaa vaihtaa tissi tuttiin. Näin mulle neuvottiin, samoin kuin se vartin imu per rinta, mutta kyse oli siitäkin että mun rinnat oli lähes verillä jo siinä vaiheessa ja vauva selvästi sai enemmän kuin tarpeeksi ravintoa.

sellainen unohtu vielä sanoa, että mulle sanottiin että ei kannata pitää vauvaa yhdellä rinnalla yli 20 min, koska siinä ajassa saa kaiken tarvitsemansa muuten se vaan nukkuu siinä. Ja sitä kun kysyit että saako vauvaa imemään, niin noita ed. mainitsimia paikkoja hieromalla voi saada avuvaa imemään paremmin.

Vauvat ovat erilaisia, toiset imevät nopeammin tarvitsemansa määrän ja toiset nautiskelevat rinnalla. Itselläni ainakin mennyt molemmilla lapsilla ensimmäiset kolme kuukautta, varsinkin iltaisin, lähes tissitellessä. Jos itse jaksat ja haluat imettää, anna lapsen olla rinnalla aina kun tahtoo. Ensimmäisten viikkojen aikana rinnat "oppivat" lapsen rytmille, lapsi tilailee maitoa tarpeensa mukaan ja todennäköisesti imetysvälit tasaantuvat, toiset syövät toistakymmentä kertaa päivässä, toiset vain muutaman kerran. Hyvää tietoa
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=9&id=32&Itemid=119

Meidän neiti on vieläkin aikamoinen tissuttelija, eli syö useimmiten vähän mutta usein. Ikää on nyt 3,5kk. Pienempänä viihtyi kans rinnalla pitkiä aikoja, eli tunteja välillä nukahdellen. Ekan kuukauden, hiukan yli, mentiin kans rintakumin kanssa. Ja samalla tavalla tyttö nukahteli täys rintakumi suussa ja sit oltiin läpimärkiä kun sieltä valahti ne maidot pitkin poikin.

Tällä vähäisellä kokemuksella sanoisin, että kunhan vauva vaikuttaa terveeltä ja kasvaa, niin anna olla rinnalla vaan. Ei siitä ainakaan mitään henkisiä vaurioita tule, ja kyllä se siitä vähenee sit. Viimeistään teininä ei varmana viihdy tissillä. ;) Jos epäilyttää saako vauva maitoa, käy syöttöpunnituksella neuvolassa. Sillai voit mitata paljonko esim. vartissa menee maitoa. Äläkä anna niiden neuvolassa painostaa korvikkeen käyttöön jos vauva vaan on pirteä ja jäntevä eikä huuda nälkäänsä. Meitä yritettiin moneen kertaan painostaa syyttä, mutta nyt ollaan tosiaan täysimetyksellä menty ja hyvin on koko ajan tyttö kasvanut. Rintakumista päästiin eroon kunhan tissit muutti muotoaan ja alkoivat kestää imetyksen ilman täyttä tuskaa. Pitkillä imetyssessioilla tissitkin vaatii hieman extrakaraistumista. Kumeista oli lähinnä vaan se haitta, että imetys oli sottaista ja kumien huolto vaivalloista.

Tsemppiä imetykseen, ja tietty onnittelut uudesta perheenjäsenestä!:heart:

Kiitos vastauksista ja neuvoista!

Kyseessä on toinen lapseni.

Esikoinen ei koskaan oppinut imemään rinnasta kunnolla. Lypsin hänelle maitoa n. 7 kuukautta ja esikoinen vietti koko sen 7 kk tosi paljon aikaa rinnalla nautiskellen lämmöstä ja läheisyydestä, mutta esikoiselle rinnalla olo ja syöminen olivat ihan eri asioita.

Nyt esikoinen on alle kaksi vuotias, joten tällä kuopuksellani ei vaan tule olemaan yhtä paljoa aikaa viettää rinnalla tehottomasti kuin esikoisella oli.

Käytän rintakumia, koska rintani ovat tosi matalat ja vauva ei tunnu saavan lainkaan imuotetta ilman kumia. Vauvan suu on vielä pieni, eli rinta ilman rintakumia ei ylety vauvan kitalakeen, jolloin vauvan imurefleksi ei käynnisty. Toinen rintani, joka on matalampi, on jo ollut verillä rintakumin käytöstä huolimatta. Aion yrittää rintakumista eroon heti kun se vaikuttaa mahdolliselta.

Vauva on hoikka ja hän menetti sairaalassa ollessa painoaan yli 10 %, koska en halunnut pyytää lisämaitoa vaan halusin luottaa siihen, että imetys onnistuu. Valitettavasti vauvaa ei punnittu ajoissa eivätkä kätilöt tarkistaneet vauvan tilaa, joten kukaan ei tarjonnut lisämaitoa ajoissa. Itse olin rankan synnytyksen jälkeen heikossa kunnossa vessareissuja lukuunottamatta vuoteessa ja yritin ja toivoin saavani imetyksen käyntiin, enkä ymmärtänyt, että olisi pitänyt itse pyytää lisämaitoa.

Korvikkeita ei ole tarvinnut vielä antaa.

Onneksi on kesä ja mieheni on pitkään kotona kesäloman ja isyysloman ajan, joten sen aikaa vauvalla on aikaa oppia tehokkaampi imu. Kun mies menee töihin, emme ehdi viettää pitkiä imetyssessioita esikoisen päivärytmin vuoksi.

Jos tulee mieleen lisävinkkejä tai kokemuksia, otan kaikki ilolla vastaan!

Mun esikoinen oli myös varsinainen kunnon tissittelijä - jos noin nyt voi sanoa. Oikeastaan koko ensimmäinen kuukausi meni niin, että tyttö saattoi tissillä olla sen 15min-1 ½h. Nopeasti siihen totuinkin, että imetys tosiaan meillä kestää. Iltaisin muutenkin tytöllä oli tapana tankata. Saattoi ensin imeä 1h, sitten 15-30min tauko, taas imetystä, tauko, imetystä.... tätä saattoi kestää klo 18-22 ja sitten neiti nukkuikin taas tyytyväisenä ja aina yhdellä imetyksellä yöt meillä menneet.
En siis olisi mitenkään huolissani imujen kestosta. Toki jos tosiaan painon nousu heikkoa, tai kasvu yleensä, sitten eri asia.

Se vaihtelee niin valtavasti, etten tässä vaiheessa vielä tekisi muuta kuin antaisin olla rinnalla niin paljon kuin haluaa.
Meidän pariviikkoinen tissuttelee välillä 5 min ja välillä pari tuntia ja näin muista esikoisenkin tehneen. Kyllä se siitä tasaantuu.

Meillä oli tyttö myös tissittelijä :attn: Ensimmäisen 6 viikkoa viihtyi rinnalla lähes koko ajan. Tästä syystä rinnat olivat verillä ja rintakumilla mentiin seuraavat pari kuukautta. Olen laittanut vauvakirjaan merkinnään kun tyttö oli 3 vko, että klo.11 aamulla alkoi imusessio joka kesti lähes ilman taukoja klo.22 asti. Tässä välissä siis nukkumahetkiä, mutta muuten rinnalla. Tuskastauin itse tilanteeseen, mutta näin jälkeenpäin tajuan, että vauvalle tisuttelu oli tärkeää sekä ravinnon että turvan takia. Tilanne muuttui vähitellen ja noin 3 kk ikäisenä neiti tajusi, että rinnan voi tyhjentää myös hieman nopeammin :kieh:

Yhteistyössä