Tässä jälleen yksi esimerkki siitä, miten suojaosan poistaminen on vaikuttanut henkilön elämään.
"Säännölliselle toimeentulotuelle
Kuopiossa asuva viisikymppinen
Kimmo taas kertoo, että erityisesti työttömyysturvan suojaosan poisto on vaikeuttanut hänen elämäänsä.
Aiemmin työttömyysturvaa saavan oli mahdollista tienata kuukaudessa 300 euroa ilman, että se vaikutti tuen määrään. Huhtikuusta 2024 lähtien jo ensimmäinen kuukaudessa tienattu euro on pienentänyt työttömyysturvan määrää.
Kimmo tekee viikonloppuisin töitä ravintolan järjestyksenvalvojana. Tyypillisesti työtunteja kertyy noin 32 kuukaudessa.
– Nyt haen joka kuukausi toimeentulotukea. Aiemmin, kun oli suojaosuus, niin sitä ei tarvinnut joka kuukausi hakea. Vain jos oli huonompi kuukausi ja ei ollut töitä, niin hain toimeentulotukea, Kimmo kertoo.
Myös Kimmo kertoo, että toimeentulotuelle siirtyminen on tehnyt elämästä epäsäännöllistä.
– Hankalintahan tässä on se, että rahat tulevat erikokoisina erinä pitkin kuukautta.
”Yksinäisyyttähän se lisää”
Kimmon mukaan rahaa ei juuri jää mihinkään ylimääräiseen.
– Et pysty menemään mihinkään tai tekemään mitään, mihin tarvitaan rahaa. Maksat laskut ja sitten katselet, mitä syöt.
Rahapula vaikuttaa myös sosiaaliseen elämään.
– Yksinäisyyttähän se lisää hemmetisti, ja sitten oma mielenterveys rupeaa kärsimään. Onneksi sen verran on töitä tällä hetkellä, että jonkinnäköistä sosiaalista elämää on.
Turvallisuusalan koulutuksen käynyt Kimmo sanoo, että järjestyksenvalvojan töitä on harvoin tarjolla viikonloppujen ulkopuolella. Hän kokee olevansa liian vanha kouluttautumaan uudelleen, ja töitä hän on hakenut lähinnä työttömyystuen saamiseksi vaadittavan määrän.
– Olen miettinyt sitäkin, että mitä järkeä minun on tehdä edes sitä kahdeksaa tuntia, jota henkilöstövuokrausfirmat minulle tarjoavat. Mutta sitten kuitenkin oman mielenterveyteni kannalta käyn mieluummin tekemässä sen kahdeksan tuntia kuin makaisin ja jättäisin senkin tekemättä."
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat aiheuttaneet stressiä ja sosiaalisia ongelmia, Iltalehden haastattelemat tuensaajat kertovat.
www.iltalehti.fi