Irtisanoutuminen vakkarityöpaikasta ja tyhjän päälle jääminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nyt harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"nyt harmaana"

Vieras
Niin kyrsii tuo työpaikka. Olen joutunut työpaikkakiusan uhriksi, seksuaalista lähentelyä yms. paskaa.

Jatkuvasti olen pomolle huomauttanut asiasta ja tämä ei tee elettäkään asian eteen.

Työpaikalle saapuminen on yhtä tuskaa, varsinkin kun näen sen tietyn auton siinä pihassa, kun tiedän, että taas se alkaa. Tällä ahdistelijalla on tapana tulla hyvissä ajoin työpaikalle, muut tulevat myöhemmin perästäpäin ja useimmiten minä olen se, joka tulee toisena töihin.

Minua pelottaa mennä sinne, kun en voi olla varma siitä, että se tyyppi raiskaa minut joku kaunis päivä!!!!

Kyseessä on yksityishenkilön ylläpitämä yritys.

Pitääkö minun kääntyä jonkun tahon puoleen, vai luovutanko suoraan ja irtisanoudun välttömästi? En oikein itsekään ole ihan varma, liioittelenko noita ahdisteluja, vai onko tilanne oikeasti niin paha, miltä minusta tuntuu.

Irtisanouduttuani teen tälle kiusaajalle suuren palveluksen, kun häivyn paikalta. Samalla myös tulotaso osaltani pienenee niin, etten usko pärjääväni sillä rahalla.

Olen neuvoton, apua! :(

Ota yhteyttä ensin luottamusmieheen (jos on) ja kun pomo ei tee mitään, suosittelen työsuojelupiiriä. Sieltä antavat neuvoja ja JOS tilanne menee sellaiseksi ettet kestä, voivat antaa lausunnon esin työkkäriin ettei tilanne ole ihan mustavalkoinen.

työsuojeluasia ilman muuta, ei tarvitse katsella tuota! :hug:
www.tyosuojelu.fi/upload/b8ejqy6g.doc

sitten heti aamusta sinne soitto jos teillä ei ole luottamusmiestä työpaikalla. Kerrot mitä tapahtuu, mitä olet tehnyt (jutellut pomon kanssa, ei vaikutusta) nin auttavat sieltä eteenpäin!

Eikö tuollaisesta pidä olla vahva näyttö? En voi vain mennä syyttelemään ketään lähentelystä, kun kukaan ei ole koskaan todistamassa.
Nainen kun olen, niin olen vain "provosoinut". Kumminkin väittävät näin... :(

[QUOTE="nyt harmaana";25612403]Eikö tuollaisesta pidä olla vahva näyttö? En voi vain mennä syyttelemään ketään lähentelystä, kun kukaan ei ole koskaan todistamassa.
Nainen kun olen, niin olen vain "provosoinut". Kumminkin väittävät näin... :([/QUOTE]

Totta hitossa voit ottaa liittoon yhteyttä ja kertoa ongelmastasi. He osaavat ja HALUAVAT neuvoa, että mitä voit tehdä.

[QUOTE="nyt harmaana";25612403]Eikö tuollaisesta pidä olla vahva näyttö? En voi vain mennä syyttelemään ketään lähentelystä, kun kukaan ei ole koskaan todistamassa.
Nainen kun olen, niin olen vain "provosoinut". Kumminkin väittävät näin... :([/QUOTE]

Voit han ensimmäisenä todeta yhtään epämmiellyttävässä tilanteessa, että et pidä ko henkilön käytöksestä, ole hyvä ja lopeta. Sitten voit myös ilmoittaa saman (mielellään sähköpostilla, laita piilokopio omaan privaattimeilisi) esimiehelle että ole pyytänyt hlöX lopettamaan jo pitkään jatkuteen omasta mielestäsi asiattoman käytöksen, ja jatkat selvittelyä työsuojelupiirin ja ammattiliiton voimin jos muutosta ei saada aikaan työpaikan sisäisillä keinoilla.

Saatat saada tosikon maineen hetkekesi, mutta sekin on parempi kuin tuo.

Sant vaan lyhyesti vaikka " en pidä puhetavastasi/sanavalinnoista, ole hyvä ja lopeta"

Työnantajan on pakko reagoida jotenkin. Tai voit soittaa ensin liittoon ja työsuojelupiiriin, ja laittaa heidät selkeästi kopion saajiksi sähköpostiin, niin asia on heti julkinen.

Soita kuitenkin aamulla liittoosi ja pyydä sieltä lisäohjeita. Meillä ainakin on valmis lomake jäsenille vastaavia tilanteita varten (eri liitto).

Et provosoi, mutta tuolla asenteella olet juuri sellainen, ketä on helppo ahdistella.

Häirintä ja epäasiallinen kohtelu

Epäasiallinen kohtelu on yleisen hyvän tavan vastaista, työhön sopimatonta ja sitä häiritsevää käyttäytymistä. Epäasiallista kohtelua on loukkaava käytös sanoin, toimin tai asentein.

Epäasiallisuus voi olla myös sukupuolista häirintää tai ahdistelua. Sukupuolinen häirintä voi olla fyysistä tai verbaalista. Vihjailu, ilmehtiminen ja elehtiminen, alastonkuvat ja karkea puhe loukkaavat siinä missä läpsäytyksetkin.

lähde
http://www.ttk.fi/index.phtml?s=135

Jos työpaikalla ei ole työsuojelupäällikköä, eikä työntekijöiden edustajana työsuojeluvaltuutettua. Yleensä kyllä on, työsuojelutoimikunta, jonne ko. henkilöt valitaan, ja työntekijät valitsevat itselleen edustajan. Hänen velvollisuus on kuulla sinua, viedä asia eteenpäin. Yleensä sovittelupalaveri, jossa asianosaisia kuullaan. Lopulta jos, ei päästä yksimieliseen ratkaisuun, eikä työpaikalla ole kyseistä toimikuntaa, ota Pamiin yhteyttä, neuvovat siellä. Työsuojelupiiri on toinen vaihtoehto. Nämä ovat vakavia asioita, jolla on seuraamuksia oikeudenkäyntiä myöten, jollei sovittelulla päästä. Minimikorvaus taitaa olla 25 .000€ luokkaa. Olen juuri kaksi tälläista asiaa viennyt eteenpäin.

Mä vetäsin varmaan avarilla päin näköö pari kertaa ja kysysin, että loppuuko se vai lopetetaanko... Mutta ehkä tosiaan kannattaa hoitaa ihan korrektisti "virallisia teitä", ettei joudu itse isompiin vaikeuksiin.

Työkkäristä sen verran niin sinulla täytyy olla jotain dokumentteja työpaikka häirinnästä ja sen sellaisista. Jos pelkkä sanalla yrität perustella irtisanomisen syitäsi niin seuraavalla viikolla kotiin tulee kirje 3kk karensista.

Yhteistyössä