Immettämisestä/korvikkeesta ja vauvan vaatettamisesta:)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maami2012
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maami2012

Vieras
Ajattelin molemmat laittaa samaan keskusteluun:)

Eli kyselen vähän, kun esikoinen syntyy tammikuussa ja tarkoituksena on imettää ( jos vaan kaikki on ok) . Mutta lueskelin mitä ihmisillä on hoitolaukuissa ja monilla oli korviketta ja tuttipullo. Voiko imetyksen kanssa antaa korvikettakin vai mitä? En ymmärrä? Ja sit jos esim minä haluan käydä yksin jossain, voinko pumpata maitoa tuttipulloon, jotta mieheni voi syöttää lasta? Vai onko korvike sitä varten?

Ja sitten vaatetusasiaan. Jos tammikuussa on kylmä, riittääkö vauvalle tälläinen vaatetus: sukat, body, housut, huppari, lapaset, pipo, fleecehaalari ja lämpöpussi? Tarviiko housujen alle jotain? Poikatulossa, joten onko muita, kuin sukkahousuja?

Anteeksi tyhmyyteni..

Olen saanut lapseni joulukuun pakkasilla - 30 C ja tammikuussa ja molemmilla lapsilla oli päällään lämpimät toppapuvut & lämpöpussi. Ei siellä millään fleecahaalarilla tarkene , jos on vähänkin pakkasta.

Imetyksestä , minä jos lähdin yksin jonnekin - niin lypsin maitoa tuttipulloon. En ole kenelläkään kolmella lapsella käyttänyt korviketta. Ja jokaista imetin reilun vuoden , vaikkakin aloitin jokaisen kohdalla työt lapsen ollessa 9 kk:n ikäinen.

Minä taas tein niin, että meillä syötiin sekä että. Ekat kuukaudet tissiä pelkästään, mutta jsosain vaiheessa otin korvikkeen kaveriksi. Helpottaa kummasti öitä, kun esim. mies voi käydä lämmittämässä maitopulloa.

Ja osalle äideistä julkinen imettäminen on häpeä ja siksi pitävät hoitolaukussa maitopulloa.

Vaatteista, kyllä minulla on tammikuun 2012 vauvalle toppahaalari, sen lisäksi lämpöpussi ja peittoja, riippuen paljonko on pakkasta.

Imetyksestä.
Imetin tytärtäni vuoden ikäisesksi asti. Koskaan en korviketta antanut vaan tarpeen mukaan pumppasin joko tuttipulloon suoraan tai pakastimeen. Jos pakastin maitoa niin laitoin sen pieniin minigrip-pusseihin joissa se säilyi hyvin :)

Imetyksestä: meillä annettiin kerran päivässä joka päivä tuttipullolla korviketta ja muut ajat imetin. tämä siitä syystä, että vauvalla pysyi tuttipullon imeminen hanskassa ja iskä saattoi tarvittaessa syöttää, jos olin jossain poissa. Toki ois voinut pumpatakkin, jos ois jaksanut,mutta mulla kesti pumppaus tuskaisen pitkään ja olin kai sitten liian laiska, niin korvikkeella mentiin. Lisäksi en tykännyt imettää julkisilla paikoilla, silloin korvike ja tuttipullo oli ihan korvaamattomia. Kuten myös pidemmillä autoreissuilla, kun saattoi vauhdissa syöttää pieni :)

Sitten kun vauva syntyy niin muutman viikon suosittelen rauhoittamaan kotona oleiluun ja siihen vauvaperheen arkeen opetteluun, imettämisen opettelu vaati aikaa. Se voi olla kivuliasta ja tuskallista, että älä pelästy. Alkuun anna pelkkää rintaa, jotta maito alkaa kunnolla nousta ja sitä tulee riittävästi, se on kysynnän ja tarjonnan laki voimassa. Voit pumpata maitoa, jos sitä tulee niin paljon ja sitä voi pakastaakin. Voi antaa korviketta, jos itse lähdet ulos tms., mutta varaudu mahdollisuuteen ettei vauvasi huoli pulloa. Minun lapseni oli sellainen, ettei koskaan huolinut pulloa, ei myöskään tuttia. Silloin maidon voi hörpyttää mukista vauvalle. Mutta siis kaikkea voit kokeilla, ei tämä saisi olla niin mustavalkoista, katso mikä toimii teidän perheessä ja niin sitten teette.

Vaatetuksesta vielä eli kyllä toppapukua tarvii taatusti, eli käyttöön vaan se mammapakkauksen puku tai osta uusi ja sopivampi, aika edullisesti noita nykysellään saa ihan marketeistakin ja tosi kivannäköisiä.
Villapukua susoittelen kyllä enemmän kuin fleeceä, sijoita Ruskovillan vauvahaalariin, siinä on kätevästi umpinaiset terät jaloissa, on ohut ja kuitenkin lämmin/vilpoinen, siinä ne villan hyvät ominaisuudet, antaa anteeksi mamman pukemis virheitä.

Sitten mainitsit vaatelistassa hupparin? Eihän nyt kuitenkaan ole hupullinen huppari? Ne on kyllä niin epäkäytännöllisiä et käytä sitä vaikka kotona, mutta makuullaan olevalla se on varsinainen mötikkä niskan alla, tietty jos päässä pitää sitä huppua niin sitten.

Meillä lapsella oli potkarit/trikoot, body, housut ja paita (jos kylmää) sisävaatteina, ulos mennessä lisäksi villahaalari, villakypärämyssy, myssy, tumput, toppatöppöset ja toppahaalari ja oli vielä lämpöpussissa kovilla keleillä. Vähän lauhemmilla säillä lämpöpussia sitten auki enenmmän. Mutta niskasta kannattaa kokeilla onko vauvalla hiki, kuuma tai kylmä. Se kertoo hyvinkin tarkasti tilanteen, eli jos kuuma niska voi vähän aukailla haalaria tms. jos hikinen niin vaatettatta pois ja jos kylmä niin jotakin lisäät.

Äkkiä sinä opit omasi pukemaan sopivasti, vauvat/lapset on niin yksilöllisiä tuon pukemisen suhteen et ei niin yksiselitteistä ratkaisua ole olemassa, toisen vauva olis paahtunut noilla minun vaatemäärillä, kun taas omani voi oikein hyvin.

Niin ja jos kaupoille menet niin muista vöhentää vauvan vaatemääriä, availla pussia, toppapukua ja vaikka myssyt pois päästä.

No jos pitkästä imetyksestä haaveilet niin kannattaa unohtaa korvikkeet ja pullot. Mutta ihan miten itse haluat. itsellä vaan on kavereita jotka on alusta asti antaneet sekä tissiä että pulloa ja useimmiten tälläiset vauvat alkaa hylkiä tissiä viimeistään 4kk iässä ja sitte niistä on tullu pullolapsia. Jos haluat imettää pidempään ei kannata suotta ottaa riskiä.
vaatetuksen oppii kantapään kautta. Mutta ulkona vauvalla pitää olla enemmän vaatetta kuin esim sulla koska se ei liiku ja muutenkin pienenä jäähtyy helposti. Eli ehdottomasti toppahaalari vauvalle ja vaikka villahaalari vielä alle. sisävaatteista itse oon todennu hankalina housut ja paidat, paita on aina korvissa kun kun vauvaa nostelee. TÄmä tietysti on makuasia, mutta itse oon tykänny pitää pienellä vauvalla kokopukuja (potkarit, potkupuvut yms) taikka sitte body ja housut taikka puolipotkarit. Puolipotkarit on vaihtoehto sukkahousuille.

Kiitoksia vastauksista! Hyvä et tuli noista potkuhousuista puhetta, en ole yhtään sellasta ostanut vaan ihan tavallisia housuja, eli käyn parit hakemassa:)
Ja itseasiassa toi fleecehaalari oli kyllä vähän väärä sana, se on sellanen lindexistä ostettu nallepuku, missä
On korvat ja se on aika paksu puku. Paksumpi kuin fleece kangas.
Villahaalarin olen miettinyt, mutta kun toi nallepuku on aika paksu, et jotenki luulisin pärjääväni sen ja lämpöpussin kera?:O

Meillä on tollasil hupullisia huppareita pelkästään:D lindexistä on kaikki ostettu.. Enkä ole sieltä muita paitoja löytäny bodyn päälle. Laittakaa linkkiä, millasia paitoja teill on:)

Imetys juttu tulikin suht selväks:), kiitos!:)

Eiku nyt löysin tollasia huputtomia huppareita lindexin sivuilta:) ja oli mulla parit potkuhousutkin.. Äitiyspakkauksedta tullut! Niitten äitiyspakkauksen mukana tulleista hihattomista koko " haalareista"(sisä) en oikein tiedä, miten niitä käytetään?
Olin itekki ostanut yhden pitkähihaisen koko sisähaalarin. Ja bodeja löytyy aikas monta.. Noita bodyn päällelaitettsvia huppareita ei oo kun 2 kokoa 56, muut on 62 kokoja.. Mut ostan kyllä tarpeen mukaan, en halua hamstrata liikaa vaatetta:) meillä on jo varmaan liikaa hamstrattu noita tavallisia housuja:D

hymyilytti jotenkin tuo "onko muita kuin sukkahousuja, poika tulossa".. Meilläkin poika ja käyttää kyllä sinisiä sukkahousuja, joissa on paloauto pyllyn päällä, sekä toisissa on betonimyllyauto. Mutta asiaan. Meillä mennään täysimetyksellä, sillä mielummin imetän kuin annan korviketta. (ilmaista, sekä sisältää sellaisia ainesosia joita ei korvikkeista löydy) Mielestäni synnytyksen jälkeen suurin yllätys minulle oli se, että kuinka "tuskaista" maidonnousu oli. Mutta käyntiin lähtiessään imetyksen kanssa on ollut kerran suurempi ongelma. (lukuunottamatta satunnaisia tissiraivareita) Mulla tuli imetysongelma hiukan ennen kun poika oli 3kk, maitoa ei tullu pisaraakaan. (loppujen lopuksi johtui minipillereistä, joiden _ei_ pitäisi vaikuttaa maidon tuloon..) Korviketta tosin iskä on antanut laiskuuttaan minun poissaollessa, kun ei ole jaksanut sulattaa pumpattua maitoa pakkasesta. (korviketta saa n. 1krt/2vk aikana) Jouduin maidon loppumisen aikana juottamaan lähes tulkoon pelkkää korviketta mutta halusin palata takas täysimetykseen ja hyvä apu oli kyllä Avent hitaavirtaustuttipullo. Eli ei vauva hylji sitten tuttipullosyöttöjen jälkeen tissiä kun oli Avent käytössä, tai siis meillä ainakin meni näin. Ja imetän yleisillä paikoilla "imetys-ystävällisillä vaatteilla" (ts. kukaan ei yleensä edes huomaa minun imettävän), mielestäni helppoa tuikata tissi suuhun, kuin alkaa pullon lämmityksiä miettimään, mutta kukin tyylillään :)

Kiitos vastauksesta!!:)
Juu en tarkottanu sukkahousu juttua ihan noin, mutta kun mulla moni kaveri kysyny " meinaatko sukkahousuja pojalle laittaa?" :D paloautohousut ovat varmasti poikamaiset!:)

Heippa! Imetykseen liittyen täällä olikin jo loistava linkki, eli imetystukilistan nettisivut :) En suosittele korvikkeita käytettävän muuta kuin sellaisessa tapauksessa, että et ihan oikeasti, fysiologisesti kykene imettämään. Pullot ja tutit voi siis unohtaa, ainakin aluksi.

Vaatetukseen: Ihan pienelle on helpompi käyttää potkareita vrt sukkahousuja, koska ne sukkikset vaan menee makkaralle. Potkareita ovat juuri ne ns hihattomat haalarit. Ne puetaan bodyn päälle. Puolipotkarit näyttävät vähän sukkahousuilta, mutta ovat helpompi pukea, eivät ole niin ihoamyötäileviä.

Toppahaalari kannattaa kyllä hankkia talvivauvalle, itse ostaisin varmaan kokoa 62. Tuo on hyvä ajatus, ettei hamstraa liikaa vaatetta. Eihän sitä etukäteen tiedä mistä itse tulee tykkäämään, mistä vauva pitää ja kuinka iso lapsi sieltä sitten tulee, mitä vauhtia kasvaa...

P.S. Jos et sellaista ole vielä hankkinut, niin suosittelisin trikoo kantoliinaa :) Pienen vauvan kanssa pehmeä trikooliina on aivan ihana. Ei ole mitään niin ihanaa kun pienenpieni vauva liinassa rintaa vasten :heart:

itse osittaisimetän, oon sitä kohta 8kk tehnyt. 2 krt yleens äsaa päivässä maitoa pullosta, koska kun on kolme pientö lasta jaloissa niin ihan kiva päästä vaikka sinne kauppaan, tai jumppaan, yksin :D lapsi käyttää myös tuttia, eikä hylji rintaa, eikä imuotteessa ole ollut kuin kerran ongelma kun eka hammas tuli. että ei se aina mene niin että jos imetät, et anna pullosta..

Meillä on kokopotkupuvut (siis hihalliset) käytössä yöpukuina. Eihän sitä oikeasti varmaan tarviis vauvalle yöksi eri vaatteita edes vaihtaa, mutta aika monella taitaa olla sellainen tapa, että illalla käytetään vauva pesuilla (suihkussa tai kylvyssä) ja laitetaan puhdas yöpuku päälle. Tulee vauvalle tuttu rytmi kun samat rutiinit toistuu joka ilta. Näin vauva oppii hiljalleen, että iltatoimia seuraa iltatissi ja nukkumaanmeno.