Inhoan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äh

Vieras
Pakko avautua mutta, kun ärsyttää! Seuraavat sanat, joita käytetään lapsista / lapsille puhuttaessa (miksi ei voi sanoa oikeilla sanoilla) simmu eli silmä, pymppy eli pylly tai takapuoli, pimpula pampula on pimppa, sommet on sormet, poppa on oikeasti kuuma yms. yms. Miten ne lapset oppii koskaan puhumaan jos niille sanotaan, että "älä koske sommilla poppaan"? Mitä ihmee kieltä te (useat) oikein puhutte????

enpä ole ikinä kuullut, et joku käyttäs sanaa pymppy tai sommet..ja pampula on:
gppampulat.jpg

no suurin osa aikuisista/lapsista puhuu ihan tavallista kieltä vaikka heille pikkulapsina onkin puhuttu poppa-kieltä. Puhu sä sit omille muksuille miten haluat ja anna muidenkin puhua lapsilleen kuten haluavat. Turhaan vaivaat päätäsi. Ihan yhtälailla kiirehditään aina vaippojen ym. poisjättämisen kanssa. Harvempi lapsi enää koulussa käyttää vaippoja ja monelta ne jää viimestään kolmevuotiaana pois jo ihan lapsenkin tahdosta. Annetaan siis lasten olla lapsi ja heidän kasvaa omaan tahtiinsa. Kohdellaan lapsia lapsina eikä pikkuaikuisina, joiden pitäisi vuoden iästä alkaen olla ilman tuttia, käydä potalla, puhua selkeää kieltä, juoda mukista ja syödä itse lusikalla.

Poppaa oon käyttänyt itsekin, ikinä en oo kuullut kenenkään sanovan sommet, pampula on justiinsa tuo hiuksiin laitettava kapine. Mua ärsyttää, jos pienen pojan pippeliä sanotaan pipuksi.

Ja pissitulehdus / pippelitulehdus on kanssa ihan turhaa kieltä!!! aargh! En puhu omilleni kuin aikuisille, mutta oikeilla sanoilla puhun. Liesi tai hellanlevy on kuuma eikä poppa ja silmillä katsotaan eikä simmuilla....
saan kai määkin mielipiteeni sanoa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja pissitulehdus / pippelitulehdus on kanssa ihan turhaa kieltä!!! aargh! En puhu omilleni kuin aikuisille, mutta oikeilla sanoilla puhun. Liesi tai hellanlevy on kuuma eikä poppa ja silmillä katsotaan eikä simmuilla....
saan kai määkin mielipiteeni sanoa?

Saat toki ja saat käyttää mitä kieltä haluat. Lapsilleni puhun kyllä pissitulehduksesta ja saatanpa illalla tokaista että 'simmut kii'.

Heti saa lokaa niskaan jos uskaltaa jostain jotain sanoa. Sanoinpa vaan, että se on minun mielipiteeni ja sellanen söpösöpösöpötys kieli kuulostaa musta turhalta. Mutta kukin tavallaan ja enpä availe täällä enään keskusteluja. Joskus harkitsin mustumista, mutta saisin vaan kurat naamalleni typerine mielipiteineni joten ei kannata.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Heti saa lokaa niskaan jos uskaltaa jostain jotain sanoa. Sanoinpa vaan, että se on minun mielipiteeni ja sellanen söpösöpösöpötys kieli kuulostaa musta turhalta. Mutta kukin tavallaan ja enpä availe täällä enään keskusteluja. Joskus harkitsin mustumista, mutta saisin vaan kurat naamalleni typerine mielipiteineni joten ei kannata.

Et sinä ole saanut lokaa niskaasi, vaikka ilmaisusi onkin harvinaisen tunteellista.

Alkuperäinen kirjoittaja yhden äiti:
Annetaan siis lasten olla lapsi ja heidän kasvaa omaan tahtiinsa. Kohdellaan lapsia lapsina eikä pikkuaikuisina

Mun mielestä se, että ihminen on pieni, ei tarkoita että se on idiootti, jolle pitää lässyttää.

Olen siis kyllä melkolailla ap:n kanssa samaa mieltä.

Toisaalta, mulle on ihan sama miten muut mussuttaa ja lässyttää lapsilleen. Ei kaivele mun napaa.
Mä puhun silti omilleni ihan kuin ihmisille yleensä, ja mua alkaa rassaamaan vasta siinä vaiheessa kun joku tulee mun lapsille lässyttämään.

Kysymyksessä on hoivakieli, jota ihmiset käyttävät puhuessaan lapsille, eläimille, rakastetuilleen. Hoivakieli on kielen rikkautta. Se on hyvin persoonallista. Itselläni on kuusi lasta, ja huomaan, että jokaisen kanssa olen kehittänyt oman hoivakoodin silloin, kun he ovat olleet pikkuisia.

Kieli ei ole yksi. Kieleen sisältyy monta puhetapaa, joita taitava kielenkäyttäjä vaihtelee tilanteen mukaan.

Lapset oppivat kyllä puhumaan. Ja käyttelemään erilaisia koodeja.

Olen itsepintaisesti käyttänyt 3-vuotiaalle pojalleni pois-sanasta muotoa poies, koska se joskus kuulosti niin söpöltä hänen omassa suussaan. Poika on sanasta jo luopunut, koska hän on pannut merkille, että äiti se yksin tuolla tavalla sanoo ja koko muu maailma sanoo toisin. Poika suhtautuu nykyisin erehdykseeni hyväntahtoisesti.