Imetysrytmi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yö vs. päivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yö vs. päivä

Vieras
Meidän reilu 3kk poika on ruvennut nukkumaan öisin pitempiä pätkiä: 10-12 tunnin yöunien aikana syö 1-2 kertaa. Ihana kehitys, kun vihdoin saa nukkua itsekin paremmin. Päivällä kuitenkin syö 1-2 tunnin välein (ei yleensä nuku pitempiä päikkäreitäkään kuin reiluja puolituntisia). Onko mahdollista, että maidontuotanto joskus sopeutuu tähän päivä-yö-rytmivaihteluun?

Nimittäin viime yönäkin nukkui puoli kahdeksasta puoli kahdeksaan. Söi puoli neljän aikoihin toisen rinnan suht tyhjäksi, mutta toinen siis oli "käyttämättä" 12h. Ja oli tosi kivulias taas aamulla.

Kaiken lisäksi poika syö iltaisin aivan älyttömästi niin, että maito käy jo tosi vähiin (sillä varmaan sitten nukkuukin yön niin hyvin), ja se varmaan sitten stimuloi maidontuotantoa yöllä entisestään.

Ei kannata antaa vinkiksi, että syötä yöllä useammin, mieluummin kestän vähän kipuakin, kun sen kanssa kuitenkin nukuttua saa. On nimittäin niin paljon parempi elämänlaatu, kun ei tarvi heräillä montaa kertaa. Lähinnä siis vaan kyselen, että onko muilla maidontuotanto jotenkin sopeutunut rytmiin, että yöllä tulisi vähemmän maitoa kuin päivällä, vai onko se vain kärsittävä?

Meillä oli samoin. Itse nousin ylös yöllä (yksi krt per yö) ja pumppasin maitoa rintapumpulla silloin kun heräsin siihen, että rintoja kiristi ja särki. Maidon tulo lisääntyi myös päiväsaikaan koska jossain vaiheessa se ei enää riittänyt lapselleni ja hän itki nälkäänsä (3 päivää). Halusin jatkaa imetystä ja niinpä olin valmis tekemään tämän. Lisäksi kun rinnat oli yön jäljiltä täynnä maitoa, tuli suihkutissi-ilmiö ja vauvani oli tukehtua maidon suihkuamiseen. Näin pystyin lähes täysimettämään 7 kuukauden ikään asti. Olen tyytyväinen itseeni vaikka aluksi imetys oli vaikeata ja harkitsin lopettamista lapsen ollessa 1 kuukauden ikäinen. Sitten se vaan loksahti kohdalleen.

En tiedä, onko tästä yhtään apua mutta toivottavasti löydät sinulle sopivan ratkaisun. Hyvää kesää.

Kyllä maidontuotanto tasoittuu nopeastikin ja varsinkin yösyöntien vähentymiseen. Ainakin minulla. Pumppaat tai lypsät ihan pikkuriikkisen, jos rinnat tuntuu tosi kipeiltä. Ei kannata antaa pakkautua rintoihin ettei tule tiehyetukosta tai rintatulehdusta.

Yhteistyössä