Irtisanoutuminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Eeva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Eeva"

Vieras
Jos menen vuokratyöfirman listoille töihin, jolloin sopimus on AINA määräaikainen ja työnantaja voi irtisanoa sopimuksen milloin vain. Onko työntekijällä samat edut eli voiko työntekijä irtisanoa itsensä ilman karenssia ja irtisanomisaikaa? Olen etsinyt tietoa vaikka mistä löytämättä vastausta. Kiitos jos joku ihana ihminen voi auttaa:D

Tein Staffpointin kautta "vakituisena keikkatyöläisenä" yhdessä paikassa hommia. Sain vakipaikan muualta, ilmoitin vain etten tule enää. Eli voit lopettaa "noin vaan".

Olin vuoden yhdessä paikassa ns."toistaiseksi", kun irtisanouduin - pystyin lähtemään vaikka samantien. Eri asia varmaan jos on tehty tiettyyn toimipisteeseen esim.2kk kestävä sopimus, siitä en tiedä.

Olin vuoden yhdessä paikassa ns."toistaiseksi", kun irtisanouduin - pystyin lähtemään vaikka samantien. Eri asia varmaan jos on tehty tiettyyn toimipisteeseen esim.2kk kestävä sopimus, siitä en tiedä.

Joo, toistaiseksi on ihan eri asia kuin määräaikainen. Jos on vaikka tehnyt sopparin, että sitoutuu johonkin työhön 2 vuodeksi, voi olla tosi vaikea irtautua ilman sanktioita?

Tarkoitin siis, että jos en ole vielä ollut työssä kuin n. viikon-kuukauden, niin voinko irtisanoutua ilman sanktioita kun olen ollut niin vähän aikaa vain eli tavallaan koeajalla?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22903444:
Tarkoitin siis, että jos en ole vielä ollut työssä kuin n. viikon-kuukauden, niin voinko irtisanoutua ilman sanktioita kun olen ollut niin vähän aikaa vain eli tavallaan koeajalla?

Kaikissa määräaikaisissa ei vissiin ole koeaikaa? Kannattaa tsekkaa mitä se oma työsopimus sanoo. Samoten, jos aiemmin tehnyt samalle työnantajalle vastaavia hommia, ei ehkä ole koeaikaa?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22903444:

voit irtisanoutua koeajalla MUTTA jos työttömäksi jättäydyt niin karenssi tulee!

Minulla tilanne se että olen ollut kohta kaksi vuotta staffpointin kautta kaupan alalla töissä lähes vakituisesti, ja nyt haluaisin lopettaa työt ja olla ensin vain lapsen kanssa kotona ja sitten jatkossa siirtyä mieheni toiminimelle työskentelemään. Irtisanomisaikaa pohdin minäkin.

[QUOTE="Eeva";22903237]Jos menen vuokratyöfirman listoille töihin, jolloin sopimus on AINA määräaikainen ja työnantaja voi irtisanoa sopimuksen milloin vain. Onko työntekijällä samat edut eli voiko työntekijä irtisanoa itsensä ilman karenssia ja irtisanomisaikaa?[/QUOTE]

Ei kai voi olla sopparia, joka on määräaikainen, mutta jonka työnantaja voi irtisanoa milloin vain? Minusta määräaikainen nimenomaan sitoo työnantajaa (koeajan päätyttyä). Samoin se sitoo työntekijää, ellei sopparissa muuta mainita. Ei kyllä kannata sitoa itseään kovin pitkään määräaikaiseen, vaikka irtisanoutumisesta yleensä voikin neuvotella.

Kun kyseessä on määräaikainen työsopimus, voi sen ainoastaan purkaa. Vain toistaiseksi voimassa olevasta (a.k.a vakituinen) sopimuksesta voi irtisanoutua.

Määräaikaisen työsopimuksen voi purkaa joko työnantaja tai työntekijä. Työsopimuksen purkamiselle täytyy aina olla painavat syyt, esim. vakava sopimusrikko jne. Kun työsopimus on purettu, tulee se heti voimaan (eikä näin ollen työvelvoitetta eli sitä ns. irtisanomisaikaa ole).

Eli määräaikaisesta työsuhteesta pääsee eroon sovussa sopimalla työsuhteen purkamisesta työnatajan kanssa tai vähemmän mukavalla tavalla esim. rikkomalla sopimuksen ehtoja niin, ettei työnantajalle jää muita vaihtoehtoja kuin purkaa sopimus.

Kuumimmat

Yhteistyössä