inhoan lastani, kannattaako edes yrittää yheiseloa?(tunnen tästä suurta syyllisyyttä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nimetön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nimetön"

Vieras
Hän on ollut aina haastava heti syntymästä lähtien, mutta voisi sanoa että oikea piru viimeiset 3vuotta, mistään ei ole löytynyt sitä tahoa jolla ois keinoja käytöksen muuttamiseksi(ei mua auta lässytys siitä että lapsi on vaan niin vaikee/haastava)(juu ollaan käyty lastenpsykiatrilla saakka et ei tartte jurputtaa avun hakemisesta kun mistään ei löydy sitä apua millä tuon lapsen toiminnan muuttaisi).

kun mä en halua elää koulu-ikäisen lapsen kanssa joka käyttää väkivaltaa aivan mitättömistä syistä ja hänestä se on vielä hauskaa joskus.

Just uhkasi että isona katkaisee iskältä kaulan(tämä siksi että iskä piti kiinni koska lapsi satutti kaikkia sillä hetkellä)

homma lähti siitä että pikkuveli potkasi vahingossa tätä koululaista(piti hoitaa lääkitseminen ja pikkuveli tappeli sitä vastaan,isoveli tunki ittensä siihen just samalla hetkellä kun rimpuileva pikkuveli potkasi ilmaa,eli osui sitten isompaan).

koululainen tästä suttui vaikka selitimme että se oli vahinko ja hän kävi sitten pienempäänsä lyömässä täysiä nyrkillä-> isompi joutui jäähylle,jolloin alkoi hakkaamaan silmittömästi isäänsä.

Ja lopulta minua, kun isä päästi irti hänestä(luuli että oli rauhottunut) niin hän alkoi mua lyömään ja sylki naamalleni kun otin käsistä kiinni(sano vielä että hän lyö sitten äitii kun äiti ei saa sitä estettyä) Tässä vaiheessa mies tuli ja käärimme lapsen peittoon(koska mä en jaksa yksin pitää lapsesta kiinni muuten ja isän oli pakko lähteä tk:seen).

No tämä käytös ei oo mitenkään harvinaista.

Sitten siihen ongelmaan iolen huomannut viimeaikoina että olen niin lopen kyllästynyt tuohon käytökseen että tunnen oikeastaan vain negatiivisia tunteita lasta kohtaan(toki jos hän joutuisi vaikka tapaturmaan ja sairaalaan tms. niin yhtälailla olisin sydän syrjällään hänen vuokseen,onhan hän oma rakas poikani), Mutta arjessa ei enään löydy kuin ärtymystä(jota pyrin parhaani mukaan peittämään).

Olisiko lapsellani parempi tulevaisuus jos järjestäisin hänet vaikka lastenkotiin koska minä en pysty tällä hetkell ätuntemaan mitään positiivista tuollaista lasta kohtaan.

Miksi tämän yhden täytyy olla tälläinen ja pilata jokainen päivä heti aamusta? Muut on toisenlaisia. Mä en jaksa ottaa yhtään nyrkin iskua vastaan,raivostun heti eikä se mun kiukku katoa kovin äkkiä.

mun tytär 7v käyttäytyy ihan samalla tavalla. Elämä on todella raskasta. En inhoa lastani se on liian voimakas sana enkä halua "antaa pois" häntä. Mutta voimat on aika lopussa mulla. eikö tää ikinä lopu?

On varmasti todella raskasta. Apua olette jo hankkineet ja sitä saaneet. Tuntuu, että tarvitsette koko perhe jonkinlaisen hengähdystauon tilanteesta.

Ovatko ammattilaiset ehdottaneet mitään hoitomuotoa tai muutosta tilanteeseen? Mikä on se konkreettinen apu, mitä olette saaneet?

Jos ei sitä ole niin sitten kannattaa jo vaatia sitä, ettei koko perhe ole kohta ihan piipussa.

tuntuu että ei olla saatu oikein mitään konkreettista,jotain kuvakortteja mut nekin tuottaa enemmän hämminkiä kuin hyötyä.

en minäkään halua lapsestani luopua, mutta mietinkin asiaa siltä kantilta että jos mä olen arjessa isoksi osaksi ärtynyt (lapsen käytöksen vuoksi), niin onko parempi lapselle että hän on muualla vai kotona?

en vissiin oo osannut kirjoittaa ymmärrettävästi kun kuumetokkurassa kirjottelen, taidan mennä lepäilemään.

Lapselle on pahinta kokea olevansa taakka, silloin käy niin että lapsi alkaa toistamaan huonoa käytöstään useammin ja useammin koska "sitähän häneltä odotetaan".
Aika usein onkin niin että vanhemman asenne paistaa läpi vaikkei sitä tarkoittaisikaan.

Ota ap nyt heti yhteyttä vaikka lastensuojeluun, sinne voi soittaa ja jutella asioista ilman mitään toimenpiteitä. Mutta apua teidän on saatava.

Olisiko mitään mahdollisuutta saada jotain tukiperhettä esim. lastensuojelun kautta, jossa poika voisi olla vaikka pari viikonloppua kuussa? Saisitte itse hengähdystaukoa ja rauhallista aikaa pikkuveljenkin kanssa. On varmaan tosi raskasta. Rakastaa ja kuitenkin ärtyy vain ja kantaa siitä huonoa omaatuntoa ja on tosi neuvoton arjen tilanteissa. Tsemppiä teille kovasti!

suosittelisin lastenkotia. lapsi kasvaa ja on koko ajan voimakkaampi ja vaarallisempi. onhan näistä nähty varoittavia esimerkkejä maailmalla. psykopaattilapsia jotka ensin tappaa perheen lemmikkejä kouluikäsinä ja teini-iässä vanhemmat saa kirveestä. ei ole normaalia koululaisen käytöstä tuo eikä edes normaalia adhd lapselta

Kysy hoitavilta henkilöiltä onko alueellasi tarjolla lasten kognitiivista psykoterapiaa. Te olisitte todennäköisesti oikeutettuja hoitotukeen eikä psykoterapia ehkä maksaisi mitään. Jopa matkat korvataan tällaisesssa tilanteessa (Ota kuitenkin huomioon, etten tiedä kuin suppean kuvauksesi :)). Monille vaikeastikin oireileville em. hoidosta on selvää apua. Toinen vaihtoehto voisi olla toimintaterapia. Myös lastenpsykiatrinen osastotutkimusjakso voisi olla hyvä vaihtoehto. Tukea tarvitsette myös te vanhemmat. t. Psykologi, lasten psykoterapeutti ja kolmen lapsosen äiti

• Tykkää
Reactions: Lex
Onko teillä ADHD lääkitys? Ymmärrän, että olette ihan poikki. Eihän tuollaisen lapsen kanssa pärjää. Mutta en kyllä harkitsisi lastenkotia kuin vasta ihan viimeisenä vaihtoehtona. LApsesta varmaan tuntuisi, ett ähänet hylätään ja jätetään. kuitenkin hän tuskin voi rajulle käytökselleen mitään. Hän ei voi omalle terveydelleen mitään itse, vaan siitä vastuu on muiden. TUsin hän siitä tervehtyy lastenkodilla, vaan nyt ihan vakavasti oikealla lääkityksellä ja tukitoimilla. Tarvitsette ilman muuta apua. KÄykää vaikka turvakodissa nukkumassa koko lapsen kanssa niin, että lasta hoitavat ja tarkkalevat muut, mutta olette lähellä ja saatte levätä. Ehkä ne vois tarkkailla ja antaa myös oman lausuntonsa lapsesta joka voi auttaa teitä avun saannissa muualta?

Sun tunteet kuulostaa niin tutuille vaikka meillä ne ongelmat olikin vähän erilaisia kuin teillä. Toivottavasti saatte apua, ja vielä sellasta joka auttaa. Meillä koitettiin vaikka mitä "tukitoimia", mut tilanne helpotti vasta kun lapsi _itse_ ymmärsi käytöksensä seuraukset ja halusi muuttua (teini-iässä). Liian monia vuosia meni kyllä ihan hukkaan siinä, enkä todellakaan tiedä että millä sen tilanteen olis voinu korjata jo aiemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonna_Äiti harmaana;25720150:
Lapselle on pahinta kokea olevansa taakka, silloin käy niin että lapsi alkaa toistamaan huonoa käytöstään useammin ja useammin koska "sitähän häneltä odotetaan".
Aika usein onkin niin että vanhemman asenne paistaa läpi vaikkei sitä tarkoittaisikaan.

Ota ap nyt heti yhteyttä vaikka lastensuojeluun, sinne voi soittaa ja jutella asioista ilman mitään toimenpiteitä. Mutta apua teidän on saatava.

No kuule jos lapsen käytös on ollut vuosia yhtä hankala vaikka mun tunteet ei oo ollut tälläsiä,eikä kasvatuksessa tms ole todettu olevan mitään vikaa niin kyllä se mun tunne on seurausta lapsen käytöksestä,eikä toisinpäin!

En mä kaipaa keskusteluapua, sitä on jo tarjolla joka tuutista

[QUOTE="vieras";25720140]Mitä isä on tästä mieltä? Onko hän yhtä kyllästynyt lapsen touhuihin kuin sinäkin? Et sinä toki yksin voi päättää että lähetetään lapsi pois...[/QUOTE]

vo ipyhä syli ja yksinkertaisuus,minä en ole lähettämässä lasta pois! Mietin vaan että olisiko lapselle parempi vaihtoehto asua muualla jos äiti tuntee näin?

[QUOTE="vieras";25720193]Kysy hoitavilta henkilöiltä onko alueellasi tarjolla lasten kognitiivista psykoterapiaa. Te olisitte todennäköisesti oikeutettuja hoitotukeen eikä psykoterapia ehkä maksaisi mitään. Jopa matkat korvataan tällaisesssa tilanteessa (Ota kuitenkin huomioon, etten tiedä kuin suppean kuvauksesi :)). Monille vaikeastikin oireileville em. hoidosta on selvää apua. Toinen vaihtoehto voisi olla toimintaterapia. Myös lastenpsykiatrinen osastotutkimusjakso voisi olla hyvä vaihtoehto. Tukea tarvitsette myös te vanhemmat. t. Psykologi, lasten psykoterapeutti ja kolmen lapsosen äiti[/QUOTE]

Kiitos,kiitos :) Minä kysyn heti tänään noista vaihtoehdoista! Voitko vielä kertoa miten kongitiivinen psykoterapia eroaa pelkästä psykoterapiasta?

[QUOTE="xxxxx";25720213]Onko teillä ADHD lääkitys? Ymmärrän, että olette ihan poikki. Eihän tuollaisen lapsen kanssa pärjää. Mutta en kyllä harkitsisi lastenkotia kuin vasta ihan viimeisenä vaihtoehtona. LApsesta varmaan tuntuisi, ett ähänet hylätään ja jätetään. kuitenkin hän tuskin voi rajulle käytökselleen mitään. Hän ei voi omalle terveydelleen mitään itse, vaan siitä vastuu on muiden. TUsin hän siitä tervehtyy lastenkodilla, vaan nyt ihan vakavasti oikealla lääkityksellä ja tukitoimilla. Tarvitsette ilman muuta apua. KÄykää vaikka turvakodissa nukkumassa koko lapsen kanssa niin, että lasta hoitavat ja tarkkalevat muut, mutta olette lähellä ja saatte levätä. Ehkä ne vois tarkkailla ja antaa myös oman lausuntonsa lapsesta joka voi auttaa teitä avun saannissa muualta?[/QUOTE]

Niin siis minä mietin sitä lastenkotivaihtoehtoa nyt lähinnä siksi että onko se lapselle parempi vaihtoehto kuin äiti joka tuntee näin(no suurimmaksi osaksi). Mutta ehkä hylkääminen on huonompi vaihtoehto, jotakin täytyy tapahtua jokatapauksessa.

[QUOTE="nimetön";25720272]Kiitos,kiitos :) Minä kysyn heti tänään noista vaihtoehdoista! Voitko vielä kertoa miten kongitiivinen psykoterapia eroaa pelkästä psykoterapiasta?[/QUOTE]

Voin. Olen itse lasten kognitiivinen psykoterapeutti ja minulla käy mm. vaikeasti ahdistuneita, käytöshäiriöisiä, ASPERGER- ja Tourette-lapsia. Lasten kognitiivinen psykoterapia on strukturoitua ja siinä on selvät raamit. Ainakin omissa terapioissani tehdään impulssikontrolliin ohjaavia harjoitteita, rentousharjoitteita ym. keskustelun ohella. Ymmärrän sinun tilannettasi hyvin ja sanoisin, että apua todella kannattaa hakea ja joskus likimain edellyttää (fiksusti tietty ;)).

Kuulostaa ihan samanlaiselta kuin meillä! Ja mistään ei saa apua, kaikki vaan päivittelee miten lapsi voi käyttäytyä noin.. muut lapset kuitenkin ihan normaaleja, tosin pelkään kuinka kauan kun kärsii tämän yhden käyttäytymisestä. Mitä kaikkea keinoja ootte kokeilleet lapseen? Ois kiva kuulla enemmän kokemuksia tällaisesta kun tuntuu että on asian kanssa ihan yksin :( Toimintaterapeutin jonossa ollaan oltu aika päiviä, ei auta vaikka olen pommittanut asian tiimoilta niitä..

[QUOTE="nimetön";25720247]No kuule jos lapsen käytös on ollut vuosia yhtä hankala vaikka mun tunteet ei oo ollut tälläsiä,eikä kasvatuksessa tms ole todettu olevan mitään vikaa niin kyllä se mun tunne on seurausta lapsen käytöksestä,eikä toisinpäin!

En mä kaipaa keskusteluapua, sitä on jo tarjolla joka tuutista[/QUOTE]

En tarkoittanut että olette kasvattanut lapsesta tuollaisen. Ja kyllä, se että tunnet nyt noin lastasi kohtaan vaikuttaa negatiivisesti myös häneen ja tavallaan ruokkii hänen käytöstään. Siksi se on saatava poikki heti.

Yhteistyössä