Inhottavaa kohtelua kätilöiltä...=(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä-84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äippä-84

Jäsen
06.09.2004
47
0
6
Oletteko kanssa ihmiset pyytäneet ketään tiettyä kätilöä synnytykseen jos synnytys on vaikka suunniteltu käynnistettäväksi tiettynä ajankohtana?
Olen joutunut asioimaan raskauden aikana useampaan otteeseen äitiyspoliklinikalla ja olen ollut osastollakin jonkin aikaa. Varsinkin osastolla ollessani huomasin TODELLA suuria eroja kätilöiden ja hoitajien suhteen.. Osan käytös oli mielestäni todella ylimielistä sekä vastausten anto töksättelevää. Mietinkin että onko minun otettava synnytykseeni kuka vain kätilö vai voinko itse pyytää tai vaihtaa jos "saan" synnytykseen inhottavan kätilön. Muuta en synnytykseen menossa pelkää muutakuin että jos joudun näiden ihmisten "armoille"...=(
Ja uskallanko mainita asiastani äitipolilla vai joudunko heti ns.silmätikuksi?

Kyllä mun mielestä sulla on oikeus vaatia mukavaa palvelua,koska se on tärkeetä sekä sun,että syntyvän vauvan kannalta ettet sä ole stressaantunut synnytyksessä.
Sä kuitenkin maksat hoidosta ja olet asiakas.Vaadi hyvää palvelua B)

Täytyy kuitenkin muistaa että kätilöt ja muu hoitohenkilökunta on siellä töissä, eli aina ei satu niin ettäne "kivat"kätilöt olisi vuorossa.. mutta on oikeus pyytää kätilön vaihtoa jos tuntuu että ei voi toimia hoitavan kätilönsä kanssa.

Mä en kyllä pelkästään polikäyntien perusteella, tai todella lyhyen osastolla olon perusteella vielä lähtis kätilöä vaihtamaan. Eli en mainitsisi etukäteen:) Joskus kun se ensimmäinen kokemus ihmisestä voi mennä täysin pieleen vaikka täekeä onkin. Synnytyksessä sama kätilö voi käyttäytyä täysin eri tavalla. Jos synnytyksen aikana sukset edelleen menee ristiin, niin sitten voisi kysyä olisko mahdolllista saada toista kätilöä paikalle. Tuokin vaihdon onnistuminen riippuu siitä, milloin synnytät ja paljonko henkilöstöä on sillä hetkellä paikalla. Ponnistuksen loppuvaiheessa kun on ainakin kaksi kätilöä aina paikalla, niin voi olla hiukan vaikeaa valikoida kätilöjä jos esim.yöllä synnytät ja henkilöstöä on vain osastolla se kaksi kätilöä+lastenoitaja. Näin ainakin meidän pienessä sairaalassamme öisin. Mutta onnea synnytykseen, ehkä sulle sattuu ne kivat kätilöt:)

Kun olen eri sairaaloista kysynyt niin vastaus on ollut, että potilas saa ja voi pyytää kätilön vaihtoa mutta kätilöllä ei ole oikeutta valita potilaitaan/asiakkaitaan:)

Ja kenenkään "armoille" et toivottavasti joudu tai koe joutuvasi sillä se on sinun synnytyksesi ja sinä teet kuitenkin sen suurimman työn.

Minä koin omassa synnytyksessä että kätilö (oli muuten aivan loistava nainen) oli auttamassa ja tukemassa kun poikamme punki maailmaan joten koko ajasta n. 45 minuuttia kuin ponnistin. Eli lopun ajasta olimme kaksin mieheni kanssa ja en ainakaan kokenut onneksi olevani kenenkään armoilla.

Onnellista odotusta

niin nuo kemia-asiat on vaikeita mutta mun mielestä sun kannattaa katsoa mikä se tilanne on sit kun olet tositoimissa.
se on jännä että kätilön tulee soputua kaikkeen mutta asiakkaat saavat purnata ja vaatia kaikkea.
kätilöilläkin on huonoja päiviä eikä siitä kannata hernettä ottaa nenään jos hoitaa kumminkin asiallisesti hommansa.jotkut vaan ovat ehkä ulosanniltaan ei niin sosiaalisia ja se voi vaikuttaa asiakkaasta tylyydeltä. vaikka kätilö ei tyly olisikaan.

se on sitten eriasia jos selekeesti kätilö on ilkeä niin eihän sellaista kannata sietää...
itse hoitoalalla työskentelevänä tiedän että on se hoitajallekin joskus vaikeaa olla asiallinen jos koko ajan epäillään ammattitaitoa tai hoitoa...siinä on monesti potilaassakin vikaa jos hoitosuhteelta odotetaan liikoja.

Omasta synnytyksestä yli vuosi sitten jäi mieleen kätilön kommentti synnytyksen jämähtäessä voimien uupumiseen että "taidan vaihtaa huonetta, tuolla on muita ketä synnyttäminen kiinnostaa".

Terveisiä vaan Helsingin kätilöopistolle haikaranpesään..

Yhteistyössä