imetysliivit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Kävin tänään tsekkailemassa imetysliivejä. Tyhmänä kysyn, miten ne muka eroavat tavallisista liiveistä? Olen ostanut odotusaikana kahdet todella hyvät, kalliit ja napakat liivit, vieläkö pitäisi parit imetysliivit ostaa... Eli kasvaako rinnat vielä synnytyksen jälkeen/imetyksen alkaessa vai mahtuuko entiset odotusaikaiset liivit yleensä päälle? Ja miksi ne on juuri imetysliivit, vaikka eivät eroa mitenkään (mun mielestä, ainakin ne, jotka näin) tavallisista?

Mun ymmärtääkseni kuppikoko yleensä kasvaa vielä nimenomaan lapsen synnyttyä. Mulla esim. ei ole odotusaikana kasvanut lainkaan. Joissain imetysliiveissä on helposti avattava kuppiosa, jolloin imettäminen käy ehkä helpommin. Ja ovat ehkä tukevampia kuin osa normaaleista liiveistä. Mutta kukaanhan ei pakota sellaisia käyttämään, jos vanhat liivit/tavalliset liivit sopivat :) Mä en usko, että ovat mitenkään välttämättömiä. Koko tosin vaan usein tosiaan kasvaa...

Imetysliiveillä tarkoitetaan nimenomaan sellaisia liivejä, joissa tuo kuppiosa aukeaa erikseen "luukulla". Helpottaa imetystä, kun ei tarvi pujotella olkaimia pois ja toisaalta liivi ei paina rintaa eikä siten aiheuta esim. tukoksia ja rintatulehduksia. Tavallisessa liivissä kuppi jää helposti painamaan jostain kohtaa, jos sen vaan "vetää sivuun". Ei nuo imetysliivit varmaan välttämättömyys kuitenkaan ole.

Itse kävin katselemassa itselleni ns. odotustukivyötä ja siinä samalla vilkuilin imetysliivejä. Kokenut myyjä (monen lapsen äiti ja mummi, lastentarvikeliikkeen omistaja) oli sitä mieltä, että ennen synnytystä ei kannata ostaa kuin korkeintaan 1-2 imetysliivit, sillä on vaikea arvata, miten kuppikoolle käy synnytyksen jälkeen. Sanoi, että usein rintavilla/isorintaisilla kuppikoko voi pysyä aikalailla ennallaan, vaikka maito nouseekin. Pienirintaisille saattaa tulla parikin kuppikokoa lisää. Tai sitten ei.... Eli kaupoille ehtii synnytyksen jälkeenkin.

Neuvolassa taas on annettu sellaista ohjetta, että hyvät imetysliivit tai parit on hyvä ottaa jo laitokselle mukaan ja osto-ohjeena, että käy liiviostoilla aikaisintaan kuukautta ennen laskettua aikaa ja silloin on hyvä katsoa, että liivien kuppiin mahtuu kämmen (sillein levynä pujotettuna) rinnan lisäksi, niin on hiukan sitten "kasvunvaraa". Tai sitten voi ottaa yhtä kuppikokoa isommat kuin normaalisti.

Kalliita tuntuvat nuo imetysliivit vaan meikäläisen alusvaatemakuun olevan. Varsinkin, kun olen sen verran isompi ja rintavampi, ettei taida esim. H&M:ltä meikäläiselle kokoja löytyä )=

Kunnon imetysliivit kannattaa hankkia!!! vaikka maksaisivatkin. itse jouduin pitämään niitä yötäpäivää, kun rinnat painoivat niin paljon ettei ilman voinut olla (suihkussakin sai kannatella kädellä). hanki tosiaan vasta viime metreillä ja käsi väliin, koska tissit tosiaan turpoo, usko pois. edes yhdet ja varmistat et samoja löytyy, niin sit on helppo hakee/haetuttaa toiset.

Tosta rintavien tissin kasvusta: mulla tuli 3 kuppikokoa lisää (E muuttui H), joten yksilöllistä.

Yhteistyössä